memoir: pt. 3 editing sweep cont'd; eye to second batch
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index 8483495..3047bd3 100644 (file)
@@ -206,7 +206,7 @@ As for the attempt to intervene on Yudkowsky—here I need to make a digression
 
 (If you are silent about your pain, _they'll kill you and say you enjoyed it_.)
 
-Unfortunately, a lot of other people seem to have strong intuitions about "privacy", which bizarrely impose constraints on what _I'm_ allowed to say about my own life: in particular, it's considered unacceptable to publicly quote or summarize someone's emails from a conversation that they had reason to expect to be private. I feel obligated to comply with these widely-held privacy norms, even if _I_ think they're paranoid and [anti-social](http://benjaminrosshoffman.com/blackmailers-are-privateers-in-the-war-on-hypocrisy/). (This secrecy-hating trait probably correlates with the autogynephilia blogging; someone otherwise like me who believed in privacy wouldn't be telling you this Whole Dumb Story.)
+<a id="privacy-constraints"></a>Unfortunately, a lot of other people seem to have strong intuitions about "privacy", which bizarrely impose constraints on what _I'm_ allowed to say about my own life: in particular, it's considered unacceptable to publicly quote or summarize someone's emails from a conversation that they had reason to expect to be private. I feel obligated to comply with these widely-held privacy norms, even if _I_ think they're paranoid and [anti-social](http://benjaminrosshoffman.com/blackmailers-are-privateers-in-the-war-on-hypocrisy/). (This secrecy-hating trait probably correlates with the autogynephilia blogging; someone otherwise like me who believed in privacy wouldn't be telling you this Whole Dumb Story.)
 
 So I would _think_ that while telling this Whole Dumb Story, I obviously have an inalienable right to blog about _my own_ actions, but I'm not allowed to directly refer to private conversations with named individuals in cases where I don't think I'd be able to get the consent of the other party. (I don't think I'm required to go through the ritual of asking for consent in cases where the revealed information couldn't reasonably be considered "sensitive", or if I know the person doesn't have hangups about this weird "privacy" thing.) In this case, I'm allowed to talk about emailing Yudkowsky (because that was _my_ action), but I'm not allowed to talk about anything he might have said in reply, or whether he did.
 
@@ -286,7 +286,7 @@ My hope was that it was possible to apply just enough "What kind of rationalist
 
 After some more discussion within the me/Michael/Ben/Sarah posse, on 4 January 2019, I wrote to Yudkowsky again (a second time), to explain the specific problems with his "hill of meaning in defense of validity" Twitter performance, since that apparently hadn't been obvious from the earlier link to ["... To Make Predictions"](/2018/Feb/the-categories-were-made-for-man-to-make-predictions/). I cc'ed the posse, who chimed in afterwards.
 
-Ben explained what kind of actions we were hoping for from Yudkowsky: that he would (1) notice that he'd accidentally been participating in an epistemic war, (2) generalize the insight (if he hadn't noticed, what were the odds that MIRI had adequate defenses?), and (3) join the conversation about how to _actually_ have a rationality community, while noticing this particular way in which the problem seemed harder than it used to. For my case in particular, something that would help would be either (A) a clear _ex cathedra_ statement that gender categories are not an exception to the general rule that categories are nonarbitrary, _or_ (B) a clear _ex cathedra_ statement that he's been silenced on this matter. If even (B) was too politically expensive, that seemed like important evidence about (1).
+<a id="ex-cathedra-statement-ask"></a>Ben explained what kind of actions we were hoping for from Yudkowsky: that he would (1) notice that he'd accidentally been participating in an epistemic war, (2) generalize the insight (if he hadn't noticed, what were the odds that MIRI had adequate defenses?), and (3) join the conversation about how to _actually_ have a rationality community, while noticing this particular way in which the problem seemed harder than it used to. For my case in particular, something that would help would be either (A) a clear _ex cathedra_ statement that gender categories are not an exception to the general rule that categories are nonarbitrary, _or_ (B) a clear _ex cathedra_ statement that he's been silenced on this matter. If even (B) was too politically expensive, that seemed like important evidence about (1).
 
 Without revealing the other side of any private conversation that may or may not have occurred, I can say that we did not get either of those _ex cathedra_ statements at this time.
 
@@ -406,7 +406,7 @@ I settled on Sara Bareilles's ["Gonna Get Over You"](https://www.youtube.com/wat
 
 Meanwhile, my email thread with Scott started up again. I expressed regret that all the times I had emailed him over the past couple years had been when I was upset about something (like [psych hospitals](/2017/Jun/memoirs-of-my-recent-madness-part-i-the-unanswerable-words/), or—something else) and wanted something from him, treating him as a means rather than an end—and then, despite that regret, I continued prosecuting the argument.
 
-One of Alexander's [most popular _Less Wrong_ posts ever had been about the noncentral fallacy, which Alexander called "the worst argument in the world"](https://www.lesswrong.com/posts/yCWPkLi8wJvewPbEp/the-noncentral-fallacy-the-worst-argument-in-the-world): those who (for example) crow that abortion is _murder_ (because murder is the killing of a human being), or that Martin Luther King, Jr. was a _criminal_ (because he defied the segregation laws of the South), are engaging in a dishonest rhetorical maneuver in which they're trying to trick their audience into assigning attributes of the typical "murder" or "criminal" to what are very noncentral members of those categories.
+<a id="noncentral-fallacy"></a>One of Alexander's [most popular _Less Wrong_ posts ever had been about the noncentral fallacy, which Alexander called "the worst argument in the world"](https://www.lesswrong.com/posts/yCWPkLi8wJvewPbEp/the-noncentral-fallacy-the-worst-argument-in-the-world): those who (for example) crow that abortion is _murder_ (because murder is the killing of a human being), or that Martin Luther King, Jr. was a _criminal_ (because he defied the segregation laws of the South), are engaging in a dishonest rhetorical maneuver in which they're trying to trick their audience into assigning attributes of the typical "murder" or "criminal" to what are very noncentral members of those categories.
 
 Even if you're opposed to abortion, or have negative views about the historical legacy of Dr. King, this isn't the right way to argue. If you call Fiona a _murderer_, that causes me to form a whole bunch of implicit probabilistic expectations on the basis of what the typical "murder" is like—expectations about Fiona's moral character, about the suffering of a victim whose hopes and dreams were cut short, about Fiona's relationship with the law, _&c._—most of which get violated when you reveal that the murder victim was an embryo.
 
@@ -478,7 +478,7 @@ As it happened, the next day, we saw these Tweets from @ESYudkowsky, linking to
 
 (Why now? Maybe he saw the tag in my "tools have shattered" Tweet on Monday, or maybe the _Quillette_ article was just timely?)
 
-The most obvious reading of these Tweets was as a political concession to me. The two-type taxonomy of MtF was the thing I was originally trying to talk about, back in 2016–2017, before getting derailed onto the present philosophy-of-language war, and here Yudkowsky was backing up my side on that.
+<a id="proton-concession"></a>The most obvious reading of these Tweets was as a political concession to me. The two-type taxonomy of MtF was the thing I was originally trying to talk about, back in 2016–2017, before getting derailed onto the present philosophy-of-language war, and here Yudkowsky was backing up my side on that.
 
 At this point, some readers might think that this should have been the end of the matter, that I should have been satisfied. I had started the recent drama flare-up because Yudkowsky had Tweeted something unfavorable to my agenda. But now, Yudkowsky was Tweeting something favorable to my agenda! Wouldn't it be greedy and ungrateful for me to keep criticizing him about the pronouns and language thing, given that he'd thrown me a bone here? Shouldn't I call it even?
 
@@ -605,7 +605,7 @@ I guess in retrospect, the outcome does seem kind of obvious—that it should ha
 
 But it's only "obvious" if you take as a given that Yudkowsky is playing a savvy Kolmogorov complicity strategy like any other public intellectual in the current year.
 
-Maybe this seems banal if you haven't spent your entire adult life in his robot cult. From anyone else in the world, I wouldn't have had a problem with the "hill of validity in defense of meaning" thread—I would have respected it as a solidly above-average philosophy performance before [setting the bozo bit](https://en.wikipedia.org/wiki/Bozo_bit#Dismissing_a_person_as_not_worth_listening_to) on the author and getting on with my day. But since I _did_ spend my entire adult life in Yudkowsky's robot cult, trusting him the way a Catholic trusts the Pope, I _had_ to assume that it was an "honest mistake" in his rationality lessons, and that honest mistakes could be honestly corrected if someone put in the effort to explain the problem. The idea that Eliezer Yudkowsky was going to behave just as badly as any other public intellectual in the current year was not really in my hypothesis space.
+Maybe this seems banal if you haven't spent your entire adult life in his robot cult. From anyone else in the world, I wouldn't have had a problem with the "hill of meaning in defense of validity" thread—I would have respected it as a solidly above-average philosophy performance before [setting the bozo bit](https://en.wikipedia.org/wiki/Bozo_bit#Dismissing_a_person_as_not_worth_listening_to) on the author and getting on with my day. But since I _did_ spend my entire adult life in Yudkowsky's robot cult, trusting him the way a Catholic trusts the Pope, I _had_ to assume that it was an "honest mistake" in his rationality lessons, and that honest mistakes could be honestly corrected if someone put in the effort to explain the problem. The idea that Eliezer Yudkowsky was going to behave just as badly as any other public intellectual in the current year was not really in my hypothesis space.
 
 Ben shared the account of our posse's email campaign with someone who commented that I had "sacrificed all hope of success in favor of maintaining his own sanity by CC'ing you guys." That is, if I had been brave enough to confront Yudkowsky by myself, maybe there was some hope of him seeing that the game he was playing was wrong. But because I was so cowardly as to need social proof (because I believed that an ordinary programmer such as me was as a mere worm in the presence of the great Eliezer Yudkowsky), it probably just looked to him like an illegible social plot originating from Michael.
 
@@ -613,10 +613,6 @@ One might wonder why this was such a big deal to us. Okay, so Yudkowsky had prev
 
 This wasn't just anyone being wrong on the internet. In [an essay on the development of cultural traditions](https://slatestarcodex.com/2016/04/04/the-ideology-is-not-the-movement/), Scott Alexander had written that rationalism is the belief that Eliezer Yudkowsky is the rightful caliph. To no small extent, I and many other people had built our lives around a story that portrayed Yudkowsky as almost uniquely sane—a story that put MIRI, CfAR, and the "rationalist community" at the center of the universe, the ultimate fate of the cosmos resting on our individual and collective mastery of the hidden Bayesian structure of cognition.
 
-But my posse and I had just falsified to our satisfaction the claim that Yudkowsky was currently sane in the relevant way. Maybe _he_ didn't think he had done anything wrong (because he [hadn't strictly lied](https://www.lesswrong.com/posts/MN4NRkMw7ggt9587K/firming-up-not-lying-around-its-edge-cases-is-less-broadly)), and probably a normal person would think we were making a fuss about nothing, but as far as we were concerned, the formerly rightful caliph had relinquished his legitimacy.
-
-Ben made an analogy to a short story I had written, ["Blame Me for Trying"](/2018/Jan/blame-me-for-trying/). In the story, an scrupulous AI clings to the advice of a therapist who is more interested in maximizing her profits than helping her clients, who routinely die after spending all their money on therapy sessions. The therapist's marketing story about improving her clients' mental health was false. Similarly, scrupulous rationalists were investing a lot of their time, effort, and money into "the community" and its institutions on a the basis of a marketing story that we now knew to be false, as political concerns took precedence over clarifying the hidden Bayesian structure of cognition.
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-Minds like mine wouldn't survive long-term in this ecosystem. If we wanted minds that do "naïve" inquiry (instead of playing savvy power games) to live, we needed an interior that justified that level of trust.
+But my posse and I had just falsified to our satisfaction the claim that Yudkowsky was currently sane in the relevant way. Maybe _he_ didn't think he had done anything wrong (because he [hadn't strictly lied](https://www.lesswrong.com/posts/MN4NRkMw7ggt9587K/firming-up-not-lying-around-its-edge-cases-is-less-broadly)), and probably a normal person would think we were making a fuss about nothing, but as far as we were concerned, the formerly rightful caliph had relinquished his legitimacy. A so-called "rationalist" community that couldn't clarify this matter of the cognitive function of categories was a sham. Something had to change if we wanted a place in the world for the spirit of "naïve" (rather than politically savvy) inquiry to survive.
 
 (To be continued. Yudkowsky would [eventually clarify his position on the philosophy of categorization in September 2020](https://www.facebook.com/yudkowsky/posts/10158853851009228)—but the story leading up to that will have to wait for another day.)