backport "categorization" tag
[Ultimately_Untrue_Thought.git] / content / 2018 / the-categories-were-made-for-man-to-make-predictions.md
index 4a2dc27..712d258 100644 (file)
@@ -1,7 +1,7 @@
 Title: The Categories Were Made for Man to Make Predictions
 Date: 2018-02-23 08:45
 Category: commentary
-Tags: epistemology, Scott Alexander, sex differences, two-type taxonomy, whale metaphors
+Tags: categorization, epistemology, Scott Alexander, sex differences, two-type taxonomy, whale metaphors
 
 > I said, "The truth is whatever you can get away with."
 >
@@ -85,7 +85,7 @@ To avoid the main ideas of this post getting mired in _unnecessary_ controversy,
 
 I _am_, however, supposing that the late-onset type or types is either not an intersex condition, or at _most_, a very mild one: we could perhaps imagine a gender identity "switch" in the brain that can get flipped around (explaining the eventual need to transition) without much affecting other sexually-dimorphic parts of the brain (explaining how transition could be delayed so long, and come as such a surprise to others). This hypothesis is weaker than the autogynephilia theory, but still has implications for the ways in which transgender identity claims might or might not be validated by natural, prediction-motivated categorization schemes. If most trans women's traits are noticeably _not drawn from from the female distribution_, that's a factor making it less practical to insist that others categorize them as women.
 
-To this it might be objected that there are many different types of women. Clusters can internally have many subclusters: Pureto Rican women (or married women, or young women, or lesbians, _&c_.) don't have the _same_ distribution of traits as women as a whole, and yet are still women. Why should "trans" be different from any other adjective one might use to specify a subcategory of women?
+<a id="anchor-different-types-of-women-objection"></a>To this it might be objected that there are many different types of women. Clusters can internally have many subclusters: Pureto Rican women (or married women, or young women, or lesbians, _&c_.) don't have the _same_ distribution of traits as women as a whole, and yet are still women. Why should "trans" be different from any other adjective one might use to specify a subcategory of women?
 
 What makes this difficult is that—_conditional_ on the two-types hypothesis and specifically gender dysphoria in non-exclusively-androphilic biological males being mostly not an intersex condition—most trans women aren't just not part of the female cluster in configuration space; they're specifically part of _male_ cluster along most dimensions, which people _already_ have a concept for. This doesn't mean that we can't get away with classifying them as women—there's nothing _stopping_ us from drawing the category boundary however we want. But it [isn't an arbitrary choice](/2018/Feb/blegg-mode/)—the concepts of _women_-as-defined-by-biological-sex, _women_-as-defined-by-self-identity, and _women_-as-defined-by-passing are picking out different (though of course mostly overlapping) regions of the configuration space, which has inescapable logical [consequences](http://lesswrong.com/lw/nx/categorizing_has_consequences/) on the kinds of inferences that can be made using each concept.
 
@@ -105,7 +105,7 @@ A (cis) female friend of the blog, a member of a very ["Blue Tribe"](http://slat
 
 But this is a _terrible_ outcome with respect to _everyone's_ values. One can't even say, "Well, the cost to those bigoted cis women of not being able to have trans-exclusionary spaces is more than outweighed by trans women's identities being respected," because the non-passing trans women's identities _aren't_ being respected _anyway_; it's just that (cis) women are collectively too _nice_[ref]The sex difference in [Big Five](https://en.wikipedia.org/wiki/Big_Five_personality_traits) Agreeableness [is around](https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3149680/) [_d_](https://en.wikiversity.org/wiki/Cohen%27s_d)≈0.5.[/ref] to [make it common knowledge](http://slatestarcodex.com/2015/10/15/it-was-you-who-made-my-blue-eyes-blue/).
 
-Another (cis) female friend of the blog writes:
+Another female friend of the blog writes:
 
 > I think of women's restrooms as safe havens. If a suspicious looking man is following me on the street, or I am concerned about someone male being a danger to me because they are loud and shouty and sexist or catcalling, I will sometimes make a beeline for the nearest women's restroom because I know that is a safe haven. Other people might not intervene if someone is just suspiciously following me, but there is a strong taboo against men in women's restrooms and I feel confident that the men will either not follow me in there due to that taboo or other women will intervene if they do. It's also got useful plausible deniability: I, and potential bystanders, may not be willing to say "you are a possible instigator of violence and we feel unsafe" because that's rude, but we can say "you're not allowed in here, this is a woman's bathroom" because coming into the wrong bathroom is ruder. If that safe haven did not exist because there was no taboo against people who look male in female restrooms, I would be extremely distressed about the non-possibility of retreating somewhere safe, and be much less comfortable entering clubs or pubs or other public party/drink-themed spaces. It would likely cause me to not go to some of them.
 
@@ -117,7 +117,7 @@ People should get what they want. We should have social norms that help people g
 
 People should get what they want. Social science is hard and I want to _try_ to avoid politics as much as I can.[ref]Unfortunately, a very challenging goal in the gender blogging business.[/ref] When different people's wants come into conflict, it's not for me to say what the optimal compromise is; it's too much for me to compute.
 
-What I can say is that _whatever_ the right thing to do is, we stand a better chance of getting there if we can be _honest_ with each other about the world we see, using the most precise categories we can, to construct maps that reflect the territory. My model of the universe doesn't stop at the boundary of your body, and yours shouldn't stop at mine.
+<a id="anchor-pronoun-sticker-discourse"></a>What I can say is that _whatever_ the right thing to do is, we stand a better chance of getting there if we can be _honest_ with each other about the world we see, using the most precise categories we can, to construct maps that reflect the territory. My model of the universe doesn't stop at the boundary of your body, and yours shouldn't stop at mine.
 
 This is definitely compatible with transitioning. It is _not_, I claim, compatible with the ideology of gender-as-self-identification that is rapidly establishing a foothold in Society. Consider this display at a recent conference of the American Philosophical Association (note, the people whose _job_ it is to use careful conceptual distinctions to understand reality)—