Saturday drafting "Sexual Dimorphism" (call this session 3)
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index 8e0d612..5298000 100644 (file)
@@ -1,7 +1,7 @@
 Title: Sexual Dimorphism in Yudkowsky's Sequences, in Relation to My Gender Problems
-Date: 2021-02-14 05:00
+Date: 2021-02-15 11:00
 Category: commentary
-Tags: autogynephilia, bullet-biting, cathartic, Eliezer Yudkowsky, epistemic horror, my robot cult, personal, sex differences, Star Trek, Julia Serano
+Tags: autogynephilia, bullet-biting, cathartic, Eliezer Yudkowsky, Scott Alexander, epistemic horror, my robot cult, personal, sex differences, Star Trek, Julia Serano
 Status: draft
 
 > _I'll write my way out  
@@ -15,7 +15,7 @@ Status: draft
 
 So, as I sometimes allude to, I've spent basically my entire adult life in this insular intellectual subculture that was founded in the late 'aughts to promulgate an ideal of _systematically correct reasoning_—general methods of thought that result in true beliefs and successful plans—and, [incidentally](https://www.lesswrong.com/posts/4PPE6D635iBcGPGRy/rationality-common-interest-of-many-causes), to use these methods of systematically correct reasoning to prevent superintelligent machines from [destroying all value in the universe](https://www.lesswrong.com/posts/GNnHHmm8EzePmKzPk/value-is-fragile). Lately I've been calling it my "robot cult" (a phrase [due to Dale Carrico](https://amormundi.blogspot.com/2011/08/ten-reasons-to-take-seriously.html))—the pejorative is partially [ironically affectionate](https://www.lesswrong.com/posts/gBma88LH3CLQsqyfS/cultish-countercultishness), and partially an expression of betrayal-trauma acquired from that time almost everyone I [used to trust](https://www.lesswrong.com/posts/wustx45CPL5rZenuo/no-safe-defense-not-even-science) insisted on, on ...
 
-Well. That's a _long story_—for another time, perhaps. For _now_, I want to explain how my robot cult's foundational texts had an enormous influence on my self-concept in relation to sex and gender.
+Well. That's a _long story_. To _start_, I want to explain how my robot cult's foundational texts had an enormous influence on my self-concept in relation to sex and gender.
 
 It all started in summer 2007 (I was nineteen years old), when I came across _Overcoming Bias_, a blog on the theme of how to achieve more accurate beliefs. (I don't remember exactly how I was referred, but I think it was likely to have been [a link from Megan McArdle](https://web.archive.org/web/20071129181942/http://www.janegalt.net/archives/009783.html), then writing as "Jane Galt" at _Asymmetrical Information_.)
 
@@ -70,7 +70,7 @@ The beautiful pure sacred self-identity thing doesn't _feel_ explicitly erotic.
 
 Now I am not a cognitive scientist, and can't claim to _know_ exactly what my beautiful pure sacred self-identity thing is, or where it comes from—that's [not the kind of thing I would expect people to _know_ from introspection alone](/2016/Sep/psychology-is-about-invalidating-peoples-identities/). But it has always seemed like a pretty obvious guess that there must have been _some sort of causal relationship_ between the erotic thing, and the beautiful pure sacred self-identity thing, even if the two things don't _feel_ the same: the overlap in subject matter is too much to be a coincidence. And the erotic thing definitely came _first_.
 
-Maybe this story reads differently in 2020 from how it was to live in the 'aughts? I think that teenage boys in the current year having the kind of feelings I was having then, upon referencing or hinting at the beautiful pure sacred self-identity thing—
+Maybe this story reads differently in 2021 from how it was to live in the 'aughts? I think that teenage boys in the current year having the kind of feelings I was having then, upon referencing or hinting at the beautiful pure sacred self-identity thing—
 
 (and the beautiful pure sacred self-identity thing is _much_ easier to talk about than the erotic thing)
 
@@ -80,9 +80,9 @@ Maybe this story reads differently in 2020 from how it was to live in the 'aught
 
 But it was a different time, then. Of course I had _heard of_ transsexualism as a thing, in the form of the "woman trapped in a man's body" trope, but it wasn't something I expected to actually encounter in real life. (I understood my "tranny girl" song to reflect an idle fantasy, not a legitimate life plan.)
 
-At the time, I had _no reason to invent the hypothesis_ that I might somehow literally be a woman in some unspecified psychological sense. I knew I was a boy _because_ boys are the ones with penises. That's what the word _means_. I was a boy who had a weird _sex fantasy_ about being a girl. That was just the obvious ordinary straightforward plain-language description of the situation. It _never occured to me_ to couch it in the language of "dysphoria", or actually possessing some innate "gender". The beautiful pure sacred self-identity thing was about identifying _with_ women, not identifying _as_ a woman—roughly analogous to how a cat lover might be said to "identify with" cats, without claiming to somehow _be_ a cat, because _that would be crazy_.
+At the time, I had _no reason to invent the hypothesis_ that I might somehow literally be a woman in some unspecified psychological sense. I knew I was a boy _because_ boys are the ones with penises. That's what the word _means_. I was a boy who had a weird _sex fantasy_ about being a girl. That was just the obvious ordinary straightforward plain-language description of the situation. It _never occured to me_ to couch it in the language of "dysphoria", or actually possessing some innate "gender". The beautiful pure sacred self-identity thing was about identifying _with_ women, not identifying _as_ a woman—[roughly analogous to how](/2017/Jul/interlude-vi/) a cat lover might be said to "identify with" cats, without claiming to somehow _be_ a cat, because _that would be crazy_.
 
-[It was while browsing _Wikipedia_ in 2006 that I encountered the obvious and perfect word for my thing](/2017/Feb/a-beacon-through-the-darkness-or-getting-it-right-the-first-time/)—_autogynephilia_, from the Greek for "[love of](https://en.wiktionary.org/wiki/-philia) [oneself as](https://en.wiktionary.org/wiki/auto-#English) [a woman](https://en.wiktionary.org/wiki/gyno-)." I was actually surprised that it turned out to have been coined in the context of a theory (by clinical psychologist Ray Blanchard) that it was the root cause of one of two types of male-to-female transsexualism.
+[It was while browsing _Wikipedia_ in 2006 that I encountered the obvious and perfect word for my thing](/2017/Feb/a-beacon-through-the-darkness-or-getting-it-right-the-first-time/)—_autogynephilia_, from the Greek for "[love of](https://en.wiktionary.org/wiki/-philia) [oneself as](https://en.wiktionary.org/wiki/auto-#English) [a woman](https://en.wiktionary.org/wiki/gyno-)." I was actually surprised that it turned out to have been coined in the context of a theory (by clinical sexual psychologist Ray Blanchard) that it was the root cause of one of two types of male-to-female transsexualism.
 
 You see, a very important feature of my gender-related thinking at the time was that I was growing very passionate about—well, in retrospect I call it _psychological-sex-differences denialism_, but at the time I called it _antisexism_. Where sometimes people in the culture would make claims about how women and men are psychologically different, and of course I knew this was _bad and wrong_. Therefore the very idea of transsexualism was somewhat suspect insofar as it necessarily depends on the idea that women and men are psychologically different (in order for it to be possible to be in the "wrong" body).
 
@@ -126,11 +126,9 @@ If you're willing to admit to the possibility of psychological sex differences _
 
 I guess if you _didn't_ grow up with a quasi-religious fervor for psychological sex differences denialism, this whole theoretical line of argument about evolutionary psychology doesn't seem world-shatteringly impactful?—maybe it just looks like supplementary Science Details brushed over some basic facts of human existence that everyone knows. But if you _have_ built your identity around [quasi-religious _denial_](/2020/Apr/peering-through-reverent-fingers/) of certain basic facts of human existence that everyone knows (if not everyone [knows that they know](https://www.lesswrong.com/posts/CqyJzDZWvGhhFJ7dY/belief-in-belief)), getting forced out of it by sufficient weight of Science Details [can be a pretty rough experience](https://www.greaterwrong.com/posts/XM9SwdBGn8ATf8kq3/c/comment/Zv5mrMThBkkjDAqv9).
 
-My hair-trigger antisexism was sort of lurking in the background of some of my comments while the Sequences were being published (though, again, it wasn't relevant to _most_ posts, which were just about cool math and science stuff that had no avenue whatsoever for being corrupted by gender politics). The term "social justice warrior" wasn't yet popular, but there were definitely some SJW-like patterns in my comments, inherited from my time in the feminist blogosphere.
+My hair-trigger antisexism was sort of lurking in the background of some of my comments while the Sequences were being published (though, again, it wasn't relevant to _most_ posts, which were just about cool math and science stuff that had no avenue whatsoever for being corrupted by gender politics). The term "social justice warrior" wasn't yet popular, but I definitely had the SJW-alike mindset (nurtured from my time lurking the feminist blogosphere) of being preoccupied with the badness and wrongness of people who are wrong and bad (_i.e._, sexist), rather than trying to [minimize the expected squared error of my probabilistic predictions](https://www.lesswrong.com/posts/onwgTH6n8wxRSo2BJ/unnatural-categories-are-optimized-for-deception).
 
-[TODO: smoother transition: this was before Overcoming Bias, but it gives the flavor of my attitude—]
-
-There was an advice columnist, [Amy Alkon](http://www.advicegoddess.com/ag-columns-blog/newindex.html), whose column got syndicated in the _Contra Costa Times_ of my youth, who would sometimes give dating advice based on a pop-evopsych account of psychological sex differences. Since I knew that believing in psychological sex differences was _bad and wrong_, one of the little song-fragments I wrote in my head went—
+Another one of the little song-fragments I wrote in my head a few years earlier (which I mention for its being representative of my attitude at the time, rather than it being notable in itself), mentioned an advice columnist, [Amy Alkon](http://www.advicegoddess.com/), syndicated in the _Contra Costa Times_ of my youth, who would sometimes give dating advice based on a pop-evopsych account of psychological sex differences—the usual fare about women seeking commitment and men seeking youth and beauty. My song went—
 
 > _I hope Amy Alkon dies tonight  
 > So she can't give her bad advice  
@@ -140,15 +138,15 @@ There was an advice columnist, [Amy Alkon](http://www.advicegoddess.com/ag-colum
 > Because the world's not girls and guys  
 > Cave men and women fucking 'round the fire in the night_
 
-[TODO: this denial was in the background in "The Opposite Sex" (https://web.archive.org/web/20130216025508/http://lesswrong.com/lw/rp/the_opposite_sex/), Yud on "men should think of themselves as men" / "I often wish some men/women would appreciate"
+Looking back with the outlook later acquired from my robot cult, this is abhorrent. You don't _casually wish death_ on someone just because you disagree with their theory of psychology! Even if it wasn't in a spirit of personal malice (this was a song I sung to myself, not an actual threat directed to Amy Alkon's inbox), the sentiment just _isn't done_. But at the time, I _didn't notice there was anything wrong with my song_. I hadn't yet been socialized into the refined ethos of "False ideas should be argued with, but heed that we too may have ideas that are false".
 
-Me pretending to be dumb about someone not pretending to be dumb about my initials https://www.overcomingbias.com/2008/04/inhuman-rationa.html 
+[TODO: this denial was in the background in "The Opposite Sex" (https://web.archive.org/web/20130216025508/http://lesswrong.com/lw/rp/the_opposite_sex/), Yud on "men should think of themselves as men" / "I often wish some men/women would appreciate"]
 
-contrast that incident (it's not an accident that he guessed right) to Yudkowsky: "I try to avoid criticizing people when they are right. If they genuinely deserve criticism, I will not need to wait long for an occasion where they are wrong." (https://www.lesswrong.com/posts/MwQRucYo6BZZwjKE7/einstein-s-arrogance)
+[TODO: Me pretending to be dumb about someone not pretending to be dumb about my initials https://www.overcomingbias.com/2008/04/inhuman-rationa.html ; contrast that incident (it's not an accident that he guessed right) to Yudkowsky: "I try to avoid criticizing people when they are right. If they genuinely deserve criticism, I will not need to wait long for an occasion where they are wrong." (https://www.lesswrong.com/posts/MwQRucYo6BZZwjKE7/einstein-s-arrogance)]
 
-Vassar slapping me down in June 2008 (on the same day that I crossdressed in front of Seanan and Katie!): https://www.overcomingbias.com/2008/06/why-do-psychopa.html#comment-518267438
+[TODO Vassar slapping me down in June 2008 (on the same day that I crossdressed in front of Seanan and Katie!): https://www.overcomingbias.com/2008/06/why-do-psychopa.html#comment-518267438]
 
-]
+[TODO (when I have internet privs again): this was the same day I crossdressed in front of S. and K., the first time I was xrossdressed in front of other people ever!!]
 
 Sex differences would come up a couple more times in one of the last Sequences, on "Fun Theory"—speculations on how life could be truly _good_ if the world were superintelligently optimized for human values, in contrast to the cruelty and tragedy of our precarious existence [in a world shaped only by blind evolutionary forces](https://www.lesswrong.com/posts/sYgv4eYH82JEsTD34/beyond-the-reach-of-god).
 
@@ -226,7 +224,7 @@ Statistical sex differences are like flipping two different collections of coins
 
 A single-variable measurement like height is like a single coin: unless the coin is _very_ biased, one flip can't tell you much about the bias. But there are lots of things about people for which it's not that they can't be measured, but that the measurements require _more than one number_—which correspondingly offer more information about the distribution generating them.
 
-And knowledge about the distribution is genuinely informative. Occasionally you hear progressive-minded people dismiss and disdain simpleminded transphobes who believe that chromosomes determine sex, when actually, most people haven't been karyotyped and don't _know_ what chromosomes they have. Certainly, I agree that almost no one interacts with sex chromosomes on a day-to-day basis; no one even knew that sex chromosomes _existed_ before 1905. [(Co-discovered by a woman!)](https://en.wikipedia.org/wiki/Nettie_Stevens) But the function of [intensional definitions](https://www.lesswrong.com/posts/HsznWM9A7NiuGsp28/extensions-and-intensions) in human natural language isn't to exhaustively [pinpoint](https://www.lesswrong.com/posts/3FoMuCLqZggTxoC3S/logical-pinpointing) a concept in the detail it would be implemented in an AI's executing code, but rather to provide a "treasure map" sufficient for a listener to pick out the corresponding concept in their own world-model: that's why [Diogenes exhibiting a plucked chicken in response to Plato's definition of a human as a "featherless biped"](https://www.lesswrong.com/posts/jMTbQj9XB5ah2maup/similarity-clusters) seems like a cheap "gotcha"—we all instantly know that's not what Plato meant. ["The challenge is figuring out which things are similar to each other—which things are clustered together—and sometimes, which things have a common cause."](https://www.lesswrong.com/posts/d5NyJ2Lf6N22AD9PB/where-to-draw-the-boundary) But sex chromosomes, and to a large extent specifically the [SRY gene](https://en.wikipedia.org/wiki/Testis-determining_factor) located on the Y chromosome, _are_ such a common cause—the root of the [causal graph](https://www.lesswrong.com/posts/hzuSDMx7pd2uxFc5w/causal-diagrams-and-causal-models) underlying all _other_ sex differences. A smart natural philosopher living _before_ 1905, knowing about all the various observed differences between women and men, might have guessed at the existence of some molecular mechanism of sex determination, and been _right_. By the "treasure map" standard, "XX is female; XY is male" is a pretty _well-performing_ definition—if you're looking for a [_simple_ membership test](https://www.lesswrong.com/posts/edEXi4SpkXfvaX42j/schelling-categories-and-simple-membership-tests) that provides a lot of information about the many intricate ways in which females and males statistically differ.
+And knowledge about the distribution is genuinely informative. Occasionally you hear progressive-minded people [dismiss and disdain simpleminded transphobes who believe that chromosomes determine sex](https://archive.is/y5V9i), when actually, most people haven't been karyotyped and don't _know_ what chromosomes they have. Certainly, I agree that almost no one interacts with sex chromosomes on a day-to-day basis; no one even knew that sex chromosomes _existed_ before 1905. [(Co-discovered by a woman!)](https://en.wikipedia.org/wiki/Nettie_Stevens) But the function of [intensional definitions](https://www.lesswrong.com/posts/HsznWM9A7NiuGsp28/extensions-and-intensions) in human natural language isn't to exhaustively [pinpoint](https://www.lesswrong.com/posts/3FoMuCLqZggTxoC3S/logical-pinpointing) a concept in the detail it would be implemented in an AI's executing code, but rather to provide a "treasure map" sufficient for a listener to pick out the corresponding concept in their own world-model: that's why [Diogenes exhibiting a plucked chicken in response to Plato's definition of a human as a "featherless biped"](https://www.lesswrong.com/posts/jMTbQj9XB5ah2maup/similarity-clusters) seems like a cheap "gotcha"—we all instantly know that's not what Plato meant. ["The challenge is figuring out which things are similar to each other—which things are clustered together—and sometimes, which things have a common cause."](https://www.lesswrong.com/posts/d5NyJ2Lf6N22AD9PB/where-to-draw-the-boundary) But sex chromosomes, and to a large extent specifically the [SRY gene](https://en.wikipedia.org/wiki/Testis-determining_factor) located on the Y chromosome, _are_ such a common cause—the root of the [causal graph](https://www.lesswrong.com/posts/hzuSDMx7pd2uxFc5w/causal-diagrams-and-causal-models) underlying all _other_ sex differences. A smart natural philosopher living _before_ 1905, knowing about all the various observed differences between women and men, might have guessed at the existence of some molecular mechanism of sex determination, and been _right_. By the "treasure map" standard, "XX is female; XY is male" is a pretty _well-performing_ definition—if you're looking for a [_simple_ membership test](https://www.lesswrong.com/posts/edEXi4SpkXfvaX42j/schelling-categories-and-simple-membership-tests) that provides a lot of information about the many intricate ways in which females and males statistically differ.
 
 Take faces. People are [verifiably very good at recognizing sex from (hair covered, males clean-shaven) photographs of people's faces](/papers/bruce_et_al-sex_discrimination_how_do_we_tell.pdf) (96% accuracy, which is the equivalent of _d_ ≈ 3.5), but we don't have direct introspective access into what _specific_ features our brains are using to do it; we just look, and _somehow_ know. The differences are real, but it's not a matter of any single, simple measurement you could perform with a ruler (like the distance between someone's eyes). Rather, it's a high-dimensional _pattern_ in many measurements you could take with a ruler, no one of which is definitive. [Covering up the nose makes people slower and slightly worse at sexing faces, but people don't do better than chance at guessing sex from photos of noses alone](/papers/roberts-bruce-feature_saliency_in_judging_the_sex_and_familiarity_of_faces.pdf).
 
@@ -350,7 +348,7 @@ Since we _don't_ have that ... the existing approximations don't really seem lik
 
 As a computer programmer, I have learned to fear complexity and dependencies. If you've ever wondered why it seems like [all software is buggy and terrible](https://danluu.com/everything-is-broken/), it's because _no one knows what they're doing_. Each individual programmer and engineer understands their _piece_ of the system well enough that companies can ship products that mostly do what they claim, but there's a lot of chaos and despair where the pieces don't quite fit, and no one knows why. (Maybe _someone_ could figure it out in a reasonable amount of time, but the user who is suffering and in pain has no way of buying their attention.)
 
-But computing is the _easy_ case, a universe entirely of human design, of worlds that can be made and unmade on a whim (when that whim is specified in sufficient detail). Contrast that to the unfathomable messiness of _biology_, and I think I have reason to be wary of signing up to be a _lifelong medical patient_. Not out of any particular distrust of doctors and biomedical engineers, but out of respect that their jobs—not necessarily the set of tasks they do to stay employed at actually existing hospitals and corporations, but the idealized Platonic forms of _their jobs_—are _much harder_ than almost anyone realizes.
+But computing is the _easy_ case, a universe entirely of human design, of worlds that can be made and unmade on a whim (when that whim is specified in sufficient detail). Contrast that to the unfathomable messiness of evolved biological systems, and I think I have [reason to be wary](https://www.nickbostrom.com/evolution.pdf) of signing up to be a _lifelong medical patient_. Not out of any particular distrust of doctors and biomedical engineers, but out of respect that their jobs—not necessarily the set of tasks they do to stay employed at actually existing hospitals and corporations, but the idealized Platonic forms of _their jobs_—are _much harder_ than almost anyone realizes.
 
 _All_ drugs have side-effects; _all_ surgeries have the potential for complications. Through centuries of trial and error (where "error" means suffering and disfigurement and death), our civilization has accumulated a suite of hacks for which the benefits seem to exceed the costs (given circumstances you would prefer not to face in the first place).
 
@@ -480,7 +478,7 @@ So, I realize this is an inflamatory and (far more importantly) _surprising_ cla
 
 Actually, lots. To arbitrarily pick one particularly vivid exhibition, in April 2018, the [/r/MtF subreddit](https://www.reddit.com/r/MtF/) (which currently has 100,000 subscribers) [posted a link to a poll: "Did you have a gender/body swap/transformation "fetish" (or similar) before you realised you were trans?"](https://archive.is/uswsz). The [results of the poll](https://strawpoll.com/5p7y96x2/r): [_82%_ said Yes](/images/did_you_have-reddit_poll.png). [Top comment in the thread](https://archive.is/c7YFG), with 232 karma: "I spent a long time in the 'it's probably just a fetish' camp".
 
-Certainly, 82% is not 100%. Certainly, you could argue that Reddit has a sampling bias such that poll results and karma scores from /r/MtF fail to match the distribution of opinion among real-world MtFs. But if you don't take the gender-identity story as a _axiom_ and [_actually look_](https://www.lesswrong.com/posts/SA79JMXKWke32A3hG/original-seeing) at the _details_ of what people say and do, these kinds of observations are _not hard to find_. You could [fill an entire subreddit with them](https://archive.is/ezENv) (and then move it to [independent](https://ovarit.com/o/ItsAFetish/) [platforms](https://saidit.net/s/itsafetish/) when the original gets [banned for "promoting hate"](https://www.reddit.com/r/itsafetish/)).
+Certainly, 82% is not 100%! (But 82% is evidence for my claim that a _substantial majority_ of trans women under modern conditions in Western countries are essentially guys like me.) Certainly, you could argue that Reddit has a sampling bias such that poll results and karma scores from /r/MtF fail to match the distribution of opinion among real-world MtFs. But if you don't take the gender-identity story as a _axiom_ and [_actually look_](https://www.lesswrong.com/posts/SA79JMXKWke32A3hG/original-seeing) at the _details_ of what people say and do, these kinds of observations are _not hard to find_. You could [fill an entire subreddit with them](https://archive.is/ezENv) (and then move it to [independent](https://ovarit.com/o/ItsAFetish/) [platforms](https://saidit.net/s/itsafetish/) when the original gets [banned for "promoting hate"](https://www.reddit.com/r/itsafetish/)).
 
 Reddit isn't "scientific" enough for you? Fine. The scientific literature says the same thing. 
 
@@ -502,7 +500,7 @@ Peer-reviewed scientific papers aren't enough for you? (They could be cherry-pic
 
 [TODO: another clinical perspective: Dr. Will Powers https://www.facebook.com/strohl89/posts/10157396578969598 ]
 
-Don't trust scientists or clinicians? Me neither! ([Especially](/2017/Mar/fresh-princess/) [not](/2017/Jun/memoirs-of-my-recent-madness-part-i-the-unanswerable-words/) [clinicians](TODO: Dr. W correspondence).) Want first-person accounts from trans women themselves? Me too! And there's lots!
+Don't trust scientists or clinicians? Me neither! (Especially [not clinicians](/2017/Jun/memoirs-of-my-recent-madness-part-i-the-unanswerable-words/).) Want first-person accounts from trans women themselves? Me too! And there's lots!
 
 Consider this passage from Dierdre McCloskey's memoir _Crossing_, writing in the third person about her decades identifying as a heterosexual crossdresser before transitioning at age 53:
 
@@ -512,20 +510,24 @@ Or consider this passage from Julia Serano's _Whipping Girl_ (I know I [keep](/2
 
 > There was also a period of time when I embraced the word "pervert" and viewed my desire to be female as some sort of sexual kink. But after exploring that path, it became obvious that explanation could not account for the vast majority of instances when I thought about being female in a nonsexual context.
 
-[TODO: I also think about it nonsexually—my beautiful pure sacred self-identity thing—but "became obvious" is wrong. Contrast to androphilic type is a clue that this is not what brain-intersex looks like. Analogy to broken ankles—there's going to be a fact of the matter. Trust people are telling the truth about their own experiences, but can get the causality wrong. I used to cut myself.]
+"It became obvious that explanation could not account." I don't doubt Serano's reporting of her own phenomenal experiences, but "that explanation could not account" is _not an experience_; it's a _hypothesis_ about psychology, about the _causes_ of the experience.
 
-[TODO: more causal confusion in people I talk to. One said AGP transition could be possible but very rare, and the same goddamned person is on the record as being into TF porn at 19 when their dysphoria kicked in; or someone dissed Blanchard, but endorses Anne Vitale, which makes the same observations and arrives at the same taxonomy, but dresses it up in socially-desirable language
-
-http://www.avitale.com/developmentalreview.htm]
+Or consider Anne Vitale's ["The Gender Variant Phenomenon—A Developmental Review"](http://www.avitale.com/developmentalreview.htm), which makes the _same_ observations as Blanchard-and-friends and arrives at essentially the _same_ two-type taxonomy of MtF, but dressed up in socially-desirable language—
 
 > As sexual maturity advances, Group Three, cloistered gender dysphoric boys, often combine excessive masturbation (one individual reported masturbating up to 5 and even 6 times a day) with an increase in secret cross-dressing activity to release anxiety.
 
 Got that? They _often combine excessive masturbation_ with an _increase in secret cross-dressing activity_ to _release anxiety_—their terrible, terrible _gender expression deprivation anxiety!_
 
-[TODO caveated understanding that the same _descriptive_ taxonomy could have a different causal/etiological story behind it /2021/Feb/you-are-right-and-i-was-wrong-reply-to-tailcalled-on-causality/ ]
-
 After having seen enough of these _laughable_ denials of autogynephilia, the main question in my mind has become not, _Is the two-type feminine–androphilic/autogynephilic taxonomy of MtF transsexualism approximately true?_ (answer: yes, obviously) and more, _How dumb do you (proponents of gender-identity theories) think we (the general public) are?_ (answer: very, but this assessment is accurate).
 
+An important caveat must be made: [different causal/etiological stories could be compatible with the same _descriptive_ taxonomy.](/2021/Feb/you-are-right-and-i-was-wrong-reply-to-tailcalled-on-causality/) You shouldn't confuse my mere ridicule with a serious and rigorous critique of the strongest possible case for "gender expression deprivation anxiety" as a theoretical entity, which would be more work. But hopefully I've shown _enough_ work here, that the reader can perhaps empathize with the temptation to resort to ridicule?
+
+Everyone's experience is different, but the human mind still has a _design_. If I hurt my ankle while running and I (knowing nothing of physiology or sports medicine) think it might be a stress fracture, a competent doctor (who's studied the literature and seen many more cases) is going to ask followup questions about my experiences to pin down whether it's stress fracture or a sprain. I can't be wrong about the fact _that_ my ankle hurts (that's a privileged first-person experience), but I can easily be wrong about my _theory about_ why my ankle hurts.
+
+Even if human brains vary more than human ankles, the basic epistemological principle applies to a mysterious desire to be female. The question is, do the trans women whose reports I'm considering have a relevantly _different_ psychological condition than me, or do we have "the same" condition, and (at least) one of us is misdiagnosing it?
+
+The _safe_ answer—the answer that preserves everyone's current stories about themselves without any need for modification—is "different." That's what I thought before 2016. I think a lot of trans activists would say "the same". And on _that_ much, we can agree.
+
 How weasely am I being with these "approximately true" and "as a first approximation" qualifiers and hedges? I claim: not _more_ weasely than anyone who tries to reason about psychology given the knowledge and methodology our civilization has managed to accumulate.
 
 Reality has a single level (physics), but [our models of reality have multiple levels](https://www.lesswrong.com/posts/gRa5cWWBsZqdFvmqu/reductive-reference). To get maximally precise predictions about everything, you would have to model the underlying quarks, _&c._, which is impossible. (As [it is](https://www.lesswrong.com/posts/tPqQdLCuxanjhoaNs/reductionism) [written](https://www.lesswrong.com/posts/y5MxoeacRKKM3KQth/fallacies-of-compression): the map is not the territory, but you can't roll up the territory and put in your glove compartment.)
@@ -550,9 +552,17 @@ Or there's a piece that makes the rounds on social media occasionally: ["I Am A
 
 (The "told by the rules that they have to see me" (!) phrasing in the current revision is _very_ telling; [the originally published version](https://archive.is/trslp) said "when they find out I'm a girl".)
 
-If boys are shit, and the rules say that you have to see someone as a girl if they _say_ they're a girl, that provides an incentive [on the margin](https://www.econlib.org/library/Enc/Marginalism.html) to identify as trans, which could intensify the interpretation of autogynephilic attraction as a [ego-syntonic](https://en.wikipedia.org/wiki/Egosyntonic_and_egodystonic) beautiful pure sacred self-identity thing (rather than an ego-dystonic sex thing to be ashamed of), or be a source of gender dysphoria in males who aren't autogynephilic at all.
+If boys are shit, and the rules say that you have to see someone as a girl if they _say_ they're a girl, that provides an incentive [on the margin](https://www.econlib.org/library/Enc/Marginalism.html) to disidentify with maleness. Like in another one of my teenage song-fragments—
+
+> _Look in the mirror  
+> What's a_ white guy _doing there?  
+> I'm just a spirit  
+> I'm just a spirit  
+> Floating in air, floating in air, floating in air!_
 
-To the extent that "cognitive" things like internalized misandry manifesting as sex dysphoria is common (or has _become_ more common), then maybe the two-type taxonomy isn't androphilic/autogynephilic so much as it is androphilic/"not-otherwise-specified": the early-onset type is very behaviorally distinct and has a very straightforward motive to transition (it would be _less_ weird not to); it might not be as easy for a clinician to distinguish autogynephilia from "cognitive" gender problems in the grab-bag of all other males showing up to the gender clinic for any other reason.
+This culturally-transmitted attitude could intensify the interpretation of autogynephilic attraction as a [ego-syntonic](https://en.wikipedia.org/wiki/Egosyntonic_and_egodystonic) beautiful pure sacred self-identity thing (rather than an ego-dystonic sex thing to be ashamed of), or be a source of gender dysphoria in males who aren't autogynephilic at all.
+
+To the extent that "cognitive" things like internalized misandry manifesting as cross-gender identification is common (or has _become_ more common in the recent cultural environment), then maybe the two-type taxonomy isn't androphilic/autogynephilic so much as it is androphilic/"not-otherwise-specified": the early-onset type is very behaviorally distinct and has a very straightforward motive to transition (it would be _less_ weird not to); in contrast, it might not be as easy to distinguish autogynephilia from _other_ sources of gender problems in the grab-bag of all males showing up to the gender clinic for any other reason.
 
 Whatever the True Causal Graph looks like—however my remaining uncertainty turns out to resolve in the limit of sufficiently advanced psychological science, I think I _obviously_ have more than enough evidence to reject the mainstream ["inner sense of gender"](https://www.drmaciver.com/2019/05/the-inner-sense-of-gender/) story as _not adding up_.
 
@@ -566,7 +576,82 @@ Men who fantasize about being women do not particularly resemble actual women! W
 
 The "discourse algorithm" (the collective generalization of "cognitive algorithm") that can't just _get this shit right_ in 2021 (because being out of step with the reigning Bay Area ideological fashion is deemed too expensive by a consequentialism that counts unpopularity or hurt feelings as costs), also [can't get heliocentrism right in 1633](https://en.wikipedia.org/wiki/Galileo_affair) [_for the same reason_](https://www.lesswrong.com/posts/yaCwW8nPQeJknbCgf/free-speech-and-triskaidekaphobic-calculators-a-reply-to)—and I really doubt it can get AI alignment theory right in 2041.
 
-[TODO: or at least, even if there are things we can't talk about, we should at least want to avoid dark side epistemology. Briefly tell the story of the Category War?—but try to keep it brief and not-personal; the focus should be on dark side epistemology, rather than re-picking my fight with S.A. or E.Y. (maybe don't name them, but describe the abstract dynamics and link). "Everyone else shot first." Wasn't what I was trying to talk about, but I took the bait. For me, this isn't just a "political" topic—I actually need the right answer in order to decide whether or not to cut my dick off]
+Or at least—even if there are things we can't talk about in public for consequentialist reasons and there's nothing to be done about it, you would hope that the censorship wouldn't distort our beliefs about the things we _can_ talk about (like, say, the role of Bayesian reasoning in the philosophy of language). Yudkowsky had written about the [dark side epistemology](https://www.lesswrong.com/posts/XTWkjCJScy2GFAgDt/dark-side-epistemology) and [contagious lies](https://www.lesswrong.com/posts/wyyfFfaRar2jEdeQK/entangled-truths-contagious-lies): trying to protect a false belief doesn't just mean being wrong about that one thing, it also gives you, on the object level, an incentive to be wrong about anything that would _imply_ the falsity of the protected belief—and, on the meta level, an incentive to be wrong _about epistemology itself_, about how "implying" and "falsity" work.
+
+So, a striking thing about my series of increasingly frustrating private conversations and subsequent public Facebook meltdown (the stress from which soon landed me in psychiatric jail, but that's [another](/2017/Mar/fresh-princess/) [story](/2017/Jun/memoirs-of-my-recent-madness-part-i-the-unanswerable-words/)) was the tendency for some threads of conversation to get _derailed_ on some variation of, "Well, the word _woman_ doesn't necessarily mean that," often with a link to ["The Categories Were Made for Man, Not Man for the Categories"](https://slatestarcodex.com/2014/11/21/the-categories-were-made-for-man-not-man-for-the-categories/), a 2014 blog post by Scott Alexander, the _second_ most prominent writer in our robot cult.
+
+So, this _really_ wasn't what I was trying to talk about; _I_ thought I was trying to talk about autogynephilia as an _empirical_ theory in psychology, the truth or falsity of which obviously cannot be altered by changing the meanings of words. Psychology is a complicated empirical science: no matter how "obvious" I might think something is, I have to admit that I could be wrong—not just as a formal profession of modesty, but _actually_ wrong in the real world.
+
+But this "I can define the word _woman_ any way I want" mind game? _That_ part was _absolutely_ clear-cut. That part of the argument, I knew I could win. [We had a whole Sequence about this](https://www.lesswrong.com/posts/FaJaCgqBKphrDzDSj/37-ways-that-words-can-be-wrong) back in 'aught-eight, in which Yudkowsky pounded home this _exact_ point _over and over and over again_, that word and category definitions are _not_ arbitrary, because there are criteria that make some definitions _perform better_ than others as "cognitive technology"—
+
+> ["It is a common misconception that you can define a word any way you like. [...] If you believe that you can 'define a word any way you like', without realizing that your brain goes on categorizing without your conscious oversight, then you won't take the effort to choose your definitions wisely."](https://www.lesswrong.com/posts/3nxs2WYDGzJbzcLMp/words-as-hidden-inferences)
+
+> ["So that's another reason you can't 'define a word any way you like': You can't directly program concepts into someone else's brain."](https://www.lesswrong.com/posts/HsznWM9A7NiuGsp28/extensions-and-intensions)
+
+> ["When you take into account the way the human mind actually, pragmatically works, the notion 'I can define a word any way I like' soon becomes 'I can believe anything I want about a fixed set of objects' or 'I can move any object I want in or out of a fixed membership test'."](https://www.lesswrong.com/posts/HsznWM9A7NiuGsp28/extensions-and-intensions)
+
+> ["There's an idea, which you may have noticed I hate, that 'you can define a word any way you like'."](https://www.lesswrong.com/posts/i2dfY65JciebF3CAo/empty-labels)
+
+> ["And of course you cannot solve a scientific challenge by appealing to dictionaries, nor master a complex skill of inquiry by saying 'I can define a word any way I like'."](https://www.lesswrong.com/posts/y5MxoeacRKKM3KQth/fallacies-of-compression)
+
+> ["Categories are not static things in the context of a human brain; as soon as you actually think of them, they exert force on your mind. One more reason not to believe you can define a word any way you like."](https://www.lesswrong.com/posts/veN86cBhoe7mBxXLk/categorizing-has-consequences)
+
+> ["And people are lazy.  They'd rather argue 'by definition', especially since they think 'you can define a word any way you like'."](https://www.lesswrong.com/posts/yuKaWPRTxZoov4z8K/sneaking-in-connotations)
+
+> ["And this suggests another—yes, yet another—reason to be suspicious of the claim that 'you can define a word any way you like'.  When you consider the superexponential size of Conceptspace, it becomes clear that singling out one particular concept for consideration is an act of no small audacity—not just for us, but for any mind of bounded computing power."](https://www.lesswrong.com/posts/82eMd5KLiJ5Z6rTrr/superexponential-conceptspace-and-simple-words)
+
+> ["I say all this, because the idea that 'You can X any way you like' is a huge obstacle to learning how to X wisely. 'It's a free country; I have a right to my own opinion' obstructs the art of finding truth. 'I can define a word any way I like' obstructs the art of carving reality at its joints. And even the sensible-sounding 'The labels we attach to words are arbitrary' obstructs awareness of compactness."](https://www.lesswrong.com/posts/soQX8yXLbKy7cFvy8/entropy-and-short-codes)
+
+> ["One may even consider the act of defining a word as a promise to \[the\] effect [...] \[that the definition\] will somehow help you make inferences / shorten your messages."](https://www.lesswrong.com/posts/yLcuygFfMfrfK8KjF/mutual-information-and-density-in-thingspace)
+
+So, because I trusted people in my robot cult to be dealing in good faith rather than fucking with me because of their political incentives, I took the bait. I ended up spending three years of my life re-explaining the relevant philosophy-of-language issues in exhaustive, _exhaustive_ detail.
+
+At first I did this in the object-level context of gender on this blog, in ["The Categories Were Made for Man to Make Predictions"](/2018/Feb/the-categories-were-made-for-man-to-make-predictions/), and the ["Reply on Adult Human Females"](/2018/Apr/reply-to-the-unit-of-caring-on-adult-human-females/).
+
+Later, after [Eliezer Yudkowsky joined in the mind games on Twitter in November 2018](https://twitter.com/ESYudkowsky/status/1067183500216811521) [(archived)](https://archive.is/ChqYX), I _flipped the fuck out_, and ended up doing more [stictly abstract philosophy-of-language work](https://www.lesswrong.com/posts/esRZaPXSHgWzyB2NL/where-to-draw-the-boundaries) [on](https://www.lesswrong.com/posts/edEXi4SpkXfvaX42j/schelling-categories-and-simple-membership-tests) [the](https://www.lesswrong.com/posts/fmA2GJwZzYtkrAKYJ/algorithms-of-deception) [robot](https://www.lesswrong.com/posts/4hLcbXaqudM9wSeor/philosophy-in-the-darkest-timeline-basics-of-the-evolution)-[cult](https://www.lesswrong.com/posts/YptSN8riyXJjJ8Qp8/maybe-lying-can-t-exist) [blog](https://www.lesswrong.com/posts/onwgTH6n8wxRSo2BJ/unnatural-categories-are-optimized-for-deception).
+
+An important thing to appreciate is that the philosophical point I was trying to make has _absolutely nothing to do with gender_. In 2008, Yudkowsky had explained that _for all_ nouns N, you can't define _N_ any way you want, because _useful_ definitions need to "carve reality at the joints."
+
+It [_follows logically_](https://www.lesswrong.com/posts/WQFioaudEH8R7fyhm/local-validity-as-a-key-to-sanity-and-civilization) that, in particular, if _N_ := "woman", you can't define the word _woman_ any way you want. Maybe trans women _are_ women! But if so—that is, if you want people to agree to that word usage—you need to be able to _argue_ for why it makes sense on the empirical merits; you can't just _define_ it to be true, and this is a _general_ principle of how language works, not something I made up on the spot in order to stigmatize trans people.
+
+In 2008, the general philosophy of language lesson was _not politically controversial_. If, in 2018–present, it _is_ politically controversial (specifically because of the fear that someone will try to apply it with _N_ := "woman"), that's a _problem_ for our whole systematically-correct-reasoning project! What counts as good philosophy—or even good philosophy _pedagogy_—shouldn't depend on the current year!
+
+There is a _sense in which_ one might say that you "can" define a word any way you want. That is: words don't have intrinsic ontologically-basic meanings. We can imagine an alternative world where people spoke a language that was _like_ the English of our world, except that they use the word "tree" to refer to members of the empirical entity-cluster that we call "dogs" and _vice versa_, and it's hard to think of a meaningful sense in which one convention is "right" and the other is "wrong".
+
+But there's also an important _sense in which_ we want to say that you "can't" define a word any way you want. That is: some ways of using words work better for transmitting information from one place to another. It would be harder to explain your observations from a trip to the local park in a language that used the word "tree" to refer to members of _either_ of the empirical entity-clusters that we call "dogs" and "trees", because grouping together things that aren't relevantly similar like that makes it harder to describe differences between the wagging-animal-trees and the leafy-plant-trees.
+
+If you want to teach people about the philosophy of language, you want to convey _both_ of these lessons, against naïve essentialism, and against naïve anti-essentialism.
+
+If the people who are widely recognized and trusted as the leaders of the systematically-correct-reasoning community 
+
+https://www.lesswrong.com/posts/MN4NRkMw7ggt9587K/firming-up-not-lying-around-its-edge-cases-is-less-broadly
+
+_Was_ it a "political" act for me to write about the cognitive function of categorization on the robot-cult blog with non-gender examples, when gender was secretly ("secretly") my _motivating_ example? In some sense, maybe? But the thing you have to realize is—
+
+_Everyone else shot first_. The timestamps back me up here: my ["... To Make Predictions"](/2018/Feb/the-categories-were-made-for-man-to-make-predictions/) (February 2018) was a _response to_ Alexander's ["... Not Man for the Categories"](https://slatestarcodex.com/2014/11/21/the-categories-were-made-for-man-not-man-for-the-categories/). My robot-cult philosophy of language blogging (April 2019–January 2021) was a (stealthy) _response to_ 
+
+
+
+When I started trying to talk about autogynephilia with all my robot cult friends in 2016, I _did not expect_ to get dragged into a multi-year philosophy-of-language crusade. 
+
+
+
+
+[TODO: 
+
+I got a little bit of pushback due to the perception
+
+_I need the right answer in order to decide whether or not to cut my dick off_—if I were dumb enough to believe Yudkowsky's insinuation that pronouns don't have truth conditions, I might have made a worse decision
+
+If rationality is useful for anything, it should be useful for practical life decisions like this
+
+the hypocrisy of "Against Lie Inflation"
+
+(Note that Yudkowsky [would later clarify his position in September 2020](https://www.facebook.com/yudkowsky/posts/10158853851009228).)
+
+]
+
+
 
 Someone asked me: "Wouldn't it be embarrassing if the community solved Friendly AI and went down in history as the people who created Utopia forever, and you had rejected it because of gender stuff?"
 
@@ -582,7 +667,7 @@ Someone asked me: "If we randomized half the people at [OpenAI](https://openai.c
 
 But the thing I'm objecting to is a lot more fundamental than the specific choice of pronoun convention, which obviously isn't going to be uniquely determined. Turkish doesn't have gender pronouns, and that's fine. Naval ships traditionally take feminine pronouns in English, and it doesn't confuse anyone into thinking boats have a womb. [Many other languages are much more gendered than English](https://en.wikipedia.org/wiki/Grammatical_gender#Distribution_of_gender_in_the_world's_languages) (where pretty much only third-person singular pronouns are at issue). The conventions used in one's native language probably _do_ [color one's thinking to some extent](/2020/Dec/crossing-the-line/)—but when it comes to that, I have no reason to expect the overall design of English grammar and vocabulary "got it right" where Spanish or Russian "got it wrong."
 
-What matters isn't the specific object-level choice of pronoun or bathroom conventions; what matters is having a culture where people _viscerally care_ about [minimizing the expected squared error of our probabilistic predictions](https://www.lesswrong.com/posts/onwgTH6n8wxRSo2BJ/unnatural-categories-are-optimized-for-deception), even if it hurts someone's feelings.
+What matters isn't the specific object-level choice of pronoun or bathroom conventions; what matters is having a culture where people _viscerally care_ about minimizing the expected squared error of our probabilistic predictions, even if it hurts someone's feelings.
 
 I think looking at [our standard punching bag of theism](https://www.lesswrong.com/posts/dLL6yzZ3WKn8KaSC3/the-uniquely-awful-example-of-theism) is a very fair comparison. Religious people aren't _stupid_. You can prove theorems about the properties of [Q-learning](https://en.wikipedia.org/wiki/Q-learning) or [Kalman filters](https://en.wikipedia.org/wiki/Kalman_filter) at a world-class level without encountering anything that forces you to question whether Jesus Christ died for our sins. But [beyond technical mastery of one's narrow specialty](https://www.lesswrong.com/posts/N2pENnTPB75sfc9kb/outside-the-laboratory), there's going to be some competence threshold in ["seeing the correspondence of mathematical structures to What Happens in the Real World"](https://www.lesswrong.com/posts/sizjfDgCgAsuLJQmm/reply-to-holden-on-tool-ai) that _forces_ correct conclusions. I actually _don't_ think you can be a believing Christian and invent [the concern about consequentialists embedded in the Solomonoff prior](https://ordinaryideas.wordpress.com/2016/11/30/what-does-the-universal-prior-actually-look-like/).
 
@@ -592,7 +677,7 @@ In a world where sexual dimorphism didn't exist, where everyone was a hermaphrod
 
 In a world where we _actually had_ magical perfect sex-change technology of the kind described in "Changing Emotions", then people who wanted to change sex would do so, and everyone else would use the corresponding language (pronouns and more), _not_ as a courtesy, _not_ to maximize social welfare, but because it _straightforwardly described reality_.
 
-In a world where we don't have magical perfect sex-change technology, but we _do_ have hormone replacement therapy and various surgical methods ... 
+In a world where we don't have magical perfect sex-change technology, but we _do_ have hormone replacement therapy and various surgical methods ... [TODO: four clusters]
 
 [TODO: explain that "I don't do policy."]
 
@@ -605,7 +690,7 @@ https://twitter.com/caraesten/status/1092472430465929216
 > I'm so mad. wow. like. I look like this right now, how could anyone ever think that was an okay thing to say???
 
 It was a complement! I don't _want_ people to have to doublethink around their perceptions of me, pretend not to notice
-
 Ziz's complaint that I'm siding with the oppressors in conceptual warfare
 the political incentives propagate recursively, a phase transition: in a culture it's normal for AGP males to transition, any sub-culture where they don't is subject to attack as transphobic
 I want to stay aligned with _actual women_, many of whom have an interest in excluding me and Ziz