replace Slate Star links with last Internet Archive version
[Ultimately_Untrue_Thought.git] / content / 2019 / reply-to-ozymandias-on-fully-consensual-gender.md
index 095f79f..2602a0f 100644 (file)
@@ -14,7 +14,7 @@ Tags: categorization, epistemology, Ozy, sociology
 > 
 > —Rudyard Kipling, ["The Gods of the Copybook Headings"](http://www.kiplingsociety.co.uk/poems_copybook.htm) (paraphrased)
 
-At the end of [their reply](https://thingofthings.wordpress.com/2018/06/18/man-should-allocate-some-more-categories/) to [my reply](/2018/Feb/the-categories-were-made-for-man-to-make-predictions/) to [the immortal Scott Alexander on gender categorization](https://slatestarcodex.com/2014/11/21/the-categories-were-made-for-man-not-man-for-the-categories/), [friend of the blog](/tag/ozy/) Ozymandias makes an analogy between social gender and money.[ref]As teased at the beginning of [the bulleted list in my post-Christmas cry of pain last year](/2018/Dec/untitled-metablogging-26-december-2018/#post-ideas-list), I _also_ have responses to the other arguments Ozy makes earlier in ["Man Should Allocate Some More Categories"](https://thingofthings.wordpress.com/2018/06/18/man-should-allocate-some-more-categories/). The fact that the present post focuses specifically on replying to the gender/money analogy shall not be construed to mean that I'm conceding any other points—just that I'm a [ludicrously, _miserably_ unproductive writer](/2017/Nov/the-blockhead/). (Compare the June 2018 date of Ozy's post to the December 2019 (!) date of this one.)[/ref] What constitutes money in a given social context is determined by collective agreement: money is whatever you can reliably expect everyone else to accept as payment. This isn't a circular definition (in the way that "money is whatever we agree is money" would be uninformative to an alien who didn't already have a referent for the word _money_), and people advocating for a _different_ money regime (like [late-19th century American bimetalists](https://en.wikipedia.org/w/index.php?title=Bimetallism&oldid=864176071#Political_debate) or contemporary cryptocurrency advocates) aren't making an epistemic _mistake_.
+At the end of [their reply](https://thingofthings.wordpress.com/2018/06/18/man-should-allocate-some-more-categories/) to [my reply](/2018/Feb/the-categories-were-made-for-man-to-make-predictions/) to [the immortal Scott Alexander on gender categorization](http://web.archive.org/web/20200610230130/https://slatestarcodex.com/2014/11/21/the-categories-were-made-for-man-not-man-for-the-categories/), [friend of the blog](/tag/ozy/) Ozymandias makes an analogy between social gender and money.[ref]As teased at the beginning of [the bulleted list in my post-Christmas cry of pain last year](/2018/Dec/untitled-metablogging-26-december-2018/#post-ideas-list), I _also_ have responses to the other arguments Ozy makes earlier in ["Man Should Allocate Some More Categories"](https://thingofthings.wordpress.com/2018/06/18/man-should-allocate-some-more-categories/). The fact that the present post focuses specifically on replying to the gender/money analogy shall not be construed to mean that I'm conceding any other points—just that I'm a [ludicrously, _miserably_ unproductive writer](/2017/Nov/the-blockhead/). (Compare the June 2018 date of Ozy's post to the December 2019 (!) date of this one.)[/ref] What constitutes money in a given social context is determined by collective agreement: money is whatever you can reliably expect everyone else to accept as payment. This isn't a circular definition (in the way that "money is whatever we agree is money" would be uninformative to an alien who didn't already have a referent for the word _money_), and people advocating for a _different_ money regime (like [late-19th century American bimetalists](https://en.wikipedia.org/w/index.php?title=Bimetallism&oldid=864176071#Political_debate) or contemporary cryptocurrency advocates) aren't making an epistemic _mistake_.
 
 I _really like_ this analogy! An important thing to note here is that while the form of money can vary widely across sociocultural contexts (from [shell beads](https://en.wikipedia.org/wiki/Wampum), to silver coins, to fiat paper currency, to database entries in a bank), not just any form will suffice to serve the functions of money: perishable goods like cheese can't function as a long-term store of value; non-fungible items that vary in quality in hard-to-measure ways can't function as a unit of account.[ref]_E.g._, my goat might be healthier than your goat in a way that neither of us nor any of the other local goat-herders know how to quantify.[/ref]