check in
[Ultimately_Untrue_Thought.git] / content / drafts / challenges-to-yudkowskys-pronoun-reform-proposal.md
index e1a6f1e..aa09474 100644 (file)
@@ -13,7 +13,7 @@ Status: draft
 >
 > —["The Lie" by Walter Raleigh](https://www.lesswrong.com/posts/trb9HPWFk8Gy9MBdN/less-wrong-poetry-corner-walter-raleigh-s-the-lie)
 
-[TODO: bulleted summary for the tl;dr crowd]
+[TODO: summary points]
 
 [In a February 2021 Facebook post, Eliezer Yudkowsky inveighs against English's system of singular third-person pronouns](https://www.facebook.com/yudkowsky/posts/10159421750419228). As a matter of clean language design, English's lack of a gender-neutral singular third-person pronoun is a serious flaw. The function of pronouns is to have a brief way to refer back to entities already mentioned: it's more concise to be able to say "Katherine put her book on its shelf" rather than "Katherine put Katherine's book on the book's shelf". But then why couple that grammatical function to sex-category membership? You shouldn't _need_ to take a stance on someone's sex in order to talk about [her or](/2020/Apr/the-reverse-murray-rule/) him putting a book on the shelf.
 
@@ -39,7 +39,7 @@ But the _reason_ trans people want this is _because_ they're trying to change th
 
 You can't have it both ways. "That toy is worthless", says one child to another, "_therefore_, you should give it to me." But if the toy were _actually_ worthless, why is the first child demanding it? The problem here is not particularly subtle or hard to understand! If the second child were to appeal to an adult's authority, and the adult replied, "The toy _is_ worthless, so give it to him," you would suspect the grown-up of not being impartial.
 
-"Pronouns shouldn't convey sex-category information, as a politically neutral matter of language design," is a fine [motte](https://slatestarcodex.com/2014/11/03/all-in-all-another-brick-in-the-motte/), but it's not consistent with the bailey of, "_Therefore_, when people request that you alter your pronoun usage in order to change the sex-category information being conveyed, you should obey the request." Even if the situation is an artifact of bad language design, as Yudkowsky argues—that in a saner world, this conflict would have never come up—that doesn't automatically favor resolving the conflict in favor of the policy of keeping both _she_ and _he_ but asserting that the difference doesn't mean anything.
+"Pronouns shouldn't convey sex-category information, as an apolitical matter of language design," is a fine [motte](https://slatestarcodex.com/2014/11/03/all-in-all-another-brick-in-the-motte/), but it's not consistent with the bailey of, "_Therefore_, when people request that you alter your pronoun usage in order to change the sex-category information being conveyed, you should obey the request." Even if the situation is an artifact of bad language design, as Yudkowsky argues—that in a saner world, this conflict would have never come up—that doesn't automatically favor resolving the conflict in favor of the policy of keeping both _she_ and _he_ but asserting that the difference doesn't mean anything.
 
 This may be clearer to some readers if we consider a distinction less emotionally and politically fraught than sex/gender in the current year. [Many languages have two different second person singular pronouns that distinguish the speaker's relationship to the listener as being more familiar/intimate, or more formal/hierarchical.](https://en.wikipedia.org/wiki/T%E2%80%93V_distinction) In Spanish, for example, [the familiar pronoun is _tú_ and the formal pronoun is _usted_](https://en.wikipedia.org/wiki/Spanish_personal_pronouns#T%C3%BA/vos_and_usted): one would address friends, family members, children, or personal servants as _tú_, but strangers or social superiors as _usted_. Using the wrong pronoun can be the cause of offense or awkwardness. A speaker switching from _usted_ to _tú_ for an interlocutor who they're getting along with might ask if it's okay with _¿Te puedo tutear?_ (Can I call you _tú_?) or _Nos tuteamos, ¿verdad?_ (We call each other _tú_, right?); this is somewhat analogous to an English speaker asking if they may address someone by first name, rather than with a courtesy title or honorific (Ms./Mr. Lastname, or ma'am/sir).
 
@@ -149,6 +149,8 @@ Posed that way, one would imagine not—but if Yudkowsky _does_ get the joke, th
 
 Perhaps it's not justified to question Yudkowsky's "I do not know what it feels like [...]" self-report based on generalizations about English speakers in general? Maybe his mind works differently, but dint of unusual neurodiversity or training in LambdaMOO? But if so, one would perhaps expect some evidence of this in his publicly observable writing? And yet some potential _counter_-evidence appears in Yudkowsky's 2001 _Creating Friendly AI: The Analysis and Design of Benevolent Goal Architectures_, where the text "If a human really hates someone, she" is followed by [footnote 16](https://web.archive.org/web/20070615130139/http://singinst.org/upload/CFAI.html#foot-15): "I flip a coin to determine whether a given human is male or female." Note, "_is_ male or female", not "which pronoun to use." The text would seem to reflect the common understanding that _she_ and _he_ do imply sex specifically (and not some other thing, like being named Oliver), even if flipping a coin (and drawing attention to having done so) reflects annoyance that English requires a choice.
 
+[TODO: gender discussion in "Hero With a Thousand Chances"]
+
 In the Facebook comments, Yudkowsky continues:
 
 > My current policy stance is that anybody who does feel that way needs to get some perspective about how it can be less firmly attached in other people's heads; and how their feelings don't get to control everybody's language protocol or accuse non-protocol users of lying; especially when different people with firm attachments have _different_ firm attachments and we can't make them all be protocol.
@@ -189,33 +191,37 @@ As I have explained at length, this _rationale_ doesn't work and isn't true (eve
 
 Again, without attributing to Yudkowsky any _conscious, deliberative_ intent to deceive (because of the human tendency to unconsciously introduce distortions in the heat of a rapid argument), the _pants-on-fire audacity_ of this _ludicrous_ claim to ignorance still beggars belief. As the author of [one of the world's most popular _Harry Potter_ fanfictions](http://www.hpmor.com/), Yudkowsky clearly knows something about about how to simulate alternative perspectives (includes ones he disagrees with) and portray them sympathetically. And he claims to be _unable_ to do this for ... the idea that pronouns imply sex, and that using the pronouns that imply someone is the sex that they are not feels analogous to lying? Really?!
 
-Well, I'm not a world-acclaimed fiction author with thousands of fans, but if Yudkowsky claims not to be up to this writing challenge, I'm happy to give him a hand and show him how it might be done—
+Well, I'm not a popular fiction author with thousands of obsessive fans who pour over my every word, but if Yudkowsky claims not to be up to this writing challenge, I'm happy to give him a hand and show him how it might be done—
 
-> A cis woman is testifying in court about a brutal rape that horrifically traumatized her. The rapist has since transitioned.
->
-> "And then—" says the victim, reliving those awful moments, "and then, he took his erect penis—"
->
-> "Objection!" says the defense lawyer. "The witness misgendering my client is prejudicial."
->
-> "Sustained," says the judge. Then, to the victim: "_Her_ erect penis."
->
-> "Wh—what?" says the victim.
->
-> "You will refer to the defendant with the correct pronoun, or I'll hold you in contempt of court."
->
-> "Oh. O–okay. And then she took her—" The victim breaks down crying. "I'm sorry, Your Honor; I can't do it. I'm under oath; I have to tell the story the way it happened to me. In my memories, the person who did those things to me was a man. A—"
->
-> She hesistates, sobs a few more times. In this moment, almost more painful than the memories of the assault, she is very conscious of having never been to college. The judge and the defense lawyer are smarter and more educated than her, and they believe her rapist is now a woman. It had never made any sense to her—but how could she explain to an authority who she had no hope of out-arguing?
->
-> "And by 'man', I mean—a male. The way I was raised, men—males—get called _he_ and _him_. If I say _she_, it doesn't feel true to the memory in my head. It—it feels like lying, Your Honor."
-> 
-> The judge scoffs. "You are _ontologically_ confused," he sneers. "At age 13 I was programming on LambdaMOO where people had their choice of exotic pronouns and nobody thought anything of it," says the judge. "Denied."
->
-> "O-okay," says the victim. She doesn't know what _ontologically_ means, or what a LambdaMOO is. "So then—then sh-she took her erect penis and she—"
->
-> She breaks down crying again. "Your Honor, I can't! I can't do it! It's not true! It's not—" She senses that the judge will imply she's stupid for saying it's not true. She gropes for some way of explaining. "I mean—the Court allows people to testify in Spanish or Chinese with the help of a translator, right? Can't you treat my testimony like that? Let me say what happened to me in the words that seems true to me, even if the court does its business using words in a different way?"
->
-> "You're in contempt," says the judge. "Baliff! Take her away!"
+<p class="flower-break">⁕ ⁕ ⁕</p>
+
+A cis woman is testifying in court about a brutal rape that horrifically traumatized her. The rapist has since transitioned.
+
+"And then—" says the victim, reliving those awful moments, "and then, he took his erect penis—"
+
+"Objection!" says the defense lawyer. "The witness misgendering my client is prejudicial."
+
+"Sustained," says the judge. Then, to the victim: "_Her_ erect penis."
+
+"Wh—what?" says the victim.
+
+"You will refer to the defendant with the correct pronoun, or I'll hold you in contempt of court."
+
+"Oh. O–okay. And then she took her—" The victim breaks down crying. "I'm sorry, Your Honor; I can't do it. I'm under oath; I have to tell the story the way it happened to me. In my memories, the person who did those things to me was a man. A—"
+
+She hesistates, sobs a few more times. In this moment, almost more painful than the memories of the rape, she is very conscious of having never been to college. The judge and the defense lawyer are smarter and more educated than her, and they believe that the man who raped her is a woman. It had never made any sense to her—but how could she explain to an authority who she had no hope of out-arguing?
+
+"And by 'man', I mean—a male. The way I was raised, men—males—get called _he_ and _him_. If I say _she_, it doesn't feel true to the memory in my head. It—it feels like lying, Your Honor."
+
+The judge scoffs. "You are _ontologically_ confused," he sneers. "At age 13 I was programming on LambdaMOO where people had their choice of exotic pronouns and nobody thought anything of it," says the judge. "Denied."
+
+"O-okay," says the victim. She doesn't know what _ontologically_ means, or what a LambdaMOO is. "So then—then sh-she took her erect penis and she—"
+
+She breaks down crying again. "Your Honor, I can't! I can't do it! It's not true! It's not—" She senses that the judge will imply she's stupid for saying it's not true. She gropes for some way of explaining. "I mean—the Court allows people to testify in Spanish or Chinese with the help of a translator, right? Can't you treat my testimony like that? Let me say what happened to me in the words that seems true to me, even if the court does its business using words in a different way?"
+
+"You're in contempt," says the judge. "Baliff! Take her away!"
+
+<p class="flower-break">⁕ ⁕ ⁕</p>
 
 Not a sympathetic character? Not even a little bit?
 
@@ -229,11 +235,11 @@ Is it the idea that the legal system would penalize someone for pronoun non-comp
 
 [TODO: quote Yudkowsky: not the woke position]
 
-Right. It's an _incoherent_ position that's optimized to concede to the woke the policy that they want for a _different stated reason_ in order to make the concession appear politically "neutral". But in order to _actually_ be neutral in your analysis, you need to _acknowledge_ the costs and benefits of a policy to different parties, and face the unhappy fact that sometimes there are cases where there _is_ no "neutral" policy, because all available policies impose costs on _someone_ and there's no solution that everyone is happy with.
+Right. It's an _incoherent_ position that's optimized to concede to the woke the policy that they want for a _different stated reason_ in order to make the concession appear "neutral" and not politically motivated. But in order to _actually_ be neutral in your analysis, you need to _acknowledge_ the costs and benefits of a policy to different parties, and face the unhappy fact that sometimes there are cases where there _is_ no "neutral" policy, because all available policies impose costs on _someone_ and there's no solution that everyone is happy with. (Rational agents can hope to reach _some_ point on the Pareto frontier, but non-identical agents are necessarily going to fight about _which_ point, even if most of the fighting takes place in non-realized counterfactual possible worlds rather than exerting costs in reality.)
 
 Policy debates should not appear one-sided. Exerting social pressure on (for example) a native-English-speaking rape victim to refer to her male rapist with _she_/_her_ pronouns is a _cost_ to her. And, simultaneously, _not_ exerting that pressure is a _cost_ to many trans people, by making recognition of their social gender _conditional_ on some standard of good behavior, rather than an unconditional social fact.
 
-You might think the cost of making the victim say _she_ is worth it, because you want to make it easy for gender-dysphoric people to socially transition, and because you think it's dumb that pronouns imply sex in the actually-existing English language and you see the self-identity convention as a step towards degendering the language.
+You might think the cost of making the victim say _she_ is worth it, because you want to make it easy for gender-dysphoric people to socially transition, and because you think it's dumb that pronouns imply sex in the actually-existing English language and you see the self-identity convention as an incremental step towards degendering the language.
 
 Fine. That's a perfectly coherent position. But if that's your position and you care about being intellectually honest, you need to _acknowledge_ that your position exerts costs on some actually-existing English speakers who have a use-case for using pronouns to imply sex. You need to be able to look that rape victim in the eye and say, "Sorry, I'm participating in a political coalition that believes that trans people's feelings are more important than yours with respect to this policy question; sucks to be you."
 
@@ -241,15 +247,36 @@ And of course—it _should_ be needless to say—this applies symmetrically. If
 
 Or if you have more important things to worry about and don't want to take a position on controversial social issues, fine: use whatever pronoun convention happens to be dominant in your local social environment, and, if questioned, say, "I'm using the pronoun convention that happens to be dominant in my local social environment." You don't have to invent _absurd lies_ to make it look like the convention that happens to be dominant in your local social environment has no costs.
 
-Really, "I do not know what it feels like from the inside to feel like a pronoun is attached to something in your head much more firmly than 'doesn't look like an Oliver'"? Any seven-year-old in 2016 could have told you that that's just _factually not true_; if you grew up speaking English, you _goddamned well do_ know what it feels like. Did the elephant in Yudkowsky's brain really expect to get away with that? How dumb does he think we are?!
+Really, "I do not know what it feels like from the inside to feel like a pronoun is attached to something in your head much more firmly than 'doesn't look like an Oliver'"? Any seven-year-old in 2016 could have told you that that's just _factually not true_; if you grew up speaking English in the late 20th century, you _absolutely goddamned well do_ know what it feels like. Did the elephant in Yudkowsky's brain really expect to get away with that? How dumb does he think we are?!
+
+-----
+
+At this point, some readers may be puzzled as to the _mood_ of the present post. The Facebook post under discussion is basically just Yudkowsky explaining why he doesn't misgender trans people. I _agree_ that not misgendering trans people is a reasonable thing to do, which I also do. Is it really worth getting so worked up about his exact reasoning, if I have a slightly different _rationale_ for the same policy? Why get so hung up on the exact argument, if you agree with the conclusion?
+
+(I mean, _besides_ [the fact that it's arguments that matter rather than conclusions, as a completely general principle of correct cognition](https://www.lesswrong.com/posts/34XxbRFe54FycoCDw/the-bottom-line).)
 
-[TODO: at this point some readers may be puzzled as to why this is worth making a fuss over, if I'm _not_ objecting to Yudkowsky's pronoun usage. Why do I think having a slightly different _rationale_ for the same policy (don't misgender trans people) is worth the effort of a 10K word bile-filled essay?]
+I guess for me, the issue is that this is a question where _I need the correct answer in order to make extremely impactful social and medical decisions_. Let me explain.
 
-I guess for me, the issue is that this is a question where _I need the correct answer in order to decide whether or not to cut my dick off_. Let me explain.
+This debate looks very different depending on whether you're coming into it as someone being _told_ that you need to change your pronoun usage for the sake of someone who will be very hurt if you don't (in which case, refusing such a trivial request would seem petty and spiteful)—or whether you're in the position of wondering whether to _make_ such a request of others.
 
-As a good cis ally, you're told that trans people know who they are and you need to respect that [on pain of being responsible for someone's suicide](/2018/Jan/dont-negotiate-with-terrorist-memeplexes/). The question of _how_ trans people know who they are is usually left unspecified.
+As a good cis ally, you're told that trans people know who they are and you need to respect that [on pain of being responsible for someone's suicide](/2018/Jan/dont-negotiate-with-terrorist-memeplexes/). While politically convenient for people who have _already_ transitioned and don't want anyone second-guessing their identity, I think this view is actually false. Humans don't have an atomic "gender identity" that they just _know_, which has no particular properties other than it not being recognized by others being worse than death. Rather, there are a variety of reasons why someone might feel sad about being the sex that they are, and wish they could be the other sex instead, which is called "gender dysphoria."
+
+Fortunately, our Society has interventions available to approximate changing sex as best we can with existing technology: you can get hormone replacement therapy (HRT), genital surgery, ask people to call you by a different name, ask people to refer to you with different pronouns, get new clothes, get other relevant cosmetic surgeries, _&c._ In principle, it's possible to pick and choose some of these interventions piecemeal—[I actually tried just HRT for five months in 2017](http://unremediatedgender.space/tag/hrt-diary/)—but it's more common for people to "transition", to undergo a correlated _bundle_ of these interventions to approximate a sex change.
+
+On this view, there's not a pre-existing fact of the matter as to whether someone "is trans" as an atomic identity. Rather, gender-dysphoric people have the option to _become_ trans by means of undergoing the bundle of interventions that constitute transitioning, if they think it will make their life better. But in order for a gender dysphoric person to _decide_ whether transitioning is a good idea with benefits that exceed the costs, they need _factually accurate information_ about the nature of their dysphoria and each of the component interventions.
+
+If people in a position of intellectual authority provide _inaccurate_ information about transitioning interventions, that's making the lives of gender-dysphoric people worse, because agents with less accurate information make worse decisions (in expectation): if you have the facts wrong, you might wrongly avoid an intervention that would have benefitted you, or wrongly undergo an intevention that harms you.
+
+For example, I think my five-month HRT experiment was a _good_ decision—I benefitted from the experience and I'm very glad I did it, even though I didn't end up staying on HRT long term. The benefits (satisfied curiosity about the experience, breast tissue) exceeded the costs (a small insurance co-pay, sitting through some gatekeeping sessions, the inconvenience of [wearing a patch](/2017/Jan/hormones-day-33/) or [taking a pill](/2017/Jul/whats-my-motivation-or-hormones-day-89/), various slight medical risks including to future fertility).
+
+If someone I trusted as an intellectual authority had falsely told me that HRT makes you go blind and lose the ability to hear music, _and I were dumb enough to believe them_, then I wouldn't have done it, and I would have missed out on something that benefitted me. Such an authority figure would be harming me by means of giving me bad information; my life would have been better if I hadn't trusted them to tell me the truth.
+
+In contrast, I think asking everyone in my life to use she/her pronouns for me would be an obviously incredibly bad decision. Because everyone in my life knows that I am, _in fact_, male, and (notwithstanding my clean-shavenness and beautiful–beautiful ponytail and slight gynecomastia from that HRT experiment five years ago) my appearance does nothing to disabuse them of this true knowledge. People would comply because they felt obligated to (and apologize profusely when they slipped up), but it wouldn't come naturally, and strangers would always get it wrong without being told. The costs (this tremendous awkwardness and fakeness suffusing _all future social interactions involving me_) would exceed the benefits (I actually do feel happier about the word _she_).
+
+I used to trust Yudkowsky as an intellectual authority; his [Sequences](https://www.readthesequences.com/) from the late 'aughts were so life-alteringly great that I built up a trust that if Eliezer Yudkowsky said something, that thing was probably so, even if I didn't immediately understand why. But these days, Yudkowsky is telling me that 'she' normatively refers to the set of people who have asked us to use 'she', and that those who disagree are engaging in logically rude Shenanigans. If I were _dumb enough to believe him_, I might ask people for new pronouns, which would obviously be an incredibly bad decision. Yudkowsky is harming a reference class of people that includes more naïve versions of me by giving them bad information; my life is better because I don't trust Eliezer Yudkowsky to tell me the truth.
+
+(I guess I [can't say I wasn't warned](https://www.lesswrong.com/posts/wustx45CPL5rZenuo/no-safe-defense-not-even-science).)
 
-[TODO: as someone who actually does have trans feelings, I need accurate information to make the best decision about whether transitioning is a good idea. The costs of pronoun conventions is relevant information. I might worry, gee what if I don't quite physically pass, such that people don't instinctively use the correct pronouns for me? Won't that be a huge drag on my social life? If everyone I trust says "No, that won't be a problem, because pronouns aren't lies", I might make a worse decision]
 
 [TODO:
  * Stalin and "A Rational Argument"
@@ -257,9 +284,9 @@ As a good cis ally, you're told that trans people know who they are and you need
  * I know none of this matters (If any professional alignment researchers wasting time reading this instead of figuring out how to save the world, get back to work!!), but one would have thought that the _general_ skills of correct argument would matter for saving the world.
 a rationality community that can't think about _practical_ issues that affect our day to day lives, but can get existential risk stuff right, is like asking for self-driving car software that can drive red cars but not blue cars
 It's a _problem_ if public intellectuals in the current year need to pretend to be dumber than seven-year-olds in 2016
+nearest unblocked strategy and preview of "Hill of Validity in Defense"
 ]
 
-How dumb do you think we are?!
 
 ------
 
@@ -272,7 +299,8 @@ Fit in somewhere—
  * 4 levels of intellectual conversation
  * appeal to inner privacy conversation-halter https://www.lesswrong.com/posts/wqmmv6NraYv4Xoeyj/conversation-halters
  * don't use "baked in" so many times
- *  Aella https://knowingless.com/2019/06/06/side-effects-of-preferred-pronouns/
+ * Aella https://knowingless.com/2019/06/06/side-effects-of-preferred-pronouns/
+ * "gamete size"—this is a tic where everyone knows what sex is, but no one is allowed to acknowledge the cluster  
 
 -----
 
@@ -288,8 +316,6 @@ https://twitter.com/pangmeli/status/1079097805250224130
 > like let's be real—the reason you have a hard time "remembering" her pronoun is because you don't really think of her as a her. if you practiced thinking of her as a her, her pronoun would just come. and then you wouldn't be privately betraying her in your head all the time.
 https://twitter.com/pangmeli/status/1079142303183327232
 
-• Aside: "gamete size"—this is a tic where everyone knows what sex is, but no one is allowed to acknowledge the cluster  
-
 • I need the correct answer  
 • "We can't talk about this"—utterly discrediting of the entire project"  
 • What is the regularity in human psychology such that we end up with "gendered" noun classes? We are sexually dimorphic animals