b3cb4f8743612040eec6ad424042ad97bb694352
[Ultimately_Untrue_Thought.git] / content / drafts / challenges-to-yudkowskys-pronoun-reform-proposal.md
1 Title: Challenges to Yudkowsky's Pronoun Reform Proposal
2 Date: 2022-01-01 11:00
3 Category: commentary
4 Tags: Eliezer Yudkowsky
5 Status: draft
6
7 > Go, Soul, the body's guest,  
8 > Upon a thankless errand:  
9 > Fear not to touch the best;  
10 > The truth shall be thy warrant:  
11 > Go, since I needs must die,  
12 > And give the world the lie.
13 >
14 > —["The Lie" by Walter Raleigh](https://www.lesswrong.com/posts/trb9HPWFk8Gy9MBdN/less-wrong-poetry-corner-walter-raleigh-s-the-lie)
15
16 [TODO: summary points]
17
18 [In a February 2021 Facebook post, Eliezer Yudkowsky inveighs against English's system of singular third-person pronouns](https://www.facebook.com/yudkowsky/posts/10159421750419228). As a matter of clean language design, English's lack of a gender-neutral singular third-person pronoun is a serious flaw. The function of pronouns is to have a brief way to refer back to entities already mentioned: it's more concise to be able to say "Katherine put her book on its shelf" rather than "Katherine put Katherine's book on the book's shelf". But then why couple that grammatical function to sex-category membership? You shouldn't _need_ to take a stance on someone's sex in order to talk about [her or](/2020/Apr/the-reverse-murray-rule/) him putting a book on the shelf.
19
20 This affects, for example, science-fiction authors writing about AIs or hermaphroditic aliens (which don't have a sex), or mystery authors writing about a crime suspect whose identity (and therefore, sex) is unknown. In these cases, _she_ or _he_ are inappropriate, but the English language offers no alternative lacking its own downsides: _it_ is understood to refer to non-persons, _they_ gets conjugated as a plural, and neopronouns like [_ey/em/eir_](https://en.wikipedia.org/wiki/Spivak_pronoun)—or [_ve/ver/vis_](http://www.urticator.net/essay/0/30.html), as used in some of [Yudkowsky's juvenilia](https://intelligence.org/files/CFAI.pdf)—are hard to rally adoption for because pronouns are a [closed class](https://en.wikipedia.org/wiki/Part_of_speech#Open_and_closed_classes)—not something people are used to new members of being coined, in the way that people are used to seeing unfamiliar nouns and adjectives.
21
22 It doesn't have to be this way! If you were fortunate enough to be in the position of intelligently designing a language from scratch, you could just include a singular third-person gender-neutral pronoun (like _it_, but for persons, or like _they_ but unambiguously singular) in the original closed set of pronouns! If you wanted more pronoun-classes to reduce the probability of collisions (where universal [_ey_](https://en.wikipedia.org/wiki/Spivak_pronoun) or singular _they_ would result in more frequent need to repeat names where a pronoun would be ambiguous), you could devise some other system that doesn't bake sex into the language while driving the collision rate even lower than that of the sex-based system—like using initials to form pronouns (<em>K</em>atherine put <em>k</em>er book on its shelf?), or an oral or written analogue of [spatial referencing in American Sign Language](https://www.handspeak.com/learn/index.php?id=27) (where a signer associates a name or description with a direction in space, and points in that direction for subsequent references).
23
24 (Although—one might speculate that "more classes to reduce collisions" could _be_ part of the historical explanation for grammatical gender, in conjunction with the fact that sex is binary and easy to observe. None of the other most salient features of a human can quite accomplish the same job: age is continuous rather than categorical; race is also largely continuous [(clinal)](https://en.wikipedia.org/wiki/Cline_(biology)) and historically didn't typically vary within a tribal/community context.)
25
26 If you grew up speaking English, gendered pronouns feel "normal" while gendered [noun classes](https://en.wikipedia.org/wiki/Noun_class) in many other languages (where, _e.g._, in French, a dog, _le chien_, is "masculine", but potatoes, _la pommes de terre_, are "feminine") seem strange and unnecessary, but someone who grew up with neither would regard both as strange. If you spoke a language that didn't _already_ have gendered pronouns, you probably wouldn't be spontaneously eager to add them.
27
28 All this seems fine as a critique of the existing English pronoun system! However, I argue that Yudkowsky's prescriptions for English speakers going forward goes badly wrong. First, Yudkowsky argues that it's bad for stances on complicated empirical issues to be baked into the language grammar itself: since people might disagree on who fits into the [empirical clusters](https://www.lesswrong.com/posts/WBw8dDkAWohFjWQSk/the-cluster-structure-of-thingspace) of "female" and "male", you don't want people to be forced to make a call on that just in order to be able to use a pronoun.
29
30 Fair enough. Sounds like an argument for universal singular _they_ (and eating the cost of increased collisions where it's ambiguous which subject an instance of _they_ would refer to): if you don't think pronouns should convey sex-category information, then don't use pronouns that convey sex-category information! But then, in an unexplained leap, Yudkowsky proclaims:
31
32 > So it seems to me that the simplest and best protocol is, "'He' refers to the set of people who have asked us to use 'he', with a default for those-who-haven't-asked that goes by gamete size" and to say that this just _is_ the normative definition. Because it is _logically_ rude, not just socially rude, to try to bake any other more complicated and controversial definition _into the very language protocol we are using to communicate_.
33
34 The problem with this is that [the alleged rationale for the proposal does not support the proposal](https://www.lesswrong.com/posts/i6fKszWY6gLZSX2Ey/fake-optimization-criteria). If your default pronoun for those-who-haven't-asked goes by perceived sex (which one presumes is what Yudkowsky means by "gamete size"—we almost never _observe_ people's gametes), then you're still baking sex-category information into the language protocol in the form of the default! Moreover, this is clearly an "intended" rather than an accidental effect of the proposal, in the sense that a policy that _actually_ avoided baking sex-category information into the language (like universal singular _they_, or name-initial- or hair-color-based pronouns) would not have the same appeal to many of those who support self-chosen pronouns: _why_ is it that some people would want to opt-out of the sex-based default?
35
36 Well, it would seem that the motivating example—the causal–historical explanation for why we're having this conversation about pronoun reform in the first place—is that trans men (female-to-male transsexuals) prefer to be called _he_, and trans women (male-to-female transsexuals) prefer to be called _she_. (Transsexuals seem much more common than people who just have principled opinions about pronoun reform without any accompanying desire to change what sex other people perceive them as.)
37
38 But the _reason_ trans people want this is _because_ they're trying to change their socially-perceived sex category and actually-existing English speakers interpret _she_ and _he_ as conveying sex-category information. People who request _he/him_ pronouns aren't doing it because they want their subject pronoun to be a two-letter word rather than a three-letter word, or because they hate the [voiceless postalveolar fricative](https://en.wikipedia.org/wiki/Voiceless_postalveolar_fricative) (_sh_) sound. They're doing it _because_, in English, those are the pronouns for _males_. If it were _actually true_ that _she_ and _he_ were just two alternative third-person pronouns that could be used interchangeably with no difference in meaning, with the only function of the distinction being collision-avoidance, then _there would be no reason to care_ which one someone used, as long as the referent was clear. But this doesn't match people's behavior: using gender pronouns other than those preferred by the subject is typically responded to as a social attack (as would be predicted by the theory that _she_ and _he_ convey sex-category information and transsexuals don't want to be perceived as their natal sex), not with, "Oh, it took me an extra second to parse your sentence because you unexpectedly used a pronoun different from the one the subject prefers as per convention, but now I understand what you meant" (as would be predicted by the theory that "_he_ refers to the set of people who have asked us to use _he_ [...] and to say that this just _is_ the normative definition").
39
40 You can't have it both ways. "That toy is worthless", says one child to another, "_therefore_, you should give it to me." But if the toy were _actually_ worthless, why is the first child demanding it? The problem here is not particularly subtle or hard to understand! If the second child were to appeal to an adult's authority, and the adult replied, "The toy _is_ worthless, so give it to him," you would suspect the grown-up of not being impartial.
41
42 "Pronouns shouldn't convey sex-category information, as an apolitical matter of language design," is a fine [motte](https://slatestarcodex.com/2014/11/03/all-in-all-another-brick-in-the-motte/), but it's not consistent with the bailey of, "_Therefore_, when people request that you alter your pronoun usage in order to change the sex-category information being conveyed, you should obey the request." Even if the situation is an artifact of bad language design, as Yudkowsky argues—that in a saner world, this conflict would have never come up—that doesn't automatically favor resolving the conflict in favor of the policy of keeping both _she_ and _he_ but asserting that the difference doesn't mean anything.
43
44 This may be clearer to some readers if we consider a distinction less emotionally and politically fraught than sex/gender in the current year. [Many languages have two different second person singular pronouns that distinguish the speaker's relationship to the listener as being more familiar/intimate, or more formal/hierarchical.](https://en.wikipedia.org/wiki/T%E2%80%93V_distinction) In Spanish, for example, [the familiar pronoun is _tú_ and the formal pronoun is _usted_](https://en.wikipedia.org/wiki/Spanish_personal_pronouns#T%C3%BA/vos_and_usted): one would address friends, family members, children, or personal servants as _tú_, but strangers or social superiors as _usted_. Using the wrong pronoun can be the cause of offense or awkwardness. A speaker switching from _usted_ to _tú_ for an interlocutor who they're getting along with might ask if it's okay with _¿Te puedo tutear?_ (Can I call you _tú_?) or _Nos tuteamos, ¿verdad?_ (We call each other _tú_, right?); this is somewhat analogous to an English speaker asking if they may address someone by first name, rather than with a courtesy title or honorific (Ms./Mr. Lastname, or ma'am/sir).
45
46 One could argue that the _tú_/_usted_ distinction is bad language design for the same reason Yudkowsky opposes the _she_/_he_ distinction: you shouldn't be forced to make a call on how familiar your relationship with someone is just in order to be able to use a pronoun for them. The modern English way is more flexible: you _can_ indicate formality if you want to by saying additional words, but it's not baked into the grammar itself.
47
48 However, if you were going to reform Spanish (or some other language with the second-person formality distinction), you would probably abolish the distinction altogether, and just settle on one second-person singular pronoun. Indeed, that's what happened in English historically—the formal _you_ took over as the universal second-person pronoun, and the informal singular _thou_/_thee_/_thine_ has vanished from common usage. (People still recognize it as a second-person pronoun when encountered in old poetry—"The truth shall be thy warrant", _&c._—but most probably aren't aware of the formality distinction.) You wouldn't keep both forms, but circularly redefine them as referring only to the referent's preferred choice of address (?!).
49
50 Similarly, when second-wave feminists objected to the convention of _Miss_ or _Mrs._ forcing speakers to identify a woman's marital status, the response was [to popularize the marriage-agnostic alternative _Ms._](https://en.wikipedia.org/wiki/Ms.#Historical_development_and_revival_of_the_term), not to circularly redefine _Miss_ and _Mrs._
51
52 Or consider how previous generations of public intellectuals considered this exact problem. In 1983, Douglas R. Hofstadter also expressed disapproval of _she_ and _he_ as a matter of language design, and to illustrate the point about how alien and unnecessary gendered language would seem if you weren't already used to it, wrote a satirical piece, ["A Person Paper on Purity in Language"](https://www.cs.virginia.edu/~evans/cs655/readings/purity.html), in the persona of a conservative author in a society with race-based (!) language conventions, including the pronouns whe/wis for whites and ble/bler for blacks. In neither the piece itself (during which Hofstadter's alter-ego brings up and rejects a couple of reform suggestions from the liberals of whis Society, including singular _they_), nor the Post-Scriptum in its subsequent [anthologization](https://en.wikipedia.org/wiki/Metamagical_Themas), does Hofstadter entertain the idea of redefining _he_ and _she_ (or _whe_ and _ble_) to refer to the subject's pronoun preference.
53
54 It's worth asking: why not? The statement of the objective language-design flaw (pronouns shouldn't denote sex, that's dumb; why would you define a language that way) was _the same_ in 1983 as it is in 2021. If it's so clear to Yudkowsky in 2021 that self-identification is just the "simplest and best protocol" to repair the objective flaw in English's design, why didn't that simplest and best solution occur to Hofstadter in 1983?
55
56 Could it, perhaps, be the case that public intellectuals in the current year might have some _other_ motivation to conclude that "_he_ refers to the set of people who have asked us to use _he_", that was not present for their analogues in 1983? But if so, they'd _tell_ us that ... right?
57
58 Really, the circular definition shouldn't satisfy _anyone_: people who want someone to call them _usted_ (or _tú_), do so _because_ of the difference in meaning and implied familiarity/respect, in the _existing_ (pre-reform) language. (Where else could such a preference possibly come from?) From an AI design standpoint, the circular redefinition can be seen as a form of ["wireheading"](https://www.lesswrong.com/posts/aMXhaj6zZBgbTrfqA/a-definition-of-wireheading). You want people to respect you as a superior, and if they respected you as a superior, they'd call you _usted_. That could make a policy of coercing people into calling you _usted_ seem superficially appealing. But the appeal solely rests on confusing the pre-reform meaning (under which the choice of _usted_ implies respect and is therefore desirable) and the post-reform meaning (under which the choice implies nothing). Whether or not the proponent of the change consciously _notices_ the problem, the redefinition is _functionally_ "hypocritical": it's only desirable insofar as people aren't _actually_ using it internally.
59
60 Indeed, when I look at what contemporary trans activists write, I don't see them being satisfied by this idea that pronoun choices _don't mean anything_. [In the words of one Twitter user](https://twitter.com/AFROlNCOGNlTO/status/13890805920844636180):
61
62 > misgendering sucks, but what feels even more violent is when people get my pronouns right and i can tell they still perceive me as a man
63
64 In the [words of](https://twitter.com/pangmeli/status/1079097805250224130) [another](https://twitter.com/pangmeli/status/1079142303183327232):
65
66 > a lot of cis people use 'learning someone's pronoun' as a copout from doing the important internal work of actually reconsidering their impression of the person's gender
67
68 > like let's be real—the reason you have a hard time "remembering" her pronoun is because you don't really think of her as a her. if you practiced thinking of her as a her, her pronoun would just come. and then you wouldn't be privately betraying her in your head all the time.
69
70 These authors are to be commended for making their view so clear and explicit: in order to not betray your trans friends (according to this view), you need to think about them the way they want you to think about them. Mere verbal pronoun compliance in the absence of underlying belief is insufficient and possibly treacherous.
71
72 This point that pronoun changes are desired precisely _because_ of what they _do_ imply about sex categories in the existing English language is a pretty basic one, that one should think should scarcely need to be explained. And yet Yudkowsky steadfastly ignores the role of existing meanings in this debate, bizarrely writing as if we were defining a conlang from scratch:
73
74 > It is Shenanigans to try to bake your stance on how clustered things are and how appropriate it is to discretely cluster them using various criteria, _into the pronoun system of a language and interpretation convention that you insist everybody use!_
75
76 There are a couple of problems with this. First of all, the "that you insist everybody use" part is a pretty blatant [DARVO](https://en.wikipedia.org/wiki/DARVO) in the current political environment around Yudkowsky's social sphere. A lot of the opposition to self-chosen pronouns is about opposition to _compelled speech_: people who don't think some trans person's transition should "count"—however cruel or capricious that might be—don't want to be coerced into legitimizing it with the pronoun choices in their _own_ speech. That's different from insisting that _others_ use sex-based non-subject-preferred pronouns, which is not something I see much of outside of gender-critical ("TERF") forums. Characterizing the issue as being about "freedom of pronouns", [as Yudkowsky does in the comment section](https://www.facebook.com/yudkowsky/posts/10159421750419228?comment_id=10159421833274228), elides the fact that freedom to specify how _other people_ talk about you is in direct conflict with the freedom of speech of speakers! No matter which side of the conflict one supports, it seems wrong to characterize the self-ID pronoun side as being "pro-freedom", as if there wasn't any "freedom" concerns on the other side.
77
78 If you _actually_ believed it was Shenanigans to bake a stance on how clustered things are into a pronoun system and insist that everyone else use it, then it should be _equally_ Shenanigans independently of whether the insisted-on clusters are those of sex or those of gender identity—if you're going to be consistent, you should condemn them _both_. And yet _somehow_, the people who insist on sex-based pronouns are the target of Yudkowsky's condescension, whereas the people who insist on gender-identity-based pronouns get both a free pass, _and_ endorsement of their preferred convention (albeit for a different stated reason)? The one-sidedness here is pretty shameless!
79
80 Perhaps more importantly, however, in discussing how to reform English, we're not actually in the position of defining a language from scratch. Even if you think the [cultural evolution](/2020/Jan/book-review-the-origins-of-unfairness/) of English involved Shenanigans, it's not fair to attribute the Shenanigans to native speakers accurately describing their native language. Certainly, language can evolve; words can change meaning over time; if you can get the people in some community to start using language differently, then you have _ipso facto_ changed their language. But when we consider language as an information-processing system that we can reason about using our standard tools of probability and game theory, we see that in order to change the meaning associated with a word, you actually _do_ have to somehow get people to change their usage. You can _advocate_ for your new meaning and use it in your own speech, but you can't just _declare_ your preferred new meaning and claim that it applies to the language as actually spoken, without speakers actually changing their behavior. As a result, Yudkowsky's proposal "to say that this just _is_ the normative definition" doesn't work.
81
82 To be clear, when I say that the proposal doesn't work, I'm not even saying I disagree with it. I mean that it literally, _factually_ doesn't work! Let me explain.
83
84 The "meaning" of language isn't some [epiphenominal](https://www.lesswrong.com/posts/fdEWWr8St59bXLbQr/zombies-zombies) extraphysical fact that can be declared or ascertained separately from common usage. We can only say that the English word "dog" means [these-and-such four-legged furry creatures](https://en.wikipedia.org/wiki/Dog), _because_ English speakers actually use the word that way. [The meaning "lives" in the systematic correspondence between things in the world and what communication signals are sent.](https://www.lesswrong.com/posts/4hLcbXaqudM9wSeor/philosophy-in-the-darkest-timeline-basics-of-the-evolution)
85
86 There's nothing magical about the particular word/symbol/phoneme-sequence "dog", of course. In German, they say _Hund_; in Finnish, they say _koira_; in Korean, they say _개_. Germans and Finns and Koreans (and their dogs) seem to be getting along just as well as we Anglophones.
87
88 Nevertheless, it is a fact _about contemporary English_ that "dog" means dog. If you thought this was bad for whatever reason, and you wanted to change that fact, you'd have to change the behavior of actually-existing English speakers. If you tried to stipulate on your Facebook wall that the word "dog" should mean _tree_ now, and all of your Facebook friends nodded in agreement at your clever argument _and then continued to call dogs "dogs" and trees "trees" in their everyday life just like they always had_, then your language reform attempt would have, _in fact_, failed—even if the fact that it failed would be less obvious if you only looked at the Facebook thread full of people nodding in agreement.
89
90 Or suppose I wrote a Facebook post arguing that it's bad language design that "billion" means 1,000,000,000 instead of 2001. You see, the etymology comes from the prefix [bi-](https://en.wiktionary.org/wiki/bi-) (meaning two, from the Latin _bis_), combined with [_mille_](https://en.wiktionary.org/wiki/mille#Latin) (Latin for 1000), combined with the [augmentive](https://en.wiktionary.org/wiki/augmentative#English) suffix [_-one_](https://en.wiktionary.org/wiki/-one#Italian). How do you get 10<sup>9</sup> from that, huh? (It turns out there's [an explanation](https://en.wiktionary.org/wiki/-illion#English), but I don't find it intuitive.) Clearly, it's better language design if the meaning of number words straightforwardly reflect their parts, so "billion" should mean 2001 (_bi-_, _mille_, -_one_; 2, times 1000, plus 1).
91
92 Even if you found this argument compelling from an theoretical language-design perspective after it had been presented to you, if I were to subsequently go around calling myself a _billionaire_ (and condescendingly Tweeting about how anyone objecting to this usage is ontologically confused), you might suspect that I probably had some _other reason_ to come up with this _particular_ theoretical language-design argument—probably a reason having to do with what "billion" _already_ means in the usage of actually-existing English speakers, _even if_ you honestly think the existing English language is poorly designed in that aspect.
93
94 The inseparability of meaning from behavior-and-usage may be clearer if considered in a context other than that of natural language. Take computer programs. Sometimes programmers make bad design decisions. For example, in the C programming language, [it's standard to represent strings (textual data) in memory with a sequence of bytes ending in a zero (null) character](https://en.wikipedia.org/wiki/Null-terminated_string); the machine only knows where the string stops when it reaches the null at the end. This convention has a lot of disadvantages relative to the alternative of [prefixing the string data with the length](https://en.wikipedia.org/wiki/String_(computer_science)#Length-prefixed); a missing or misplaced null character could cause the machine to erroneously read or write data in adjacent memory, causing serious bugs or security vulnerabilities.
95
96 Given the existence of strong arguments for the length-prefixed string convention, replacing old software that uses null-terminated strings with new software that uses length-prefixed strings, sounds like a good idea! But the thing is, you _do_ have to upgrade or replace the old software. If you _just_ start sending data in a new format to the old software that doesn't understand the new format, your code is not going to yield the expected results. It would be _convenient_ if you could just declare a new semantics for your existing data on your Facebook wall and be done, but that just doesn't work if you're still using the old software, which is programmed to behave according to the old data-interpretation convention. This continues to be true even if the convention you're trying to retire is very bad (like null-terminated strings), and if the old software is widely deployed and would be very expensive to systematically replace. The backwards-compatibility trap [is real and can't be defied away even if it's very unpleasant.](https://twitter.com/ESYudkowsky/status/1216799697907486720)
97
98 Natural language faces a similar backwards-compatibility trap. The English language, as "software", is _already_ "deployed" [to 370 million brains as native speakers, and another 980 million second-language speakers](https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_languages_by_total_number_of_speakers#Top_languages_by_population). And among those hundreds of millions of speakers, there is _already_ a very firmly entrenched convention that _she_ refers to females and _he_ refers to males, such that if you say, "I met a stranger in the park; she was nice", the listener is going to assume the the stranger was (or appeared to be) female, even if you didn't say "The stranger was female" as a separate sentence. If the listener later gets the chance to meet the stranger and the stranger turns out to be (or appear to be) male, the listener is going to be _surprised_: your pronoun choice induced them to [mis-anticipate their experiences](https://www.lesswrong.com/posts/a7n8GdKiAZRX86T5A/making-beliefs-pay-rent-in-anticipated-experiences).
99
100 Bad language design? I mean, maybe! You could argue that! You could probably get a lot of Likes on Facebook arguing that! But if 370 million native English speakers _including you and virtually everyone who Liked your post_ are going to _continue_ automatically noticing what sex people are (or appear to be) and using the corresponding pronouns without consciously thinking about it (in accordance with the "default for those-who-haven't-asked" clause of your reform proposal), then the criticism seems kind of idle!
101
102 The "default for those-who-haven't-asked [going] by gamete size" part of Yudkowsky's proposal is _trying_ to deal with the backwards-compatibility problem by being backwards-compatible—prescribing the same behavior in the vast majority of cases—but in doing so, it fails to accomplish its stated purpose of de-gendering the language.
103
104 To _actually_ de-gender English while keeping _she_ and _he_ (as contrasted to coordinating a jump to universal singular _they_, or _ve_), you'd need to _actually_ shatter the correlation between pronouns and sex/gender, such that a person's pronouns _were_ just an arbitrary extra piece of data that you couldn't deduce from secondary sex characteristics and just needed to remember in the same way you have to remember people's names and can't deduce them from their appearances. But as far as I can tell, _no one_ wants this. When's the last time you heard someone request pronouns for _non_-gender-related reasons? ("My pronouns are she/her—but note, that's _just_ because I prefer the aesthetics of how the pronouns sound; I'm _not_ in any way claiming that you should believe that I'm in any sense female, which isn't true.") Me neither.
105
106 But given that pronouns _do_ convey sex-category information, as a _fact_ about how the brains of actually-existing English speakers _in fact_ process language (whether or not this means that English is terribly designed), some actually-existing English speakers might have reason to object when pressured to use pronouns in a way that contradicts their perception of what sex people are.
107
108 In an article titled ["Pronouns are Rohypnol"](https://fairplayforwomen.com/pronouns/), Barra Kerr compares preferred pronouns to the famous [Stroop effect](https://en.wikipedia.org/wiki/Stroop_effect). When color words are printed in text of a different color (_e.g._, <span style="color:blue;">red</span>, <span style="color:green">orange</span>, <span style="color:red">yellow</span>, <span style="color:purple">green</span>, <span style="color:orange">blue</span>, _&c._) and people are asked to name the color of the text, they're slow to respond: the meaning of the word interferes with their ability to name the color in front of our eyes.
109
110 Kerr suggests that preferred pronouns have a similar effect, that "a conflict between what we see and know to be true, and what we are expected to say, affects us." As an exercise, she suggests (privately!) translating sentences about transgender people to use natal-sex-based pronouns.
111
112 Unfortunately, I don't have a study with objective measurements on hand (let me know in the comments if you do!), but I think most native English speakers who try this exercise and introspect—especially using examples where the trans person exhibits features or behavior typical of their natal sex, with things like "she ejaculated" or "he gave birth" being the starkest examples—will agree with Kerr's assessment: "You can know perfectly the actual sex of a male person, and yet you will still react differently if someone calls them _she_ instead of _he_."
113
114 Let's relate this is Yudkowsky's specialty of artificial intelligence. In a post on ["Multimodal Neurons in Artificial Neural Networks"](https://openai.com/blog/multimodal-neurons/), Gabriel Goh _et al._ explore the capabilities and biases of the [CLIP](https://openai.com/blog/clip/) neural network trained on textual and image data.
115
116 There are some striking parallels between CLIP's behavior, and phenomena observed in neuroscience. Neurons in the human brain have been observed to respond to the same concept represented in different modalities (_e.g._, [Quiroga _et al._](/papers/quiroga_et_al-invariant_visual_representation_by_single_neurons.pdf) observed a neuron in one patient that responded to photos and sketches of actress Halle Berry, as well as the text string "Halle Berry"), and so do CLIP neurons. Futhermore, CLIP is vulnerable to a Stroop-like effect where its image-classification capabilities can be fooled by "typographic attacks"—a dog with instances of the text "$$$" superimposed over it gets classified as a piggy bank, an apple with a handwritten sign saying "LIBRARY" gets classified as a library. The network knows perfectly what dogs and apples look like, and yet still reacts differently if adjacent text calls them something else.
117
118 I conjecture that the appeal of subject-chosen pronouns lies _precisely_ in how they exert Stroop-like effects on speakers' and listeners' cognition. (Once again, if it were _actually true_ that _she_ and _he_ had no difference in meaning, _there would be no reason to care_.) [Pronoun badges](/2018/Oct/sticker-prices/) are, quite literally, a typographic attack against native English speakers' brains.
119
120 Note, I mean this as a value-free description of how the convention _actually functions_ in the real world, [not a condemnation](https://www.lesswrong.com/posts/N9oKuQKuf7yvCCtfq/can-crimes-be-discussed-literally). One could consistently hold that these "attacks" are morally good. (Analagously, [supernormal stimuli](https://www.lesswrong.com/posts/Jq73GozjsuhdwMLEG/superstimuli-and-the-collapse-of-western-civilization) like chocolate or pornography are "attacks" against the brain's evolved nutrition and reproductive-opportunity detectors, but most people are fine with this, because our goals are not evolution's.)
121
122 Is susceptibility to Stroop-like effects an indication of bad mind design? I mean, probably! One would expect that an intelligently-designed agent (as contrasted to messy human brains coughed up [blind evolution](https://www.lesswrong.com/posts/jAToJHtg39AMTAuJo/evolutions-are-stupid-but-work-anyway) or [lucky](https://www.lesswrong.com/posts/dpzLqQQSs7XRacEfK/understanding-the-lottery-ticket-hypothesis) neural networks found by gradient descent) could easily bind and re-bind symbols on the fly, such that a sane AI from the future could use whatever pronouns without dredging up any inapplicable mental associations, and tell you the color of the text "<span style="color:blue;">red</span>" just as easily as "<span style="color:red;">red</span>". But it seems kind of idle to criticize humans for not having a capability (natural language fluency without Stroop-like effects) that we don't even know how to implement in a computer program.
123
124 Back to Kerr's article—importantly, Kerr is _explicitly_ appealing to psychological effects of different pronoun conventions. She is absolutely _not_ claiming that the use of preferred pronouns is itself a "lie" about some testable proposition. She writes:
125
126 > I've heard many people tell me they don't mind doing this, as a courtesy, although it takes some effort to keep up the mental gymnastics of perceiving one sex, but consistently using pronouns for the other. That's a personal choice, and I respect the reasons why some people make it.
127
128 > I've also heard many people declaring that anyone who won't comply (usually directed at a woman) is obnoxious, mean, hostile, and unpleasant. 'Misgendering' is hate speech. They say.
129
130 > But I refuse to use female pronouns for anyone male.
131
132 Note the wording: "That's a personal choice", "_I_ refuse". Kerr knows perfectly well that people who use gender-identity-based pronouns aren't making a false claim that trans men produce sperm, _&c._! Rather, she's saying that a pronoun convention that groups together females, and a minority of males who wish they were female, affects our cognition about that minority of males in a way that's disadvantageous to Kerr's interests (because she wants to be especially alert to threats posed by males), such that Kerr refuses to comply with that convention in her own speech. (Compare to how a Spanish speaker might refuse to address someone they disrespected as _usted_ because of its connotations, without thereby claiming that using _usted_ would make the sentence literally false.)
133
134 Relatedly, [critics of this blog](/2020/Nov/the-feeling-is-mutual/) sometimes refer to me as _she_, reflecting their belief that I'm a trans woman in denial, even though I think of myself of a man ([adult human male](/2018/Apr/reply-to-the-unit-of-caring-on-adult-human-females/) not trying to appear otherwise). I never correct them—not just because [it's kind of flattering](/2021/May/interlude-xxi/), and not just because I don't think of myself as having the right to dictate how other people talk about me—but because "she" _is_ the correct pronoun to convey the meaning _they're_ trying to express, whether or not _I_ agree with it.
135
136 I take pains to emphasize that pronouns can have meaningful semantics without being denotative statements that can be straightforwardly "false", because Yudkowsky misrepresents what his political opponents are typically claiming, repeatedly trying to frame the matter of dispute as to whether pronouns can be "lies" (to which Yudkowsky says, No, that would be ontologically confused)—whereas if you _actually read_ what the people on the other side of the policy debate are saying, they're largely _not claiming_ that "pronouns are lies"!
137
138 This misrepresentation is a serious problem because, [as Yudkowsky pointed out in 2007](https://www.lesswrong.com/posts/qNZM3EGoE5ZeMdCRt/reversed-stupidity-is-not-intelligence), "To argue against an idea honestly, you should argue against the best arguments of the strongest advocates. Arguing against weaker advocates proves _nothing_, because even the strongest idea will attract weak advocates." By [selectively drawing attention to the weaker form of the argument](https://slatestarcodex.com/2014/05/12/weak-men-are-superweapons/), Yudkowsky is likely to leave readers who trusted him to be fair with an unrealistic picture of what people on the other side of the issue actually believe. (Kerr's article seems representative of gender-critical ("TERF") concerns; I've seen the post linked in those circles more than once, and it's cited in [embattled former University of Sussex professor Kathleen Stock](https://en.wikipedia.org/wiki/Kathleen_Stock#Views_on_gender_self-identification)'s book _Material Girls_.)
139
140 Anyway, given these reasons why the _existing_ meanings of _she_ and _he_ are relevant to the question of pronoun reform, what is Yudkowsky's response?
141
142 Apparently, to play dumb. In the comments of the Facebook post, Yudkowsky mentions encountering exotic pronouns on [LambdaMOO](https://en.wikipedia.org/wiki/LambdaMOO) at age 13 and no one thinking anything of them, and [goes on to claim](https://www.facebook.com/yudkowsky/posts/10159421750419228?comment_id=10159421986539228&reply_comment_id=10159423713134228):
143
144 > I do not know what it feels like from the inside to feel like a pronoun is attached to something in your head much more firmly than "doesn't look like an Oliver" is attached to something in your head.
145
146 ...
147
148 I'm sorry, but I can't take this self-report literally. I certainly [don't think Yudkowsky was _consciously_ lying](https://www.lesswrong.com/posts/bSmgPNS6MTJsunTzS/maybe-lying-doesn-t-exist) when he wrote that. (When speaking or writing quickly without taking the time to [scrupulously check every sentence](https://www.lesswrong.com/posts/xdwbX9pFEr7Pomaxv/meta-honesty-firming-up-honesty-around-its-edge-cases#2__The_law_of_no_literal_falsehood_), it's [common for little untruths and distortions to slip into one's speech](https://www.lesswrong.com/posts/pZSpbxPrftSndTdSf/honesty-beyond-internal-truth). Everyone does it, and if you think you don't, then you're lying.)
149
150 Nevertheless, I am _incredibly_ skeptical that Yudkowsky _actually_ doesn't know what it feels like from the inside to feel like a pronoun is attached to sex categories more firmly than a given name is attached to someone's appearance.
151
152 I realize this must seem impossibly rude, presumptuous, and uncharitable of me. Yudkowsky _said_ he doesn't know what it feels like from the inside! That's a report out his own mental state, which he has privileged introspective access to, and I don't! What grounds could I possibly, _possibly_ have to think he's not telling the truth about his own mind? 
153
154 It's a good question. And my answer is, even without mind-reading technology, people's minds are still part of the same cause-and-effect physical universe that I can (must) make probabilistic inferences about, and verbal self-reports aren't my _only_ source of evidence about someone's mind. In particular, if someone's verbal self-report mis-predicts what we know about their _behavior_, it's far from clear that we should trust the report more than our senses.
155
156 And the thing is, Eliezer Yudkowsky is a native English speaker born in 1979. As a native English speaker born in 1987, I have a _pretty good_ mental model of how native English speakers born in the late 20th century use language. And one of the things native English speakers born in the late 20th century are _very good_ at doing, is noticing what sex people are and using the corresponding pronouns without consciously thinking about it, because the pronouns are attached to the concept of sex in their heads more firmly than proper names are attached to something in their heads.
157
158 I would bet at very generous odds at some point in his four decades on Earth, Eliezer Yudkowsky has used _she_ or _he_ on the basis of perceived sex to refer to someone whose name he didn't know. Because _all native English speakers do this_. Moreover, we can say something about the [cognitive algorithm](https://www.lesswrong.com/posts/HcCpvYLoSFP4iAqSz/rationality-appreciating-cognitive-algorithms) underlying _how_ they do this: [people can recognize sex from facial photos _alone_ (hair covered, males clean-shaven) at 96% accuracy](/papers/bruce_et_al-sex_discrimination_how_do_we_tell.pdf). In naturalistic settings where we can see and hear more [secondary sex characteristics](https://en.wikipedia.org/wiki/Secondary_sex_characteristic#In_humans) than just someone's face (build, height, breasts, [voice](/papers/puts_et_al-masculine_voices_signal_mens_threat_potential.pdf), [gait](https://sillyolme.wordpress.com/2010/09/24/all-the-wrong-moves/), _&c_.), accuracy would be even greater. It's not a mystery why people can get sex-based pronouns "right" the vast majority of the time without having to be told or remember specific people's pronouns.
159
160 Conversely, I would also bet at very generous odds that in his four decades on Earth, Eliezer Yudkowsky has very rarely if ever assumed what someone's name is on the basis of their appearance without being told. Because _no native English speakers do this_ (seriously, rather than as a joke or a troll). If you doubt this, try to explain what algorithm you would use to infer that someone's name is "Oliver" based on how they look. What are the "secondary Oliver characteristics", specifically? People for whom it was _actually true_ that names map to appearances the way pronouns map to sex, should not have trouble answering this question!
161
162 If there _were_ a substantial contingent of native English speakers who don't interpret pronouns as conveying sex category information, one would expect this to show up in our cultural corpus more often—and yet, I'm actually not aware of any notable examples of this (if you do, let me know in the comments). In contrast, it's very easy to find instances of speakers treating pronouns and sex as synonymous. As an arbitrarily chosen example, in [one episode](https://theamazingworldofgumball.fandom.com/wiki/The_Nest) of the animated series [_The Amazing World of Gumball_](https://tvtropes.org/pmwiki/pmwiki.php/WesternAnimation/TheAmazingWorldOfGumball) featuring the ravenous spawn of our protagonists' evil pet turtle, the anthropomorphic-rabbit [Bumbling Dad](https://tvtropes.org/pmwiki/pmwiki.php/Main/BumblingDad) character [says, "Who's to say this pregnant turtle is a _her_?" and everyone gives him a look](https://www.youtube.com/watch?v=5N2Msnrq7wU&t=14s).
163
164 The joke, you see, is that bunny-father is unthinkingly applying the stock question "Who's to say _X_ is a he/she?" (which makes sense when _X_ is, _e.g._, "the nurse") in a context where there's an obvious answer—namely, that the referents of "her" pronouns are female and only females get pregnant—but the character is too stupid to notice this, and we enjoy a laugh at his expense.
165
166 _The Amazing World of Gumball_ is rated [TV-Y7](https://rating-system.fandom.com/wiki/TV-Y7) and the episode in question came out in 2016. This is not a particularly foreign or distant cultural context, nor one that is expected to tax the cognitive abilities of a seven-year-old child! Is ... is Yudkowsky claiming not to get the joke?
167
168 Posed that way, one would imagine not—but if Yudkowsky _does_ get the joke, then I don't think he can simultaneously _honestly_ claim to "not know what it feels like from the inside to feel like a pronoun is attached to something in your head much more firmly than 'doesn't look like an Oliver' is attached to something in your head." In order to get the joke in real time, your brain has to quickly make a multi-step logical inference that depends on the idea that pronouns imply sex. (The turtle is a "her" [iff](https://en.wikipedia.org/wiki/If_and_only_if) female, not-female implies not-pregnant, so if the turtle is pregnant, it must be a "her", by _modus tollens_.) This would seem, pretty straightforwardly, to be a sense in which "a pronoun is attached to something in your head much more firmly than 'doesn't look like an Oliver' is attached to something in your head." I'm really not sure how else I'm supposed to interpret those words!
169
170 Perhaps it's not justified to question Yudkowsky's "I do not know what it feels like [...]" self-report based on generalizations about English speakers in general? Maybe his mind works differently, but dint of unusual neurodiversity or training in LambdaMOO? But if so, one would perhaps expect some evidence of this in his publicly observable writing? And yet, on the contrary, looking over his works, we can see instances of Yudkowsky treating pronouns as synonymous with sex/gender (just as one would expect a native English speaker born in 1979 to do), contrary to his 2021 self-report of not knowing what this feels like from the inside.
171
172 For example, in Yudkowsky's 2001 _Creating Friendly AI: The Analysis and Design of Benevolent Goal Architectures_, the text "If a human really hates someone, she" is followed by [footnote 16](https://web.archive.org/web/20070615130139/http://singinst.org/upload/CFAI.html#foot-15): "I flip a coin to determine whether a given human is male or female." Note, "_is_ male or female", not "which pronoun to use." The text would seem to reflect the common understanding that _she_ and _he_ do imply sex specifically (and not some other thing, like being named Oliver), even if flipping a coin (and drawing attention to having done so) reflects annoyance that English requires a choice.
173
174 A perhaps starker example comes in the comments to Yudkowsky's 2009 short story ["The Hero With A Thousand Chances"](https://www.lesswrong.com/posts/EKu66pFKDHFYPaZ6q/the-hero-with-a-thousand-chances). A commenter (in the guise of a decision theory thought experiment) inquired whether Yudkowsky flipped a coin to determine the protagonist's gender, [to which Yudkowsky replied](https://www.lesswrong.com/posts/EKu66pFKDHFYPaZ6q/the-hero-with-a-thousand-chances?commentId=dyADWqquWFHeNMQiJ) (bolding mine):
175
176 > Ha! I _tried_ doing that, the generator came up female ... and **I realized that I couldn't make Aerhien a man**, and that having two "hers" and "shes" would make the dialogue harder to track.
177 >
178 > Sometimes a random number generator only tells you what you already know.
179
180 But the text of the story doesn't _say_ Aerhien isn't a "man"; it merely refers to her with she/her pronouns! If Yudkowsky "couldn't make [the character] a man", but the only unambiguous in-text consequence of this is that the chacter takes she/her pronouns, that would seem to be treating sex and pronouns as synonymous; the comment _only makes sense_ if Yudkowsky thinks the difference between _she_ and _he_ is semantically meaningful. (It's possible that he changed his mind about this between 2009 and 2021, but if so, you'd expect the 2021 Facebook discussion to explain why he changed his mind, rather than claiming that he "do[es] not know what it feels like from the inside" to hold the position implied by his 2009 comments.)
181
182 In the Facebook comments, Yudkowsky continues:
183
184 > My current policy stance is that anybody who does feel that way needs to get some perspective about how it can be less firmly attached in other people's heads; and how their feelings don't get to control everybody's language protocol or accuse non-protocol users of lying; especially when different people with firm attachments have _different_ firm attachments and we can't make them all be protocol.
185
186 The sheer _chutzpah_ here is jaw-dropping. Someone's feelings don't get to control everybody's language protocol, huh? But—the causal–historical reason we're discussing pronoun reform _at all_ is _precisely_ to let trans people's feelings control everybody's language protocol! The original post is very explicit about this! It says:
187
188 > Even _before_ considering all gender issues, there is some sense in which somebody saying "help help pronouns attacking" sounds to me like a sympathetic innocent asking to get out from under a bad system, not like a law-deuniversalizer asking for exceptions from a good system.
189
190 > In terms of important things? Those would be all the things I've read—from friends, from strangers on the Internet, above all from human beings who are people—describing reasons someone does not like to be tossed into a Male Bucket or Female Bucket, as it would be assigned by their birth certificate, or perhaps at all.
191
192 Okay, so Yudkowsky never thought sex-based pronouns were a good idea in the first place. But the _important thing_, he says, is that some people ("who are people", Yudkowsky pleonastically clarifies, as if anyone had doubted this) don't want other people to use language that refers to what sex they are.
193
194 Personally, I have a _lot_ of sympathy for this, because in an earlier stage of my ideological evolution, I _was_ one of those people. (I [tried to use an ostensibly gender-neutral nickname and byline for a while in the late 'aughts](/2021/May/sexual-dimorphism-in-the-sequences-in-relation-to-my-gender-problems/#literary-initials), and while I never asked for new pronouns, this is probably a matter of Overton window placement rather than any underlying difference in sentiments; it seems pretty likely that my analogue growing up in the current year's ideological environment would be a trans woman.)
195
196 But it's important to not use sympathy as an excuse to blur together different rationales, or obfuscate our analysis of the costs and benefits to different parties of different policies. "Systematically de-gender English because that's a superior language design" and "Don't misgender trans people because trans people are sympathetic" are _different_ political projects with different victory conditions: victory for the de-genderers would mean singular _they_ or similar for everyone (as a matter of language design, no idiosyncratic personal exceptions), which is very different from the [ask-and-share-pronouns norms](https://www.mypronouns.org/asking) championed by contemporary trans rights activists.
197
198 Perhaps it might make sense for adherents of a "degender English" movement to stategically _ally_ with the trans rights movement: to latch on to gender-dysphoric people's pain as a political weapon to destabilize what the English-degenderers think of as a bad pronoun system for _other reasons_. Fine.
199
200 But if that's the play you want to make, you forfeit the right to _honestly_ claim that your stance is that "feelings don't get to control everybody's language protocol". If you piously proclaim that the "important thing" is trans people's feelings of "not lik[ing] to be tossed into a Male Bucket or Female Bucket, as it would be assigned by their birth certificate", that would seem, pretty straightforwardly, to be participating in an attempt to let someone's feelings control everybody's language protocol! Again, I'm really not sure how else I'm supposed to interpret those words!
201
202 There's nothing _inconsistent_ about believing that trans people's feelings matter, and that the feelings of people who resent the Stroop-like effect of having to speak in a way that contradicts their own sex-category perceptions, don't matter. (Or don't matter _as much_, quantitatively, under the utilitarian calculus.) But if that were your position, the intellectually honest thing to tell people like Barra Kerr is, "Sorry, I'm participating in a political coalition that believes that trans people's feelings are more important than yours with respect to this policy question; sucks to be you", rather than haughtily implying that people like Kerr are making an elementary philosophy mistake that they are _clearly not making_ if you _actually read what they write_.
203
204 (In general, an honest "sucks to be you" from someone whose political incentives lead them to oppose your goals, is _much_ less cruel than the opponent distorting your position to make you look bad to their followers.)
205
206 All this having been said, Yudkowsky _is_ indeed correct to note that "when different people with firm attachments have _different_ firm attachments [...] we can't make them all be protocol". It's possible for observers to disagree about what sex category they see someone as belonging to, and it would be awkward at best for different speakers in a conversation to use different pronouns to refer to the same subject.
207
208 As it happens, I think this _is_ an important consideration in favor of self-identity pronouns! [When different parties disagree about what category something should belong to, but want to coordinate to use the _same_ category, they tend to find some mutually-salient Schelling point to settle the matter.](https://www.lesswrong.com/posts/edEXi4SpkXfvaX42j/schelling-categories-and-simple-membership-tests) In the case of disagreements about a person's social sex category ("gender"), in the absence of a trusted central authority to break the symmetry among third parties' judgements (like a priest or rabbi in a tight-knit religious community, or a medical bureaucracy with the social power to diagnose who is "legitimately" transsexual), the most obvious Schelling point is to defer to the person themselves. I wrote about this argument in a previous post, ["Self-Identity Is a Schelling Point"](/2019/Oct/self-identity-is-a-schelling-point/).
209
210 But crucially, the fact that the self-identity convention is a Schelling point, _doesn't_ mean we have a [one-sided policy debate](https://www.lesswrong.com/posts/PeSzc9JTBxhaYRp9b/policy-debates-should-not-appear-one-sided) where it's in everyone's interests to support this "simplest and best protocol", with no downsides or trade-offs for anyone. The thing where _she_ and _he_ (which we don't know how to coordinate a jump away from) imply sex category inferences to actually-existing English speakers is still true! The Schelling point argument just means that the setup of the social-choice problem that we face happens to grant a structural advantage to those who favor the self-identity convention.
211
212 Although they're not the only ones with an structural advantage: a social order whose gender convention was "Biological sex only; transsexualism isn't a thing; sucks to be you if you want people to believe that you're the sex that you aren't" would _also_ be a Schelling point. (Trans people's [developmental sex](http://unremediatedgender.space/2019/Sep/terminology-proposal-developmental-sex/) is not really in dispute.) It's the _moderates_ who want to be nice to trans people _without_ destroying the public concept of sex who are in trouble!
213
214 Still, I think most people reading this post _are_ "moderates" in this sense. Schelling points are powerful. If we're _not_ culturally-genocidal extremists who want to exclude transsexuals from Society (and therefore reject the "pronouns = sex, no exceptions" Schelling point), isn't it reasonable that we end up at the self-identity Schelling point—at least as far as the trivial courtesy of pronouns is concerned, even if some of the moderates want to bargain for the right to use natal-sex categories in some contexts?
215
216 Sure. Yes. And indeed, I don't misgender people! (In public. Only rarely in private, when someone's transition doesn't seem legitimate or serious to me, or when talking to my politically reactionary friends.) I'm not arguing that Yudkowsky should misgender people! The purpose of this post is not to argue with Yudkowsky's pronoun usage, but rather to argue with the offered usage _rationale_ that "the simplest and best protocol is, '"He" refers to the set of people who have asked us to use "he", with a default for those-who-haven't-asked that goes by gamete size' and to say that this just _is_ the normative definition."
217
218 As I have explained at length, this _rationale_ doesn't work and isn't true (even if better rationales, like sincere belief in gender identity, or the Schelling point argument, can end up recommending the same behavior). _No one_ actually believes (as contrasted to [believing that they believe](https://www.lesswrong.com/posts/CqyJzDZWvGhhFJ7dY/belief-in-belief)) that _she_ and _he_ aren't attached to gender in people's heads, despite Yudkowsky's sneering claim in the comments that he ["would not know how to write a different viewpoint as a sympathetic character."](https://www.facebook.com/yudkowsky/posts/10159421750419228?comment_id=10159421986539228&reply_comment_id=10159423713134228)
219
220 Again, without attributing to Yudkowsky any _conscious, deliberative_ intent to deceive (because of the tragic human tendency to unconsciously introduce distortions in the heat of a rapid argument), the _pants-on-fire audacity_ of this _ludicrous_ claim to ignorance still beggars belief. As the author of [one of the world's most popular _Harry Potter_ fanfictions](http://www.hpmor.com/), Yudkowsky clearly knows something about about how to simulate alternative perspectives (includes ones he disagrees with) and portray them sympathetically. And he claims to be _unable_ to do this for ... the idea that pronouns imply sex, and that using the pronouns that imply someone is the sex that they are not feels analogous to lying? Really?!
221
222 Well, I'm not a popular fiction author with thousands of obsessive fans who pour over my every word, but if Yudkowsky claims not to be up to this writing challenge, I'm happy to give him a hand and show him how it might be done—
223
224 <p class="flower-break">⁕ ⁕ ⁕</p>
225
226 A cis woman is testifying in court about a brutal rape that horrifically traumatized her. The rapist has since transitioned.
227
228 "And then—" says the victim, reliving those awful moments, "and then, he took his erect penis—"
229
230 "Objection!" says the defense lawyer. "The witness misgendering my client is prejudicial."
231
232 "Sustained," says the judge. Then, to the victim: "_Her_ erect penis."
233
234 "Wh—what?" says the victim.
235
236 "You will refer to the defendant with the correct pronoun, or I'll hold you in contempt of court."
237
238 "Oh. O–okay. And then she took her—" The victim breaks down crying. "I'm sorry, Your Honor; I can't do it. I'm under oath; I have to tell the story the way it happened to me. In my memories, the person who did those things to me was a man. A—"
239
240 She hesistates, sobs a few more times. In this moment, almost more painful than the memories of the rape, she is very conscious of having never been to college. The judge and the defense lawyer are smarter and more educated than her, and they believe that the man who raped her is a woman. It had never made any sense to her—but how could she explain to an authority who she had no hope of out-arguing?
241
242 "And by 'man', I mean—a male. The way I was raised, men—males—get called _he_ and _him_. If I say _she_, it doesn't feel true to the memory in my head. It—it feels like lying, Your Honor."
243
244 The judge scoffs. "You are _ontologically_ confused," he sneers. "At age 13 I was programming on LambdaMOO where people had their choice of exotic pronouns and nobody thought anything of it," says the judge. "Denied."
245
246 "O-okay," says the victim. She doesn't know what _ontologically_ means, or what a LambdaMOO is. "So then—then sh-she took her erect penis and she—"
247
248 She breaks down crying again. "Your Honor, I can't! I can't do it! It's not true! It's not—" She senses that the judge will imply she's stupid for saying it's not true. She gropes for some way of explaining. "I mean—the Court allows people to testify in Spanish or Chinese with the help of a translator, right? Can't you treat my testimony like that? Let me say what happened to me in the words that seems true to me, even if the court does its business using words in a different way?"
249
250 "You're in contempt," says the judge. "Baliff! Take her away!"
251
252 <p class="flower-break">⁕ ⁕ ⁕</p>
253
254 Not a sympathetic character? Not even a little bit?
255
256 I suspect some readers will have an intuition that my choice of scenario is loaded, unfair, or unrealistic. To be sure, I chose it an unusually clear-cut case for why someone might have a need to use pronouns to imply sex in their _own_ speech. (If the scenario was just talking about someone borrowing a vacuum cleaner, many readers would have little sympathy for someone not wanting to concede the trivial courtesy of preferred pronouns.)
257
258 But what, specifically, is unrealistic about it? Is it the idea that a trans woman could have raped someone before transitioning?
259
260 [TODO: cite that this is real]
261
262 Is it the idea that the legal system would penalize someone for pronoun non-compliance?
263
264 [TODO: cite examples of this happening; as liberal intellectuals, we want to debate the optimal communication policy and expect to govern by assent; we're not so bloodthirsty as to want to throw dissenters in jail—but that is potentially what's at stake; the judge actually does have a forced choice between sustained/overruled]
265
266 In the comments, Yudkowsky continues:
267
268 > This is _not_ the woke position. The woke position is that when you call somebody "she" because she requested "she", you're validating her gender preference. I may SEPARATELY be happy to validate somebody's gender preference by using the more complex language feature of NOUN PHRASES to construct an actual SENTENCE that refers to her ON PURPOSE as a "woman", but when it comes to PRONOUNS I am not even validating anyone.
269
270 Right; it's not the woke position. It's an _incoherent_ position that's optimized to concede to the woke the behavior that they want for a _different stated reason_ in order to make the concession appear "neutral" and not "politically" motivated. She requested "she" _because_ acceding to the request validates her gender preference in the minds of all native English speakers who are listening, even if Eliezer Yudkowsky has some clever casuistry for why it magically doesn't mean that when _he_ says it.
271
272 I'm _not_ saying that Yudkowsky should have a different pronoun policy. (I agree that misgendering all trans people "on principle" seems very wrong and unappealing.) Rather, I'm saying that in order to _actually_ be politically neutral in your analysis of _why_ someone might choose one pronoun policy over another, you need to _acknowledge_ the costs and benefits of a policy to different parties, and face the unhappy fact that sometimes there are cases where there _is_ no "neutral" policy, because all available policies impose costs on _someone_ and there's no solution that everyone is happy with. (Rational agents can hope to reach _some_ point on the Pareto frontier, but non-identical agents are necessarily going to fight about _which_ point, even if most of the fighting takes place in non-realized counterfactual possible worlds rather than exerting costs in reality.)
273
274 Policy debates should not appear one-sided. Exerting social pressure on (for example) a native-English-speaking rape victim to refer to her male rapist with _she_/_her_ pronouns is a _cost_ to her. And, simultaneously, _not_ exerting that pressure is a _cost_ to many trans people, by making recognition of their social gender _conditional_ on some standard of good behavior, rather than an unconditional fact that doesn't need to be "earned" or justified in any way.
275
276 You might think the cost of making the rape victim say _she_ is worth it, because you want to make it easy for gender-dysphoric people to socially transition, and because you think it's dumb that pronouns imply sex in the actually-existing English language and you see the self-identity convention as an incremental step towards degendering the language.
277
278 Fine. That's a perfectly coherent position. But if that's your position and you care about being intellectually honest, you need to _acknowledge_ that your position exerts costs on some actually-existing English speakers who have a use-case for using pronouns to imply sex. You need to be able to look that rape victim in the eye and say, "Sorry, I'm participating in a political coalition that believes that trans people's feelings are more important than yours with respect to this policy question; sucks to be you."
279
280 And of course—it _should_ be needless to say—this applies symmetrically. If you think speakers _should_ be able to misgender according to their judgement and you care about being intellectually honest, you need to be able to look a trans person in the eye and say, "Sorry, I'm participating in a political coalition that believes the freedom of speech of speakers is more important than your gender being recognized; sucks to be you."
281
282 Or if you have more important things to worry about (like the fate of a hundred thousand galaxies depending on the exact preferences built into the first artificial superintelligence) and don't want the distraction of taking a position on controversial contemporary social issues, fine: use whatever pronoun convention happens to be dominant in your local social environment, and, if questioned, say, "I'm using the pronoun convention that happens to be dominant in my local social environment." You don't have to invent _absurd lies_ to make it look like the convention that happens to be dominant in your local social environment has no costs.
283
284 Really, "I do not know what it feels like from the inside to feel like a pronoun is attached to something in your head much more firmly than 'doesn't look like an Oliver'"? Any seven-year-old in 2016 could have told you that that's just _factually not true_; if you grew up speaking English in the late 20th century, you _absolutely goddamned well do_ know what it feels like. Did [the elephant in Yudkowsky's brain](https://en.wikipedia.org/wiki/The_Elephant_in_the_Brain) really expect to get away with that? How dumb does he think we are?!
285
286 -----
287
288 At this point, some readers may be puzzled as to the _mood_ of the present post. I _agree_ with Yudkowsky's analysis of the design flaw in English's pronoun system. I _also_ agree that not misgendering trans people is a completely reasonable thing to do, which I also do. I'm _only_ disputing the part where Yudkowsky jumps to declaring his proposed "simplest and best protocol" without acknowledging the ways in which it's _not_ simple and not _unambiguously_ the best.
289
290 Many observers would consider this a very minor disagreement, not something anyone would want to spend 12,000 words prosecuting with as much vitriolic rhetoric as the target audience is likely to tolerate. If I agree with the problem statement (pronouns shouldn't denote sex, that's dumb; why would you define a language that way), and I don't disagree with the proposed policy solution (don't misgender trans people in public), why get so hung up on the exact arguments?
291
292 (I mean, _besides_ [the fact that it's arguments that matter rather than conclusions, as a completely general principle of correct cognition](https://www.lesswrong.com/posts/34XxbRFe54FycoCDw/the-bottom-line).)
293
294 I guess for me, the issue is that this is a question where _I need the correct reasoning in order to make extremely impactful social and medical decisions_. Let me explain.
295
296 This debate looks very different depending on whether you're coming into it as someone being _told_ that you need to change your pronoun usage for the sake of someone who will be very hurt if you don't—or whether you're in the position of wondering whether it makes sense to _make_ such a request of others.
297
298 As a good cis ally, you're told that trans people know who they are and you need to respect that [on pain of being responsible for someone's suicide](/2018/Jan/dont-negotiate-with-terrorist-memeplexes/). While politically convenient for people who have _already_ transitioned and don't want anyone second-guessing their identity, I think this view is actually false. Humans don't have an atomic "gender identity" that they just _know_, which has no particular properties other than it not being recognized by others being worse than death. Rather, there are a variety of reasons why someone might feel sad about being the sex that they are, and wish they could be the other sex instead, which is called "gender dysphoria."
299
300 Fortunately, our Society has interventions available to approximate changing sex as best we can with existing technology: you can get hormone replacement therapy (HRT), genital surgery, ask people to call you by a different name, ask people to refer to you with different pronouns, get new clothes, get other relevant cosmetic surgeries, _&c._ In principle, it's possible to pick and choose some of these interventions piecemeal—[I actually tried just HRT for five months in 2017](http://unremediatedgender.space/tag/hrt-diary/)—but it's more common for people to "transition", to undergo a correlated _bundle_ of these interventions to approximate a sex change.
301
302 On this view, there's not a pre-existing fact of the matter as to whether someone "is trans" as an atomic identity. Rather, gender-dysphoric people have [the option to _become_ trans](https://thingofthings.wordpress.com/2016/04/11/1327/) by means of undergoing the bundle of interventions that constitute transitioning, if they think it will make their life better. But in order for a gender-dysphoric person to _decide_ whether transitioning is a good idea with benefits that exceed the costs, they need _factually accurate information_ about the nature of their dysphoria and each of the component interventions.
303
304 If people in a position of intellectual authority provide _inaccurate_ information about transitioning interventions, that's making the lives of gender-dysphoric people worse, because agents with less accurate information make worse decisions (in expectation): if you have the facts wrong, you might wrongly avoid an intervention that would have benefitted you, or wrongly undergo an intevention that harms you.
305
306 For example, I think my five-month HRT experiment was a _good_ decision—I benefitted from the experience and I'm very glad I did it, even though I didn't end up staying on HRT long term. The benefits (satisfied curiosity about the experience, breast tissue) exceeded the costs (a small insurance co-pay, sitting through some gatekeeping sessions, the inconvenience of [wearing a patch](/2017/Jan/hormones-day-33/) or [taking a pill](/2017/Jul/whats-my-motivation-or-hormones-day-89/), [various slight medical risks including to future fertility](https://srconstantin.github.io/2016/10/06/cross-sex-hormone-therapy.html)).
307
308 If someone I trusted as an intellectual authority had falsely told me that HRT makes you go blind and lose the ability to hear music, _and I were dumb enough to believe them_, then I wouldn't have done it, and I would have missed out on something that benefitted me. Such an authority figure would be harming me by means of giving me bad information; my life would have been better if I hadn't trusted them to tell me the truth.
309
310 In contrast, I think asking everyone in my life to use she/her pronouns for me would be an _obviously incredibly bad decision_. Because—notwithstanding my clean-shavenness and beautiful–beautiful ponytail and slight gynecomastia from that HRT experiment five years ago—anyone who looks at me can see at a glance that I'm male (as a _fact_ about the real world, however I feel about it). People would comply because they felt obligated to (and apologize profusely when they slipped up), but it wouldn't come naturally, and strangers would always get it wrong without being told (_in accordance with_ the "default for those-who-haven't-asked that goes by gamete size" clause of Yudkowsky's reform proposal, but really because pronouns are firmly attached to sex in their heads). The costs (this tremendous awkwardness and fakeness suffusing _all future social interactions involving me_) would exceed the benefits (I actually do feel happier about the word _she_).
311
312 I used to trust Yudkowsky as an intellectual authority; his [Sequences](https://www.readthesequences.com/) from the late 'aughts were so life-alteringly great that I built up a trust that if Eliezer Yudkowsky said something, that thing was probably so, even if I didn't immediately understand why. But these days, Yudkowsky is telling me that 'she' normatively refers to the set of people who have asked us to use 'she', and that those who disagree are engaging in logically rude Shenanigans. However, as I have just explained at length, this is bullshit. (Declaring a "normative" meaning on your Facebook wall doesn't rewrite the _actual_ meaning embodied the brains of 370 million English speakers.) If I were _dumb enough to believe him_, I might ask people for new pronouns, which would obviously be an incredibly bad decision. Yudkowsky is harming a reference class of people that includes more naïve versions of me by giving them bad information; my life is better because I don't trust Eliezer Yudkowsky to tell me the truth.
313
314 (I guess I [can't say I wasn't warned](https://www.lesswrong.com/posts/wustx45CPL5rZenuo/no-safe-defense-not-even-science).)
315
316 -----
317
318 If Yudkowsky is obviously playing dumb (consciously or not) and his comments can't be taken seriously, what's _actually_ going on here?
319
320 When smart people act dumb, [it's usually wisest to assume that their behavior represents _optimized_ stupidity](https://www.lesswrong.com/posts/sXHQ9R5tahiaXEZhR/algorithmic-intent-a-hansonian-generalized-anti-zombie)—apparent "stupidity" that achieves a goal through some other channel than their words straightforwardly reflecting the truth. Someone who was _actually_ stupid wouldn't be able to generate text with a specific balance of insight and selective stupidity fine-tuned to reach a gender-politically convenient conclusion without explicitly invoking any controversial gender-political reasoning.
321
322 Fortunately, Yudkowsky graciously grants us a clue in the form of [a disclaimer comment](https://www.facebook.com/yudkowsky/posts/10159421750419228?comment_id=10159421833274228):
323
324 > It unfortunately occurs to me that I must, in cases like these, disclaim that—to the extent there existed sensible opposing arguments against what I have just said—people might be reluctant to speak them in public, in the present social atmosphere. [...]
325 >
326 > This is a filter affecting your evidence; it has not to my own knowledge filtered out a giant valid counterargument that invalidates this whole post. I would have kept silent in that case, for to speak then would have been dishonest.
327 >
328 > Personally, I'm used to operating without the cognitive support of a civilization in controversial domains, and have some confidence in my own ability to independently invent everything important that would be on the other side of the filter and check it myself before speaking. So you know, from having read this, that I checked all the speakable and unspeakable arguments I had thought of, and concluded that this speakable argument would be good on net to publish, as would not be the case if I knew of a stronger but unspeakable counterargument in favor of Gendered Pronouns For Everyone and Asking To Leave The System Is Lying.
329 >
330 > But the existence of a wide social filter like that should be kept in mind; to whatever quantitative extent you don't trust your ability plus my ability to think of valid counterarguments that might exist, as a Bayesian you should proportionally update in the direction of the unknown arguments you speculate might have been filtered out.
331
332 So, the explanation of [the problem of political censorship filtering evidence](https://www.lesswrong.com/posts/DoPo4PDjgSySquHX8/heads-i-win-tails-never-heard-of-her-or-selective-reporting) here is great, but the part where Yudkowsky claims "confidence in [his] own ability to independently invent everything important that would be on the other side of the filter" is just _laughable_. My point that _she_ and _he_ have existing meanings that you can't just ignore by fiat given that the existing meanings are _exactly_ what motivate people to ask for new pronouns in the first place is _really obvious_.
333
334 Really, it would be _less_ embarassing for Yudkowsky if he were outright lying about having tried to think of counterarguments. The original post isn't _that_ bad if you assume that Yudkowsky was writing off the cuff, that he clearly just _didn't put any effort whatsoever_ into thinking about why someone might disagree. If he _did_ put in the effort—enough that he felt comfortable bragging about his ability to see the other side of the argument—and _still_ ended up proclaiming his "simplest and best protocol" without even so much as _mentioning_ any of its incredibly obvious costs ... that's just _pathetic_. If Yudkowsky's ability to explore the space of arguments is _that_ bad, why would you trust his opinion about _anything_?
335
336 But perhaps it's premature to judge Yudkowsky without appreciating what tight constraints he labors under. The disclaimer comment mentions "speakable and unspeakable arguments"—but what, exactly, is the boundary of the "speakable"? In response to a commenter mentioning the cost of having to remember pronouns as a potential counterargument, Yudkowsky [offers us another clue](https://www.facebook.com/yudkowsky/posts/10159421750419228?comment_id=10159421833274228&reply_comment_id=10159421871809228):
337
338 > People might be able to speak that. A clearer example of a forbidden counterargument would be something like e.g. imagine if there was a pair of experimental studies somehow proving that (a) everybody claiming to experience gender dysphoria was lying, and that (b) they then got more favorable treatment from the rest of society. We wouldn't be able to talk about that. No such study exists to the best of my own knowledge, and in this case we might well hear about it from the other side to whom this is the exact opposite of unspeakable; but that would be an example.
339
340 Well, I think (a) and (b) _as stated_ are clearly false, so "we" (who?) fortunately aren't losing much by allegedly not being able to speak them. But what about some _similar_ hypotheses, that might be similarly unspeakable for similar reasons? Consider the claims that (a') self-reports about gender dysphoria are substantially distorted by [socially-desirable responding tendencies](https://en.wikipedia.org/wiki/Social-desirability_bias)—as a notable and common example, heterosexual males with sexual fantasies about being female [often falsely deny or minimize the erotic dimension of their desire to change sex](/papers/blanchard-clemmensen-steiner-social_desirability_response_set_and_systematic_distortion.pdf); and that (b') transitioning is socially rewarded within particular _subcultures_, although not Society as a whole.
341
342 I claim that (a') and (b') are _overwhelmingly likely to be true_. Can "we" talk about _that_? Are (a') and (b') "speakable", or not?
343
344 We're unlikely to get clarification from Yudkowsky, but based on my experiences with the so-called "rationalist" community over the past coming-up-on-six years, I'm going to _guess_ that the answer is: No; no, "we" can't talk about that.
345
346 Telling the Whole Dumb Story about that is something that I've been meaning to lay out in _another_ multi-thousand word blog post. (Not because it's an interesting story, but because I'll never be able to stop grieving and move on with my life until I get it all out of my system.) Since that will take me some more time to write, I hope it's all right if I _briefly_ hit some of the highlights relevant to understanding the context of this post, with the understanding that I have much more to say.
347
348 When this Whole Dumb Story started back in 2016, I _never_ expected to end up arguing about anything so trivial as pronoun conventions. (That's not even an interesting hill to die on.) In 2016, I was _trying_ to talk about the etiology of transsexualism and gender dysphoria.
349
350 You see, 
351
352
353
354
355
356  this puts one of Yudkowsky's comments elsewhere in the thread in a different light https://www.facebook.com/yudkowsky/posts/10159421750419228?comment_id=10159421986539228&reply_comment_id=10159424960909228 —]
357
358 > now that we have a truth-bearing sentence, we can admit of the possibility of using our human superpower of language to _debate_ whether this sentence is indeed true or false [...] Trying to pack all of that into the pronouns you'd have to use in step 1 is the wrong place to pack it.
359
360 It's a disingenuous derailing tactic to say "Don't use your native language's pronouns; let's use _nouns_ to talk about the real issues", when you _motherfuckers_ have _no intention whatsoever_ of actually talking about the real issues! A lot of TERF-aligned folk would be a _lot_ more willing to compromise on the trivial pronoun issue, if they didn't (correctly) suspect the pronouns were being used as a wedge/typographical-attack to prevent them from talking about biological sex
361
362 Again, if it helps think of the formality distinction—advocating for collapsing the tu/usted distinction is one thing; but if you demand that someone calls you usted _and_ refuse to let them talk with nouns about whether they respect you, that would be psychologically abusive]
363
364 4 levels of intellectual conversation https://rationalconspiracy.com/2017/01/03/four-layers-of-intellectual-conversation/
365
366 If we can't talk about that, then your rationality community is a _fraud_. If there's anything at all to your rationality stuff https://www.lesswrong.com/posts/LqjKP255fPRY7aMzw/practical-advice-backed-by-deep-theories it should be _useful_ high-stakes pratical decisions that your community members need to make, like _whether or not to cut my dick off_. If we can't talk about the information I need to make an informed decision about that, then your rationalists are worse than useless. (Worse, because false claims to authority are more misleading than dead air.) You _motherfuckers_ need to rebrand, or disband, or be destroyed
367
368 I know none of this matters (If any professional alignment researchers wasting time reading this instead of figuring out how to save the world, get back to work!!), but one would have thought that the _general_ skills of correct argument would matter for saving the world.
369
370 a rationality community that can't think about _practical_ issues that affect our day to day lives, but can get existential risk stuff right, is like asking for self-driving car software that can drive red cars but not blue cars
371
372 It's a _problem_ if public intellectuals in the current year need to pretend to be dumber than seven-year-olds in 2016
373
374 If you don't actually believe in the [common interest of many causes](https://www.lesswrong.com/posts/4PPE6D635iBcGPGRy/rationality-common-interest-of-many-causes) anymore, you could _say_ that—rebrand your thing as a more narrowly-scoped existential-risk-reduction cult, rather than falsely claiming to be about modeling-and-optimizing the world
375
376 "We might well hear about it from the other side" is an interesting phrasing—almost admitting that you're a wholly owned subsidary of the Blue Tribe]
377
378 > it is sometimes personally prudent and not community-harmful to post your agreement with Stalin about things you actually agree with Stalin about, in ways that exhibit generally rationalist principles, especially because people do _know_ they're living in a half-Stalinist environment
379
380 Ah, _prudence!_
381
382 [Summarize "A Rational Argument" https://www.lesswrong.com/posts/9f5EXt8KNNxTAihtZ/a-rational-argument
383 You could imagine the campaign manager saying the same thing—"I don't see what the alternative is".]
384
385 ["Everybody knows" https://thezvi.wordpress.com/2019/07/02/everybody-knows/ ]
386
387 > I don't see what the alternative is besides getting shot, or utter silence about everything Stalin has expressed an opinion on including "2 + 2 = 4" because if that logically counterfactually were wrong you would not be able to express an opposing opinion.
388
389 [Agreeing with Stalin that 2+2=4 is fine; the problem is a sustained pattern of _selectively_ bring up pro-Party points while ignoring anti-Party facts that would otherwise be relevant to the topic of interest, including stonewalling commenters who try to point out relevance]