check in, incl. new attempt at explaining to Scott
authorM. Taylor Saotome-Westlake <ultimatelyuntruethought@gmail.com>
Sun, 19 Dec 2021 00:04:17 +0000 (16:04 -0800)
committerM. Taylor Saotome-Westlake <ultimatelyuntruethought@gmail.com>
Sun, 19 Dec 2021 00:04:17 +0000 (16:04 -0800)
content/drafts/challenges-to-yudkowskys-pronoun-reform-proposal.md
content/drafts/reply-to-scott-alexander-on-autogenderphilia.md
notes/notes.txt

index 73353b1..b7a510c 100644 (file)
@@ -139,9 +139,14 @@ The joke, you see, is that bunny-father is unthinkingly applying the stock quest
 
 _The Amazing World of Gumball_ is rated [TV-Y7](https://rating-system.fandom.com/wiki/TV-Y7) and the episode in question came out in 2016. This is not a particularly foreign or distant cultural context, nor one that is expected to tax the cognitive abilities of a seven-year-old child! Is ... is Yudkowsky claiming not to get the joke?
 
-Posed that way, one would imagine not—but if Yudkowsky _does_ get the joke, then I don't think he can simultaneously _honestly_ claim to "not know what it feels like from the inside to feel like a pronoun is attached to something in your head much more firmly than 'doesn't look like an Oliver' is attached to something in your head." In order to get the joke in real time, your brain has to _instantly_ make a multi-step logical inference that depends on the idea that pronouns imply sex. (The turtle is a "her" iff female, not-female implies not-pregnant, so if the turtle is pregnant, it must be a "her".) This would seem, pretty straightforwardly, to be a sense in which "a pronoun is attached to something in your head much more firmly than 'doesn't look like an Oliver' is attached to something in your head." I'm really not sure how else I'm supposed to interpret those words!
+Posed that way, one would imagine not—but if Yudkowsky _does_ get the joke, then I don't think he can simultaneously _honestly_ claim to "not know what it feels like from the inside to feel like a pronoun is attached to something in your head much more firmly than 'doesn't look like an Oliver' is attached to something in your head." In order to get the joke in real time, your brain has to quickly make a multi-step logical inference that depends on the idea that pronouns imply sex. (The turtle is a "her" [iff](https://en.wikipedia.org/wiki/If_and_only_if) female, not-female implies not-pregnant, so if the turtle is pregnant, it must be a "her".) This would seem, pretty straightforwardly, to be a sense in which "a pronoun is attached to something in your head much more firmly than 'doesn't look like an Oliver' is attached to something in your head." I'm really not sure how else I'm supposed to interpret those words!
 
-Perhaps it's not justified to question Yudkowsky's "I do not know what it feels like [...]" self-report based on generalizations about English speakers in general? Maybe his mind works differently, but dint of unusual neurodiversity or training in LambdaMOO? But if so, one would expect some evidence of this in his publicly observable writing. In Yudkowsky's 2001 _Creating Friendly AI: The Analysis and Design of Benevolent Goal Architectures_, the text "If a human really hates someone, she" is followed by [footnote 16](https://web.archive.org/web/20070615130139/http://singinst.org/upload/CFAI.html#foot-15): "I flip a coin to determine whether a given human is male or female." Note, "_is_ male or female", not "which pronoun to use." The text would seem to reflect the common understanding that _she_ and _he_ do imply sex specifically (and not some other thing, like being named Oliver), even if flipping a coin (and drawing attention to having done so) reflects annoyance that English requires a choice.
+Perhaps it's not justified to question Yudkowsky's "I do not know what it feels like [...]" self-report based on generalizations about English speakers in general? Maybe his mind works differently, but dint of unusual neurodiversity or training in LambdaMOO? But if so, one would perhaps expect some evidence of this in his publicly observable writing?
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+In Yudkowsky's 2001 _Creating Friendly AI: The Analysis and Design of Benevolent Goal Architectures_, the text "If a human really hates someone, she" is followed by [footnote 16](https://web.archive.org/web/20070615130139/http://singinst.org/upload/CFAI.html#foot-15): "I flip a coin to determine whether a given human is male or female." Note, "_is_ male or female", not "which pronoun to use." The text would seem to reflect the common understanding that _she_ and _he_ do imply sex specifically (and not some other thing, like being named Oliver), even if flipping a coin (and drawing attention to having done so) reflects annoyance that English requires a choice.
 
 Yudkowsky continues:
 
@@ -157,13 +162,13 @@ Okay, so Yudkowsky never thought sex-based pronouns were a good idea in the firs
 
 Personally, I have a _lot_ of sympathy for this, because in an earlier stage of my ideological evolution, I _was_ one of those people. (I [tried to use an ostensibly gender-neutral nickname and byline for a while in the late 'aughts](/2021/May/sexual-dimorphism-in-the-sequences-in-relation-to-my-gender-problems/#literary-initials), and while I never asked for new pronouns, this is probably a matter of Overton window placement rather than any underlying difference in sentiments; it seems pretty obvious that my analogue growing up in the current year's ideological environment would be a trans woman.)
 
-But it's important to not use sympathy as an excuse to blur together different rationales, or obfuscate our analysis of the costs and benefits of different policies. "Systematically de-gender English because that's a superior language design" and "Don't misgender because trans people are sympathetic" are _different_ political projects with different victory conditions.
+But it's important to not use sympathy as an excuse to blur together different rationales, or obfuscate our analysis of the costs and benefits to different parties of different policies. "Systematically de-gender English because that's a superior language design" and "Don't misgender because trans people are sympathetic" are _different_ political projects with different victory conditions.
 
 Perhaps it might make sense for adherents of a "degender English" movement to stategically _ally_ with the trans rights movement: to latch on to gender-dysphoric people's pain as a political weapon to destabilize what the English-degenderers think of as a bad pronoun system for _other reasons_. Fine.
 
-But if that's the play you want to make, you forfeit the right to _honestly_ claim that your stance is that "feelings don't get to control everybody's language protocol". If you proclaim that the "important thing" is trans people's feelings of "not lik[ing] to be tossed into a Male Bucket or Female Bucket, as it would be assigned by their birth certificate", that would seem, pretty straightforwardly, to be an attempt to let someone's feelings control everybody's language protocol! I'm really not sure how else I'm supposed to interpret those words!
+But if that's the play you want to make, you forfeit the right to _honestly_ claim that your stance is that "feelings don't get to control everybody's language protocol". If you proclaim that the "important thing" is trans people's feelings of "not lik[ing] to be tossed into a Male Bucket or Female Bucket, as it would be assigned by their birth certificate", that would seem, pretty straightforwardly, to be participating in an attempt to let someone's feelings control everybody's language protocol! I'm really not sure how else I'm supposed to interpret those words!
 
-There's nothing _inconsistent_ about believing that trans people's feelings matter, and that the feelings of people who resent the Stroop-like effect of having to speak in a way that contradicts their own sex-category perceptions, don't matter. (Or don't matter _as much_, quantitatively, under the utilitarian calculus.) But if that were your position, the intellectually honest thing to do would be to tell people like Barra Kerr, "Sorry, my political coalition believes that trans people's feelings are more important than yours with respect to this policy question," rather than haughtily implying that people like Kerr are making an elementary philosophy mistake that they are _clearly not making_ if you _actually read what they write_.
+There's nothing _inconsistent_ about believing that trans people's feelings matter, and that the feelings of people who resent the Stroop-like effect of having to speak in a way that contradicts their own sex-category perceptions, don't matter. (Or don't matter _as much_, quantitatively, under the utilitarian calculus.) But if that were your position, the intellectually honest thing to do would be to tell people like Barra Kerr, "Sorry, I'm participating in a political coalition that believes that trans people's feelings are more important than yours with respect to this policy question," rather than haughtily implying that people like Kerr are making an elementary philosophy mistake that they are _clearly not making_ if you _actually read what they write_.
 
 [TODO: self-identity is a Schelling point]
 
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@@ -4,7 +4,31 @@ Category: commentary
 Tags: autogynephilia, epistemology, two-type taxonomy
 Status: draft
 
-[This started out as a draft email to Scott, but I'm really unhappy with the way it's developing; I should try to sculpt it into a defensible public post instead]
+[This started out as a draft email to Scott, but I'm really unhappy with the way it's developing; I should try to sculpt it into a defensible public post instead—or make it a good email first, then a post]
+
+parsimony intuitions and autogenderphilia
+
+Explaining my view in a way that I think you'll understand turns out to be a surprisingly challenging writing task, because I suspect my actual crux comes down to a [Science _vs._ Bayescraft](https://www.lesswrong.com/posts/viPPjojmChxLGPE2v/the-dilemma-science-or-bayes) thing, where I'm self-conscious about my answer sounding weirdly overconfident on non-empirical grounds to someone who doesn't already share my parsimony intuitions—but, frankly, I also expect my parsiony intuitions to actually get the right answer in the real world, and modesty/[Outside View](https://www.lesswrong.com/posts/FsfnDfADftGDYeG4c/outside-view-as-conversation-halter)/[Caution on Bias Arguments](https://slatestarcodex.com/2019/07/17/caution-on-bias-arguments/) to get the wrong answer. So, self-consciousness aside, here goes—
+
+You suggest what you allege is a "very boring" hypothesis of "autogenderphilia": "if you identify as a gender, and you're attracted to that gender, it's a natural leap to be attracted to yourself being that gender."
+
+In my ontology of how-the-world-works, this is _not_ a boring hypothesis. In my ontology, this is a _shockingly weird_ hypothesis, where I can read the English words, but I actually have a lot of trouble parsing the English words into a model in my head, because the antecedent, "If you identify as a gender, and you're attracted to that gender, then ...", already takes a massive prior probability penalty, because that category is multiply disjunctive over the natural space of biological similarities: you're grouping together lesbians _and_ gay men _and_ heterosexual males with a female gender identity _and_ heterosexual females with a male gender identity, and trying to make claim about what members of this group are like.
+
+What do lesbians, and gay men, and heterosexual males with a female gender identity, and heterosexual females with a male gender identity have in common, such that we expect to make useful inductive inferences about this group?
+
+Well, they're all human; that buys you a _lot_ of similarities!
+
+But your hypothesis isn't about humans-in-general, it's specifically about people who identify "identify as a gender, and [are] attracted to that gender".
+
+So the question becomes, what do lesbians, and gay men, and heterosexual males with a female gender identity, and heterosexual females with a male gender identity have in common, that they _don't_ have in common with heterosexual males and females without a cross-sex identity?
+
+Well, sociologically, they're demographically eligible for our Society's LGBTQ+ political coalition, living outside of what traditional straight Society considers "normal." That shared _social_ experience could induce similarities.
+
+But your allegedly boring hypothesis is not appealing to a shared social experience; you're saying "it's a natural leap to be attracted ...", appealing to the underlying psychology of sexual attraction. In terms of the underlying psychology of sexual attraction, what do lesbians, and gay men, and heterosexual males with a female gender identity, and heterosexual females with a male gender identity have in common, that they _don't_ have in common with heterosexual males and females without a cross-sex identity?
+
+I think the answer here is just "Nothing."
+
+----
 
 In ["My IRB Nightmare"](https://slatestarcodex.com/2017/08/29/my-irb-nightmare/), you express skepticism about a screening test for bipolar disorder:
 
index d15f719..7c010ed 100644 (file)
@@ -2902,3 +2902,5 @@ The "paraphilias are unknown in women" part of the argument was never that stron
 https://www.outkick.com/transgender-penn-swimmer-sets-another-record-has-fastest-female-500m-time-in-the-nation/
 
 https://strigoi.substack.com/p/a-few-notes-on-agp
+
+https://www.dailywire.com/news/resign-or-repent-watch-as-parents-unload-on-teachers-they-say-secretly-coached-12-year-old-daughter-into-being-trans