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1 Title: Challenges to Yudkowsky's Pronoun Reform Proposal
2 Date: 2022-01-01 11:00
3 Category: commentary
4 Tags: Eliezer Yudkowsky
5 Status: draft
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7 > Go, Soul, the body's guest,  
8 > Upon a thankless errand:  
9 > Fear not to touch the best;  
10 > The truth shall be thy warrant:  
11 > Go, since I needs must die,  
12 > And give the world the lie.
13 >
14 > —["The Lie" by Walter Raleigh](https://www.lesswrong.com/posts/trb9HPWFk8Gy9MBdN/less-wrong-poetry-corner-walter-raleigh-s-the-lie)
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16 [TODO: summary points]
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18 [In a February 2021 Facebook post, Eliezer Yudkowsky inveighs against English's system of singular third-person pronouns](https://www.facebook.com/yudkowsky/posts/10159421750419228). As a matter of clean language design, English's lack of a gender-neutral singular third-person pronoun is a serious flaw. The function of pronouns is to have a brief way to refer back to entities already mentioned: it's more concise to be able to say "Katherine put her book on its shelf" rather than "Katherine put Katherine's book on the book's shelf". But then why couple that grammatical function to sex-category membership? You shouldn't _need_ to take a stance on someone's sex in order to talk about [her or](/2020/Apr/the-reverse-murray-rule/) him putting a book on the shelf.
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20 This affects, for example, science-fiction authors writing about AIs or hermaphroditic aliens (which don't have a sex), or mystery authors writing about a crime suspect whose identity (and therefore, sex) is unknown. In these cases, _she_ or _he_ are inappropriate, but the English language offers no alternative lacking its own downsides: _it_ is understood to refer to non-persons, _they_ gets conjugated as a plural, and neopronouns like [_ey/em/eir_](https://en.wikipedia.org/wiki/Spivak_pronoun)—or [_ve/ver/vis_](http://www.urticator.net/essay/0/30.html), as used in some of [Yudkowsky's juvenilia](https://intelligence.org/files/CFAI.pdf)—are hard to rally adoption for because pronouns are a [closed class](https://en.wikipedia.org/wiki/Part_of_speech#Open_and_closed_classes)—not something people are used to new members of being coined, in the way that people are used to seeing unfamiliar nouns and adjectives.
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22 It doesn't have to be this way! If you were fortunate enough to be in the position of intelligently designing a language from scratch, you could just include a singular third-person gender-neutral pronoun (like _it_, but for persons, or like _they_ but unambiguously singular) in the original closed set of pronouns! If you wanted more pronoun-classes to reduce the probability of collisions (where universal [_ey_](https://en.wikipedia.org/wiki/Spivak_pronoun) or singular _they_ would result in more frequent need to repeat names where a pronoun would be ambiguous), you could devise some other system that doesn't bake sex into the language while driving the collision rate even lower than that of the sex-based system—like using initials to form pronouns (<em>K</em>atherine put <em>k</em>er book on its shelf?), or an oral or written analogue of [spatial referencing in American Sign Language](https://www.handspeak.com/learn/index.php?id=27) (where a signer associates a name or description with a direction in space, and points in that direction for subsequent references).
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24 (Although—one might speculate that "more classes to reduce collisions" could _be_ part of the historical explanation for grammatical gender, in conjunction with the fact that sex is binary and easy to observe. None of the other most salient features of a human can quite accomplish the same job: age is continuous rather than categorical; race is also largely continuous [(clinal)](https://en.wikipedia.org/wiki/Cline_(biology)) and historically didn't typically vary within a tribal/community context.)
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26 If you grew up speaking English, gendered pronouns feel "normal" while gendered [noun classes](https://en.wikipedia.org/wiki/Noun_class) in many other languages (where, _e.g._, in French, a dog, _le chien_, is "masculine", but potatoes, _la pommes de terre_, are "feminine") seem strange and unnecessary, but someone who grew up with neither would regard both as strange. If you spoke a language that didn't _already_ have gendered pronouns, you probably wouldn't be spontaneously eager to add them.
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28 All this seems fine as a critique of the existing English pronoun system! However, I argue that Yudkowsky's prescriptions for English speakers going forward goes badly wrong. First, Yudkowsky argues that it's bad for stances on complicated empirical issues to be baked into the language grammar itself: since people might disagree on who fits into the [empirical clusters](https://www.lesswrong.com/posts/WBw8dDkAWohFjWQSk/the-cluster-structure-of-thingspace) of "female" and "male", you don't want people to be forced to make a call on that just in order to be able to use a pronoun.
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30 Fair enough. Sounds like an argument for universal singular _they_ (and eating the cost of increased collisions where it's ambiguous which subject an instance of _they_ would refer to): if you don't think pronouns should convey sex-category information, then don't use pronouns that convey sex-category information! But then, in an unexplained leap, Yudkowsky proclaims:
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32 > So it seems to me that the simplest and best protocol is, "'He' refers to the set of people who have asked us to use 'he', with a default for those-who-haven't-asked that goes by gamete size" and to say that this just _is_ the normative definition. Because it is _logically_ rude, not just socially rude, to try to bake any other more complicated and controversial definition _into the very language protocol we are using to communicate_.
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34 The problem with this is that [the alleged rationale for the proposal does not support the proposal](https://www.lesswrong.com/posts/i6fKszWY6gLZSX2Ey/fake-optimization-criteria). If your default pronoun for those-who-haven't-asked goes by perceived sex (which one presumes is what Yudkowsky means by "gamete size"—we almost never _observe_ people's gametes), then you're still baking sex-category information into the language protocol in the form of the default! Moreover, this is clearly an "intended" rather than an accidental effect of the proposal, in the sense that a policy that _actually_ avoided baking sex-category information into the language (like universal singular _they_, or name-initial- or hair-color-based pronouns) would not have the same appeal to many of those who support self-chosen pronouns: _why_ is it that some people would want to opt-out of the sex-based default?
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36 Well, it would seem that the motivating example—the causal–historical explanation for why we're having this conversation about pronoun reform in the first place—is that trans men (female-to-male transsexuals) prefer to be called _he_, and trans women (male-to-female transsexuals) prefer to be called _she_. (Transsexuals seem much more common than people who just have principled opinions about pronoun reform without any accompanying desire to change what sex other people perceive them as.)
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38 But the _reason_ trans people want this is _because_ they're trying to change their socially-perceived sex category and actually-existing English speakers interpret _she_ and _he_ as conveying sex-category information. People who request _he/him_ pronouns aren't doing it because they want their subject pronoun to be a two-letter word rather than a three-letter word, or because they hate the [voiceless postalveolar fricative](https://en.wikipedia.org/wiki/Voiceless_postalveolar_fricative) (_sh_) sound. They're doing it _because_, in English, those are the pronouns for _males_. If it were _actually true_ that _she_ and _he_ were just two alternative third-person pronouns that could be used interchangeably with no difference in meaning, with the only function of the distinction being collision-avoidance, then _there would be no reason to care_ which one someone used, as long as the referent was clear. But this doesn't match people's behavior: using gender pronouns other than those preferred by the subject is typically responded to as a social attack (as would be predicted by the theory that _she_ and _he_ convey sex-category information and transsexuals don't want to be perceived as their natal sex), not with, "Oh, it took me an extra second to parse your sentence because you unexpectedly used a pronoun different from the one the subject prefers as per convention, but now I understand what you meant" (as would be predicted by the theory that "_he_ refers to the set of people who have asked us to use _he_ [...] and to say that this just _is_ the normative definition").
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40 You can't have it both ways. "That toy is worthless", says one child to another, "_therefore_, you should give it to me." But if the toy were _actually_ worthless, why is the first child demanding it? The problem here is not particularly subtle or hard to understand! If the second child were to appeal to an adult's authority, and the adult replied, "The toy _is_ worthless, so give it to him," you would suspect the grown-up of not being impartial.
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42 "Pronouns shouldn't convey sex-category information, as an apolitical matter of language design," is a fine [motte](https://slatestarcodex.com/2014/11/03/all-in-all-another-brick-in-the-motte/), but it's not consistent with the bailey of, "_Therefore_, when people request that you alter your pronoun usage in order to change the sex-category information being conveyed, you should obey the request." Even if the situation is an artifact of bad language design, as Yudkowsky argues—that in a saner world, this conflict would have never come up—that doesn't automatically favor resolving the conflict in favor of the policy of keeping both _she_ and _he_ but asserting that the difference doesn't mean anything.
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44 This may be clearer to some readers if we consider a distinction less emotionally and politically fraught than sex/gender in the current year. [Many languages have two different second person singular pronouns that distinguish the speaker's relationship to the listener as being more familiar/intimate, or more formal/hierarchical.](https://en.wikipedia.org/wiki/T%E2%80%93V_distinction) In Spanish, for example, [the familiar pronoun is _tú_ and the formal pronoun is _usted_](https://en.wikipedia.org/wiki/Spanish_personal_pronouns#T%C3%BA/vos_and_usted): one would address friends, family members, children, or personal servants as _tú_, but strangers or social superiors as _usted_. Using the wrong pronoun can be the cause of offense or awkwardness. A speaker switching from _usted_ to _tú_ for an interlocutor who they're getting along with might ask if it's okay with _¿Te puedo tutear?_ (Can I call you _tú_?) or _Nos tuteamos, ¿verdad?_ (We call each other _tú_, right?); this is somewhat analogous to an English speaker asking if they may address someone by first name, rather than with a courtesy title or honorific (Ms./Mr. Lastname, or ma'am/sir).
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46 One could argue that the _tú_/_usted_ distinction is bad language design for the same reason Yudkowsky opposes the _she_/_he_ distinction: you shouldn't be forced to make a call on how familiar your relationship with someone is just in order to be able to use a pronoun for them. The modern English way is more flexible: you _can_ indicate formality if you want to by saying additional words, but it's not baked into the grammar itself.
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48 However, if you were going to reform Spanish (or some other language with the second-person formality distinction), you would probably abolish the distinction altogether, and just settle on one second-person singular pronoun. Indeed, that's what happened in English historically—the formal _you_ took over as the universal second-person pronoun, and the informal singular _thou_/_thee_/_thine_ has vanished from common usage. (People still recognize it as a second-person pronoun when encountered in old poetry—"The truth shall be thy warrant", _&c._—but most probably aren't aware of the formality distinction.) You wouldn't keep both forms, but circularly redefine them as referring only to the referent's preferred choice of address (?!).
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50 Similarly, when second-wave feminists objected to the convention of _Miss_ or _Mrs._ forcing speakers to identify a woman's marital status, the response was [to popularize the marriage-agnostic alternative _Ms._](https://en.wikipedia.org/wiki/Ms.#Historical_development_and_revival_of_the_term), not to circularly redefine _Miss_ and _Mrs._
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52 Or consider how previous generations of public intellectuals considered this exact problem. In 1983, Douglas R. Hofstadter also expressed disapproval of _she_ and _he_ as a matter of language design, and to illustrate the point about how alien and unnecessary gendered language would seem if you weren't already used to it, wrote a satirical piece, ["A Person Paper on Purity in Language"](https://www.cs.virginia.edu/~evans/cs655/readings/purity.html), in the persona of a conservative author in a society with race-based (!) language conventions, including the pronouns whe/wis for whites and ble/bler for blacks. In neither the piece itself (during which Hofstadter's alter-ego brings up and rejects a couple of reform suggestions from the liberals of whis Society, including singular _they_), nor the Post-Scriptum in its subsequent [anthologization](https://en.wikipedia.org/wiki/Metamagical_Themas), does Hofstadter entertain the idea of redefining _he_ and _she_ (or _whe_ and _ble_) to refer to the subject's pronoun preference.
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54 It's worth asking: why not? The statement of the objective language-design flaw (pronouns shouldn't denote sex, that's dumb; why would you define a language that way) was _the same_ in 1983 as it is in 2021. If it's so clear to Yudkowsky in 2021 that self-identification is just the "simplest and best protocol" to repair the objective flaw in English's design, why didn't that simplest and best solution occur to Hofstadter in 1983?
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56 Could it, perhaps, be the case that public intellectuals in the current year might have some _other_ motivation to conclude that "_he_ refers to the set of people who have asked us to use _he_", that was not present for their analogues in 1983? But if so, they'd _tell_ us that ... right?
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58 Really, the circular definition shouldn't satisfy _anyone_: people who want someone to call them _usted_ (or _tú_), do so _because_ of the difference in meaning and implied familiarity/respect, in the _existing_ (pre-reform) language. (Where else could such a preference possibly come from?) From an AI design standpoint, the circular redefinition can be seen as a form of ["wireheading"](https://www.lesswrong.com/posts/aMXhaj6zZBgbTrfqA/a-definition-of-wireheading). You want people to respect you as a superior, and if they respected you as a superior, they'd call you _usted_. That could make a policy of coercing people into calling you _usted_ seem superficially appealing. But the appeal solely rests on confusing the pre-reform meaning (under which the choice of _usted_ implies respect and is therefore desirable) and the post-reform meaning (under which the choice implies nothing). Whether or not the proponent of the change consciously _notices_ the problem, the redefinition is _functionally_ "hypocritical": it's only desirable insofar as people aren't _actually_ using it internally.
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60 Indeed, when I look at what contemporary trans activists write, I don't see them approving of this idea that pronoun choices _don't mean anything_. [In the words of one Twitter user](https://twitter.com/AFROlNCOGNlTO/status/13890805920844636180):
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62 > misgendering sucks, but what feels even more violent is when people get my pronouns right and i can tell they still perceive me as a man
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64 In the [words of](https://twitter.com/pangmeli/status/1079097805250224130) [another](https://twitter.com/pangmeli/status/1079142303183327232):
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66 > a lot of cis people use 'learning someone's pronoun' as a copout from doing the important internal work of actually reconsidering their impression of the person's gender
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68 > like let's be real—the reason you have a hard time "remembering" her pronoun is because you don't really think of her as a her. if you practiced thinking of her as a her, her pronoun would just come. and then you wouldn't be privately betraying her in your head all the time.
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70 These authors are to be commended for making their view so clear and explicit: in order to not betray your trans friends (according to this view), you need to think of them as the gender that they say they are. Mere verbal pronoun compliance in the absence of underlying belief is insufficient and possibly treacherous.
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72 This point that pronoun changes are desired precisely _because_ of what they _do_ imply about sex categories in the existing English language is a pretty basic one, that one should think should scarcely need to be explained. And yet Yudkowsky steadfastly ignores the role of existing meanings in this debate, bizarrely writing as if we were defining a conlang from scratch:
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74 > It is Shenanigans to try to bake your stance on how clustered things are and how appropriate it is to discretely cluster them using various criteria, _into the pronoun system of a language and interpretation convention that you insist everybody use!_
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76 There are a couple of problems with this. First of all, the "that you insist everybody use" part is a pretty blatant [DARVO](https://en.wikipedia.org/wiki/DARVO) in the current political environment around Yudkowsky's social sphere. A lot of the opposition to self-chosen pronouns is about opposition to _compelled speech_: people who don't think some trans person's transition should "count"—however cruel or capricious that might be—don't want to be coerced into legitimizing it with the pronoun choices in their _own_ speech. That's different from insisting that _others_ use sex-based non-subject-preferred pronouns, which is not something I see much of outside of gender-critical ("TERF") forums. Characterizing the issue as being about "freedom of pronouns", [as Yudkowsky does in the comment section](https://www.facebook.com/yudkowsky/posts/10159421750419228?comment_id=10159421833274228), elides the fact that freedom to specify how _other people_ talk about you is in direct conflict with the freedom of speech of speakers! No matter which side of the conflict one supports, it seems wrong to characterize the self-ID pronoun side as being "pro-freedom", as if there wasn't any "freedom" concerns on the other side.
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78 If you _actually_ believed it was Shenanigans to bake a stance on how clustered things are into a pronoun system and insist that everyone else use it, then it should be _equally_ Shenanigans independently of whether the insisted-on clusters are those of sex or those of gender identity—if you're going to be consistent, you should condemn them _both_. And yet _somehow_, the people who insist on sex-based pronouns are the target of Yudkowsky's condescension, whereas the people who insist on gender-identity-based pronouns get both a free pass, _and_ endorsement of their preferred convention (albeit for a different stated reason)? The one-sidedness here is pretty shameless!
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80 Perhaps more importantly, however, in discussing how to reform English, we're not actually in the position of defining a language from scratch. Even if you think the [cultural evolution](/2020/Jan/book-review-the-origins-of-unfairness/) of English involved Shenanigans, it's not fair to attribute the Shenanigans to native speakers accurately describing their native language. Certainly, language can evolve; words can change meaning over time; if you can get the people in some community to start using language differently, then you have _ipso facto_ changed their language. But when we consider language as an information-processing system that we can reason about using our standard tools of probability and game theory, we see that in order to change the meaning associated with a word, you actually _do_ have to somehow get people to change their usage. You can _advocate_ for your new meaning and use it in your own speech, but you can't just _declare_ your preferred new meaning and claim that it applies to the language as actually spoken, without speakers actually changing their behavior. As a result, Yudkowsky's proposal "to say that this just _is_ the normative definition" doesn't work.
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82 To be clear, when I say that the proposal doesn't work, I'm not even saying I disagree with it. I mean that it literally, _factually_ doesn't work! Let me explain.
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84 The "meaning" of language isn't some [epiphenominal](https://www.lesswrong.com/posts/fdEWWr8St59bXLbQr/zombies-zombies) extraphysical fact that can be declared or ascertained separately from common usage. We can only say that the English word "dog" means [these-and-such four-legged furry creatures](https://en.wikipedia.org/wiki/Dog), _because_ English speakers actually use the word that way. [The meaning "lives" in the systematic correspondence between things in the world and what communication signals are sent.](https://www.lesswrong.com/posts/4hLcbXaqudM9wSeor/philosophy-in-the-darkest-timeline-basics-of-the-evolution)
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86 There's nothing magical about the particular word/symbol/phoneme-sequence "dog", of course. In German, they say _Hund_; in Finnish, they say _koira_; in Korean, they say _개_. Germans and Finns and Koreans (and their dogs) seem to be getting along just as well as we Anglophones.
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88 Nevertheless, it is a fact _about contemporary English_ that "dog" means dog. If you thought this was bad for whatever reason, and you wanted to change that fact, you'd have to change the behavior of actually-existing English speakers. If you tried to stipulate on your Facebook wall that the word "dog" should mean _tree_ now, and all of your Facebook friends nodded in agreement at your clever argument _and then continued to call dogs "dogs" and trees "trees" in their everyday life just like they always had_, then your language reform attempt would have, _in fact_, failed—even if the fact that it failed would be less obvious if you only looked at the Facebook thread full of people nodding in agreement.
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90 Or suppose I wrote a Facebook post arguing that it's bad language design that "billion" means 1,000,000,000 instead of 2001. You see, the etymology comes from the prefix [bi-](https://en.wiktionary.org/wiki/bi-) (meaning two, from the Latin _bis_), combined with [_mille_](https://en.wiktionary.org/wiki/mille#Latin) (Latin for 1000), combined with the [augmentive](https://en.wiktionary.org/wiki/augmentative#English) suffix [_-one_](https://en.wiktionary.org/wiki/-one#Italian). How do you get 10<sup>9</sup> from that, huh? (It turns out there's [an explanation](https://en.wiktionary.org/wiki/-illion#English), but I don't find it intuitive.) Clearly, it's better language design if the meaning of number words straightforwardly reflect their parts, so "billion" should mean 2001 (_bi-_, _mille_, -_one_; 2, times 1000, plus 1).
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92 Even if you found this argument compelling from an theoretical language-design perspective after it had been presented to you, if I were to subsequently go around calling myself a _billionaire_ (and condescendingly Tweeting about how anyone objecting to this usage is ontologically confused), you would probably suspect that I probably had some _other reason_ to come up with this _particular_ theoretical language-design argument—probably a reason having to do with what "billion" _already_ means in the usage of actually-existing English speakers, _even if_ you honestly think the existing English language is poorly designed in that aspect.
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94 The inseparability of meaning from behavior-and-usage may be clearer if considered in a context other than that of natural language. Take computer programs. Sometimes programmers make bad design decisions. For example, in the C programming language, [it's standard to represent strings (textual data) in memory with a sequence of bytes ending in a zero (null) character](https://en.wikipedia.org/wiki/Null-terminated_string); the machine only knows where the string stops when it reaches the null at the end. This convention has a lot of disadvantages relative to the alternative of [prefixing the string data with the length](https://en.wikipedia.org/wiki/String_(computer_science)#Length-prefixed); a missing or misplaced null character could cause the machine to erroneously read or write data in adjacent memory, causing serious bugs or security vulnerabilities.
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96 Given the existence of strong arguments for the length-prefixed string convention, replacing old software that uses null-terminated strings with new software that uses length-prefixed strings, sounds like a good idea! But the thing is, you _do_ have to upgrade or replace the old software. If you _just_ start sending data in a new format to the old software that doesn't understand the new format, your code is not going to yield the expected results. It would be _convenient_ if you could just declare a new semantics for your existing data on your Facebook wall and be done, but that just doesn't work if you're still using the old software, which is programmed to behave according to the old data-interpretation convention. This continues to be true even if the convention you're trying to retire is very bad (like null-terminated strings), and if the old software is widely deployed and would be very expensive to systematically replace. The backwards-compatibility trap [is real and can't be defied away even if it's very unpleasant.](https://twitter.com/ESYudkowsky/status/1216799697907486720)
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98 Natural language faces a similar backwards-compatibility trap. The English language, as "software", is _already_ "deployed" [to 370 million brains as native speakers, and another 980 million second-language speakers](https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_languages_by_total_number_of_speakers#Top_languages_by_population). And among those hundreds of millions of speakers, there is _already_ a very firmly entrenched convention that _she_ refers to females and _he_ refers to males, such that if you say, "I met a stranger in the park; she was nice", the listener is going to assume the the stranger was (or appeared to be) female, even if you didn't say "The stranger was female" as a separate sentence. If the listener later gets the chance to meet the stranger and the stranger turns out to be (or appear to be) male, the listener is going to be _surprised_: your pronoun choice induced them to [mis-anticipate their experiences](https://www.lesswrong.com/posts/a7n8GdKiAZRX86T5A/making-beliefs-pay-rent-in-anticipated-experiences).
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100 Bad language design? I mean, maybe! You could argue that! You could probably get a lot of Likes on Facebook arguing that! But if 370 million native English speakers _including you and virtually everyone who Liked your post_ are going to _continue_ automatically noticing what sex people are (or appear to be) and using the corresponding pronouns without consciously thinking about it (in accordance with the "default for those-who-haven't-asked" clause of your reform proposal), then the criticism seems kind of idle!
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102 The "default for those-who-haven't-asked [going] by gamete size" part of Yudkowsky's proposal is _trying_ to deal with the backwards-compatibility problem by being backwards-compatible—prescribing the same behavior in the vast majority of cases—but in doing so, it fails to accomplish its stated purpose of de-gendering the language.
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104 To _actually_ de-gender English while keeping _she_ and _he_ (as contrasted to coordinating a jump to universal singular _they_, or _ve_), you'd need to _actually_ shatter the correlation between pronouns and sex/gender, such that a person's pronouns _were_ just an arbitrary extra piece of data that you couldn't deduce from secondary sex characteristics and just needed to remember in the same way you have to remember people's names and can't deduce them from their appearances. But as far as I can tell, _no one_ wants this. When's the last time you heard someone request pronouns for _non_-gender-related reasons? ("My pronouns are she/her—but note, that's _just_ because I prefer the aesthetics of how the pronouns sound; I'm _not_ in any way claiming that you should believe that I'm in any sense female, which isn't true.") Me neither.
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106 But given that pronouns _do_ convey sex-category information, as a _fact_ about how the brains of actually-existing English speakers _in fact_ process language (whether or not this means that English is terribly designed), some actually-existing English speakers might have reason to object when pressured to use pronouns in a way that contradicts their perception of what sex people are.
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108 In an article titled ["Pronouns are Rohypnol"](https://fairplayforwomen.com/pronouns/), Barra Kerr compares preferred pronouns to the famous [Stroop effect](https://en.wikipedia.org/wiki/Stroop_effect). When color words are printed in text of a different color (_e.g._, <span style="color:blue;">red</span>, <span style="color:green">orange</span>, <span style="color:red">yellow</span>, <span style="color:purple">green</span>, <span style="color:orange">blue</span>, _&c._) and people are asked to name the color of the text, they're slow to respond: the meaning of the word interferes with their ability to name the color in front of our eyes.
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110 Kerr suggests that preferred pronouns have a similar effect, that "a conflict between what we see and know to be true, and what we are expected to say, affects us." As an exercise, she suggests (privately!) translating sentences about transgender people to use natal-sex-based pronouns.
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112 Unfortunately, I don't have a study with objective measurements on hand (let me know in the comments if you do!), but I think most native English speakers who try this exercise and introspect—especially using examples where the trans person exhibits features or behavior typical of their natal sex, with things like "she ejaculated" or "he gave birth" being the starkest examples—will agree with Kerr's assessment: "You can know perfectly the actual sex of a male person, and yet you will still react differently if someone calls them _she_ instead of _he_."
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114 Let's relate this is Yudkowsky's specialty of artificial intelligence. In a post on ["Multimodal Neurons in Artificial Neural Networks"](https://openai.com/blog/multimodal-neurons/), Gabriel Goh _et al._ explore the capabilities and biases of the [CLIP](https://openai.com/blog/clip/) neural network trained on textual and image data.
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116 There are some striking parallels between CLIP's behavior, and phenomena observed in neuroscience. Neurons in the human brain have been observed to respond to the same concept represented in different modalities (_e.g._, [Quiroga _et al._](/papers/quiroga_et_al-invariant_visual_representation_by_single_neurons.pdf) observed a neuron in one patient that responded to photos and sketches of actress Halle Berry, as well as the text string "Halle Berry"), and so do CLIP neurons. Futhermore, CLIP is vulnerable to a Stroop-like effect where its image-classification capabilities can be fooled by "typographic attacks"—a dog with instances of the text "$$$" superimposed over it gets classified as a piggy bank, an apple with a handwritten sign saying "LIBRARY" gets classified as a library. The network knows perfectly what dogs and apples look like, and yet still reacts differently if adjacent text calls them something else.
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118 I conjecture that the appeal of subject-chosen pronouns lies _precisely_ in how they exert Stroop-like effects on speakers' and listeners' cognition. (Once again, if it were _actually true_ that _she_ and _he_ had no difference in meaning, _there would be no reason to care_.) [Pronoun badges](/2018/Oct/sticker-prices/) are, quite literally, a typographic attack against native English speakers' brains.
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120 Note, I mean this as a value-free description of how the convention _actually functions_ in the real world, [not a condemnation](https://www.lesswrong.com/posts/N9oKuQKuf7yvCCtfq/can-crimes-be-discussed-literally). One could consistently hold that these "attacks" are morally good. (Analagously, [supernormal stimuli](https://www.lesswrong.com/posts/Jq73GozjsuhdwMLEG/superstimuli-and-the-collapse-of-western-civilization) like chocolate or pornography are "attacks" against the brain's evolved nutrition and reproductive-opportunity detectors, but most people are fine with this, because our goals are not evolution's.)
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122 Is susceptibility to Stroop-like effects an indication of bad mind design? I mean, probably! One would expect that an intelligently-designed agent (as contrasted to messy human brains coughed up [blind evolution](https://www.lesswrong.com/posts/jAToJHtg39AMTAuJo/evolutions-are-stupid-but-work-anyway) or [lucky](https://www.lesswrong.com/posts/dpzLqQQSs7XRacEfK/understanding-the-lottery-ticket-hypothesis) neural networks found by gradient descent) could easily bind and re-bind symbols on the fly, such that a sane AI from the future could use whatever pronouns without dredging up any inapplicable mental associations, and tell you the color of the text "<span style="color:blue;">red</span>" just as easily as "<span style="color:red;">red</span>". But it seems kind of idle to criticize humans for not having a capability (natural language fluency without Stroop-like effects) that we don't even know how to implement in a computer program.
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124 Back to Kerr's article—importantly, Kerr is _explicitly_ appealing to psychological effects of different pronoun conventions. She is absolutely _not_ claiming that the use of preferred pronouns is itself a "lie" about some testable proposition. She writes:
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126 > I've heard many people tell me they don't mind doing this, as a courtesy, although it takes some effort to keep up the mental gymnastics of perceiving one sex, but consistently using pronouns for the other. That's a personal choice, and I respect the reasons why some people make it.
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128 > I've also heard many people declaring that anyone who won't comply (usually directed at a woman) is obnoxious, mean, hostile, and unpleasant. 'Misgendering' is hate speech. They say.
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130 > But I refuse to use female pronouns for anyone male.
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132 Note the wording: "That's a personal choice", "_I_ refuse". Kerr knows perfectly well that people who use gender-identity-based pronouns aren't making a false claim that trans men produce sperm, _&c._! Rather, she's saying that a pronoun convention that groups together females, and a minority of males who wish they were female, affects our cognition about that minority of males in a way that's disadvantageous to Kerr's interests (because she wants to be especially alert to threats posed by males), such that Kerr refuses to comply with that convention in her own speech. (Compare to how a Spanish speaker might refuse to address someone they disrespected as _usted_ because of its connotations, without thereby claiming that using _usted_ would make the sentence literally false.)
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134 Relatedly, [critics of this blog](/2020/Nov/the-feeling-is-mutual/) sometimes refer to me as _she_, reflecting their belief that I'm a trans woman in denial, even though I think of myself of a man ([adult human male](/2018/Apr/reply-to-the-unit-of-caring-on-adult-human-females/) not trying to appear otherwise). I never correct them—not just because [it's kind of flattering](/2021/May/interlude-xxi/), and not just because I don't think of myself as having the right to dictate how other people talk about me—but because "she" _is_ the correct pronoun to convey the meaning _they're_ trying to express, whether or not _I_ agree with it.
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136 I take pains to emphasize that pronouns can have meaningful semantics without being denotative statements that can be straightforwardly "false", because Yudkowsky misrepresents what his political opponents are typically claiming, repeatedly trying to frame the matter of dispute as to whether pronouns can be "lies" (to which Yudkowsky says, No, that would be ontologically confused)—whereas if you _actually read_ what the people on the other side of the policy debate are saying, they're largely _not claiming_ that "pronouns are lies"!
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138 This misrepresentation is a serious problem because, [as Yudkowsky pointed out in 2007](https://www.lesswrong.com/posts/qNZM3EGoE5ZeMdCRt/reversed-stupidity-is-not-intelligence), "To argue against an idea honestly, you should argue against the best arguments of the strongest advocates. Arguing against weaker advocates proves _nothing_, because even the strongest idea will attract weak advocates." By [selectively drawing attention to the weaker form of the argument](https://slatestarcodex.com/2014/05/12/weak-men-are-superweapons/), Yudkowsky is likely to leave readers who trusted him to be fair with an unrealistic picture of what people on the other side of the issue actually believe. (Kerr's article seems representative of gender-critical ("TERF") concerns; I've seen the post linked in those circles more than once, and it's cited in [embattled former University of Sussex professor Kathleen Stock](https://en.wikipedia.org/wiki/Kathleen_Stock#Views_on_gender_self-identification)'s book _Material Girls_.)
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140 Anyway, given these reasons why the _existing_ meanings of _she_ and _he_ are relevant to the question of pronoun reform, what is Yudkowsky's response?
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142 Apparently, to play dumb. In the comments of the Facebook post, Yudkowsky mentions encountering exotic pronouns on [LambdaMOO](https://en.wikipedia.org/wiki/LambdaMOO) at age 13 and no one thinking anything of them, and [goes on to claim](https://www.facebook.com/yudkowsky/posts/10159421750419228?comment_id=10159421986539228&reply_comment_id=10159423713134228):
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144 > I do not know what it feels like from the inside to feel like a pronoun is attached to something in your head much more firmly than "doesn't look like an Oliver" is attached to something in your head.
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146 ...
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148 I'm sorry, but I can't take this self-report literally. I certainly [don't think Yudkowsky was _consciously_ lying](https://www.lesswrong.com/posts/bSmgPNS6MTJsunTzS/maybe-lying-doesn-t-exist) when he wrote that. (When speaking or writing quickly without taking the time to [scrupulously check every sentence](https://www.lesswrong.com/posts/xdwbX9pFEr7Pomaxv/meta-honesty-firming-up-honesty-around-its-edge-cases#2__The_law_of_no_literal_falsehood_), it's [common for little untruths and distortions to slip into one's speech](https://www.lesswrong.com/posts/pZSpbxPrftSndTdSf/honesty-beyond-internal-truth). Everyone does it, and if you think you don't, then you're lying.)
149
150 Nevertheless, I am _incredibly_ skeptical that Yudkowsky _actually_ doesn't know what it feels like from the inside to feel like a pronoun is attached to sex categories more firmly than a given name is attached to someone's appearance.
151
152 I realize this must seem impossibly rude, presumptuous, and uncharitable of me. Yudkowsky _said_ he doesn't know what it feels like from the inside! That's a report out his own mental state, which he has privileged introspective access to, and I don't! What grounds could I possibly, _possibly_ have to think he's not telling the truth about his own mind? 
153
154 It's a good question. And my answer is, even without mind-reading technology, people's minds are still part of the same cause-and-effect physical universe that I can (must) make probabilistic inferences about, and verbal self-reports aren't my _only_ source of evidence about someone's mind. In particular, if someone's verbal self-report mis-predicts what we know about their _behavior_, it's far from clear that we should trust the report more than our senses.
155
156 And the thing is, Eliezer Yudkowsky is a native English speaker born in 1979. As a native English speaker born in 1987, I have a _pretty good_ mental model of how native English speakers born in the late 20th century use language. And one of the things native English speakers born in the late 20th century are _very good_ at doing, is noticing what sex people are and using the corresponding pronouns without consciously thinking about it, because the pronouns are attached to the concept of sex in their heads more firmly than proper names are attached to something in their heads.
157
158 I would bet at very generous odds at some point in his four decades on Earth, Eliezer Yudkowsky has used _she_ or _he_ on the basis of perceived sex to refer to someone whose name he didn't know. Because _all native English speakers do this_. Moreover, we can say something about the [cognitive algorithm](https://www.lesswrong.com/posts/HcCpvYLoSFP4iAqSz/rationality-appreciating-cognitive-algorithms) underlying _how_ they do this: for example, [people can recognize sex from facial photos _alone_ (hair covered, males clean-shaven) at 96% accuracy](/papers/bruce_et_al-sex_discrimination_how_do_we_tell.pdf). In naturalistic settings where we can see and hear more [secondary sex characteristics](https://en.wikipedia.org/wiki/Secondary_sex_characteristic#In_humans) than just someone's face (build, height, breasts, [voice](/papers/puts_et_al-masculine_voices_signal_mens_threat_potential.pdf), [gait](https://sillyolme.wordpress.com/2010/09/24/all-the-wrong-moves/), _&c_.), accuracy would be even greater. It's not a mystery why people can get sex-based pronouns "right" the vast majority of the time without having to be told or remember specific people's pronouns.
159
160 Conversely, I would also bet at very generous odds that in his four decades on Earth, Eliezer Yudkowsky has very rarely if ever assumed what someone's name is on the basis of their appearance without being told. Because _no native English speakers do this_ (seriously, rather than as a joke or a troll). If you doubt this, try to explain what algorithm you would use to infer that someone's name is "Oliver" based on how they look. What are the "secondary Oliver characteristics", specifically? People for whom it was _actually true_ that names map to appearances the way pronouns map to sex, should not have trouble answering this question!
161
162 [TODO: this is why I feel comfortable saying the commenter who introduced "Oliver" was trolling in her teenage memory]
163
164 If there _were_ a substantial contingent of native English speakers who don't interpret pronouns as conveying sex category information, one would expect this to show up in our cultural corpus more often—and yet, I'm actually not aware of any notable examples of this. In contrast, it's very easy to find instances of speakers treating pronouns and sex as synonymous. As an arbitrarily chosen example, in [one episode](https://theamazingworldofgumball.fandom.com/wiki/The_Nest) of the animated series [_The Amazing World of Gumball_](https://tvtropes.org/pmwiki/pmwiki.php/WesternAnimation/TheAmazingWorldOfGumball) featuring the ravenous spawn of our protagonists' evil pet turtle, the anthropomorphic-rabbit [Bumbling Dad](https://tvtropes.org/pmwiki/pmwiki.php/Main/BumblingDad) character [says, "Who's to say this pregnant turtle is a _her_?" and everyone gives him a look](https://www.youtube.com/watch?v=5N2Msnrq7wU&t=14s).
165
166 The joke, you see, is that bunny-father is unthinkingly applying the stock question "Who's to say _X_ is a he/she?" (which makes sense when _X_ is, _e.g._, "the nurse") in a context where there's an obvious answer—namely, that the referents of "her" pronouns are female and only females get pregnant—but the character is too stupid to notice this, and we enjoy a laugh at his expense.
167
168 _The Amazing World of Gumball_ is rated [TV-Y7](https://rating-system.fandom.com/wiki/TV-Y7) and the episode in question came out in 2016. This is not a particularly foreign or distant cultural context, nor one that is expected to tax the cognitive abilities of a seven-year-old child! Is ... is Yudkowsky claiming not to get the joke?
169
170 Posed that way, one would imagine not—but if Yudkowsky _does_ get the joke, then I don't think he can simultaneously _honestly_ claim to "not know what it feels like from the inside to feel like a pronoun is attached to something in your head much more firmly than 'doesn't look like an Oliver' is attached to something in your head." In order to get the joke in real time, your brain has to quickly make a multi-step logical inference that depends on the idea that pronouns imply sex. (The turtle is a "her" [iff](https://en.wikipedia.org/wiki/If_and_only_if) female, not-female implies not-pregnant, so if the turtle is pregnant, it must be a "her".) This would seem, pretty straightforwardly, to be a sense in which "a pronoun is attached to something in your head much more firmly than 'doesn't look like an Oliver' is attached to something in your head." I'm really not sure how else I'm supposed to interpret those words!
171
172 Perhaps it's not justified to question Yudkowsky's "I do not know what it feels like [...]" self-report based on generalizations about English speakers in general? Maybe his mind works differently, but dint of unusual neurodiversity or training in LambdaMOO? But if so, one would perhaps expect some evidence of this in his publicly observable writing? And yet, on the contrary, looking over his works, we can see instances of Yudkowsky treating pronouns as synonymous with sex/gender (just as one would expect a native English speaker born in 1979 to do), contrary to his 2021 self-report of not knowing what this feels like from the inside.
173
174 For example, in Yudkowsky's 2001 _Creating Friendly AI: The Analysis and Design of Benevolent Goal Architectures_, the text "If a human really hates someone, she" is followed by [footnote 16](https://web.archive.org/web/20070615130139/http://singinst.org/upload/CFAI.html#foot-15): "I flip a coin to determine whether a given human is male or female." Note, "_is_ male or female", not "which pronoun to use." The text would seem to reflect the common understanding that _she_ and _he_ do imply sex specifically (and not some other thing, like being named Oliver), even if flipping a coin (and drawing attention to having done so) reflects annoyance that English requires a choice.
175
176 A perhaps starker example comes in the comments to Yudkowsky's 2009 short story ["The Hero With A Thousand Chances"](https://www.lesswrong.com/posts/EKu66pFKDHFYPaZ6q/the-hero-with-a-thousand-chances). A commenter (in the guise of a decision theory thought experiment) inquired whether Yudkowsky flipped a coin to determine the protagonist's gender, [to which Yudkowsky replied](https://www.lesswrong.com/posts/EKu66pFKDHFYPaZ6q/the-hero-with-a-thousand-chances?commentId=dyADWqquWFHeNMQiJ) (bolding mine):
177
178 > Ha! I _tried_ doing that, the generator came up female ... and **I realized that I couldn't make Aerhien a man**, and that having two "hers" and "shes" would make the dialogue harder to track.
179 >
180 > Sometimes a random number generator only tells you what you already know.
181
182 But the text of the story doesn't _say_ Aerhien isn't a "man"; it merely refers to her with she/her pronouns! If Yudkowsky "couldn't make [the character] a man", but the only unambiguous in-text consequence of this is that the chacter takes she/her pronouns, that would seem to be treating sex and pronouns as synonymous; the comment _only makes sense_ if Yudkowsky thinks the difference between _she_ and _he_ is semantically meaningful. (It's possible that he changed his mind about this between 2009 and 2021, but if so, you'd expect the 2021 Facebook discussion to explain why he changed his mind, rather than claiming that he "do[es] not know what it feels like from the inside" to hold the position implied by his 2009 comments.)
183
184 In the Facebook comments, Yudkowsky continues:
185
186 > My current policy stance is that anybody who does feel that way needs to get some perspective about how it can be less firmly attached in other people's heads; and how their feelings don't get to control everybody's language protocol or accuse non-protocol users of lying; especially when different people with firm attachments have _different_ firm attachments and we can't make them all be protocol.
187
188 The sheer _chutzpah_ here is jaw-dropping. Someone's feelings don't get to control everybody's language protocol, huh? But—the causal–historical reason we're discussing pronoun reform _at all_ is _precisely_ to let trans people's feelings control everybody's language protocol! The original post is very explicit about this! It says:
189
190 > Even _before_ considering all gender issues, there is some sense in which somebody saying "help help pronouns attacking" sounds to me like a sympathetic innocent asking to get out from under a bad system, not like a law-deuniversalizer asking for exceptions from a good system.
191 >
192 > In terms of important things? Those would be all the things I've read—from friends, from strangers on the Internet, above all from human beings who are people—describing reasons someone does not like to be tossed into a Male Bucket or Female Bucket, as it would be assigned by their birth certificate, or perhaps at all.
193
194 Okay, so Yudkowsky never thought sex-based pronouns were a good idea in the first place. But the _important thing_, he says, is that some people ("who are people", Yudkowsky pleonastically clarifies, as if anyone had doubted this) don't want other people to use language that refers to what sex they are.
195
196 Personally, I have a _lot_ of sympathy for this, because in an earlier stage of my ideological evolution, I _was_ one of those people. (I [tried to use an ostensibly gender-neutral nickname and byline for a while in the late 'aughts](/2021/May/sexual-dimorphism-in-the-sequences-in-relation-to-my-gender-problems/#literary-initials), and while I never asked for new pronouns, this is probably a matter of Overton window placement rather than any underlying difference in sentiments; it seems pretty likely that my analogue growing up in the current year's ideological environment would be a trans woman.)
197
198 But it's important to not use sympathy as an excuse to blur together different rationales, or obfuscate our analysis of the costs and benefits to different parties of different policies. "Systematically de-gender English because that's a superior language design" and "Don't misgender trans people because trans people are sympathetic" are _different_ political projects with different victory conditions: victory for the de-genderers would mean singular _they_ or similar for everyone (as a matter of language design, no idiosyncratic personal exceptions), which is very different from the [ask-and-share-pronouns norms](https://www.mypronouns.org/asking) championed by contemporary trans rights activists.
199
200 Perhaps it might make sense for adherents of a "degender English" movement to stategically _ally_ with the trans rights movement: to latch on to gender-dysphoric people's pain as a political weapon to destabilize what the English-degenderers think of as a bad pronoun system for _other reasons_. Fine.
201
202 But if that's the play you want to make, you forfeit the right to _honestly_ claim that your stance is that "feelings don't get to control everybody's language protocol". If you piously proclaim that the "important thing" is trans people's feelings of "not lik[ing] to be tossed into a Male Bucket or Female Bucket, as it would be assigned by their birth certificate", that would seem, pretty straightforwardly, to be participating in an attempt to let someone's feelings control everybody's language protocol! Again, I'm really not sure how else I'm supposed to interpret those words!
203
204 There's nothing _inconsistent_ about believing that trans people's feelings matter, and that the feelings of people who resent the Stroop-like effect of having to speak in a way that contradicts their own sex-category perceptions, don't matter. (Or don't matter _as much_, quantitatively, under the utilitarian calculus.) But if that were your position, the intellectually honest thing to tell people like Barra Kerr is, "Sorry, I'm participating in a political coalition that believes that trans people's feelings are more important than yours with respect to this policy question; sucks to be you", rather than haughtily implying that people like Kerr are making an elementary philosophy mistake that they are _clearly not making_ if you _actually read what they write_.
205
206 (In general, an honest "sucks to be you" from someone whose political incentives lead them to oppose your goals, is _much_ less cruel than the opponent distorting your position to make you look bad to their followers.)
207
208 All this having been said, Yudkowsky _is_ indeed correct to note that "when different people with firm attachments have _different_ firm attachments [...] we can't make them all be protocol". It's possible for observers to disagree about what sex category they see someone as belonging to, and it would be awkward at best for different speakers in a conversation to use different pronouns to refer to the same subject.
209
210 As it happens, I think this _is_ an important consideration in favor of self-identity pronouns! [When different parties disagree about what category something should belong to, but want to coordinate to use the _same_ category, they tend to find some mutually-salient Schelling point to settle the matter.](https://www.lesswrong.com/posts/edEXi4SpkXfvaX42j/schelling-categories-and-simple-membership-tests) In the case of disagreements about a person's social sex category ("gender"), in the absence of a trusted central authority to break the symmetry among third parties' judgements (like a priest or rabbi in a tight-knit religious community, or a medical bureaucracy with the social power to diagnose who is "legitimately" transsexual), the most obvious Schelling point is to defer to the person themselves. I wrote about this argument in a previous post, ["Self-Identity Is a Schelling Point"](/2019/Oct/self-identity-is-a-schelling-point/).
211
212 But crucially, the fact that the self-identity convention is a Schelling point, _doesn't_ mean we have a [one-sided policy debate](https://www.lesswrong.com/posts/PeSzc9JTBxhaYRp9b/policy-debates-should-not-appear-one-sided) where it's in everyone's interests to support this "simplest and best protocol", with no downsides or trade-offs for anyone. The thing where _she_ and _he_ (which we don't know how to coordinate a jump away from) imply sex category inferences to actually-existing English speakers is still true! The Schelling point argument just means that the setup of the social-choice problem that we face happens to grant a structural advantage to those who favor the self-identity convention.
213
214 Although they're not the only ones with an structural advantage: a social order whose gender convention was "Biological sex only; transsexualism isn't a thing; sucks to be you if you want people to believe that you're the sex that you aren't" would _also_ be a Schelling point. (Trans people's [developmental sex](http://unremediatedgender.space/2019/Sep/terminology-proposal-developmental-sex/) is not really in dispute.) It's the _moderates_ who want to be nice to trans people _without_ destroying the public concept of sex who are in trouble!
215
216 Still, I think most people reading this post _are_ "moderates" in this sense. Schelling points are powerful. If we're _not_ culturally-genocidal extremists who want to exclude transsexuals from Society (and therefore reject the "pronouns = sex, no exceptions" Schelling point), isn't it reasonable that we end up at the self-identity Schelling point—at least as far as the trivial courtesy of pronouns is concerned, even if some of the moderates want to bargain for the right to use natal-sex categories in some contexts?
217
218 Sure. Yes. And indeed, I don't misgender people! (In public. Only rarely in private, when someone's transition doesn't seem legitimate or serious to me, or when talking to my politically reactionary friends.) I'm not arguing that Yudkowsky should misgender people! The purpose of this post is not to argue with Yudkowsky's pronoun usage, but rather to argue with the offered usage _rationale_ that "the simplest and best protocol is, '"He" refers to the set of people who have asked us to use "he", with a default for those-who-haven't-asked that goes by gamete size' and to say that this just _is_ the normative definition."
219
220 As I have explained at length, this _rationale_ doesn't work and isn't true (even if better rationales, like sincere belief in gender identity, or the Schelling point argument, can end up recommending the same behavior). _No one_ actually believes (as contrasted to [believing that they believe](https://www.lesswrong.com/posts/CqyJzDZWvGhhFJ7dY/belief-in-belief)) that _she_ and _he_ aren't attached to gender in people's heads, despite Yudkowsky's sneering claim in the comments that he ["would not know how to write a different viewpoint as a sympathetic character."](https://www.facebook.com/yudkowsky/posts/10159421750419228?comment_id=10159421986539228&reply_comment_id=10159423713134228)
221
222 Again, without attributing to Yudkowsky any _conscious, deliberative_ intent to deceive (because of the tragic human tendency to unconsciously introduce distortions in the heat of a rapid argument), the _pants-on-fire audacity_ of this _ludicrous_ claim to ignorance still beggars belief. As the author of [one of the world's most popular _Harry Potter_ fanfictions](http://www.hpmor.com/), Yudkowsky clearly knows something about about how to simulate alternative perspectives (includes ones he disagrees with) and portray them sympathetically. And he claims to be _unable_ to do this for ... the idea that pronouns imply sex, and that using the pronouns that imply someone is the sex that they are not feels analogous to lying? Really?!
223
224 Well, I'm not a popular fiction author with thousands of obsessive fans who pour over my every word, but if Yudkowsky claims not to be up to this writing challenge, I'm happy to give him a hand and show him how it might be done—
225
226 <p class="flower-break">⁕ ⁕ ⁕</p>
227
228 A cis woman is testifying in court about a brutal rape that horrifically traumatized her. The rapist has since transitioned.
229
230 "And then—" says the victim, reliving those awful moments, "and then, he took his erect penis—"
231
232 "Objection!" says the defense lawyer. "The witness misgendering my client is prejudicial."
233
234 "Sustained," says the judge. Then, to the victim: "_Her_ erect penis."
235
236 "Wh—what?" says the victim.
237
238 "You will refer to the defendant with the correct pronoun, or I'll hold you in contempt of court."
239
240 "Oh. O–okay. And then she took her—" The victim breaks down crying. "I'm sorry, Your Honor; I can't do it. I'm under oath; I have to tell the story the way it happened to me. In my memories, the person who did those things to me was a man. A—"
241
242 She hesistates, sobs a few more times. In this moment, almost more than the memories of the rape, she is very conscious of having never gone to college. The judge and the defense lawyer are smarter and more educated than her, and _they_ believe that the man who raped her is now (or perhaps, always had been) a woman. It had never made any sense to her—but how could she explain to an authority figure who she had no hope of out-arguing, even if she was even allowed to argue?
243
244 "And by 'man', I mean—a male. The way I was raised, men—males—get called _he_ and _him_. If I say _she_, it doesn't feel true to the memory in my head. It—it feels like lying, Your Honor."
245
246 The judge scoffs. "You are _ontologically_ confused," he sneers. "At age 13 I was programming on LambdaMOO where people had their choice of exotic pronouns and nobody thought anything of it," says the judge. "Denied."
247
248 "O-okay," says the victim. She doesn't know what _ontologically_ means, or what a LambdaMOO is. "So then—then sh-she took her erect penis and she—"
249
250 She breaks down crying again. "Your Honor, I can't! I can't do it! It's not true! It's not—" She senses that the judge will imply she's stupid for saying it's not true. She gropes for some way of explaining. "I mean—the Court allows people to testify in Spanish or Chinese with the help of a translator, right? Can't you treat my testimony like that? Let me say what happened to me in the words that seems true to me, even if the court does its business using words in a different way?"
251
252 "You're in contempt," says the judge. "Baliff! Take her away!"
253
254 <p class="flower-break">⁕ ⁕ ⁕</p>
255
256 Not a sympathetic character? Not even a little bit?
257
258 I suspect some readers will have an intuition that my choice of scenario is loaded, unfair, or unrealistic. To be sure, I chose it an unusually clear-cut case for why someone might have a need to use pronouns to imply sex in their _own_ speech. (If the scenario was just talking about someone borrowing a vacuum cleaner, fewer readers would have any sympathy for someone not wanting to concede the trivial courtesy of preferred pronouns.)
259
260 But what, specifically, is unrealistic about it? Is it the idea that a trans woman could have raped someone before transitioning?
261
262 [TODO: cite that this is real]
263
264 Is it the idea that the legal system would penalize someone for pronoun non-compliance?
265
266 [TODO: cite examples of this happening; as liberal intellectuals, we want to debate the optimal communication policy and expect to govern by assent; we're not so bloodthirsty as to want to throw dissenters in jail—but that is potentially what's at stake; the judge actually does have a forced choice between sustained/overruled]
267
268 In the comments, Yudkowsky continues:
269
270 > This is _not_ the woke position. The woke position is that when you call somebody "she" because she requested "she", you're validating her gender preference. I may SEPARATELY be happy to validate somebody's gender preference by using the more complex language feature of NOUN PHRASES to construct an actual SENTENCE that refers to her ON PURPOSE as a "woman", but when it comes to PRONOUNS I am not even validating anyone.
271
272 Right; it's not the woke position. It's an _incoherent_ position that's optimized to concede to the woke the behavior that they want for a _different stated reason_ in order to make the concession appear "neutral" and not "politically" motivated. She requested "she" _because_ acceding to the request validates her gender preference in the minds of all native English speakers who are listening, even if Eliezer Yudkowsky has some clever casuistry for why it magically doesn't mean that when _he_ says it.
273
274 I'm _not_ saying that Yudkowsky should have a different pronoun policy. (I agree that misgendering all trans people "on principle" seems very wrong and unappealing.) Rather, I'm saying that in order to _actually_ be politically neutral in your analysis of _why_ someone might choose one pronoun policy over another, you need to _acknowledge_ the costs and benefits of a policy to different parties, and face the unhappy fact that sometimes there are cases where there _is_ no "neutral" policy, because all available policies impose costs on _someone_ and there's no solution that everyone is happy with. (Rational agents can hope to reach _some_ point on the Pareto frontier, but non-identical agents are necessarily going to fight about _which_ point, even if most of the fighting takes place in non-realized counterfactual possible worlds rather than exerting costs in reality.)
275
276 Policy debates should not appear one-sided. Exerting social pressure on (for example) a native-English-speaking rape victim to refer to her male rapist with _she_/_her_ pronouns is a _cost_ to her. And, simultaneously, _not_ exerting that pressure is a _cost_ to many trans people, by making recognition of their social gender _conditional_ on some standard of good behavior, rather than an unconditional fact that doesn't need to be "earned" or justified in any way.
277
278 You might think the cost of making the rape victim say _she_ is worth it, because you want to make it easy for gender-dysphoric people to socially transition, and because you think it's dumb that pronouns imply sex in the actually-existing English language and you see the self-identity convention as an incremental step towards degendering the language.
279
280 Fine. That's a perfectly coherent position. But if that's your position and you care about being intellectually honest, you need to _acknowledge_ that your position exerts costs on some actually-existing English speakers who have a use-case for using pronouns to imply sex. You need to be able to look that rape victim in the eye and say, "Sorry, I'm participating in a political coalition that believes that trans people's feelings are more important than yours with respect to this policy question; sucks to be you."
281
282 And of course—it _should_ be needless to say—this applies symmetrically. If you think speakers _should_ be able to misgender according to their judgement and you care about being intellectually honest, you need to be able to look a trans person in the eye and say, "Sorry, I'm participating in a political coalition that believes the freedom of speech of speakers is more important than your gender being recognized; sucks to be you."
283
284 Or if you have more important things to worry about (like the fate of a hundred thousand galaxies depending on the exact preferences built into the first artificial superintelligence) and don't want the distraction of taking a position on controversial contemporary social issues, fine: use whatever pronoun convention happens to be dominant in your local social environment, and, if questioned, say, "I'm using the pronoun convention that happens to be dominant in my local social environment." You don't have to invent _absurd lies_ to make it look like the convention that happens to be dominant in your local social environment has no costs.
285
286 Really, "I do not know what it feels like from the inside to feel like a pronoun is attached to something in your head much more firmly than 'doesn't look like an Oliver'"? Any seven-year-old in 2016 could have told you that that's just _factually not true_; if you grew up speaking English in the late 20th century, you _absolutely goddamned well do_ know what it feels like. Did [the elephant in Yudkowsky's brain](https://en.wikipedia.org/wiki/The_Elephant_in_the_Brain) really expect to get away with that? How dumb does he think we are?!
287
288 -----
289
290 At this point, some readers may be puzzled as to the _mood_ of the present post. I _agree_ with Yudkowsky's analysis of the design flaw in English's pronoun system. I _also_ agree that not misgendering trans people is a completely reasonable thing to do, which I also do. I'm _only_ disputing the part where Yudkowsky jumps to declaring his proposed "simplest and best protocol" without acknowledging the ways in which it's _not_ simple and not _unambiguously_ the best.
291
292 Many observers would consider this a very minor disagreement, not something anyone would want to spend 12,000 words prosecuting with as much vitriolic rhetoric as the target audience is likely to tolerate. If I agree with the problem statement (pronouns shouldn't denote sex, that's dumb; why would you define a language that way), and I don't disagree with the proposed policy solution (don't misgender trans people in public), why get so hung up on the exact arguments?
293
294 (I mean, _besides_ [the fact that it's arguments that matter rather than conclusions, as a completely general principle of correct cognition](https://www.lesswrong.com/posts/34XxbRFe54FycoCDw/the-bottom-line).)
295
296 I guess for me, the issue is that this is a question where _I need the correct reasoning in order to make extremely impactful social and medical decisions_. Let me explain.
297
298 This debate looks very different depending on whether you're coming into it as someone being _told_ that you need to change your pronoun usage for the sake of someone who will be very hurt if you don't—or whether you're in the position of wondering whether it makes sense to _make_ such a request of others.
299
300 As a good cis ally, you're told that trans people know who they are and you need to respect that [on pain of being responsible for someone's suicide](/2018/Jan/dont-negotiate-with-terrorist-memeplexes/). While politically convenient for people who have _already_ transitioned and don't want anyone second-guessing their identity, I think this view is actually false. Humans don't have an atomic "gender identity" that they just _know_, which has no particular properties other than it not being recognized by others being worse than death. Rather, there are a variety of reasons why someone might feel sad about being the sex that they are, and wish they could be the other sex instead, which is called "gender dysphoria."
301
302 Fortunately, our Society has interventions available to approximate changing sex as best we can with existing technology: you can get hormone replacement therapy (HRT), genital surgery, ask people to call you by a different name, ask people to refer to you with different pronouns, get new clothes, get other relevant cosmetic surgeries, _&c._ In principle, it's possible to pick and choose some of these interventions piecemeal—[I actually tried just HRT for five months in 2017](http://unremediatedgender.space/tag/hrt-diary/)—but it's more common for people to "transition", to undergo a correlated _bundle_ of these interventions to approximate a sex change.
303
304 On this view, there's not a pre-existing fact of the matter as to whether someone "is trans" as an atomic identity. Rather, gender-dysphoric people have [the option to _become_ trans](https://thingofthings.wordpress.com/2016/04/11/1327/) by means of undergoing the bundle of interventions that constitute transitioning, if they think it will make their life better. But in order for a gender-dysphoric person to _decide_ whether transitioning is a good idea with benefits that exceed the costs, they need _factually accurate information_ about the nature of their dysphoria and each of the component interventions.
305
306 If people in a position of intellectual authority provide _inaccurate_ information about transitioning interventions, that's making the lives of gender-dysphoric people worse, because agents with less accurate information make worse decisions (in expectation): if you have the facts wrong, you might wrongly avoid an intervention that would have benefitted you, or wrongly undergo an intevention that harms you.
307
308 For example, I think my five-month HRT experiment was a _good_ decision—I benefitted from the experience and I'm very glad I did it, even though I didn't end up staying on HRT long term. The benefits (satisfied curiosity about the experience, breast tissue) exceeded the costs (a small insurance co-pay, sitting through some gatekeeping sessions, the inconvenience of [wearing a patch](/2017/Jan/hormones-day-33/) or [taking a pill](/2017/Jul/whats-my-motivation-or-hormones-day-89/), [various slight medical risks including to future fertility](https://srconstantin.github.io/2016/10/06/cross-sex-hormone-therapy.html)).
309
310 If someone I trusted as an intellectual authority had falsely told me that HRT makes you go blind and lose the ability to hear music, _and I were dumb enough to believe them_, then I wouldn't have done it, and I would have missed out on something that benefitted me. Such an authority figure would be harming me by means of giving me bad information; I'd be better off if I hadn't trusted them to tell me the truth.
311
312 In contrast, I think asking everyone in my life to use she/her pronouns for me would be an _obviously incredibly bad decision_. Because—notwithstanding my clean-shavenness and beautiful–beautiful ponytail and slight gynecomastia from that HRT experiment five years ago—anyone who looks at me can see at a glance that I'm male (as a _fact_ about the real world, however I feel about it). People would comply because they felt obligated to (and apologize profusely when they slipped up), but it wouldn't come naturally, and strangers would always get it wrong without being told—_in accordance with_ the "default for those-who-haven't-asked that goes by gamete size" clause of Yudkowsky's reform proposal, but really because pronouns are firmly attached to sex in their heads. The costs (this tremendous awkwardness and fakeness suffusing _all future social interactions involving me_) would exceed the benefits (I actually do feel happier about the word _she_).
313
314 I used to trust Yudkowsky as an intellectual authority; his [Sequences](https://www.readthesequences.com/) from the late 'aughts were so life-alteringly great that I built up a trust that if Eliezer Yudkowsky said something, that thing was probably so, even if I didn't immediately understand why. But these days, Yudkowsky is telling me that 'she' normatively refers to the set of people who have asked us to use 'she', and that those who disagree are engaging in logically rude Shenanigans. However, as I have just explained at length, this is bullshit. (Declaring a "normative" meaning on your Facebook wall doesn't rewrite the _actual_ meaning embodied the brains of 370 million English speakers.) If I were _dumb enough to believe him_, I might ask people for new pronouns, which would obviously be an incredibly bad decision. Yudkowsky is harming a reference class of people that includes more naïve versions of me by giving them bad information; I'm better off because I don't trust Eliezer Yudkowsky to tell me the truth.
315
316 (I guess I [can't say I wasn't warned](https://www.lesswrong.com/posts/wustx45CPL5rZenuo/no-safe-defense-not-even-science).)
317
318 -----
319
320 If Yudkowsky is obviously playing dumb (consciously or not) and his comments can't be taken seriously, what's _actually_ going on here?
321
322 When smart people act dumb, [it's usually wisest to assume that their behavior represents _optimized_ stupidity](https://www.lesswrong.com/posts/sXHQ9R5tahiaXEZhR/algorithmic-intent-a-hansonian-generalized-anti-zombie)—apparent "stupidity" that achieves a goal through some other channel than their words straightforwardly reflecting the truth. Someone who was _actually_ stupid wouldn't be able to generate text with a specific balance of insight and selective stupidity fine-tuned to reach a gender-politically convenient conclusion without explicitly invoking any controversial gender-political reasoning.
323
324 Fortunately, Yudkowsky graciously grants us a clue in the form of [a disclaimer comment](https://www.facebook.com/yudkowsky/posts/10159421750419228?comment_id=10159421833274228):
325
326 > It unfortunately occurs to me that I must, in cases like these, disclaim that—to the extent there existed sensible opposing arguments against what I have just said—people might be reluctant to speak them in public, in the present social atmosphere. [...]
327 >
328 > This is a filter affecting your evidence; it has not to my own knowledge filtered out a giant valid counterargument that invalidates this whole post. I would have kept silent in that case, for to speak then would have been dishonest.
329 >
330 > Personally, I'm used to operating without the cognitive support of a civilization in controversial domains, and have some confidence in my own ability to independently invent everything important that would be on the other side of the filter and check it myself before speaking. So you know, from having read this, that I checked all the speakable and unspeakable arguments I had thought of, and concluded that this speakable argument would be good on net to publish, as would not be the case if I knew of a stronger but unspeakable counterargument in favor of Gendered Pronouns For Everyone and Asking To Leave The System Is Lying.
331 >
332 > But the existence of a wide social filter like that should be kept in mind; to whatever quantitative extent you don't trust your ability plus my ability to think of valid counterarguments that might exist, as a Bayesian you should proportionally update in the direction of the unknown arguments you speculate might have been filtered out.
333
334 So, the explanation of [the problem of political censorship filtering evidence](https://www.lesswrong.com/posts/DoPo4PDjgSySquHX8/heads-i-win-tails-never-heard-of-her-or-selective-reporting) here is great, but the part where Yudkowsky claims "confidence in [his] own ability to independently invent everything important that would be on the other side of the filter" is just _laughable_. My point that _she_ and _he_ have existing meanings that you can't just ignore by fiat given that the existing meanings are _exactly_ what motivate people to ask for new pronouns in the first place is _really obvious_.
335
336 Really, it would be _less_ embarassing for Yudkowsky if he were outright lying about having tried to think of counterarguments. The original post isn't _that_ bad if you assume that Yudkowsky was writing off the cuff, that he clearly just _didn't put any effort whatsoever_ into thinking about why someone might disagree. If he _did_ put in the effort—enough that he felt comfortable bragging about his ability to see the other side of the argument—and _still_ ended up proclaiming his "simplest and best protocol" without even so much as _mentioning_ any of its incredibly obvious costs ... that's just _pathetic_. If Yudkowsky's ability to explore the space of arguments is _that_ bad, why would you trust his opinion about _anything_?
337
338 But perhaps it's premature to judge Yudkowsky without appreciating what tight constraints he labors under. The disclaimer comment mentions "speakable and unspeakable arguments"—but what, exactly, is the boundary of the "speakable"? In response to a commenter mentioning the cost of having to remember pronouns as a potential counterargument, Yudkowsky [offers us another clue](https://www.facebook.com/yudkowsky/posts/10159421750419228?comment_id=10159421833274228&reply_comment_id=10159421871809228):
339
340 > People might be able to speak that. A clearer example of a forbidden counterargument would be something like e.g. imagine if there was a pair of experimental studies somehow proving that (a) everybody claiming to experience gender dysphoria was lying, and that (b) they then got more favorable treatment from the rest of society. We wouldn't be able to talk about that. No such study exists to the best of my own knowledge, and in this case we might well hear about it from the other side to whom this is the exact opposite of unspeakable; but that would be an example.
341
342 (As an aside, the wording of "we might well hear about it from _the other side_" (emphasis mine) is _very_ interesting, suggesting that the so-called "rationalist" community, is, effectively, a partisan institution, despite its claims to be about advancing the generically human art of systematically correct reasoning.)
343
344 I think (a) and (b) _as stated_ are clearly false, so "we" (who?) fortunately aren't losing much by allegedly not being able to speak them. But what about some _similar_ hypotheses, that might be similarly unspeakable for similar reasons?
345
346 Instead of (a), consider the claim that (a′) self-reports about gender dysphoria are substantially distorted by [socially-desirable responding tendencies](https://en.wikipedia.org/wiki/Social-desirability_bias)—as a notable and common example, heterosexual males with [sexual fantasies about being female](http://www.annelawrence.com/autogynephilia_&_MtF_typology.html) [often falsely deny or minimize the erotic dimension of their desire to change sex](/papers/blanchard-clemmensen-steiner-social_desirability_response_set_and_systematic_distortion.pdf) (The idea that self-reports can be motivatedly inaccurate without the subject consciously "lying" should not be novel to someone who co-blogged with [Robin Hanson](https://en.wikipedia.org/wiki/The_Elephant_in_the_Brain) for years!)
347
348 And instead of (b), consider the claim that (b′) transitioning is socially rewarded within particular _subcultures_ (although not Society as a whole), such that many of the same people wouldn't think of themselves as trans or even gender-dysphoric if they lived in a different subculture.
349
350 I claim that (a′) and (b′) are _overwhelmingly likely to be true_. Can "we" talk about _that_? Are (a′) and (b′) "speakable", or not?
351
352 We're unlikely to get clarification from Yudkowsky, but based on my experiences with the so-called "rationalist" community over the past coming-up-on-six years—the Whole Dumb Story of which might need to be the topic of _another_ future multi-thousand-word blog post, which I've found difficult to write, because it still hurts—I'm going to _guess_ that the answer is broadly No: no, "we" can't talk about that.
353
354 But if I'm right that (a′) and (b′) should be live hypotheses and that Yudkowsky would consider them "unspeakable", that means "we" can't talk about what's _actually going on_ with gender dysphoria and transsexuality, which puts the whole discussion in a different light. In another comment, Yudkowsky lists some gender-transition interventions he named in [a November 2018 Twitter thread](https://twitter.com/ESYudkowsky/status/1067183500216811521) that was the precursor to the present discussion—using a different bathroom, changing one's name, asking for new pronouns, and getting sex reassignment surgery—and notes that none of these are calling oneself a "woman". [He continues](https://www.facebook.com/yudkowsky/posts/10159421750419228?comment_id=10159421986539228&reply_comment_id=10159424960909228):
355
356 > [Calling someone a "woman"] _is_ closer to the right sort of thing _ontologically_ to be true or false. More relevant to the current thread, now that we have a truth-bearing sentence, we can admit of the possibility of using our human superpower of language to _debate_ whether this sentence is indeed true or false, and have people express their nuanced opinions by uttering this sentence, or perhaps a more complicated sentence using a bunch of caveats, or maybe using the original sentence uncaveated to express their belief that this is a bad place for caveats. Policies about who uses what bathroom also have consequences and we can debate the goodness or badness (not truth or falsity) of those policies, and utter sentences to declare our nuanced or non-nuanced position before or after that debate.
357 >
358 > Trying to pack all of that into the pronouns you'd have to use in step 1 is the wrong place to pack it.
359
360 Sure, _if we were in the position of designing a constructed language from scratch_ under current social conditions in which a person's "gender" is a contested social construct, rather than their sex an objective and undisputed fact, then yeah: in that situation _which we are not in_, you definitely wouldn't want to pack sex or gender into pronouns. But it's a disingenuous derailing tactic to grandstand about how people need to alter the semantics of their _already existing_ native language so that we can discuss the real issues under an allegedly superior pronoun convention when, _by your own admission_, you have _no intention whatsoever of discussing the real issues!_
361
362 (Lest the "by your own admission" clause seem too accusatory, I should note that given constant behavior, admitting it is _much_ better than not-admitting it; so, huge thanks to Yudkowsky for the transparency on this point!)
363
364 Again, a comparison to the _tú_/_usted_ distinction is instructive. It's one thing to advocate for collapsing the distinction and just settling on one second-person singular pronoun for the Spanish language. That's principled.
365
366 It's quite another thing altogether to _simultaneously_ try to prevent a speaker from using _tú_ to indicate disrespect towards a social superior (on the stated rationale that the _tú_/_usted_ distinction is dumb and shouldn't exist), while _also_ refusing to entertain or address the speaker's arguments explaining _why_ they think their interlocutor is unworthy of the deference that would be implied by _usted_ (because such arguments are "unspeakable" for political reasons). That's just psychologically abusive.
367
368 If Yudkowsky _actually_ possessed (and felt motivated to use) the "ability to independently invent everything important that would be on the other side of the filter and check it [himself] before speaking", it would be _obvious_ to him that "Gendered Pronouns For Everyone and Asking To Leave The System Is Lying" isn't the hill anyone would care about dying on if it weren't a Schelling point. A lot of TERF-adjacent folk would be _overjoyed_ to concede the (boring, insubstantial) matter of pronouns as a trivial courtesy if it meant getting to _actually_ address their real concerns of "Biological Sex Actually Exists", and ["Biological Sex Cannot Be Changed With Existing or Foreseeable Technology"](https://www.lesswrong.com/posts/QZs4vkC7cbyjL9XA9/changing-emotions) and "Biological Sex Is Sometimes More Relevant Than Self-Declared Gender Identity." The reason so many of them are inclined to stand their ground and not even offer the trivial courtesy is because they suspect that the matter of pronouns is being used as a rhetorical wedge and typographical attack to try to prevent people from talking or thinking about sex.
369
370 And this suspicion seems broadly accurate! _After_ having been challenged on it, Yudkowsky can try to spin his November 2018 Twitter comments as having been a non-partisan matter of language design ("Trying to pack all of that into the pronouns [...] is the wrong place to pack it"), but when you read the text that was actually published at the time, parts of it are hard to read as anything other than an attempt to intimidate and delegitimize people who want to use language to reason about sex rather than gender identity. [For example](https://twitter.com/ESYudkowsky/status/1067490362225156096):
371
372 > The more technology advances, the further we can move people towards where they say they want to be in sexspace. Having said this we've said all the facts. Who competes in sports segregated around an Aristotelian binary is a policy question (that I personally find very humorous).
373
374 Sure, _in the limit of arbitrarily advanced technology_, everyone could be exactly where they wanted to be in sexpsace. Having said this, we have _not_ said all the facts relevant to decisionmaking in our world, where _we do not have arbitrarily advanced technology_. As Yudkowsky [acknowledges in the previous Tweet](https://twitter.com/ESYudkowsky/status/1067488844122021888), "Hormone therapy changes some things and leaves others constant." The existence of HRT does not take us into the Glorious Transhumanist Future where everyone is the sex they say they are.
375
376 Rather, previously sexspace had two main clusters (normal females and males) plus an assortment of tiny clusters corresponding to various [disorders of sex development](https://en.wikipedia.org/wiki/Disorders_of_sex_development), and now it has two additional tiny clusters: females-on-masculinizing-HRT and males-on-feminizing-HRT. Certainly, there are situations where you would want to use "gender" categories that use the grouping {females, males-on-feminizing-HRT} and {males, females-on-masculinizing-HRT}.
377
378 But the _reason_ for having sex-segregated sports leagues is because the sport-relevant multivariate trait distributions of female bodies and male bodies are quite different.
379
380 [TODO: (clean up and consolidate the case here after reading the TW-in-sports articles)
381
382 The "multivariate" part is important, because
383
384 Different traits have different relevance to different sports; the fact that it's apples-to-oranges is _why_ women do better in ultraswimming—that competition is sampling a corner of sportspace where body fat is an advantage
385
386 It's not that females and males are exactly the same except males are 10% stronger on average
387
388 It really is an apples-to-oranges comparison, rather than "two populations of apples with different mean weight"
389
390 https://www.lesswrong.com/posts/cu7YY7WdgJBs3DpmJ/the-univariate-fallacy
391 https://www.lesswrong.com/posts/vhp2sW6iBhNJwqcwP/blood-is-thicker-than-water
392
393 If you just had one integrated league, females wouldn't be competitive (in almost all sports, with some exceptions [like ultra-distance swimming](https://www.swimmingworldmagazine.com/news/why-women-have-beaten-men-in-marathon-swimming/)).
394
395 ]
396
397 Given the empirical reality of the different multivariate trait distributions, "Who are the best athletes _among females_" is a natural question for people to be interested in, and want separate sports leagues to determine.
398
399 (Similarly, when conducting [automobile races](https://en.wikipedia.org/wiki/Auto_racing), you want there to be rules enforcing that all competitors have the same type of car for some common-sense-reasonable operationalization of "the same type", because a race between a sports car and a [moped](https://en.wikipedia.org/wiki/Moped) would be mostly measuring who has the sports car, rather than who's the better racer.)
400
401 Including males people in female sports leagues undermines the point of having a separate female league. 
402
403 [TODO: more sentences explaining why HRT doesn't break taxonicity of sex, and why "gender identity" is a much less plausible joint anyway]
404
405 [TODO: sentences about studies showing that HRT doesn't erase male advantage
406 https://twitter.com/FondOfBeetles/status/1368176581965930501
407 https://link.springer.com/article/10.1007/s40279-020-01389-3
408 https://bjsm.bmj.com/content/55/15/865
409 ]
410
411 [TODO sentences about Lia Thomas and Cece Tefler  https://twitter.com/FondOfBeetles/status/1466044767561830405 (Thomas and Tefler's feats occured after Yudkowsky's 2018 Tweets, but this kind of thing was easily predictable to anyone familiar with sex differences)
412 https://www.dailymail.co.uk/news/article-10445679/Lia-Thomas-UPenn-teammate-says-trans-swimmer-doesnt-cover-genitals-locker-room.html
413 ]
414
415 In light of these _empirical_ observations, Yudkowsky's suggestion that an ignorant comittment to an "Aristotelian binary" is the main reason someone might care about the integrity of women's sports, is revealed as an absurd strawman. This just isn't something any scientifically-literate person would write if they had actually thought about the issue _at all_, as contrasted to having _first_ decided (consciously or not) to bolster one's reputation among progressives by dunking on transphobes on Twitter, and wielding one's philosophy knowledge in the service of that political goal. The relevant empirical facts are _not subtle_, even if most people don't have the fancy vocabulary to talk about them in terms of "multivariate trait distributions".
416
417 Yudkowsky's pretension to merely have been standing up for the distinction between facts and policy questions isn't credible: if you _just_ wanted to point out that the organization of sports leagues is a policy question rather than a fact (as if anyone had doubted this), why would you throw in the "Aristotelian binary" strawman and belittle the matter as "humorous"? There are a lot of issues that I don't _personally_ care much about, but I don't see anything funny about the fact that other people _do_ care.
418
419 (And in this case, the empirical facts are _so_ lopsided, that if we must find humor in the matter, it really goes the other way. Lia Thomas trounces the entire field by _4.2 standard deviations_ (!!), and Eliezer Yudkowsky feels obligated to _pretend not to see the problem?_ You've got to admit, that's a _little_ bit funny.)
420
421 ----
422
423 Having analyzed the _ways_ in which Yudkowsky is playing dumb here, what's still not entirely clear is _why_. Presumably he cares about maintaining his credibility as an insightful and fair-minded thinker. Why tarnish that by putting on this haughty performance?
424
425 Of course, presumably he _doesn't_ think he's tarnishing it—but why not? [He graciously explains in the Facebook comments](https://www.facebook.com/yudkowsky/posts/10159421750419228?comment_id=10159421833274228&reply_comment_id=10159421901809228):
426
427 > it is sometimes personally prudent and not community-harmful to post your agreement with Stalin about things you actually agree with Stalin about, in ways that exhibit generally rationalist principles, especially because people do _know_ they're living in a half-Stalinist environment [...] I think people are better off at the end of that.
428
429 Ah, _prudence_! He continues:
430
431 > I don't see what the alternative is besides getting shot, or utter silence about everything Stalin has expressed an opinion on including "2 + 2 = 4" because if that logically counterfactually were wrong you would not be able to express an opposing opinion.
432
433 The problem with trying to "exhibit rationalist principles" in an line of argument that you're constructing in order to be prudent and not community-harmful, is that you're thereby necessarily _not_ exhibiting the central rationalist principle that what matters is the process that _determines_ your conclusion, not the reasoning you present to _reach_ your presented conclusion, after the fact.
434
435 The best explanation of this I know was authored by Yudkowsky himself in 2007, in a post titled ["A Rational Argument"](https://www.lesswrong.com/posts/9f5EXt8KNNxTAihtZ/a-rational-argument). It's worth quoting at length. The Yudkowsky of 2007 invites us to consider the plight of a political campaign manager:
436
437 > As a campaign manager reading a book on rationality, one question lies foremost on your mind: "How can I construct an impeccable rational argument that Mortimer Q. Snodgrass is the best candidate for Mayor of Hadleyburg?"
438 >
439 > Sorry. It can't be done.
440 >
441 > "What?" you cry. "But what if I use only valid support to construct my structure of reason? What if every fact I cite is true to the best of my knowledge, and relevant evidence under Bayes's Rule?"
442 >
443 > Sorry. It still can't be done. You defeated yourself the instant you specified your argument's conclusion in advance.
444
445 The campaign manager is in possession of a survey of mayoral candidates on which Snodgrass compares favorably to other candidates, except for one question. The post continues (bolding mine):
446
447 > So you are tempted to publish the questionnaire as part of your own campaign literature ... with the 11th question omitted, of course.
448 >
449 > **Which crosses the line between _rationality_ and _rationalization_.** It is no longer possible for the voters to condition on the facts alone; they must condition on the additional fact of their presentation, and infer the existence of hidden evidence.
450 >
451 > Indeed, **you crossed the line at the point where you considered whether the questionnaire was favorable or unfavorable to your candidate, before deciding whether to publish it.** "What!" you cry. "A campaign should publish facts unfavorable to their candidate?" But put yourself in the shoes of a voter, still trying to select a candidate—why would you censor useful information? You wouldn't, if you were genuinely curious. If you were flowing _forward_ from the evidence to an unknown choice of candidate, rather than flowing _backward_ from a fixed candidate to determine the arguments.
452
453 The post then briefly discusses the idea of a "logical" argument, one whose conclusions follow from its premises. "All rectangles are quadrilaterals; all squares are quadrilaterals; therefore, all squares are rectangles" is given as an example of _illogical_ argument, even though the both premises are true (all rectangles and squares are in fact quadrilaterals) _and_ the conclusion is true (all squares are in fact rectangles). The problem is that the conclusion doesn't _follow_ from the premises; the _reason_ all squares are rectangles isn't _because_ they're both quadrilaterals. If we accepted arguments of the general _form_ "all A are C; all B are C; therefore all A are B", we would end up believing nonsense.
454
455 Yudkowsky's conception of a "rational" argument—at least, Yudkowsky's conception in 2007, which the Yudkowsky of the current year seems to disagree with—has a similar flavor: the stated reasons should be the actual reasons. The post concludes:
456
457 > If you really want to present an honest, rational argument _for your candidate_, in a political campaign, there is only one way to do it:
458 >
459 > * _Before anyone hires you_, gather up all the evidence you can about the different candidates.
460 > * Make a checklist which you, yourself, will use to decide which candidate seems best.
461 > * Process the checklist.
462 > * Go to the winning candidate.
463 > * Offer to become their campaign manager.
464 > * When they ask for campaign literature, print out your checklist.
465 >
466 > Only in this way can you offer a _rational_ chain of argument, one whose bottom line was written flowing _forward_ from the lines above it. Whatever _actually_ decides your bottom line is the only thing you can _honestly_ write on the lines above.
467
468 I remember this being pretty shocking to read back in 'aught-seven. What an alien mindset! But it's _correct_. You can't rationally argue "for" a chosen conclusion, because only the process you use to _decide what to argue for_ can be your real reason.
469
470 This is a shockingly high standard for anyone to aspire to live up to—but what made Yudkowsky's Sequences so life-changingly valuable, was that they articulated the _existence_ of such a standard. For that, I will always be grateful.
471
472 ... which is why it's so _bizarre_ that the Yudkowsky of the current year acts like he's never heard of it! If your _actual_ bottom line is that it is sometimes personally prudent and not community-harmful to post your agreement with Stalin, then sure, you can _totally_ find something you agree with to write on the lines above! Probably something that "exhibits generally rationalist principles", even! It's just that any rationalist who sees the game you're playing is going to correctly identify you as a partisan hack on this topic and take that into account when deciding whether they can trust you on other topics.
473
474 "I don't see what the alternative is besides getting shot," Yudkowsky muses (where presumably, 'getting shot' is a metaphor for a large negative utility, like being unpopular with progressives). Yes, an astute observation! And _any other partisan hack could say exactly the same_, for the same reason. Why does the campaign manager withhold the results of the 11th question? Because he doesn't see what the alternative is besides getting shot.
475
476 Yudkowsky [sometimes](https://www.lesswrong.com/posts/K2c3dkKErsqFd28Dh/prices-or-bindings) [quotes](https://twitter.com/ESYudkowsky/status/1456002060084600832) _Calvin and Hobbes_: "I don't know which is worse, that everyone has his price, or that the price is always so low."
477
478 If the idea of being fired from the Snodgrass campaign or being unpopular with progressives is _so_ terrifying to you that it seems analogous to getting shot, then, if those are really your true values, then sure—say whatever you need to say to keep your job and your popularity, as is personally prudent. You've set your price. But if the price you put on the intellectual integrity of your so-called "rationalist" community is similar to that of the Snodgrass for Mayor campaign, you shouldn't be surprised if intelligent, discerning people accord similar levels of credibility to the two groups' output.
479
480 I see the phrase "bad faith" thrown around more than I think people know what it means. "Bad faith" doesn't mean "with ill intent", and it's more specific than "dishonest": it's [adopting the surface appearance of being moved by one set of motivations, while actually acting from another](https://en.wikipedia.org/wiki/Bad_faith).
481
482 For example, an [insurance company employee](https://en.wikipedia.org/wiki/Claims_adjuster) who goes through the motions of investigating your claim while privately intending to deny it might never consciously tell an explicit "lie", but is definitely acting in bad faith: they're asking you questions, demanding evidence, _&c._ in order to _make it look like_ you'll get paid if you prove the loss occurred—whereas in reality, you're just not going to be paid. Your responses to the claim inspector aren't completely casually _inert_: if you can make an extremely strong case that the loss occurred as you say, then the claim inspector might need to put some effort into coming up with some ingenious excuse to deny your claim in ways that exhibit general claim-inspection principles. But at the end of the day, the inspector is going to say what they need to say in order to protect the company's loss ratio, as is personally prudent.
483
484 With this understanding of bad faith, we can read Yudkowsky's "it is sometimes personally prudent [...]" comment as admitting that his behavior on politically-charged topics is in bad faith—where "bad faith" isn't a meaningless insult, but [literally refers](http://benjaminrosshoffman.com/can-crimes-be-discussed-literally/) to the pretending-to-have-one-set-of-motivations-while-acting-according-to-another behavior, such that accusations of bad faith can be true or false. Yudkowsky will never consciously tell an explicit "lie", but he'll go through the motions to _make it look like_ he's genuinely engaging with questions where I need the right answers in order to make extremely impactful social and medical decisions—whereas in reality, he's only going to address a selected subset of the relevant evidence and arguments that won't get him in trouble with progressives.
485
486 To his credit, he _will_ admit that he's only willing to address a selected subset of arguments—but while doing so, he claims an absurd "confidence in [his] own ability to independently invent everything important that would be on the other side of the filter and check it [himself] before speaking" while _simultaneously_ blatantly mischaracterizing his opponents' beliefs! ("Gendered Pronouns For Everyone and Asking To Leave The System Is Lying" doesn't pass anyone's [ideological Turing test](https://www.econlib.org/archives/2011/06/the_ideological.html).)
487
488 Counterarguments aren't completely causally _inert_: if you can make an extremely strong case that Biological Sex Is Sometimes More Relevant Than Self-Declared Gender Identity, Yudkowsky will put some effort into coming up with some ingenious excuse for why he _technically_ never said otherwise, in ways that exhibit generally rationalist principles. But at the end of the day, Yudkowsky is going to say what he needs to say in order to protect his reputation, as is personally prudent.
489
490 Even if one were to agree with this description of Yudkowsky's behavior, it doesn't immediately follow that Yudkowsky is making the wrong decision. Again, "bad faith" is meant as a literal description, not a contentless attack—maybe there are some circumstances in which engaging some amount of bad faith is the right thing to do, given the constraints one faces. For example, when talking to people on Twitter with a very different ideological background from me, I sometimes anticipate that if my interlocutor knew what I was actually thinking, they wouldn't want to talk to me, so I take care to word my replies in a way that makes it look like I'm more ideologically aligned with them than I actually am. (For example, I [never say "assigned female/male at birth" in my own voice on my own platform](/2019/Sep/terminology-proposal-developmental-sex/), but I'll do it in an effort to speak my interlocutor's language.) I think of this as the _minimal_ amount of strategic bad faith needed to keep the conversation going, to get my interlocutor to evaluate my argument on its own merits, rather than rejecting it for coming from an ideological enemy. In cases such as these, I'm willing to defend my behavior as acceptable—there _is_ a sense in which I'm being deceptive by optimizing my language choice to make my interlocutor make bad guesses about my ideological alignment, but I'm comfortable with that amount and scope of deception because I don't think my interlocutor _should_ be paying attention to my personal alignment.
491
492 [TODO: the term is "concern trolling"; speak of trying to correct a distortion]
493
494 That is, my bad faith Twitter gambit of deceiving people about my ideological alignment in the hopes of improving the discussion seems like something that makes our collective beliefs about the topic-being-argued-about _more_ accurate. (And the topic-being-argued-about is presumably of greater collective interest than which "side" I personally happen to be on.)
495
496 In contrast, Yudkowsky's bad faith gambit is the exact reverse: he's making the discussion worse in the hopes of correcting people's beliefs about his own ideological alignment. (He's not a right-wing Bad Guy, but people would tar him as a right-wing Bad Guy if he ever said anything negative about trans people.) This doesn't improve our collective beliefs about the topic-being-argued about; it's a _pure_ ass-covering move.
497
498 Yudkowsky names the alleged fact that "people do _know_ they're living in a half-Stalinist environment" as a mitigating factor. But the _reason_ censorship is such an effective tool in the hands of dictators like Stalin is because it ensures that many people _don't_ know—and that those who know (or suspect) don't have [game-theoretic common knowledge](https://www.lesswrong.com/posts/9QxnfMYccz9QRgZ5z/the-costly-coordination-mechanism-of-common-knowledge#Dictators_and_freedom_of_speech) that others do too.
499
500 Zvi Mowshowitz has [written about how the false assertion that "everybody knows" something](https://thezvi.wordpress.com/2019/07/02/everybody-knows/) is typically used justify deception: if "everybody knows" that we can't talk about biological sex (the reasoning goes), then no one is being deceived when our allegedly truthseeking discussion carefully steers clear of any reference to the reality of biological sex when it would otherwise be extremely relevant.
501
502 But if it were _actually_ the case that everybody knew (and everybody knew that everybody knew), then what would be the point of the censorship? It's not coherent to claim that no one is being harmed by censorship because everyone knows about it, because the entire appeal and purpose of censorship is precisely that _not_ everybody knows and that someone with power wants to _keep_ it that way.
503
504 For the savvy people in the know, it would certainly be _convenient_ if everyone secretly knew: then the savvy people wouldn't have to face the tough choice between
505 acceding to Power's demands (at the cost of deceiving their readers) and informing their readers (at the cost of incurring Power's wrath).
506
507 Policy debates should not appear one-sided. Faced with this kind of dilemma, I can't say that defying Power is necessarily the right choice: if there really _were_ no other options between deceiving your readers with a bad faith performance, and incurring Power's wrath, and Power's wrath would be too terrible to bear, then maybe deceiving your readers with a bad faith performance is the right thing to do.
508
509 But if you actually _cared_ about not deceiving your readers, you would want to be _really sure_ that those _really were_ the only two options. You'd [spend five minutes by the clock looking for third alternatives](https://www.lesswrong.com/posts/erGipespbbzdG5zYb/the-third-alternative)—including, possibly, not issuing proclamations on your honor as leader of the so-called "rationalist" community on topics where you _explicitly intend to ignore counteraguments on grounds of their being politically unfavorable_. Yudkowsky rejects this alternative on the grounds that it allegedly implies "utter silence about everything Stalin has expressed an opinion on including '2 + 2 = 4' because if that logically counterfactually were wrong you would not be able to express an opposing opinion", but this seems like yet another instance of Yudkowsky playing dumb: if he _wanted_ to, I'm sure Eliezer Yudkowsky could think of _some relevant differences_ between "2 + 2 = 4" (a trivial fact of arithmetic) and "the simplest and best protocol is, "'He' refers to the set of people who have asked us to use 'he'" (a complex policy proposal whose flaws I have analyzed in detail above).
510
511 "I think people are better off at the end of that," Yudkowsky writes of the consequences of agreeing-with-Stalin-in-ways-that-exhibit-generally-rationalist-principles policies. But here I think we need a more conflict-theoretic analysis that looks at a more detailed level than "people." _Who_ is better off, specifically? 
512
513 ... and, I had been planning to save the Whole Dumb Story about my alienation from Yudkowsky's so-called "rationalists" for a _different_ multi-thousand-word blog post, because _this_ multi-thousand-word blog post was supposed to be narrowly scoped to _just_ exhaustively replying to Yudkowsky's February 2021 Facebook post about pronoun conventions. But in order to explain the problems with "people do _know_ they're living in a half-Stalinist environment" and "people are better off at the end of that", I may need to _briefly_ recap some of the history leading to the present discussion, which explains why _I_ didn't know and _I'm_ not better off, with the understanding that it's only a summary and I might still need to tell the long version in a separate post, if it's still necessary relative to everything else I need to get around to writing.
514
515 I _never_ expected to end up arguing about something so _trivial_ as the minutiae of pronoun conventions (which no one would care about if historical contingencies of the evolution of the English language hadn't made them a Schelling point and typographical attack surface for things people do care about). The conversation only ended up here after a series of derailings. At the start, I was _trying_ to say something substantive about the psychology of straight men who wish they were women.
516
517 You see, back in the 'aughts when Yudkowsky was writing his Sequences, he occasionally said some things about sex differences that I often found offensive at the time, but which ended up being hugely influential on me, especially in the context of my ideological affinity towards feminism and my secret lifelong-since-puberty erotic fantasy about being magically transformed into a woman. I wrote about this at length in a previous post, ["Sexual Dimorphism in Yudkowsky's Sequences, in Relation to my Gender Problems"](/2021/May/sexual-dimorphism-in-the-sequences-in-relation-to-my-gender-problems/)].
518
519 In particular, in ["Changing Emotions"](https://www.lesswrong.com/posts/QZs4vkC7cbyjL9XA9/changing-emotions) (and its precursor in a [2004 Extropians mailing list post](https://archive.is/En6qW)), Yudkowsky explains 
520
521
522 [But that was all about me—I assumed "trans" was a different thing. My first clue that I might not be living in that world came from—Eliezer Yudkowsky, with the "at least 20% of the ones with penises are actually women" thing]
523
524 [So I ended up arguing with people about the two-type taxonomy, and I noticed that those discussions kept getting _derailed_ on some variation of "The word woman doesn't actually mean that". So I took the bait, and starting arguing against that, and then Yudkowsky comes back to the subject with his "Hill of Validity in Defense of Meaning"—and I go on a philosophy of language crusade, and Yudkowsky eventually clarifies, and _then_ he comes back _again_ in Feb. 2022 with his "simplest and best protocol"]
525
526 [At this point, the nature of the game is very clear. Yudkowsky wants to mood-affiliate with being on the right side of history, subject to the constraint of not saying anything false. I want to actually make sense of what's actually going on in the world, because _I need the correct answer to decided whether or not to cut my dick off_. On "his turn", he comes up with some pompous proclamation that's optimized to make the "pro-trans" faction look smart and good and the "anti-trans" faction look dumb and bad, "in ways that exhibit generally rationalist principles." On my turn, I put in an absurd amount of effort explaining in exhaustive, _exhaustive_ detail why Yudkowsky's pompous proclamation was substantively misleading as constrated to what you would say if you were actually trying to make sense of the world.]
527
528 [nearest unblocked strategy; I would prefer to have a real discussion under the assumption of good faith, but _I tried that first_. Object-level disucssion with Yudkowsky is a waste of time as long as he's going to play these games; there's nothing left for me to do but jump up a meta level and explain, to anyone who capable of hearing it, why in this case the assumption of good faith has been empirically falsified]
529
530 [If it were _actually true_ that there was no harm from the bad faith because people know they're living in a half-Stalinist environment, then he wouldn't have tried to get away with the "20% of the ones with penises" thing]
531
532 [All this despite the fact that all my heretical opinions are _literally_ just his opinions from the 'aughts. Seriously, you think I'm smart enough to come up with all of this indepedently? I'm not! I ripped it all off from Yudkowsky back in the 'aughts when he still gave a shit about telling the truth in this domain. Does he expect us not to notice? Well, I guess it's been working out for him so far.]
533
534 [Agreeing with Stalin that 2+2=4 is fine; the problem is a sustained pattern of _selectively_ bring up pro-Party points while ignoring anti-Party facts that would otherwise be relevant to the topic of interest, including stonewalling commenters who try to point out relevance; I think I'm doing better: I can point to places where I argue "the other side", because I know that sides are fake]
535
536 [I can win concessions, like "On the Argumentative Form", but I don't want concessions; I want to _actually get the goddamned right answer_]
537
538 [our beliefs about dolphins are downstream of Scott's political incentives]
539
540 -------
541
542 [Why does this matter? It would be dishonest for me to claim that this is _directly_ relevant to xrisk, because that's not my real bottom line]
543
544 a rationality community that can't think about _practical_ issues that affect our day to day lives, but can get existential risk stuff right, is like asking for self-driving car software that can drive red cars but not blue cars
545
546 It's a _problem_ if public intellectuals in the current year need to pretend to be dumber than seven-year-olds in 2016
547
548 https://www.readthesequences.com/
549 > Because it is all, in the end, one thing. I talked about big important distant problems and neglected immediate life, but the laws governing them aren't actually different.
550
551 > the challenge is almost entirely about high integrity communication by small groups
552 https://twitter.com/HiFromMichaelV/status/1486044326618710018