memoir: building up to my private Document
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@@ -196,23 +196,25 @@ Anna didn't reply, but I apparently did interest Michael, who chimed in on the e
 
 As for the attempt to intervene on Yudkowsky—here I need to make a digression about the constraints I'm facing in telling this Whole Dumb Story. _I_ would prefer to just tell the Whole Dumb Story as I would to my long-neglected Diary—trying my best at the difficult task of explaining _what actually happened_ in a very important part of my life, without thought of concealing anything. But a lot of _other people_ seem to have strong intuitions about "privacy", which bizarrely impose constraints on what _I'm_ allowed to say about my own life: in particular, it's considered unacceptable to publicly quote or summarize someone's emails from a conversation that they had reason to expect to be private. I feel obligated to comply with these widely-held privacy norms, even if _I_ think they're paranoid and [anti-social](http://benjaminrosshoffman.com/blackmailers-are-privateers-in-the-war-on-hypocrisy/).
 
-So I would _think_ that the commonsense rule I should hold myself to while telling this Whole Dumb Story is that I obviously have an inalienable right to blog about _my own_ actions, but that I'm not allowed to refer to private conversations in cases where I don't think I'd be able to get the consent of the other party. (I don't think I'm required to go through the ritual of asking for consent in cases where the revealed information couldn't reasonably be considered "sensitive", or if I know the person doesn't have hangups about privacy.) Specifically, I'm allowed to talk about _me_ emailing Yudkowsky (because that was _my_ action), but I'm not allowed to talk about anything he might have said in reply, or whether he replied.
+So I would _think_ that the commonsense privacy-norm-compliance rule I should hold myself to while telling this Whole Dumb Story is that I obviously have an inalienable right to blog about _my own_ actions, but that I'm not allowed to refer to private conversations in cases where I don't think I'd be able to get the consent of the other party. (I don't think I'm required to go through the ritual of asking for consent in cases where the revealed information couldn't reasonably be considered "sensitive", or if I know the person doesn't have hangups about this weird "privacy" thing.) In this case, I'm allowed to talk about _me_ emailing Yudkowsky (because that was _my_ action), but I'm not allowed to talk about anything he might have said in reply, or whether he replied.
 
 Unfortunately, there's a potentially serious loophole in the commonsense rule: what if some of my actions (which I would have _hoped_ to have an inalienable right to blog about) _depend on_ content from private conversations? You can't, in general, only reveal one side of a conversation.
 
-Supppose Alice messages Bob at 5 _p.m._, "Can you come to the party?", and also, separately, that Alice messages Bob at 6 _p.m._, "Gout isn't contagious." Should Alice be allowed to blog about the messages she sent at 6 _p.m._ and 7 _p.m._, because she was only describing her own actions, and didn't confirm or deny whether Bob replied at all, let alone quote him?
+Supppose Alice messages Bob at 5 _p.m._, "Can you come to the party?", and also, separately, that Alice messages Bob at 6 _p.m._, "Gout isn't contagious." Should Alice be allowed to blog about the messages she sent at 6 _p.m._ and 7 _p.m._, because she's only describing her own messages, and not confirming or denying whether Bob replied at all, let alone quoting him?
 
-I think commonsense privacy-norm-adherence intuitions actually say _No_ here: the text of Alice's messages makes it too easy to guess that sometime between 5 and 6, Bob probably said that he couldn't come to the party because he has gout. It would seem that Alice's right to talk about her own actions in her own life _does_ need to take into account some commonsense judgement whether that leaks "sensitive" information about Bob.
+I think commonsense privacy-norm-adherence intuitions actually say _No_ here: the text of Alice's messages makes it too easy to guess that sometime between 5 and 6, Bob probably said that he couldn't come to the party because he has gout. It would seem that Alice's right to talk about her own actions in her own life _does_ need to take into account some commonsense judgement of whether that leaks "sensitive" information about Bob.
 
-In part of the Dumb Story that follows, I'm going to describe several times when I others emailed Yudkowsky to try to argue with what he said in public, without telling whether Yudkowsky replied, or what he might have said if he did reply. I maintain that I'm within my rights here, because I think commonsense judgement will agree that me talking about the arguments _I_ made, does not in this case leak any sensitive information about the other side of a conversation that may or may not have happened: the story comes off about the same whether Yudkowsky didn't reply at all, or whether he replied in a way that I found sufficiently unsatisfying as to merit the futher emails with followup arguments that I describe. (Talking about later emails _does_ rule out the possible world where Yudkowsky had said, "Please stop contacting me," because I would have respected that, but the fact that he didn't say that isn't "sensitive".)
+In part of the Dumb Story that follows, I'm going to describe several times when I and others emailed Yudkowsky to try to argue with what he said in public, without saying anything about whether Yudkowsky replied, or what he might have said if he did reply. I maintain that I'm within my rights here, because I think commonsense judgement will agree that me talking about the arguments _I_ made, does not in this case leak any sensitive information about the other side of a conversation that may or may not have happened: I think the story comes off relevantly the same whether Yudkowsky didn't reply at all (_e.g._, because he was busy with more existentially important things and didn't check his email), or whether he replied in a way that I found sufficiently unsatisfying as to occasion the futher emails with followup arguments that I describe. (Talking about later emails _does_ rule out the possible world where Yudkowsky had said, "Please stop emailing me," because I would have respected that, but the fact that he didn't say that isn't "sensitive".)
 
-It seems particularly important to lay out these principles of adherence to privacy norms in connection to my attempts to contact Yudkowsky, because part of what I'm trying to accomplish in telling this Whole Dumb Story is to deal reputational damage to Yudkowsky, which I claim is deserved. (We want reputations to track reality. If you see Carol exhibiting a pattern of intellectual dishonesty, and she keeps doing it even after you try talking to her about it privately, you might want to write a blog post describing the pattern in detail—not to _hurt_ Carol, particularly, but so that everyone else can make higher-quality decisions about whether they should believe the things that Carol says.) Given that motivation of mine, it seems important that I only try to hang Yudkowsky with the rope of what he said in public, where you can click the links and read the context for yourself. In the Dumb Story that follows, I _also_ describe some of my correspondence with Scott Alexander, but that doesn't seem sensitive in the same way, because I'm not particularly trying to deal reputational damage to Scott. (Not because Scott performed well, but because one wouldn't really have _expected_ Scott to perform well in this situation; a public reputation-update isn't called for in the same way.)
+It seems particularly important to lay out these principles of adherence to privacy norms in connection to my attempts to contact Yudkowsky, because part of what I'm trying to accomplish in telling this Whole Dumb Story is to deal reputational damage to Yudkowsky, which I claim is deserved. (We want reputations to track reality. If you see Carol exhibiting a pattern of intellectual dishonesty, and she keeps doing it even after you try talking to her about it privately, you might want to write a blog post describing the pattern in detail—not to _hurt_ Carol, particularly, but so that everyone else can make higher-quality decisions about whether they should believe the things that Carol says.) Given that motivation of mine, it seems important that I only try to hang Yudkowsky with the rope of what he said in public, where you can click the links and read the context for yourself. In the Dumb Story that follows, I _also_ describe some of my correspondence with Scott Alexander, but that doesn't seem sensitive in the same way, because I'm not particularly trying to deal reputational damage to Alexander in the same way. (Not because Scott performed well, but because one wouldn't really have _expected_ Scott to perform well in this situation; Scott's reputation isn't so direly in need of correction.)
 
 In accordance with the privacy-norm-adherence policy just described, I don't think I should say whether Yudkowsky replied to Michael's and my emails, nor ([again](/2022/TODO/blanchards-dangerous-idea-and-the-plight-of-the-lucid-crossdreamer/#cheerful-price-privacy-constraint)) whether he accepted the cheerful price money, because any conversation that may or may not have occured would have been private. But what I _can_ say, because it was public, is that we saw [this addition to the Twitter thread](https://twitter.com/ESYudkowsky/status/1068071036732694529):
 
 > I was sent this (by a third party) as a possible example of the sort of argument I was looking to read: [http://unremediatedgender.space/2018/Feb/the-categories-were-made-for-man-to-make-predictions/](/2018/Feb/the-categories-were-made-for-man-to-make-predictions/). Without yet judging its empirical content, I agree that it is not ontologically confused. It's not going "But this is a MAN so using 'she' is LYING."
 
-Look at that! The great Eliezer Yudkowsky said that my position is not ontologically confused. That's _probably_ high praise coming from him! You might think that that should have been the end of the story. Yudkowsky denounced a particular philosophical confusion, I already had a related objection written up, and he acknowledged my objection as not being the confusion he was trying to police. I _should_ be satisfied, right?
+Look at that! The great Eliezer Yudkowsky said that my position is "not ontologically confused." That's _probably_ high praise coming from him!
+
+You might think that that should have been the end of the story. Yudkowsky denounced a particular philosophical confusion, I already had a related objection written up, and he acknowledged my objection as not being the confusion he was trying to police. I _should_ be satisfied, right?
 
 I wasn't, in fact, satisfied. This little "not ontologically confused" clarification buried deep in the replies was _much less visible_ than the bombastic, arrogant top level pronouncement insinuating that resistance to gender-identity claims _was_ confused. (1 Like on this reply, _vs._ 140 Likes/21 Retweets on start of thread.) I expected that the typical reader who had gotten the impression from the initial thread that Yudkowsky thought that gender-identity skeptics didn't have a leg to stand on, would not, actually, be disabused of this impression by the existence of this little follow-up. Was it greedy of me to want something _louder_?
 
@@ -222,23 +224,23 @@ The _issue_ is that category boundaries are not arbitrary (if you care about int
 
 It's true that [the reason _I_ was continuing to freak out about this](/2019/Jul/the-source-of-our-power/) to the extent of sending him this obnoxious email telling him what to write (seriously, who does that?!) had to with transgender stuff, but wasn't the reason _Scott_ should care.
 
-The other year, Alexander had written a post, ["Kolmogorov Complicity and the Parable of Lightning"](http://slatestarcodex.com/2017/10/23/kolmogorov-complicity-and-the-parable-of-lightning/), explaining the consequences of political censorship by means of an allegory about a Society with the dogma that thunder occurs before lightning. The problem isn't so much the sacred dogma itself (it's not often that you need to _directly_ make use of the fact that lightning comes first), but that the need to _defend_ the sacred dogma _destroys everyone's ability to think_.
+The other year, Alexander had written a post, ["Kolmogorov Complicity and the Parable of Lightning"](http://slatestarcodex.com/2017/10/23/kolmogorov-complicity-and-the-parable-of-lightning/), explaining the consequences of political censorship by means of an allegory about a Society with the dogma that thunder occurs before lightning. The problem isn't so much the sacred dogma itself (it's not often that you need to _directly_ make use of the fact that lightning comes first), but that [the need to _defend_ the sacred dogma](https://www.lesswrong.com/posts/wyyfFfaRar2jEdeQK/entangled-truths-contagious-lies) [_destroys everyone's ability to think_](https://www.lesswrong.com/posts/XTWkjCJScy2GFAgDt/dark-side-epistemology).
 
 It was the same thing here. It wasn't that I had any direct practical need to misgender anyone in particular. It still wasn't okay that trying to talk about the reality of biological sex to so-called "rationalists" got you an endless deluge of—polite! charitable! non-ostracism-threatening!—_bullshit nitpicking_. (What about [complete androgen insensitivity syndrome](https://en.wikipedia.org/wiki/Complete_androgen_insensitivity_syndrome)? Why doesn't this ludicrous misinterpretation of what you said [imply that lesbians aren't women](https://thingofthings.wordpress.com/2018/06/18/man-should-allocate-some-more-categories/)? _&c. ad infinitum_.) With enough time, I thought the nitpicks could and should be satisfactorily answered. (Any ones that couldn't would presumably be fatal criticisms rather than bullshit nitpicks.) But while I was in the process of continuing to write all that up, I hoped Alexander could see why I feel somewhat gaslighted.
 
 (I had been told by others that I wasn't using the word "gaslighting" correctly. _Somehow_ no one seemed to think I had the right to define _that_ category boundary for my convenience.)
 
-If our vaunted rationality techniques result in me having to spend dozens of hours patiently explaining why I don't think that I'm a woman and that [the person in this photograph](https://daniellemuscato.startlogic.com/uploads/3/4/9/3/34938114/2249042_orig.jpg) isn't a woman, either (where "isn't a woman" is a _convenient rhetorical shorthand_ for a much longer statement about [naïve Bayes models](https://www.lesswrong.com/posts/gDWvLicHhcMfGmwaK/conditional-independence-and-naive-bayes) and [high-dimensional configuration spaces](https://www.lesswrong.com/posts/WBw8dDkAWohFjWQSk/the-cluster-structure-of-thingspace) and [defensible Schelling points for social norms](https://www.lesswrong.com/posts/Kbm6QnJv9dgWsPHQP/schelling-fences-on-slippery-slopes)), then our techniques are _worse than useless_.
+If our vaunted rationality techniques resulted in me having to spend dozens of hours patiently explaining why I didn't think that I was a woman and that [the person in this photograph](https://daniellemuscato.startlogic.com/uploads/3/4/9/3/34938114/2249042_orig.jpg) wasn't a woman, either (where "isn't a woman" is a _convenient rhetorical shorthand_ for a much longer statement about [naïve Bayes models](https://www.lesswrong.com/posts/gDWvLicHhcMfGmwaK/conditional-independence-and-naive-bayes) and [high-dimensional configuration spaces](https://www.lesswrong.com/posts/WBw8dDkAWohFjWQSk/the-cluster-structure-of-thingspace) and [defensible Schelling points for social norms](https://www.lesswrong.com/posts/Kbm6QnJv9dgWsPHQP/schelling-fences-on-slippery-slopes)), then our techniques were _worse than useless_.
 
-If Galileo ever muttered "And yet it moves", there's a long and nuanced conversation you could have about the consequences of using the word "moves" in Galileo's preferred sense or some other sense that happens to result in the theory needing more epicycles. It may not have been obvious in November 2014, but in retrospect, _maybe_ it was a _bad_ idea to build a [memetic superweapon](https://archive.is/VEeqX) that says that the number of epicycles _doesn't matter_.
+If Galileo ever muttered "And yet it moves", there's a long and nuanced conversation you could have about the consequences of using the word "moves" in Galileo's preferred sense, or some other sense that happens to result in the theory needing more epicycles. It may not have been obvious in November 2014, but in retrospect, _maybe_ it was a _bad_ idea to build a [memetic superweapon](https://archive.is/VEeqX) that says that the number of epicycles _doesn't matter_.
 
-And the reason to write this as a desperate email plea to Scott Alexander when I could be working on my own blog, was that I was afraid that marketing is a more powerful force than argument. Rather than good arguments propagating through the population of so-called "rationalists" no matter where they arise, what actually happens is that people like Alexander and Yudkowsky rise to power on the strength of good arguments and entertaining writing (but mostly the latter), and then everyone else sort-of absorbs most of their worldview (plus noise and [conformity with the local environment](https://thezvi.wordpress.com/2017/08/12/what-is-rationalist-berkleys-community-culture/)). So for people who didn't [win the talent lottery](http://slatestarcodex.com/2015/01/31/the-parable-of-the-talents/) but think they see a flaw in the _Zeitgeist_, the winning move is "persuade Scott Alexander."
+And the reason to write this as a desperate email plea to Scott Alexander when I could be working on my own blog, was that I was afraid that marketing is a more powerful force than argument. Rather than good arguments propagating through the population of so-called "rationalists" no matter where they arise, what actually happens is that people like Alexander and Yudkowsky rise to power on the strength of good arguments and entertaining writing (but mostly the latter), and then everyone else sort-of absorbs some of their worldview (plus noise and [conformity with the local environment](https://thezvi.wordpress.com/2017/08/12/what-is-rationalist-berkleys-community-culture/)). So for people who didn't [win the talent lottery](http://slatestarcodex.com/2015/01/31/the-parable-of-the-talents/) but think they see a flaw in the _Zeitgeist_, the winning move is "persuade Scott Alexander."
 
-Back in 2010, the rationalist community had a shared understanding that the function of language is to describe reality. Now, we didn't. If Scott didn't want to cite my creepy blog about my creepy fetish, that was _totally fine_; I _liked_ getting credit, but the important thing is that this "No, the Emperor isn't naked—oh, well, we're not claiming that he's wearing any garments—it would be pretty weird if we were claiming _that!_—it's just that utilitarianism implies that the _social_ property of clothedness should be defined this way because to do otherwise would be really mean to people who don't have anything to wear" gaslighting maneuver needed to _die_, and he alone could kill it.
+Back in 2010, the rationalist community had a shared understanding that the function of language is to describe reality. Now, we didn't. If Scott didn't want to cite my creepy blog about my creepy fetish, that was _totally fine_; I liked getting credit, but the important thing is that this "No, the Emperor isn't naked—oh, well, we're not claiming that he's wearing any garments—it would be pretty weird if we were claiming _that!_—it's just that utilitarianism implies that the _social_ property of clothedness should be defined this way because to do otherwise would be really mean to people who don't have anything to wear" gaslighting maneuver needed to _die_, and he alone could kill it.
 
-... Scott didn't get it. We agreed that self-identity, natal-sex, and passing-based gender categories each had their own pros and cons, and that it's uninteresting to focus on whether something "really" belongs to a category, rather than on communicating what you mean. Scott took this to mean that what convention to use is a pragmatic choice that we can make on utilitarian grounds, and that being nice to trans people is worth a little bit of clunkiness.
+... Scott didn't get it. We agreed that self-identity-, natal-sex-, and passing-based gender categories each had their own pros and cons, and that it's uninteresting to focus on whether something "really" belongs to a category, rather than on communicating what you mean. Scott took this to mean that what convention to use is a pragmatic choice that we can make on utilitarian grounds, and that being nice to trans people is worth a little bit of clunkiness.
 
-But I considered myself to be prosecuting _not_ the object-level question of which gender categories to use, but the meta-level question of what laws of thought underlie the cognitive function of categorization, for which, "whatever, it's a pragmatic choice, just be nice" wasn't an answer. I didn't have a simple, [mistake-theoretic](https://slatestarcodex.com/2018/01/24/conflict-vs-mistake/) characterization of the language and social conventions that everyone should use such that anyone who defected from the compromise would be wrong. The best I could do was try to objectively predict the consequences of different possible conventions—and of _conflicts_ over possible conventions.
+But I considered myself to be prosecuting _not_ the object-level question of which gender categories to use, but the meta-level question of what normative principles govern which categories we should use, for which, "whatever, it's a pragmatic choice, just be nice" wasn't an answer, because (I claimed) the principles exclude "just be nice" from being a relevant consideration. I didn't have a simple, [mistake-theoretic](https://slatestarcodex.com/2018/01/24/conflict-vs-mistake/) characterization of the language and social conventions that everyone should use such that anyone who defected from the compromise would be wrong. The best I could do was try to objectively predict the consequences of different possible conventions—and of _conflicts_ over possible conventions.
 
 ["... Not Man for the Categories"](https://slatestarcodex.com/2014/11/21/the-categories-were-made-for-man-not-man-for-the-categories/) had concluded with a section on Emperor Norton, a 19th century San Francisco resident who declared himself Emperor of the United States. Certainly, it's not difficult or costly for the citizens of San Francisco to _address_ Norton as "Your Majesty" as a courtesy or a nickname. But there's more to being the Emperor of the United States than people calling you "Your Majesty." Unless we abolish Congress and have the military enforce Norton's decrees, he's not _actually_ functioning in the role of emperor—at least not according to the currently generally-understood meaning of the word "emperor."
 
@@ -248,9 +250,7 @@ You're not really going to bring him Rutherford B. Hayes's head. So what are you
 
 To be sure, words can be used in many ways depending on context, but insofar as Norton _is_ interpreting "emperor" in the traditional sense, and you keep calling him your emperor without caveats or disclaimers, _you are lying to him_.
 
-... Scott still didn't get it.
-
-Anyway, I _did_ end up in more conversation with Michael Vassar, Ben Hoffman, and Sarah Constantin, who were game to help me with reaching out to Yudkowsky again to explain the problem in more detail—and to appeal to the conscience of someone who built their career on [higher standards](https://www.lesswrong.com/posts/DoLQN5ryZ9XkZjq5h/tsuyoku-naritai-i-want-to-become-stronger).
+... Scott still didn't get it. But I _did_ soon end up in more conversation with Michael Vassar, Ben Hoffman, and Sarah Constantin, who were game to help me with reaching out to Yudkowsky again to explain the problem in more detail—and to appeal to the conscience of someone who built their career on [higher standards](https://www.lesswrong.com/posts/DoLQN5ryZ9XkZjq5h/tsuyoku-naritai-i-want-to-become-stronger).
 
 Yudkowsky probably didn't think much of _Atlas Shrugged_ (judging by [an offhand remark by our protagonist in _Harry Potter and the Methods_](http://www.hpmor.com/chapter/20)), but I kept thinking of the part where our heroine Dagny Taggart entreats the great Dr. Robert Stadler to denounce [an egregiously deceptive but technically-not-lying statement](https://www.lesswrong.com/posts/MN4NRkMw7ggt9587K/firming-up-not-lying-around-its-edge-cases-is-less-broadly) by the State Science Institute, whose legitimacy derives from its association with his name. Stadler has become cynical in his old age and demurs, disclaiming all responsibility: "I can't help what people think—if they think at all!" ... "How can one deal with truth when one deals with the public?"
 
@@ -264,10 +264,40 @@ There were times during these weeks where it felt like my mind shut down with th
 
 Except ... I had been raised back in the 'aughts to believe that you're you're supposed to concede arguments on the basis of encountering a superior counterargument that makes you change your mind, and I couldn't actually point to one. "Maybe I'm making a fool out of myself by picking fights with all these high-status people" is _not a counterargument_.
 
-Meanwhile, Anna continued to be disinclined to take a side in the brewing Category War, and it was beginning to put a strain on our friendship, to the extent that I kept ending up crying at some point during our occasional meetings. She told me that my "You have to pass my philosophy-of-language litmus test or I lose all respect for you as a rationalist" attitude was psychologically coercive. I agreed—I was even willing to go up to "violent"—in the sense that I'd cop to [trying to apply social incentives towards an outcome rather than merely exchanging information](http://zackmdavis.net/blog/2017/03/an-intuition-on-the-bayes-structural-justification-for-free-speech-norms/). But sometimes you need to use violence in defense of self or property, even if violence is generally bad. If we think of the "rationalist" brand name as intellectual property, maybe it's property worth defending, and if so, then "I can define a word any way I want" isn't obviously a terrible time to start shooting at the bandits?
+Meanwhile, Anna continued to be disinclined to take a side in the brewing Category War, and it was beginning to put a strain on our friendship, to the extent that I kept ending up crying at some point during our occasional meetings. She said that my "You have to pass my philosophy-of-language litmus test or I lose all respect for you as a rationalist" attitude was psychologically coercive. I agreed—I was even willing to go up to "violent"—in the sense that I'd cop to [trying to apply social incentives towards an outcome rather than merely exchanging information](http://zackmdavis.net/blog/2017/03/an-intuition-on-the-bayes-structural-justification-for-free-speech-norms/). But sometimes you need to use violence in defense of self or property, even if violence is generally bad. If we think of the "rationalist" brand name as intellectual property, maybe it was property worth defending, and if so, then "I can define a word any way I want" wasn't an obviously terrible time to start shooting at the bandits?
 
 My _hope_ was that it was possible to apply just enough "What kind of rationalist are _you_?!" social pressure to cancel out the "You don't want to be a Bad ([Red](https://slatestarcodex.com/2014/09/30/i-can-tolerate-anything-except-the-outgroup/)) person, do you??" social pressure and thereby let people look at the arguments—though I wasn't sure if that actually works, and I was growing exhausted from all the social aggression I was doing about it. (If someone tries to take your property and you shoot at them, you could be said to be the "aggressor" in the sense that you fired the first shot, even if you hope that the courts will uphold your property claim later.)
 
+After some more discussion within the me/Michael/Ben/Sarah posse, on 4 January 2019, I wrote to Yudkowsky again (a second time), to explain the specific problems with his "hill of meaning in defense of validity" Twitter performance, since that apparently hadn't been obvious from the earlier link to ["... To Make Predictions"](/2018/Feb/the-categories-were-made-for-man-to-make-predictions/) (Subject: "[redacted for privacy-norm-adherence reasons]; and, discourse on categories and the fourth virtue").
+
+I also cc'd the posse, who chimed in afterwards. Ben explained what kind of actions we were hoping for from Yudkowsky: that he would (1) notice that he's accidentally been participating in an epistemic war, (2) generalize the insight (if he hadn't noticed, what were the odds that MIRI had adequate defenses?), and (3) join the conversation about how to _actually_ have a rationality community, while noticing this particular way in which the problem seemed harder than it used to. For my case in particular, something that would help would be _either_ (A) a clear _ex cathedra_ statement that gender categories are not an exception to the rule that categories are nonarbitrary, _or_ (B) a clear _ex cathedra_ statement that he's been silenced on this matter. If even (B) was too expensive, that seemed like important evidence about (1).
+
+Without revealing the other side of any private conversation that may or may not have occurred, I can say that we did not get either of those _ex cathedra_ statements from Yudkowsky at this time.
+
+It was also around this time that our posse picked up a new member, who would prefer not to be named.
+
+----
+
+On 5 January, I met with Michael and his associate Aurora in San Francisco to attempt mediated discourse with [Ziz](https://sinceriously.fyi/) and [Gwen](https://everythingtosaveit.how/), who were considering suing CfAR for discriminating against trans women. Michael hoped to dissuade them from a lawsuit—not because Michael approved of CfAR's behavior, but because involving lawyers makes everything worse.
+
+Ziz recounted [her](/2019/Oct/self-identity-is-a-schelling-point/) [story of Anna's alleged discrimination](https://sinceriously.fyi/net-negative), engaging in [conceptual warfare](https://sinceriously.fyi/intersex-brains-and-conceptual-warfare/) to portray Ziz as a predatory male. I was unimpressed: in my worldview, I didn't think Ziz had the right to say "I'm not a man," and expect people to just believe that. (I remember at one point, Ziz answered a question with, "Because I don't run off masochistic self-doubt like you." I replied, "That's fair.") But I did respect that Ziz actually believed in an intersex brain theory: in Ziz and Gwen's worldview, people's genders were a _fact_ of the matter, not just a manipulation of consensus categories to make people happy.
+
+Probably the most ultimately significant part of this meeting for future events was Michael verbally confirming to Ziz that MIRI had settled with a disgruntled former employee who had put up a website slandering them. I don't actually know the details of the alleged settlement. (I'm working off of [Ziz's notes](https://sinceriously.fyi/intersex-brains-and-conceptual-warfare/) rather than particularly remembering that part of the conversation clearly; I don't know what Michael knew.)
+
+What was significant was that if MIRI _had_ paid the former employee as part of an agreement to get the slanderous website taken down, then, whatever the nonprofit best-practice books said, that would decision-theoretically amount to a blackmail payout, which seemed to contradict MIRI's advocacy of timeless decision theories (according to which you [shouldn't be the kind of agent that yields to extortion](/2018/Jan/dont-negotiate-with-terrorist-memeplexes/)).
+
+-----
+
+Something else Ben had said while chiming in on the second attempt to reach out to Yudkowsky hadn't quite sit right with me—that he was worried that if he pointed out the _physical injuries_ sustained by some of the smartest, clearest-thinking, and kindest people he knew as a result of the political silencing dynamics we were worried about, he'd be dismissed as a mean person who wants to make other people feel bad.
+
+I didn't know what he was talking about. My trans widow friend's 2015 psychiatric imprisonment had probably been partially related to her husband's transition and had involved rough handling by the cops. I had been through some Bad Stuff, but none of it was "physical injuries." What were the other cases, if he could share without telling me Very Secret Secrets With Names?
+
+Ben said that, probabilistically, he expected that some fraction of the trans women he knew who had "voluntarily" had bottom surgery, had done so in response to social pressure, even if some of them might very well have sought it out in a less weaponized culture.
+
+I said that saying "I am worried that if I actually point out the physical injuries ..." when the actual example turned out to be sex reassignment surgery seemed pretty dishonest to me. I had thought he might have more examples of situations like mine or my trans widow friend, where gaslighting escalated into more tangible harm in a way that people wouldn't know about by default. In contrast, people _already know_ that bottom surgery is a thing; Ben just had reasons to think it's Actually Bad—reasons that his friends couldn't engage with if we didn't know what he was talking about_. It was already bad enough that Yudkowsky was being so cagey; if _everyone_ did it, then we were really doomed.
+
+Ben said that he was more worried that saying politically loaded things in the wrong order would reduce the chances of getting engagement from Yudkowsky, than someone sharing his words out of context in a way that caused him distinct harm—and maybe more than both of those, that saying the wrong keywords would cause his correspondent to talk about him using the wrong keywords, in ways that caused illegible, hard-to-trace damage.
+
 There's a view that assumes that as long as everyone is being cordial, our truthseeking public discussion must be basically on-track: if no one overtly gets huffily offended and calls to burn the heretic, then the discussion isn't being warped by the fear of heresy.
 
 I do not hold this view. I think there's a _subtler_ failure mode where people know what the politically-favored bottom line is, and collude to ignore, nitpick, or just be targetedly _uninterested_ in any fact or line of argument that doesn't fit the party line. I want to distinguish between direct ideological conformity enforcement attempts, and "people not living up to their usual epistemic standards in response to ideological conformity enforcement in the general culture they're embedded in."
@@ -282,15 +312,15 @@ Another woman said, "'the original thing that already exists without having to t
 
 The problem with this kind of exchange is not that anyone is being shouted down, nor that anyone is lying. The _problem_ is that people are motivatedly, ["algorithmically"](https://www.lesswrong.com/posts/sXHQ9R5tahiaXEZhR/algorithmic-intent-a-hansonian-generalized-anti-zombie) "playing dumb." I wish we had more standard terminology for this phenomenon, which is ubiquitous in human life. By "playing dumb", I don't mean that to suggest that Kelsey was _consciously_ thinking, "I'm playing dumb in order gain an advantage in this argument". I don't doubt that, _subjectively_, mentioning that cis women also get cosmetic surgery sometimes _felt like_ a relevant reply (because I had mentioned transitioning interventions). It's just that, in context, I was very obviously trying to talk about the natural category of "biological sex", and Kelsey could have figured that out _if she had wanted to_.
 
-It's not that anyone explicitly said, "Biological sex isn't real" in those words. ([The elephant in the brain](https://en.wikipedia.org/wiki/The_Elephant_in_the_Brain) knows it wouldn't be able to get away with _that_.) But if everyone correlatedly plays dumb whenever someone tries to _talk_ about sex in clear language in a context where that could conceivably hurt some trans person's feelings, I think what you have is a culture of _de facto_ biological sex denialism. ("'The original thing that already exists without having to try' sounds fake to me"!!) It's not hard to get people to admit that trans women are different from cis women, but somehow they can't (in public, using words) follow the implication that trans women are different from cis women _because_ trans women are male.
+It's not that anyone explicitly said, "Biological sex isn't real" in those words. ([The elephant in the brain](https://en.wikipedia.org/wiki/The_Elephant_in_the_Brain) knows it wouldn't be able to get away with _that_.) But if everyone correlatedly plays dumb whenever someone tries to _talk_ about sex in clear language in a context where that could conceivably hurt some trans person's feelings, I think what you have is a culture of _de facto_ biological sex denialism. ("'The original thing that already exists without having to try' sounds fake to me"!!) It's not that hard to get people to admit that trans women are different from cis women, but somehow they can't (in public, using words) follow the implication that trans women are different from cis women _because_ trans women are male.
 
-Ben thought I was wrong to think of this kind of behavior as non-ostracisizing. The deluge of motivated nitpicking _is_ an implied marginalization threat, he explained: the game people are playing when they do that is to force me to choose between doing arbitarily large amounts of interpretive labor, or being cast as never having answered these construed-as-reasonable objections, and therefore over time losing standing to make the claim, being thought of as unreasonable, not getting invited to events, _&c._
+Ben thought I was wrong to think of this kind of behavior as non-ostracisizing. The deluge of motivated nitpicking _is_ an implied marginalization threat, he explained: the game people are playing when they do that is to force me to choose between doing arbitarily large amounts of [interpretive labor](https://acesounderglass.com/2015/06/09/interpretive-labor/), or being cast as never having answered these construed-as-reasonable objections, and therefore over time losing standing to make the claim, being thought of as unreasonable, not getting invited to events, _&c._
 
 I saw the dynamic he was pointing at, but as a matter of personality, I was more inclined to respond, "Welp, I guess I need to write faster and more clearly", rather than to say, "You're dishonestly demanding arbitrarily large amounts of interpretive labor from me." I thought Ben was far too quick to give up on people who he modeled as trying not to understand, whereas I continued to have faith in the possibility of _making_ them understand if I just ... never gave up. Not to be _so_ much of a scrub as to play chess with a pigeon (which shits on the board and then struts around like it's won), or wrestle with a pig (which gets you both dirty, and the pig likes it), or dispute [what the Tortise said to Achilles](https://en.wikipedia.org/wiki/What_the_Tortoise_Said_to_Achilles)—but to hold out hope that people in "the community" could only be _boundedly_ motivatedly dense, and anyway that giving up wouldn't make me a stronger writer.
 
 (Picture me playing Hermione Granger in a post-Singularity [holonovel](https://memory-alpha.fandom.com/wiki/Holo-novel_program) adaptation of _Harry Potter and the Methods of Rationality_ (Emma Watson having charged me [the standard licensing fee](/2019/Dec/comp/) to use a copy of her body for the occasion): "[We can do anything if we](https://www.hpmor.com/chapter/30) exert arbitrarily large amounts of interpretive labor!")
 
-Ben thought that making them understand was hopeless and that becoming a stronger writer was a boring goal; it would be a better use of my talents to jump up an additional meta level and explain _how_ people were failing to engage. That is, I had a model of "the rationalists" that kept making bad predictions. What's going on there? Something interesting might happen if I try to explain _that_.
+Ben thought that making them understand was hopeless and that becoming a stronger writer was a boring goal; it would be a better use of my talents to jump up an additional meta level and explain _how_ people were failing to engage. That is, I had a model of "the rationalists" that kept making bad predictions. What was going on there? Something interesting might happen if I tried to explain _that_.
 
 (I guess I'm only now, after spending an additional three years exhausting every possible line of argument, taking Ben's advice on this by writing this memoir. Sorry, Ben—and thanks.)
 
@@ -312,7 +342,7 @@ It made sense for Anna to not like Michael, because of his personal conduct, or
 
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-I wasn't the only one whose life was being disrupted by political drama in early 2019. On 22 February, Scott Alexander [posted that the /r/slatestarcodex Culture War Thread was being moved](https://slatestarcodex.com/2019/02/22/rip-culture-war-thread/) to a new non–_Slate Star Codex_–branded subreddit in the hopes that it would hope help curb some of the harrassment he had been receiving. According to poll data and Alexander's personal impressions, the Culture War Thread featured a variety of ideologically diverse voices, but had nevertheless acquired a reputation as being a hive of right-wing scum and villainy.
+I wasn't the only one whose life was being disrupted by political drama in early 2019. On 22 February, Scott Alexander [posted that the /r/slatestarcodex Culture War Thread was being moved](https://slatestarcodex.com/2019/02/22/rip-culture-war-thread/) to a new non–_Slate Star Codex_–branded subreddit in the hopes that it would hope help curb some of the harrassment he had been receiving. Alexander claimed that according to poll data and his own personal impressions, the Culture War Thread featured a variety of ideologically diverse voices, but had nevertheless acquired a reputation as being a hive of right-wing scum and villainy.
 
 [Yudkowsky Tweeted](https://twitter.com/ESYudkowsky/status/1099134795131478017):
 
@@ -328,7 +358,7 @@ But I had no idea what 2019!Yudkowsky would say. If the moral of the "hill of me
 
 And this was just _correct_. For example, Alexander's ["The Atomic Bomb Considered As Hungarian High School Science Fair Project"](https://slatestarcodex.com/2017/05/26/the-atomic-bomb-considered-as-hungarian-high-school-science-fair-project/) favorably cites Cochran _et al._'s genetic theory of Ashkenazi achievement as "really compelling." Scott was almost certainly "guilty" of the category-membership that the speech against him was meant to convey—it's just that Sneer Club got to choose the category. The correct response to the existence of a machine-learning classifer that returns positive on both Scott Alexander and Richard Spencer is not that the classifier is "lying" (what would that even mean?), but that the classifier is not very useful for understanding Scott Alexander's effects on the world.
 
-Of course, Scott is great, and we should defend him from the bastards trying to ruin his reputation, and it was plausible that the most politically convenient way to do that was to pound the table and call them lying sociopaths rather than engaging with the substance of their claims—much as how someone being tried under an unjust law might dishonestly plead "Not guilty" to save their own skin rather than tell the whole truth and hope for jury nullification.
+Of course, Scott is great, and it was right that we should defend him from the bastards trying to ruin his reputation, and it was plausible that the most politically convenient way to do that was to pound the table and call them lying sociopaths rather than engaging with the substance of their claims—much as how someone being tried under an unjust law might dishonestly plead "Not guilty" to save their own skin rather than tell the whole truth and hope for jury nullification.
 
 But, I argued, political convenience came at a dire cost to [our common interest](https://www.lesswrong.com/posts/4PPE6D635iBcGPGRy/rationality-common-interest-of-many-causes). There was a proverb Yudkowsky [had once failed to Google](https://www.lesswrong.com/posts/K2c3dkKErsqFd28Dh/prices-or-bindings), which ran something like, "Once someone is known to be a liar, you might as well listen to the whistling of the wind."
 
@@ -338,10 +368,12 @@ Well, you're still _somewhat_ better off listening to them than the whistling of
 
 (Note, my claim here is _not_ that "Pronouns aren't lies" and "Scott Alexander is not a racist" are similarly misinformative. Rather, I'm saying that whether "You're not standing in defense of truth if you insist on a word, brought explicitly into question, being used with some particular meaning" makes sense _as a response to_ "X isn't a Y" shouldn't depend on the specific values of X and Y. Yudkowsky's behavior the other month had made it look like he thought that "You're not standing in defense of truth if ..." _was_ a valid response when, say, X = "Caitlyn Jenner" and Y = "woman." I was saying that, whether or not it's a valid response, we should, as a matter of [local validity](https://www.lesswrong.com/posts/WQFioaudEH8R7fyhm/local-validity-as-a-key-to-sanity-and-civilization), apply the _same_ standard when X = "Scott Alexander" and Y = "racist.")
 
-Without disclosing any specific content from private conversations with Yudkowsky that may or may not have happened, I think I _am_ allowed to say that our posse did not get the kind of engagement from Yudkowsky that we were hoping for. (That is, I'm Glomarizing over whether Yudkowsky just didn't reply, or whether he did reply and our posse was not satisfied with the response.)
+Without disclosing any specific content from private conversations that may or may not have happened, I think I _am_ allowed to say that our posse did not get the kind of engagement from Yudkowsky that we were hoping for.
 
 Michael said that it seemed important that, if we thought Yudkowsky wasn't interested, we should have common knowledge among ourselves that we consider him to be choosing to be a cult leader.
 
+[I](https://www.youtube.com/watch?v=TqamOOSdeHs) [settled](https://www.youtube.com/watch?v=TF18bz2j5PM) [on](https://www.youtube.com/watch?v=Hny1prRDE3I) [Sara](https://www.youtube.com/watch?v=emdVSVoCLmg) [Barellies's](https://www.youtube.com/watch?v=jZMQ0OKVO80&t=112s) ["Gonna Get Over You"](https://www.youtube.com/watch?v=OUe3oVlxLSA) as my breakup song with Yudkowsky and the rationalists. ("And I tell myself to let the story end / And my heart will rest in someone else's hand"—Michael Vassar's—"My 'why not me?' philosophy began" ...)
+
 Meanwhile, my email thread with Scott got started back up again, although I wasn't expecting anything public to come out of it. I expressed some regret that all the times I had emailed him over the past couple years had been when I was upset about something (like psych hospitals, or—something else) and wanted something from him, which was bad, because it was treating him as a means rather than an end—and then, despite that regret, continued prosecuting the argument.
 
 One of Alexander's [most popular _Less Wrong_ posts ever had been about the noncentral fallacy, which Alexander called "the worst argument in the world"](https://www.lesswrong.com/posts/yCWPkLi8wJvewPbEp/the-noncentral-fallacy-the-worst-argument-in-the-world): for example, those who crow that abortion is _murder_ (because murder is the killing of a human being), or that Martin Luther King, Jr. was a _criminal_ (because he defied the segregation laws of the South), are engaging in a dishonest rhetorical maneuver in which they're trying to trick their audience into attributing attributes of the typical "murder" or "criminal" onto what are very noncentral members of those categories.
@@ -396,7 +428,7 @@ I supposed that, in Michael's worldview, aggression is more honest than passive-
 
 Was the answer just that I needed to accept that there wasn't such a thing in the world as a "rationalist community"? (Sarah had told me as much two years ago, at BABSCon, and I just hadn't made the corresponing mental adjustments.)
 
-On the other hand, a possible reason to be attached to the "rationalist" brand name and social identity that wasn't just me being stupid was that _the way I talk_ had been trained really hard on this subculture for _ten years_. Most of my emails during this whole campaign had contained multiple Sequences or _Slate Star Codex_ links that I could just expect people to have read. I could spontaneously use [the phrase "Absolute Denial Macro"](https://www.lesswrong.com/posts/t2NN6JwMFaqANuLqH/the-strangest-thing-an-ai-could-tell-you) in conversation and expect to be understood. That's a massive "home field advantage." If I just gave up on the "rationalists" being a thing, and went out into the world to make friends with _Quillette_ readers or arbitrary University of Chicago graduates, then I would lose all that accumulated capital.
+On the other hand, a possible reason to be attached to the "rationalist" brand name and social identity that wasn't just me being stupid was that _the way I talk_ had been trained really hard on this subculture for _ten years_. Most of my emails during this whole campaign had contained multiple Sequences or _Slate Star Codex_ links that I could just expect people to have read. I could spontaneously use [the phrase "Absolute Denial Macro"](https://www.lesswrong.com/posts/t2NN6JwMFaqANuLqH/the-strangest-thing-an-ai-could-tell-you) in conversation and expect to be understood. That's a massive "home field advantage." If I just gave up on the "rationalists" being a thing, and went out into the world to make friends with _Quillette_ readers or arbitrary University of Chicago graduates, then I would lose all that accumulated capital. Here, I had a _massive_ home territory advantage because I could appeal to Yudkowsky's writings about the philosophy of language from 10 years ago, and people couldn't say, "Eliezer _who?_ He's probably a Bad Man."
 
 The language I spoke was _mostly_ educated American English, but I relied on subculture dialect for a lot. My sister has a chemistry doctorate from MIT (and so speaks the language of STEM intellectuals generally), and when I showed her ["... To Make Predictions"](/2018/Feb/the-categories-were-made-for-man-to-make-predictions/), she reported finding it somewhat hard to read, likely because I casually use phrases like "thus, an excellent [motte](https://slatestarcodex.com/2014/11/03/all-in-all-another-brick-in-the-motte/)", and expect to be understood without the reader taking 10 minutes to read the link. That essay, which was me writing from the heart in the words that came most naturally to me, could not be published in _Quillette_. The links and phraseology were just too context-bound.
 
@@ -475,7 +507,7 @@ Michael said this was importantly backwards: less precise targeting is more viol
 
 Polishing the advanced categories argument from earlier email drafts into a solid _Less Wrong_ post didn't take that long: by 6 April, I had an almost-complete draft of the new post, ["Where to Draw the Boundaries?"](https://www.lesswrong.com/posts/esRZaPXSHgWzyB2NL/where-to-draw-the-boundaries), that I was pretty happy with.
 
-The title (note: "boundaries", plural) was a play off of ["Where to the Draw the Boundary?"](https://www.lesswrong.com/posts/d5NyJ2Lf6N22AD9PB/where-to-draw-the-boundary) (note: "boundary", singular), a post from Yudkowsky's original Sequence on the ways in which words can be wrong. In "... Boundary?", Yudkowsky asserts (without argument, as something that all educated people already know) that dolphins don't form a natural category with fish ("Once upon a time it was thought that the word 'fish' included dolphins [...] you could stop playing nitwit games and admit that dolphins don't belong on the fish list"). But Alexander's ["... Not Man for the Categories"](https://slatestarcodex.com/2014/11/21/the-categories-were-made-for-man-not-man-for-the-categories/) directly contradicts this, asserting that there's nothing wrong with with biblical Hebrew word _dagim_ encompassing both fish and cetaceans (dolphins and whales). So who's right, Yudkowsky (2008) or Alexander (2014)? Is there a problem with dolphins being "fish", or not?
+The title (note: "boundaries", plural) was a play off of ["Where to the Draw the Boundary?"](https://www.lesswrong.com/posts/d5NyJ2Lf6N22AD9PB/where-to-draw-the-boundary) (note: "boundary", singular), a post from Yudkowsky's original Sequence on the 37 wayss in which words can be wrong. In "... Boundary?", Yudkowsky asserts (without argument, as something that all educated people already know) that dolphins don't form a natural category with fish ("Once upon a time it was thought that the word 'fish' included dolphins [...] you could stop playing nitwit games and admit that dolphins don't belong on the fish list"). But Alexander's ["... Not Man for the Categories"](https://slatestarcodex.com/2014/11/21/the-categories-were-made-for-man-not-man-for-the-categories/) directly contradicts this, asserting that there's nothing wrong with with biblical Hebrew word _dagim_ encompassing both fish and cetaceans (dolphins and whales). So who's right, Yudkowsky (2008) or Alexander (2014)? Is there a problem with dolphins being "fish", or not?
 
 In "... Boundaries?", I unify the two positions and explain how both Yudkowsky and Alexander have a point: in high-dimensional configuration space, there's a cluster of finned water-dwelling animals in the subspace of the dimensions along which finned water-dwelling animals are similar to each other, and a cluster of mammals in the subspace of the dimensions along which mammals are similar to each other, and dolphins belong to _both_ of them. _Which_ subspace you pay attention to can legitimately depend on your values: if you don't care about predicting or controlling some particular variable, you have no reason to look for clusters along that dimension.
 
@@ -483,32 +515,32 @@ But _given_ a subspace of interest, the _technical_ criterion of drawing categor
 
 (Jessica and Ben's [discussion of the job title example in relation to the _Wikipedia_ summary of Jean Baudrillard's _Simulacra and Simulation_ ended up getting published separately](http://benjaminrosshoffman.com/excerpts-from-a-larger-discussion-about-simulacra/), and ended up taking on a life of its own [in](http://benjaminrosshoffman.com/blame-games/) [future](http://benjaminrosshoffman.com/blatant-lies-best-kind/) [posts](http://benjaminrosshoffman.com/simulacra-subjectivity/), [including](https://www.lesswrong.com/posts/Z5wF8mdonsM2AuGgt/negative-feedback-and-simulacra) [a](https://www.lesswrong.com/posts/NiTW5uNtXTwBsFkd4/signalling-and-simulacra-level-3) [number](https://www.lesswrong.com/posts/tF8z9HBoBn783Cirz/simulacrum-3-as-stag-hunt-strategy) [of](https://www.lesswrong.com/tag/simulacrum-levels) [posts](https://thezvi.wordpress.com/2020/05/03/on-negative-feedback-and-simulacra/) [by](https://thezvi.wordpress.com/2020/06/15/simulacra-and-covid-19/) [other](https://thezvi.wordpress.com/2020/08/03/unifying-the-simulacra-definitions/) [authors](https://thezvi.wordpress.com/2020/09/07/the-four-children-of-the-seder-as-the-simulacra-levels/).)
 
-Sarah asked if the math wasn't a bit overkill: were the calculations really necessary to make the basic point that good definitions should be about classifying the world, rather than about what's pleasant or politically expedient to say? I thought the math was _really important_ as an appeal to principle—and [as intimidation](https://slatestarcodex.com/2014/08/10/getting-eulered/). (As it is written, [_the tenth virtue is precision!_](http://yudkowsky.net/rational/virtues/) Even if you cannot do the math, knowing that the math exists tells you that the dance step is precise and has no room in it for your whims.)
+Sarah asked if the math wasn't a bit overkill: were the calculations really necessary to make the basic point that good definitions should be about classifying the world, rather than about what's pleasant or politically expedient to say? I thought the math was _really important_ as an appeal to principle—and [as intimidation](https://slatestarcodex.com/2014/08/10/getting-eulered/). (As it was written, [_the tenth virtue is precision!_](http://yudkowsky.net/rational/virtues/) Even if you cannot do the math, knowing that the math exists tells you that the dance step is precise and has no room in it for your whims.)
 
 "... Boundaries?" explains all this in the form of discourse with a hypothetical interlocutor arguing for the I-can-define-a-word-any-way-I-want position. In the hypothetical interlocutor's parts, I wove in verbatim quotes (without attribution) from Alexander ("an alternative categorization system is not an error, and borders are not objectively true or false") and Yudkowsky ("You're not standing in defense of truth if you insist on a word, brought explicitly into question, being used with some particular meaning", "Using language in a way _you_ dislike is not lying. The propositions you claim false [...] is not what the [...] is meant to convey, and this is known to everyone involved; it is not a secret"), and Bensinger ("doesn't unambiguously refer to the thing you're trying to point at").
 
-My thinking here was that the posse's previous email campaigns had been doomed to failure by being too closely linked to the politically-contentious object-level topic which reputable people had strong incentives not to touch with a ten-foot pole. So if I wrote this post _just_ explaining what was wrong with the claims Yudkowsky and Alexander had made about the philosophy of language, with perfectly innocent examples about dolphins and job titles, that would remove the political barrier and [leave a line of retreat](https://www.lesswrong.com/posts/3XgYbghWruBMrPTAL/leave-a-line-of-retreat) for Yudkowsky to correct the philosophy of language error. And then if someone with a threatening social-justicey aura were to say, "Wait, doesn't this contradict what you said about trans people earlier?", stonewall them. (Stonewall _them_ and not _me_!)
+My thinking here was that the posse's previous email campaigns had been doomed to failure by being too closely linked to the politically-contentious object-level topic which reputable people had strong incentives not to touch with a ten-foot pole. So if I wrote this post _just_ explaining what was wrong with the claims Yudkowsky and Alexander had made about the philosophy of language, with perfectly innocent examples about dolphins and job titles, that would remove the political barrier and [leave a line of retreat](https://www.lesswrong.com/posts/3XgYbghWruBMrPTAL/leave-a-line-of-retreat) for Yudkowsky to correct the philosophy of language error. Then if someone with a threatening social-justicey aura were to say, "Wait, doesn't this contradict what you said about trans people earlier?", stonewall them. (Stonewall _them_ and not _me_!)
 
 I could see a case that it was unfair of me to include subtext and then expect people to engage with the text, but if we weren't going to get into full-on gender-politics on _Less Wrong_ (which seemed like a bad idea), but gender politics _was_ motivating an epistemology error, I wasn't sure what else I was supposed to do! I was pretty constrained here!
 
 (I did regret having accidentally "poisoned the well" the previous month by impulsively sharing the previous year's ["Blegg Mode"](/2018/Feb/blegg-mode/) [as a _Less Wrong_ linkpost](https://www.lesswrong.com/posts/GEJzPwY8JedcNX2qz/blegg-mode). "Blegg Mode" had originally been drafted as part of "... To Make Predictions" before getting spun off as a separate post. Frustrated in March at our failing email campaign, I thought it was politically "clean" enough to belatedly share, but it proved to be insufficiently [deniably allegorical](/tag/deniably-allegorical/). It's plausible that some portion of the _Less Wrong_ audience would have been more receptive to "... Boundaries?" as not-politically-threatening philosophy, if they hadn't been alerted to the political context by the 60+-comment trainwreck on the "Blegg Mode" linkpost.)
 
------
+On 13 April, I pulled the trigger on publishing "... Boundaries?", and wrote to Yudkowsky again, a fourth time (!), asking if he could _either_ publicly endorse the post, _or_ publicly comment on what he thought the post got right and what he thought it got wrong; and, that if engaging on this level was too expensive for him in terms of spoons, if there was any action I could take to somehow make it less expensive? [...] (Subject: "movement to clarity; or, rationality court filing")
+
+
 
-[TODO: Jessica on corruption—
-> I am reminded of someone who I talked with about Zack writing to you and Scott to request that you clarify the category boundary thing.  This person had an emotional reaction described as a sense that "Zack should have known that wouldn't work" (because of the politics involved, not because Zack wasn't right).  Those who are savvy in high-corruption equilibria maintain the delusion that high corruption is common knowledge, to justify expropriating those who naively don't play along, by narratizing them as already knowing and therefore intentionally attacking people, rather than being lied to and confused.
-]
 
-[TODO small section: concern about bad faith nitpicking—
 
 One reason someone might be reluctant to correct mistakes when pointed out, is the fear that such a policy could be abused by motivated nitpickers. It would be pretty annoying to be obligated to churn out an endless stream of trivial corrections by someone motivated to comb through your entire portfolio and point out every little thing you did imperfectly, ever.
 
 I wondered if maybe, in Scott or Eliezer's mental universe, I was a blameworthy (or pitiably mentally ill) nitpicker for flipping out over a blog post from 2014 (!) and some Tweets (!!) from November. Like, really? I, too, had probably said things that were wrong _five years ago_.
 
-But, well, I thought I had made a pretty convincing that a lot of people are making a correctable and important rationality mistake, such that the cost of a correction (about the philosophy of language specifically, not any possible implications for gender politics) would actually be justified here. If someone had put _this much_ effort into pointing out an error _I_ had made four months or five years ago and making careful arguments for why it was important to get the right answer, I think I _would_ put some serious thought into it.
+But, well, I thought I had made a pretty convincing that a lot of people are making a correctable and important rationality mistake, such that the cost of a correction (about the philosophy of language specifically, not any possible implications for gender politics) would actually be justified here. As Ben pointed out, if someone had put _this much_ effort into pointing out an error _I_ had made four months or five years ago and making careful arguments for why it was important to get the right answer, I probably _would_ put some serious thought into it.
+
+Jessica mentioned talking with someone about me writing to Yudkowsky and Alexander requesting that they clarify the category boundary thing. This person had an emotional reaction described as a sense that I should have known that wouldn't work—because of the politics involved, not because I wasn't right.
 
-]
 
+"Those who are savvy in high-corruption equilibria maintain the delusion that high corruption is common knowledge, to justify expropriating those who naively don't play along, by narratizing them as already knowing and therefore intentionally attacking people, rather than being lied to and confused."
 
 
 
@@ -529,13 +561,20 @@ I found it trouble to make progress on. I felt—constrained. I didn't know how
 
 
 [TODO 2019 activities—
-"Schelling Categories" Aug 2019, "Maybe Lying Doesn't Exist" Oct 2019, "Algorithms of Deception!" Oct 2019, "Heads I Win" Sep 2019, "Firming Up ..." Dec 2019
+
 "epistemic defense" meeting
 
-bitter comments about rationalists—
-https://www.greaterwrong.com/posts/qXwmMkEBLL59NkvYR/the-lesswrong-2018-review-posts-need-at-least-2-nominations/comment/d4RrEizzH85BdCPhE
+"Schelling Categories" Aug 2019
+
+"Maybe Lying Doesn't Exist" Oct 2019
+
+"Algorithms of Deception!" Oct 2019
+
+"Heads I Win" Sep 2019
+
+"Firming Up ..." Dec 2019
+
 
-]
 
 [TODO section on factional conflict:
 Michael on Anna as cult leader
@@ -546,6 +585,7 @@ assortment of agendas
 mutualist pattern where Michael by himself isn't very useful for scholarship (he just says a lot of crazy-sounding things and refuses to explain them), but people like Sarah and me can write intelligible things that secretly benefited from much less legible conversations with Michael.
 ]
 
+
 [TODO: Yudkowsky throwing NRx under the bus; tragedy of recursive silencing
 15 Sep Glen Weyl apology
 ]
@@ -588,24 +628,101 @@ I snapped https://www.lesswrong.com/posts/bSmgPNS6MTJsunTzS/maybe-lying-doesn-t-
 Christmas party
 playing on a different chessboard
 people reading funny GPT-2 quotes
-Tsvi said it would be sad if I had to leave the Bay Area
 
-A MIRI researcher 
+A MIRI researcher sympathetically told me that it would be sad if I had to leave the Bay Area, which I thought was nice. There was nothing about the immediate conversational context to suggest that I might have to leave the Bay, but I guess by this point, my existence had become a context.
 
 motivation deflates after Christmas victory
 5 Jan memoir as nuke
 ]
 
-There's another very important part of the story that would fit around here chronologically, but unfortunately, it's not my story to tell.
 
-[TODO: theorizing about on the margin]
+There's another extremely important part of the story that _would_ fit around here chronologically, but I again find myself constrained by privacy norms: everyone's common sense of decency (this time, even including my own) screams that it's not my story to tell.
 
-[TODO: "Autogenderphilia Is Common"]
+Here I again need to make a digression about privacy norms. Adherence to norms is fundamentally fraught for the same reason as AI alignment is. That is, in [rich domains](https://arbital.com/p/rich_domain/), attempts to regulate behavior with explicit constraints face a lot of adversarial pressure from optimizers bumping up against the constraint, and finding the [nearest unblocked strategies](https://arbital.greaterwrong.com/p/nearest_unblocked) that circumvent the constraint. The intent of privacy norms restricting what things you're allowed to say, is to conceal information. But _information_ in Shannon's sense is about what states of the world can be inferred given the states of communication signals; it's much more expansive than the denotative meaning of a text, what we would colloquially think of as the explicit "content" of a message.
+
+If norms can only regulate the denotative meaning of a text (because trying to regulate subtext is too subjective for a norm-enforcing coalition to coordinate on), someone who would prefer to reveal private information, but also wants to comply with privacy norms, has an incentive to leak everything they possibly can as subtext—to imply it, and hope to escape punishment on grounds of not having "really said it." And if there's some sufficiently egregious letter-complying-but-spirit-violating evasion of the norm, that a coalition _can_ coordinate on enforcing, the info-revealer has an incentive to stay _just_ shy of being that egregious.
+
+Thus, it's unclear how much mere adherence to norms helps, when people's wills are actually misaligned. If I'm furious at Yudkowsky for prevaricating about my Something to Protect, and am in fact _more_ furious rather than less that he managed to do it without technically "lying", I should not debase myself by thinking myself innocent for not having "really said it."
+
+Having considered all this, here's what I think I can say: I spent a number of hours in the first half of 2020 working on a private Document about a hypothesis that had occured to me.
+
+Previously, I had already thought it was nuts that the culture of trans ideology was exerting influence the rearing of gender-non-conforming children.
+
+claims that children who are far outside the typical norm of _behavior_ (_e.g._, social play styles) for their sex—very tomboyish girls and very feminine boys
+
+[TODO: pandemic starts]
+
+[TODO: "Autogenderphilia Is Common" https://slatestarcodex.com/2020/02/10/autogenderphilia-is-common-and-not-especially-related-to-transgender/]
 
 [TODO: help from Jessica for "Unnatural Categories"]
 
-[TODO: "out of patience" email]
-[TODO: Sep 2020 categories clarification from EY—victory?!]
+[TODO: 2 June, I send an email to Cade Metz, who had DMed me on Twitter
+https://slatestarcodex.com/2020/09/11/update-on-my-situation/
+]
+
+[TODO: "out of patience" email
+
+
+> To: Eliezer Yudkowsky <[redacted]>  
+> Cc: Anna Salamon <[redacted]>  
+> Date: 13 September 2020 2:24 _a.m._  
+> Subject: out of patience  
+>
+>> "I could beg you to do it in order to save me. I could beg you to do it in order to avert a national disaster. But I won't. These may not be valid reasons. There is only one reason: you must say it, because it is true."  
+>> —_Atlas Shrugged_ by Ayn Rand
+>
+> Dear Eliezer (cc Anna as mediator):
+> 
+> Sorry, I'm getting _really really_ impatient (maybe you saw my impulsive Tweet-replies today; and I impulsively called Anna today; and I've spent the last few hours drafting an even more impulsive hysterical-and-shouty potential _Less Wrong_ post; but now I'm impulsively deciding to email you in the hopes that I can withhold the hysterical-and-shouty post in favor of a lower-drama option of your choice): **is there _any_ way we can resolve the categories dispute _in public_?! Not** any object-level gender stuff which you don't and shouldn't care about, **_just_ the philosophy-of-language part.**
+>
+> My grievance against you is *very* simple. [You are *on the public record* claiming that](https://twitter.com/ESYudkowsky/status/1067198993485058048):
+>
+>> you're not standing in defense of truth if you insist on a word, brought explicitly into question, being used with some particular meaning.
+>
+> I claim that this is _false_. **I think I _am_ standing in defense of truth when I insist on a word, brought explicitly into question, being used with some particular meaning, when I have an _argument_ for _why_ my preferred usage does a better job of "carving reality at the joints" and the one bringing my usage into question doesn't have such an argument. And in particular, "This word usage makes me sad" doesn't count as a relevant argument.** I [agree that words don't have intrinsic ontologically-basic meanings](https://www.lesswrong.com/posts/4hLcbXaqudM9wSeor/philosophy-in-the-darkest-timeline-basics-of-the-evolution), but precisely _because_ words don't have intrinsic ontologically-basic meanings, there's no _reason_ to challenge someone's word usage except _because_ of the hidden probabilistic inference it embodies.
+>
+> Imagine one day David Gerard of /r/SneerClub said, "Eliezer Yudkowsky is a white supremacist!" And you replied: "No, I'm not! That's a lie." And imagine E.T. Jaynes was still alive and piped up, "You are _ontologcially confused_ if you think that's a false assertion. You're not standing in defense of truth if you insist on words, such _white supremacist_, brought explicitly into question, being used with some particular meaning." Suppose you emailed Jaynes about it, and he brushed you off with, "But I didn't _say_ you were a white supremacist; I was only targeting a narrow ontology error." In this hypothetical situation, I think you might be pretty upset—perhaps upset enough to form a twenty-one month grudge against someone whom you used to idolize?
+>
+> I agree that pronouns don't have the same function as ordinary nouns. However, **in the English language as actually spoken by native speakers, I think that gender pronouns _do_ have effective "truth conditions" _as a matter of cognitive science_.** If someone said, "Come meet me and my friend at the mall; she's really cool and you'll like her", and then that friend turned out to look like me, **you would be surprised**.
+> 
+> I don't see the _substantive_ difference between "You're not standing in defense of truth [...]" and "I can define a word any way I want." [...]
+>
+> [...]
+>
+> As far as your public output is concerned, it *looks like* you either changed your mind about how the philosophy of language works, or you think gender is somehow an exception. If you didn't change your mind, and you don't think gender is somehow an exception, is there some way we can _get that on the public record **somewhere**?!_
+>
+> As an example of such a "somewhere", I had asked you for a comment on my explanation, ["Where to Draw the Boundaries?"](https://www.lesswrong.com/posts/esRZaPXSHgWzyB2NL/where-to-draw-the-boundaries) (with non-politically-hazardous examples about dolphins and job titles) [... redacted ...] I asked for a comment from Anna, and at first she said that she would need to "red team" it first (because of the political context), and later she said that she was having difficulty for other reasons. Okay, the clarification doesn't have to be on _my_ post. **I don't care about credit! I don't care whether or not anyone is sorry! I just need this _trivial_ thing settled in public so that I can stop being in pain and move on with my life.**
+>
+> As I mentioned in my Tweets today, I have a longer and better explanation than "... Boundaries?" mostly drafted. (It's actually somewhat interesting; the logarithmic score doesn't work as a measure of category-system goodness because it can only reward you for the probability you assign to the _exact_ answer, but we _want_ "partial credit" for almost-right answers, so the expected squared error is actually better here, contrary to what you said in [the "Technical Explanation"](https://yudkowsky.net/rational/technical/) about what Bayesian statisticians do). [... redacted]
+>
+> The *only* thing I've been trying to do for the past twenty-one months
+is make this simple thing established "rationalist" knowledge:
+>
+> (1) For all nouns _N_, you can't define _N_ any way you want, [for at least 37 reasons](https://www.lesswrong.com/posts/FaJaCgqBKphrDzDSj/37-ways-that-words-can-be-wrong).
+>
+> (2) *Woman* is such a noun.
+>
+> (3) Therefore, you can't define the word *woman* any way you want.
+> 
+> (Note, **this is _totally compatible_ with the claim that trans women are women, and trans men are men, and nonbinary people are nonbinary!** It's just that **you have to _argue_ for why those categorizations make sense in the context you're using the word**, rather than merely asserting it with an appeal to arbitrariness.)
+>
+> This is **literally _modus ponens_**. I don't understand how you expect people to trust you to save the world with a research community that _literally cannot perform modus ponens._
+>
+> [redacted ...] See, I thought you were playing on the chessboard of _being correct about rationality_. Such that, if you accidentally mislead people about your own philosophy of language, you could just ... issue a clarification? I and Michael and Ben and Sarah and [redacted] _and Jessica_ wrote to you about this and explained the problem in _painstaking_ detail [... redacted ...] Why? **Why is this so hard?!**
+>
+> [redacted]
+>
+> No. The thing that's been driving me nuts for twenty-one months is that <strong><em><span style="color: #F00000;">I expected Eliezer Yudkowsky to tell the truth</span></strong></em>. I remain,
+>
+> Your heartbroken student,
+
+[TODO: also excerpt out-of-patience followup email?]
+
+[TODO: Sep 2020 categories clarification from EY—victory?!
+https://www.facebook.com/yudkowsky/posts/10158853851009228
+_ex cathedra_ statement that gender categories are not an exception to the rule, only 1 year and 8 months after asking for it
+
+]
 
 [TODO: briefly mention breakup with Vassar group]
 
@@ -623,6 +740,17 @@ somehow accuracy seems more fundamental than power or resources ... could that b
 
 And really, that _should_ have been the end of the story. At the trifling cost of two years of my life, we finally got a clarification from Yudkowsky that you can't define the word _woman_ any way you like. I didn't think I was entitled to anything more than that. I was satsified. I still published "Unnatural Categories Are Optimized for Deception" in January 2021, but if I hadn't been further provoked, I wouldn't have occasion to continue waging the robot-cult religious civil war.
 
+[TODO: NYT affair and Brennan link
+https://astralcodexten.substack.com/p/statement-on-new-york-times-article
+https://reddragdiva.tumblr.com/post/643403673004851200/reddragdiva-topher-brennan-ive-decided-to-say
+https://www.facebook.com/yudkowsky/posts/10159408250519228
+
+Scott Aaronson on the Times's hit piece of Scott Alexander—
+https://scottaaronson.blog/?p=5310
+> The trouble with the NYT piece is not that it makes any false statements, but just that it constantly insinuates nefarious beliefs and motives, via strategic word choices and omission of relevant facts that change the emotional coloration of the facts that it does present.
+
+]
+
 ... except that Yudkowsky reopened the conversation in February 2021, with [a new Facebook post](https://www.facebook.com/yudkowsky/posts/10159421750419228) explaining the origins of his intuitions about pronoun conventions and concluding that, "the simplest and best protocol is, '"He" refers to the set of people who have asked us to use "he", with a default for those-who-haven't-asked that goes by gamete size' and to say that this just _is_ the normative definition. Because it is _logically rude_, not just socially rude, to try to bake any other more complicated and controversial definition _into the very language protocol we are using to communicate_."
 
 (_Why?_ Why reopen the conversation, from the perspective of his chessboard? Wouldn't it be easier to just stop digging?)
@@ -709,9 +837,9 @@ _I knew_. Even then, _I knew_ I had to qualify my not liking to be tossed into a
 
 It would seem that in the current year, that culture is dead—or at least, if it does have any remaining practitioners, they do not include Eliezer Yudkowsky.
 
-At this point, some people would argue that I'm being too uncharitable in harping on the "not liking to be tossed into a [...] Bucket" paragraph. The same post does also explicitly say that "[i]t's not that no truth-bearing propositions about these issues can possibly exist." I agree that there are some interpretations of "not lik[ing] to be tossed into a Male Bucket or Female Bucket" that make sense, even though biological sex denialism does not make sense. Given that the author is Eliezer Yudkowsky, should I not assume that he "really meant" to communicate the reading that does make sense, rather than the one that doesn't make sense?
+At this point, some people would argue that I'm being too uncharitable in harping on the "not liking to be tossed into a [...] Bucket" paragraph. The same post does _also_ explicitly says that "[i]t's not that no truth-bearing propositions about these issues can possibly exist." I _agree_ that there are some interpretations of "not lik[ing] to be tossed into a Male Bucket or Female Bucket" that make sense, even though biological sex denialism does not make sense. Given that the author is Eliezer Yudkowsky, should I not give him the benefit of the doubt and assume that he "really meant" to communicate the reading that does make sense, rather than the one that doesn't make sense?
 
-I reply: _given that the author is Eliezer Yudkowsky_, no, obviously not. Yudkowsky is just _too talented of a writer_ for me to excuse his words as an artifact of unclear writing. Where the text is ambiguous about whether biological sex is a real thing that people should be able to talk about, I think it's _deliberately_ ambiguous. When smart people act dumb, [it's often wise to conjecture that their behavior represents _optimized_ stupidity](https://www.lesswrong.com/posts/sXHQ9R5tahiaXEZhR/algorithmic-intent-a-hansonian-generalized-anti-zombie)—apparent "stupidity" that achieves a goal through some other channel than their words straightforwardly reflecting the truth. Someone who was _actually_ stupid wouldn't be able to generate text with a specific balance of insight and selective stupidity fine-tuned to reach a gender-politically convenient conclusion without explicitly invoking any controversial gender-political reasoning. The point of the post is to pander to the biological sex denialists in his robot cult, without technically saying anything unambiguously false that someone could point out as a "lie."
+I reply: _given that the author is Eliezer Yudkowsky_, no, obviously not. I have been ["trained in a theory of social deception that says that people can arrange reasons, excuses, for anything"](https://www.glowfic.com/replies/1820866#reply-1820866), such that it's informative ["to look at what _ended up_ happening, assume it was the _intended_ result, and ask who benefited."](https://www.hpmor.com/chapter/97) Yudkowsky is just _too talented of a writer_ for me to excuse his words as an accidental artifact of unclear writing. Where the text is ambiguous about whether biological sex is a real thing that people should be able to talk about, I think it's _deliberately_ ambiguous. When smart people act dumb, it's often wise to conjecture that their behavior represents [_optimized_ stupidity](https://www.lesswrong.com/posts/sXHQ9R5tahiaXEZhR/algorithmic-intent-a-hansonian-generalized-anti-zombie)—apparent "stupidity" that achieves a goal through some other channel than their words straightforwardly reflecting the truth. Someone who was _actually_ stupid wouldn't be able to generate text with a specific balance of insight and selective stupidity fine-tuned to reach a gender-politically convenient conclusion without explicitly invoking any controversial gender-political reasoning. I think the point of the post is to pander to the biological sex denialists in his robot cult, without technically saying anything unambiguously false that someone could point out as a "lie."
 
 Consider the implications of Yudkowsky giving as a clue as to the political forces as play in the form of [a disclaimer comment](https://www.facebook.com/yudkowsky/posts/10159421750419228?comment_id=10159421833274228):
 
@@ -810,7 +938,7 @@ This is a shockingly high standard for anyone to aspire to live up to—but what
 
 "I don't see what the alternative is besides getting shot," Yudkowsky muses (where presumably, 'getting shot' is a metaphor for a large negative utility, like being unpopular with progressives). Yes, an astute observation! And _any other partisan hack could say exactly the same_, for the same reason. Why does the campaign manager withhold the results of the 11th question? Because he doesn't see what the alternative is besides getting shot.
 
-If the idea of being fired from the Snodgrass campaign or being unpopular with progressives is _so_ terrifying to you that it seems analogous to getting shot, then, if those are really your true values, then sure—say whatever you need to say to keep your job and your popularity, as is personally prudent. You've set your price. But if the price you put on the intellectual integrity of your so-called "rationalist" community is similar to that of the Snodgrass for Mayor campaign, you shouldn't be surprised if intelligent, discerning people accord similar levels of credibility to the two groups' output.
+Yudkowsky [sometimes](https://www.lesswrong.com/posts/K2c3dkKErsqFd28Dh/prices-or-bindings) [quotes](https://twitter.com/ESYudkowsky/status/1456002060084600832) _Calvin and Hobbes_: "I don't know which is worse, that everyone has his price, or that the price is always so low." If the idea of being fired from the Snodgrass campaign or being unpopular with progressives is _so_ terrifying to you that it seems analogous to getting shot, then, if those are really your true values, then sure—say whatever you need to say to keep your job and your popularity, as is personally prudent. You've set your price. But if the price you put on the intellectual integrity of your so-called "rationalist" community is similar to that of the Snodgrass for Mayor campaign, you shouldn't be surprised if intelligent, discerning people accord similar levels of credibility to the two groups' output.
 
 I see the phrase "bad faith" thrown around more than I think people know what it means. "Bad faith" doesn't mean "with ill intent", and it's more specific than "dishonest": it's [adopting the surface appearance of being moved by one set of motivations, while actually acting from another](https://en.wikipedia.org/wiki/Bad_faith).
 
@@ -918,9 +1046,11 @@ Accordingly, I tried the object-level good-faith argument thing _first_. I tried
 
 What makes all of this especially galling is the fact that _all of my heretical opinions are literally just Yudkowsky's opinions from the 'aughts!_ My whole thing about how changing sex isn't possible with existing technology because the category encompasses so many high-dimensional details? Not original to me! I [filled in a few technical details](/2021/May/sexual-dimorphism-in-the-sequences-in-relation-to-my-gender-problems/#changing-sex-is-hard), but again, this was _in the Sequences_ as ["Changing Emotions"](https://www.lesswrong.com/posts/QZs4vkC7cbyjL9XA9/changing-emotions). My thing about how you can't define concepts any way you want because there are mathematical laws governing which category boundaries compress your anticipated experiences? Not original to me! I [filled in](https://www.lesswrong.com/posts/esRZaPXSHgWzyB2NL/where-to-draw-the-boundaries) [a few technical details](https://www.lesswrong.com/posts/onwgTH6n8wxRSo2BJ/unnatural-categories-are-optimized-for-deception), but [_we had a whole Sequence about this._](https://www.lesswrong.com/posts/FaJaCgqBKphrDzDSj/37-ways-that-words-can-be-wrong)
 
-Seriously, you think I'm _smart enough_ to come up with all of this indepedently? I'm not! I ripped it all off from Yudkowsky back in the 'aughts _when he still gave a shit about telling the truth_. (Actively telling the truth, and not just technically not lying.)
+Seriously, you think I'm _smart enough_ to come up with all of this indepedently? I'm not! I ripped it all off from Yudkowsky back in the 'aughts _when he still gave a shit about telling the truth_. (Actively telling the truth, and not just technically not lying.) The things I'm hyperfocused on that he thinks are politically impossible to say, are things he _already said_, that anyone could just look up!
+
+I guess the point is that the egregore doesn't have the logical or reading comprehension for that?—or rather the egregore has no reason to care about the past; if you get tagged by the mob as an Enemy, your past statements will get dug up as evidence of foul present intent, but if you're doing good enough of playing the part today, no one cares what you said in 2009?
 
-Does ... does he expect us not to _notice_? Or does he think that "everybody knows"?
+Does ... does he expect the rest of us not to _notice_? Or does he think that "everybody knows"?
 
 But I don't, think that everybody knows. And I'm not, giving up that easily. Not on an entire subculture full of people.
 
@@ -938,7 +1068,7 @@ The battle that matters—and I've been _very_ explicit about this, for years—
 
 This is a battle between Feelings and Truth, between Politics and Truth.
 
-In order to take the side of Truth, you need to be able to tell Joshua Norton that he's not actually Emperor of the United States (even if it hurts him). You need to be able to tell a prideful autodidact that the fact that he's failing quizzes in community college differential equations class, is evidence that his study methods aren't doing what he thought they were (even if it hurts him). And you need to be able to say that trans women are male and trans men are female _with respect to_ a female/male "sex" concept that encompasses the many traits that aren't affected by contemporary surgical and hormonal interventions (even if it hurts someone who does not like to be tossed into a Male Bucket or a Female Bucket as it would be assigned by their birth certificate, and—yes—even if it probabilistically contributes to that person's suicide).
+In order to take the side of Truth, you need to be able to tell Joshua Norton that he's not actually Emperor of the United States (even if it hurts him). You need to be able to tell a prideful autodidact that the fact that he's failing quizzes in community college differential equations class, is evidence that his study methods aren't doing what he thought they were (even if it hurts him). And you need to be able to say, in public, that trans women are male and trans men are female _with respect to_ a female/male "sex" concept that encompasses the many traits that aren't affected by contemporary surgical and hormonal interventions (even if it hurts someone who does not like to be tossed into a Male Bucket or a Female Bucket as it would be assigned by their birth certificate, and—yes—even if it probabilistically contributes to that person's suicide).
 
 If you don't want to say those things because hurting people is wrong, then you have chosen Feelings.
 
@@ -990,6 +1120,8 @@ https://twitter.com/ESYudkowsky/status/1404700330927923206
 
 I mean, I wouldn't _call_ it a "dark conspiracy" exactly, but if the people with intellectual authority are computing what to say on the principle of "it is sometimes personally prudent and not community-harmful to post [their] agreement with Stalin", and Stalin cares a lot about doing damage on issues legible and important to me, then, pragmatically, I think that has _similar effects_ on the state of our collective knowledge as a dark conspiracy, even if the mechanism of coordination is each individual being separately terrified of Stalin, rather than them meeting with dark robes to plot under a full moon.
 
+[when you consider the contrast between how Yudkowsky talks about sex differences, and how he panders to trans people—that really does look like he's participating in a conspiracy to do damage on issues legible to me; if there's no conspiracy, how else am I supposed to explain the difference?]
+
 ]
 
 [TODO: sneering at post-rats; David Xu interprets criticism of Eliezer as me going "full post-rat"?! 
@@ -1040,7 +1172,7 @@ The Yudkowsky of 2007 starts by quoting a passage from George Orwell's _1984_, i
 
 The Yudkowsky of 2007 continues—it's again worth quoting at length—
 
-> What if self-deception helps us be happy?  What if just running out and overcoming bias will make us—gasp!—_unhappy?_ Surely, _true_ wisdom would be _second-order_ rationality, choosing when to be rational. That way you can decide which cognitive biases should govern you, to maximize your happiness.
+> What if self-deception helps us be happy? What if just running out and overcoming bias will make us—gasp!—_unhappy?_ Surely, _true_ wisdom would be _second-order_ rationality, choosing when to be rational. That way you can decide which cognitive biases should govern you, to maximize your happiness.
 >
 > Leaving the morality aside, I doubt such a lunatic dislocation in the mind could really happen.
 >
@@ -1082,7 +1214,18 @@ I don't doubt Yudkowsky could come up with some clever casuistry why, _technical
 
 [TODO: if he's reading this, win back respect— reply, motherfucker]
 
-[TODO: the Death With Dignity era]
+[TODO: the Death With Dignity era
+
+"Death With Dignity" isn't really an update; he used to refuse to give a probability, and now he says the probability is ~0
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+https://twitter.com/esyudkowsky/status/1164332124712738821
+> I unfortunately have had a policy for over a decade of not putting numbers on a few things, one of which is AGI timelines and one of which is *non-relative* doom probabilities.  Among the reasons is that my estimates of those have been extremely unstable.
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+/2017/Jan/from-what-ive-tasted-of-desire/
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 I don't, actually, know how to prevent the world from ending. Probably we were never going to survive. (The cis-human era of Earth-originating intelligent life wasn't going to last forever, and it's hard to exert detailed control over what comes next.) But if we're going to die either way, I think it would be _more dignified_ if Eliezer Yudkowsky were to behave as if he wanted his faithful students to be informed. Since it doesn't look like we're going to get that, I think it's _more dignified_ if his faithful students _know_ that he's not behaving like he wants us to be informed. And so one of my goals in telling you this long story about how I spent (wasted?) the last six years of my life, is to communicate the moral that **I don't trust Eliezer Yudkowsky to tell the truth, and I don't think you should trust him, either**—and that this is a _problem_ for the future of humanity, to the extent that there is a future of humanity.