"Sexual Dimorphism": explaining high-dimensionality, again
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index 53da409..f8b633a 100644 (file)
@@ -40,7 +40,7 @@ But within a couple years, I also developed this beautiful pure sacred self-iden
 Or when I would practice swirling the descenders on all the lowercase letters that had descenders [(_g_, _j_, _p_, _y_, _z_)](/images/handwritten_phrase_jazzy_puppy.jpg) because I thought it made my handwriting look more feminine. Or the time when track and field practice split up into boys and girls, and I ironically muttered under my breath, "Why did I even join this team?—boys, I mean."
 
 [TODO: notebook photos]
-[TODO: more examples! Initials!]
+[TODO: more examples!]
 
 And so on.
 
@@ -102,7 +102,7 @@ If you're willing to admit to the possibility of psychological sex differences _
 
 I guess if you _didn't_ grow up with a quasi-religious fervor for psychological sex differences denialism, this whole theoretical line of argument about evolutionary psychology doesn't seem world-shatteringly impactful?—maybe it just looks like supplementary Science Details brushed over some basic facts of human existence that everyone knows. But if you _have_ built your identity around [quasi-religious _denial_](/2020/Apr/peering-through-reverent-fingers/) of certain basic facts of human existence that everyone knows (if not everyone [knows that they know](https://www.lesswrong.com/posts/CqyJzDZWvGhhFJ7dY/belief-in-belief)), getting forced out of it by sufficient weight of Science Details [can be a pretty rough experience](https://www.greaterwrong.com/posts/XM9SwdBGn8ATf8kq3/c/comment/Zv5mrMThBkkjDAqv9).
 
-[TODO: bridge paragraphs ... this denial was in the background in "The Opposite Sex" and the metaethics sequence, men should think of themselves as men]
+[TODO: bridge paragraphs/section ... this denial was in the background in "The Opposite Sex" and the metaethics sequence, men should think of themselves as men; mention my initials]
 
 Sex differences would come up a couple more times in one of the last Sequences, on "Fun Theory"—speculations on how life could be truly _good_ if the world were superintelligently optimized for human values, in contrast to the cruelty and tragedy of our precarious existence [in a world shaped only by blind evolutionary forces](https://www.lesswrong.com/posts/sYgv4eYH82JEsTD34/beyond-the-reach-of-god).
 
@@ -132,9 +132,9 @@ But, well ... I mean, um ...
 
 From the standpoint of my secret erotic fantasy, "normal, masculine man wearing a female body like a suit of clothing" is actually a _great_ outcome—the _ideal_ outcome. Let me explain.
 
-The main plot of my secret erotic fantasy accomodates many frame stories, but I tend to prefer those that invoke the [literary genre of science](https://www.lesswrong.com/posts/4Bwr6s9dofvqPWakn/science-as-attire), and posit technology indistinguishable from magic rather than magic _simpliciter_.
+The main plot of my secret erotic fantasy accomodates many frame stories, but I tend to prefer those that invoke the [literary genre of science](https://www.lesswrong.com/posts/4Bwr6s9dofvqPWakn/science-as-attire), and posit "technology" rather than "spells" or "potions" as the agent of change, even if it's all ultimately magic (where "magic" is anything you don't understand).
 
-So imagine having something like the transporter in _Star Trek_, but you re-materialize with the body of someone else, rather than your original body—a little booth I could walk in, dissolve in a tingly glowy special effect for a few seconds, and walk out looking like (say) [Nana Visitor (circa 1998)](https://memory-alpha.fandom.com/wiki/Kay_Eaton?file=Kay_Eaton.jpg). (In the folklore of [female-transformation erotica](/2016/Oct/exactly-what-it-says-on-the-tin/), this machine is often called the ["morphic adaptation unit"](https://www.cyoc.net/interactives/chapter_115321.html).)
+So imagine having something like [the transporter in _Star Trek_](https://memory-alpha.fandom.com/wiki/Transporter), but you re-materialize with the body of someone else, rather than your original body—a little booth I could walk in, dissolve in a tingly glowy special effect for a few seconds, and walk out looking like (say) [Nana Visitor (circa 1998)](https://memory-alpha.fandom.com/wiki/Kay_Eaton?file=Kay_Eaton.jpg). (In the folklore of [female-transformation erotica](/2016/Oct/exactly-what-it-says-on-the-tin/), this machine is often called the ["morphic adaptation unit"](https://www.cyoc.net/interactives/chapter_115321.html).)
 
 This high-level description of a hypothetical fantasy technology leaves some details unspecified—not just the _how_, but the _what_. What would the indistinguishable-from-magical transformation booth do to my brain? [As a preference-revealing thought experiment](https://www.lesswrong.com/posts/DdEKcS6JcW7ordZqQ/not-taking-over-the-world), what would I _want_ it to do, if I can't change [the basic nature of reality](https://www.lesswrong.com/posts/tPqQdLCuxanjhoaNs/reductionism), but if engineering practicalities weren't a constraint? (That is, I'm allowed to posit any atom-configuration without having to worry about how you would get all the atoms in the right place, but I'm not allowed to posit tethering my immortal soul to a new body, because [souls](https://www.lesswrong.com/posts/u6JzcFtPGiznFgDxP/excluding-the-supernatural) [aren't](https://www.lesswrong.com/posts/7Au7kvRAPREm3ADcK/psychic-powers) [real](https://www.lesswrong.com/posts/fdEWWr8St59bXLbQr/zombies-zombies).)
 
@@ -148,33 +148,31 @@ Do I want the magical transformation technology to fix all that, too?
 
 Do I have _any idea_ what it would even _mean_ to fix all that, without spending multiple lifetimes studying neuroscience?
 
-I think I have just enough language to _start_ to talk about what it would mean.
+I think I have just enough language to _start_ to talk about what it would mean. Since sex isn't an atomic attribute, but rather a high-level statistical regularity such that almost everyone can be cleanly classified as "female" or "male" _in terms of_ lower-level traits (genitals, hormone levels, _&c._), then, abstractly, we're trying to take points from male distribution and map them onto the female distribution in a way that preserves as much structure (personal identity) as possible. My female analogue doesn't have a penis (because then she wouldn't be female), but she is going to speak American English like me and be [85% Ashkenazi like me](/images/ancestry_report.png), because language and autosomal genes don't have anything to do with sex.
 
-[TODO: rewrite this whole section to be more focused on _just_ explaining the math language needed to explain how the transformation mapping would work, using face and height as "easy" examples]
+The hard part has to do with traits that are meaningfully sexually dimorphic, but not as a discrete dichotomy—where the sex-specific universal designs differ in ways that are _subtler_ than the presence or absence of entire reproductive organs. We are _not_ satisfied if the magical transformation technology swaps out my penis and testicles for a functioning female reproductive system without changing the rest of my body, because we want the end result to be indistinguishable from having been drawn from the female distribution (at least, indistinguishable _modulo_ having my memories of life as a male before the magical transformation), and a man-who-somehow-has-a-vagina doesn't qualify.
 
-People are [verifiably very good at recognizing sex from (hair covered, males clean-shaven) photographs of people's faces](/papers/bruce_et_al-sex_discrimination_how_do_we_tell.pdf) (96% accuracy, which is the equivalent of _d_ ≈ 3.5), but we don't have direct introspective access into what _specific_ features our brains are using to do it; we just look, and _somehow_ know. The differences are real, but it's not a matter of any single measurement: [covering up the nose makes people slower and slightly worse at sexing faces, but people don't do better than chance at guessing sex from photos of noses alone](/papers/roberts-bruce-feature_saliency_in_judging_the_sex_and_familiarity_of_faces.pdf).
+The "obvious" way to to do the mapping is to keep the same percentile rank within each trait, but take it with respect to the target sex's distribution. I'm 5′11″ tall, which [puts me at](https://dqydj.com/height-percentile-calculator-for-men-and-women/) the 73rd percentile for American men, about 6/10ths of a standard deviation above the mean. So _presumably_ we want to say that my female analogue is at the 73rd percentile for American women, about 5′5½″.
 
-[TODO: Mathematically,  
-Joel et al. and response—maybe in next paragraph
-Beyond the Binary: https://www.pnas.org/content/112/50/15468
-http://cogprints.org/10046/1/Delgiudice_etal_critique_joel_2015.pdf
+You might think this is "unfair": some women—about 7 per 1000—are 5′11″, and we don't want to say they're somehow _less female_ on that account, so why can't I keep my height? But if we refuse to adjust for every trait for which the female and male distributions overlap (on the grounds that _some_ women have the same trait value as my male self), we don't end up with a result from the female distribution.
 
-http://zackmdavis.net/blog/2019/05/the-typical-set/
-> once you draw a boundary around a group, the mind starts trying to harvest similarities from the group. And unfortunately the human pattern-detectors seem to operate in such overdrive that we see patterns whether they're there or not; a weakly negative correlation can be mistaken for a strong positive one with a bit of selective memory.
-https://www.lesswrong.com/posts/veN86cBhoe7mBxXLk/categorizing-has-consequences
-[a higher-dimensional statistical regularity in the _conjunction_ of many variables](https://www.lesswrong.com/posts/cu7YY7WdgJBs3DpmJ/the-univariate-fallacy-1)
-96.8% classification from MRI https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6374327/ 
-]
-[the wrists: http://unremediatedgender.space/papers/yune_et_al-beyond_human_perception_sexual_dimorphism_in_hand_and_wrist_radiographs.pdf]
-[talk about mapping from one distribution to another: e.g. height]
+The typical point in a high-dimensional distribution is _not_ typical along each dimension individually. [In 100 flips of a biased coin](http://zackmdavis.net/blog/2019/05/the-typical-set/) that lands Heads 0.6 of the time, the _single_ most likely sequence is 100 Heads, but they're only one of those and you're _vanishingly_ unlikely to actually see it. The sequences you'll actually observe will have close to 60 Heads. Each such sequence is individually less probable than all Heads, but there are vastly more of them.
+
+Statistical sex differences are like flipping two different collections of coins with different biases, where the coins represent various traits. Learning the outcome of any individual flip, doesn't tell you which which set the coin came from, but if we look at the aggregation of many flips, we can get _godlike_ confidence as to which collection we're looking at.
+
+A single-variable measurement like height is like a single coin: unless the coin is _very_ biased, one flip doesn't tell you much. But there are lots of things about people for which it's not that they can't be measured, but that the measurements require _more than one number_.
+
+Take faces. People are [verifiably very good at recognizing sex from (hair covered, males clean-shaven) photographs of people's faces](/papers/bruce_et_al-sex_discrimination_how_do_we_tell.pdf) (96% accuracy, which is the equivalent of _d_ ≈ 3.5), but we don't have direct introspective access into what _specific_ features our brains are using to do it; we just look, and _somehow_ know. The differences are real, but it's not a matter of any single measurement: [covering up the nose makes people slower and slightly worse at sexing faces, but people don't do better than chance at guessing sex from photos of noses alone](/papers/roberts-bruce-feature_saliency_in_judging_the_sex_and_familiarity_of_faces.pdf).
+
+Notably, for _images_ of faces, we actually _do_ have magical transformation technology. AI techniques like [generative adversarial networks](https://arxiv.org/abs/1907.10786) and [autoencoders](https://towardsdatascience.com/generating-images-with-autoencoders-77fd3a8dd368) can learn the structure of the distribution of face photographs, and use that knowledge to [synthesize faces from scratch](https://thispersondoesnotexist.com/) and 
+
+[...]
 
 The same moral applies to sex differences in psychology. I'm a pretty weird guy, in more ways than one. I am not prototypically masculine. Most men are not like me. If I'm allowed to cherry-pick what measurements to take, I can name ways in which I'm more female-typical than male-typical. (For example, I'm _sure_ I'm above the female mean in [Big Five Neuroticism](https://en.wikipedia.org/wiki/Big_Five_personality_traits).) But "weird" represents a much larger space of possibilities than "normal", much as [_nonapples_ are a less cohesive category than _apples_](https://www.lesswrong.com/posts/2mLZiWxWKZyaRgcn7/selling-nonapples).
 
 If you _sum over_ all of my traits, everything that makes me, _me_—it's going to be a point in the _male_ region of the existing, unremediated, genderspace. In principle, you could define a procedure that maps that point to the female region of configuration space in some appropriately structure-preserving way, to compute my female analogue who is as authentically _me_ as possible while also being authentically female, down to the proportion of gray matter in her posterior lateral orbitofrontal cortex and—the love of a woman for a man.
 
-(Note that we can already basically do this for _images_ of female and male faces, using the [latent spaces found by generative adversarial networks](https://arxiv.org/abs/1907.10786) and [autoencoders](https://towardsdatascience.com/generating-images-with-autoencoders-77fd3a8dd368), as demonstrated by the likes of [FaceApp](https://www.faceapp.com/), the _uniquely best piece of software in the world_. Doing it for _actual whole people in the real world_ and not just flat images is a task for future superintelligences, not present-day GANs, but some of same basic principles should apply.)
-
-[TODO: mention https://thispersondoesnotexist.com/ ; we can synthesize images from scratch]
+[...]
 
 Okay. Having supplied just enough language to _start_ to talk about what it would mean to actually become female—is that what I _want_? I mean, I would definitely be extremely eager to _try_ it ...
 
@@ -230,23 +228,27 @@ In everyday life, we're almost never in doubt as to which entities we want to co
 
 [TODO: change scenario to interpolate between people, _at what point_ does it become]
 
-The thing about Sorites problems is that they're _incredibly boring_. The map is not the territory. The distribution of sand-configurations we face in everyday life is such that we usually have an answer as to whether the sand "is a heap" or "is not a heap", but in the edge-cases where we're not sure, arguing about whether to use the word "heap" _doesn't change the configuration of sand_. You might think that if [the category is blurry](https://www.lesswrong.com/posts/dLJv2CoRCgeC2mPgj/the-fallacy-of-gray), you therefore have some freedom to [draw its boundaries](https://www.lesswrong.com/posts/d5NyJ2Lf6N22AD9PB/where-to-draw-the-boundary) the way you prefer—but [the cognitive function of the category is for making probabilistic inferences on the basis of category-membership](https://www.lesswrong.com/posts/esRZaPXSHgWzyB2NL/where-to-draw-the-boundaries), and those probabilistic inferences can be quantitatively better or worse. Preferences over concept definitions that aren't about maximizing predictive accuracy are preferences _for deception_.
+The thing about Sorites problems is that they're _incredibly boring_. The map is not the territory. The distribution of sand-configurations we face in everyday life is such that we usually have an answer as to whether the sand "is a heap" or "is not a heap", but in the edge-cases where we're not sure, arguing about whether to use the word "heap" _doesn't change the configuration of sand_. You might think that if [the category is blurry](https://www.lesswrong.com/posts/dLJv2CoRCgeC2mPgj/the-fallacy-of-gray), you therefore have some freedom to [draw its boundaries](https://www.lesswrong.com/posts/d5NyJ2Lf6N22AD9PB/where-to-draw-the-boundary) the way you prefer—but [the cognitive function of the category is for making probabilistic inferences on the basis of category-membership](https://www.lesswrong.com/posts/esRZaPXSHgWzyB2NL/where-to-draw-the-boundaries), and those probabilistic inferences can be quantitatively better or worse. Preferences over concept definitions that aren't about maximizing predictive accuracy are therefore preferences _for deception_, because "making probability distributions less accurate in order to achieve some other goal" is the only thing _dece
 
 That's why defining your personal identity to get the answer you want is cheating. If the answer you wanted was actually _true_, you could just say so without needing to _want_ it.
 
 When [Phineas Gage's](/2017/Dec/interlude-xi/) friends [said he was "no longer Gage"](https://en.wikipedia.org/wiki/Phineas_Gage) after the railroad accident, what they were trying to say was that interacting with post-accident Gage was _more relevantly similar_ to interacting with a stranger than it was to interacting with pre-accident Gage, even if Gage-the-physical-organism was contiguous along the whole strech of space time.
 
-Same principle when Yudkowsky wrote, "If I fell asleep and woke up as a true woman [...] I don't think I'd call her 'me'"—maybe he was wrong, but if so, that cashes out as being wrong _about_ the some precise statement about the actual properties of similarity metrics on persons (which could be computed in principle, even if _we_ don't know how); I can't change the actual structure of minds in the world by defining my _identity_ differently.
+Same principle when Yudkowsky wrote, "If I fell asleep and woke up as a true woman [...] I don't think I'd call her 'me'"—maybe he was wrong, but if so, that cashes out as being wrong _about_ some precise statement about the actual properties of similarity metrics on persons (which could be computed in principle, even if _we_ don't know how), _not_ whether we prefer the "call her me" or "don't call her me" conclusion and want to _define the interpretation of those phrases in order to make the claim come out "true."_
 
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+[TODO: being at peace with what's real ...]
 
-Anyway, that—briefly (I mean it)—is the story about my weird obligate sex fantasy about being a woman and how I used to think that it was morally wrong to believe in psychological sex differences, but then I changed my mind and decided that psychological sex differences are probably real after being deeply influenced by this robot-cult blog about the logic of Science. It's probably not that interesting? If we were still living in the socio-political environment of 2009, I'm pretty sure I wouldn't be blogging about my weird sexual obsessions (as evidenced by the fact that, in 2009, I wasn't blogging about them).
+[People can stand what is true, for we are already doing so.](https://www.readthesequences.com/You-Can-Face-Reality)
+
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-Imagine my surprise to discover that, in the current year, my weird sexual obsessions are at the center 
+Anyway, that—briefly (I mean it)—is the story about my weird obligate sex fantasy about being a woman and how I used to think that it was morally wrong to believe in psychological sex differences, but then I gradually changed my mind and decided that psychological sex differences are probably real after being deeply influenced by this robot-cult blog about the logic of Science. It's probably not that interesting? If we were still living in the socio-political environment of 2009, I'm pretty sure I wouldn't be blogging about my weird sexual obsessions (as evidenced by the fact that, in 2009, I wasn't blogging about them).
 
+Imagine my surprise to discover that, in the current year, my weird sexual obsession is suddenly at the center of [one of the _defining political issues of our time_](https://en.wikipedia.org/wiki/Transgender_rights).
 
-I'm weird, but I'm not _that_ weird.
+All this time—the dozen years I spent reading everything I could about sex and gender and transgender and feminism and evopsych and doing various things with my social presentation (sometimes things I regretted and reverted after a lot of pain, like the initials) to try to seem not-masculine—I had been _assuming_ that my gender problems were not of the same kind as people who were _actually_ transgender, because the standard narrative said that that was about people whose ["internal sense of their own gender does not match their assigned sex at birth"](https://www.vox.com/identities/21332685/trans-rights-pronouns-bathrooms-sports), and I had never interpreted my beautiful pure sacred self-identity thing as an "internal sense of my own gender", 
 
+/2018/Jan/dont-negotiate-with-terrorist-memeplexes/
 
 
 Men who fantasize about being women do not particularly resemble actual women! We just—don't? This seems kind of obvious, really? Telling the difference between fantasy and reality is kind of an important life skill?