changed my mind again re: scope of "Challenges"
[Ultimately_Untrue_Thought.git] / content / drafts / challenges-to-yudkowskys-pronoun-reform-proposal.md
index 0893fd0..2db52df 100644 (file)
@@ -57,7 +57,7 @@ Could it, perhaps, be the case that public intellectuals in the current year mig
 
 Really, the circular definition shouldn't satisfy _anyone_: people who want someone to call them _usted_ (or _tú_), do so _because_ of the difference in meaning and implied familiarity/respect, in the _existing_ (pre-reform) language. (Where else could such a preference possibly come from?) From an AI design standpoint, the circular redefinition can be seen as a form of ["wireheading"](https://www.lesswrong.com/posts/aMXhaj6zZBgbTrfqA/a-definition-of-wireheading). You want people to respect you as a superior, and if they respected you as a superior, they'd call you _usted_. That could make a policy of coercing people into calling you _usted_ seem superficially appealing. But the appeal solely rests on confusing the pre-reform meaning (under which the choice of _usted_ implies respect and is therefore desirable) and the post-reform meaning (under which the choice implies nothing). Whether or not the proponent of the change consciously _notices_ the problem, the redefinition is _functionally_ "hypocritical": it's only desirable insofar as people aren't _actually_ using it internally.
 
-Indeed, when I look at what contemporary trans activists write, I don't see them being satisfied by this idea that pronoun choices _don't mean anything_. [In the words of one Twitter user](https://twitter.com/AFROlNCOGNlTO/status/13890805920844636180):
+Indeed, when I look at what contemporary trans activists write, I don't see them approving of this idea that pronoun choices _don't mean anything_. [In the words of one Twitter user](https://twitter.com/AFROlNCOGNlTO/status/13890805920844636180):
 
 > misgendering sucks, but what feels even more violent is when people get my pronouns right and i can tell they still perceive me as a man
 
@@ -67,7 +67,7 @@ In the [words of](https://twitter.com/pangmeli/status/1079097805250224130) [anot
 
 > like let's be real—the reason you have a hard time "remembering" her pronoun is because you don't really think of her as a her. if you practiced thinking of her as a her, her pronoun would just come. and then you wouldn't be privately betraying her in your head all the time.
 
-These authors are to be commended for making their view so clear and explicit: in order to not betray your trans friends (according to this view), you need to think about them the way they want you to think about them. Mere verbal pronoun compliance in the absence of underlying belief is insufficient and possibly treacherous.
+These authors are to be commended for making their view so clear and explicit: in order to not betray your trans friends (according to this view), you need to think of them as the gender that they say they are. Mere verbal pronoun compliance in the absence of underlying belief is insufficient and possibly treacherous.
 
 This point that pronoun changes are desired precisely _because_ of what they _do_ imply about sex categories in the existing English language is a pretty basic one, that one should think should scarcely need to be explained. And yet Yudkowsky steadfastly ignores the role of existing meanings in this debate, bizarrely writing as if we were defining a conlang from scratch:
 
@@ -89,7 +89,7 @@ Nevertheless, it is a fact _about contemporary English_ that "dog" means dog. If
 
 Or suppose I wrote a Facebook post arguing that it's bad language design that "billion" means 1,000,000,000 instead of 2001. You see, the etymology comes from the prefix [bi-](https://en.wiktionary.org/wiki/bi-) (meaning two, from the Latin _bis_), combined with [_mille_](https://en.wiktionary.org/wiki/mille#Latin) (Latin for 1000), combined with the [augmentive](https://en.wiktionary.org/wiki/augmentative#English) suffix [_-one_](https://en.wiktionary.org/wiki/-one#Italian). How do you get 10<sup>9</sup> from that, huh? (It turns out there's [an explanation](https://en.wiktionary.org/wiki/-illion#English), but I don't find it intuitive.) Clearly, it's better language design if the meaning of number words straightforwardly reflect their parts, so "billion" should mean 2001 (_bi-_, _mille_, -_one_; 2, times 1000, plus 1).
 
-Even if you found this argument compelling from an theoretical language-design perspective after it had been presented to you, if I were to subsequently go around calling myself a _billionaire_ (and condescendingly Tweeting about how anyone objecting to this usage is ontologically confused), you might suspect that I probably had some _other reason_ to come up with this _particular_ theoretical language-design argument—probably a reason having to do with what "billion" _already_ means in the usage of actually-existing English speakers, _even if_ you honestly think the existing English language is poorly designed in that aspect.
+Even if you found this argument compelling from an theoretical language-design perspective after it had been presented to you, if I were to subsequently go around calling myself a _billionaire_ (and condescendingly Tweeting about how anyone objecting to this usage is ontologically confused), you would probably suspect that I probably had some _other reason_ to come up with this _particular_ theoretical language-design argument—probably a reason having to do with what "billion" _already_ means in the usage of actually-existing English speakers, _even if_ you honestly think the existing English language is poorly designed in that aspect.
 
 The inseparability of meaning from behavior-and-usage may be clearer if considered in a context other than that of natural language. Take computer programs. Sometimes programmers make bad design decisions. For example, in the C programming language, [it's standard to represent strings (textual data) in memory with a sequence of bytes ending in a zero (null) character](https://en.wikipedia.org/wiki/Null-terminated_string); the machine only knows where the string stops when it reaches the null at the end. This convention has a lot of disadvantages relative to the alternative of [prefixing the string data with the length](https://en.wikipedia.org/wiki/String_(computer_science)#Length-prefixed); a missing or misplaced null character could cause the machine to erroneously read or write data in adjacent memory, causing serious bugs or security vulnerabilities.
 
@@ -155,17 +155,19 @@ It's a good question. And my answer is, even without mind-reading technology, pe
 
 And the thing is, Eliezer Yudkowsky is a native English speaker born in 1979. As a native English speaker born in 1987, I have a _pretty good_ mental model of how native English speakers born in the late 20th century use language. And one of the things native English speakers born in the late 20th century are _very good_ at doing, is noticing what sex people are and using the corresponding pronouns without consciously thinking about it, because the pronouns are attached to the concept of sex in their heads more firmly than proper names are attached to something in their heads.
 
-I would bet at very generous odds at some point in his four decades on Earth, Eliezer Yudkowsky has used _she_ or _he_ on the basis of perceived sex to refer to someone whose name he didn't know. Because _all native English speakers do this_. Moreover, we can say something about the [cognitive algorithm](https://www.lesswrong.com/posts/HcCpvYLoSFP4iAqSz/rationality-appreciating-cognitive-algorithms) underlying _how_ they do this: [people can recognize sex from facial photos _alone_ (hair covered, males clean-shaven) at 96% accuracy](/papers/bruce_et_al-sex_discrimination_how_do_we_tell.pdf). In naturalistic settings where we can see and hear more [secondary sex characteristics](https://en.wikipedia.org/wiki/Secondary_sex_characteristic#In_humans) than just someone's face (build, height, breasts, [voice](/papers/puts_et_al-masculine_voices_signal_mens_threat_potential.pdf), [gait](https://sillyolme.wordpress.com/2010/09/24/all-the-wrong-moves/), _&c_.), accuracy would be even greater. It's not a mystery why people can get sex-based pronouns "right" the vast majority of the time without having to be told or remember specific people's pronouns.
+I would bet at very generous odds at some point in his four decades on Earth, Eliezer Yudkowsky has used _she_ or _he_ on the basis of perceived sex to refer to someone whose name he didn't know. Because _all native English speakers do this_. Moreover, we can say something about the [cognitive algorithm](https://www.lesswrong.com/posts/HcCpvYLoSFP4iAqSz/rationality-appreciating-cognitive-algorithms) underlying _how_ they do this: for example, [people can recognize sex from facial photos _alone_ (hair covered, males clean-shaven) at 96% accuracy](/papers/bruce_et_al-sex_discrimination_how_do_we_tell.pdf). In naturalistic settings where we can see and hear more [secondary sex characteristics](https://en.wikipedia.org/wiki/Secondary_sex_characteristic#In_humans) than just someone's face (build, height, breasts, [voice](/papers/puts_et_al-masculine_voices_signal_mens_threat_potential.pdf), [gait](https://sillyolme.wordpress.com/2010/09/24/all-the-wrong-moves/), _&c_.), accuracy would be even greater. It's not a mystery why people can get sex-based pronouns "right" the vast majority of the time without having to be told or remember specific people's pronouns.
 
 Conversely, I would also bet at very generous odds that in his four decades on Earth, Eliezer Yudkowsky has very rarely if ever assumed what someone's name is on the basis of their appearance without being told. Because _no native English speakers do this_ (seriously, rather than as a joke or a troll). If you doubt this, try to explain what algorithm you would use to infer that someone's name is "Oliver" based on how they look. What are the "secondary Oliver characteristics", specifically? People for whom it was _actually true_ that names map to appearances the way pronouns map to sex, should not have trouble answering this question!
 
-If there _were_ a substantial contingent of native English speakers who don't interpret pronouns as conveying sex category information, one would expect this to show up in our cultural corpus more often—and yet, I'm actually not aware of any notable examples of this (if you do, let me know in the comments). In contrast, it's very easy to find instances of speakers treating pronouns and sex as synonymous. As an arbitrarily chosen example, in [one episode](https://theamazingworldofgumball.fandom.com/wiki/The_Nest) of the animated series [_The Amazing World of Gumball_](https://tvtropes.org/pmwiki/pmwiki.php/WesternAnimation/TheAmazingWorldOfGumball) featuring the ravenous spawn of our protagonists' evil pet turtle, the anthropomorphic-rabbit [Bumbling Dad](https://tvtropes.org/pmwiki/pmwiki.php/Main/BumblingDad) character [says, "Who's to say this pregnant turtle is a _her_?" and everyone gives him a look](https://www.youtube.com/watch?v=5N2Msnrq7wU&t=14s).
+[TODO: this is why I feel comfortable saying the commenter who introduced "Oliver" was trolling in her teenage memory]
+
+If there _were_ a substantial contingent of native English speakers who don't interpret pronouns as conveying sex category information, one would expect this to show up in our cultural corpus more often—and yet, I'm actually not aware of any notable examples of this. In contrast, it's very easy to find instances of speakers treating pronouns and sex as synonymous. As an arbitrarily chosen example, in [one episode](https://theamazingworldofgumball.fandom.com/wiki/The_Nest) of the animated series [_The Amazing World of Gumball_](https://tvtropes.org/pmwiki/pmwiki.php/WesternAnimation/TheAmazingWorldOfGumball) featuring the ravenous spawn of our protagonists' evil pet turtle, the anthropomorphic-rabbit [Bumbling Dad](https://tvtropes.org/pmwiki/pmwiki.php/Main/BumblingDad) character [says, "Who's to say this pregnant turtle is a _her_?" and everyone gives him a look](https://www.youtube.com/watch?v=5N2Msnrq7wU&t=14s).
 
 The joke, you see, is that bunny-father is unthinkingly applying the stock question "Who's to say _X_ is a he/she?" (which makes sense when _X_ is, _e.g._, "the nurse") in a context where there's an obvious answer—namely, that the referents of "her" pronouns are female and only females get pregnant—but the character is too stupid to notice this, and we enjoy a laugh at his expense.
 
 _The Amazing World of Gumball_ is rated [TV-Y7](https://rating-system.fandom.com/wiki/TV-Y7) and the episode in question came out in 2016. This is not a particularly foreign or distant cultural context, nor one that is expected to tax the cognitive abilities of a seven-year-old child! Is ... is Yudkowsky claiming not to get the joke?
 
-Posed that way, one would imagine not—but if Yudkowsky _does_ get the joke, then I don't think he can simultaneously _honestly_ claim to "not know what it feels like from the inside to feel like a pronoun is attached to something in your head much more firmly than 'doesn't look like an Oliver' is attached to something in your head." In order to get the joke in real time, your brain has to quickly make a multi-step logical inference that depends on the idea that pronouns imply sex. (The turtle is a "her" [iff](https://en.wikipedia.org/wiki/If_and_only_if) female, not-female implies not-pregnant, so if the turtle is pregnant, it must be a "her", by _modus tollens_.) This would seem, pretty straightforwardly, to be a sense in which "a pronoun is attached to something in your head much more firmly than 'doesn't look like an Oliver' is attached to something in your head." I'm really not sure how else I'm supposed to interpret those words!
+Posed that way, one would imagine not—but if Yudkowsky _does_ get the joke, then I don't think he can simultaneously _honestly_ claim to "not know what it feels like from the inside to feel like a pronoun is attached to something in your head much more firmly than 'doesn't look like an Oliver' is attached to something in your head." In order to get the joke in real time, your brain has to quickly make a multi-step logical inference that depends on the idea that pronouns imply sex. (The turtle is a "her" [iff](https://en.wikipedia.org/wiki/If_and_only_if) female, not-female implies not-pregnant, so if the turtle is pregnant, it must be a "her".) This would seem, pretty straightforwardly, to be a sense in which "a pronoun is attached to something in your head much more firmly than 'doesn't look like an Oliver' is attached to something in your head." I'm really not sure how else I'm supposed to interpret those words!
 
 Perhaps it's not justified to question Yudkowsky's "I do not know what it feels like [...]" self-report based on generalizations about English speakers in general? Maybe his mind works differently, but dint of unusual neurodiversity or training in LambdaMOO? But if so, one would perhaps expect some evidence of this in his publicly observable writing? And yet, on the contrary, looking over his works, we can see instances of Yudkowsky treating pronouns as synonymous with sex/gender (just as one would expect a native English speaker born in 1979 to do), contrary to his 2021 self-report of not knowing what this feels like from the inside.
 
@@ -186,7 +188,7 @@ In the Facebook comments, Yudkowsky continues:
 The sheer _chutzpah_ here is jaw-dropping. Someone's feelings don't get to control everybody's language protocol, huh? But—the causal–historical reason we're discussing pronoun reform _at all_ is _precisely_ to let trans people's feelings control everybody's language protocol! The original post is very explicit about this! It says:
 
 > Even _before_ considering all gender issues, there is some sense in which somebody saying "help help pronouns attacking" sounds to me like a sympathetic innocent asking to get out from under a bad system, not like a law-deuniversalizer asking for exceptions from a good system.
-
+>
 > In terms of important things? Those would be all the things I've read—from friends, from strangers on the Internet, above all from human beings who are people—describing reasons someone does not like to be tossed into a Male Bucket or Female Bucket, as it would be assigned by their birth certificate, or perhaps at all.
 
 Okay, so Yudkowsky never thought sex-based pronouns were a good idea in the first place. But the _important thing_, he says, is that some people ("who are people", Yudkowsky pleonastically clarifies, as if anyone had doubted this) don't want other people to use language that refers to what sex they are.
@@ -237,7 +239,7 @@ A cis woman is testifying in court about a brutal rape that horrifically traumat
 
 "Oh. O–okay. And then she took her—" The victim breaks down crying. "I'm sorry, Your Honor; I can't do it. I'm under oath; I have to tell the story the way it happened to me. In my memories, the person who did those things to me was a man. A—"
 
-She hesistates, sobs a few more times. In this moment, almost more painful than the memories of the rape, she is very conscious of having never gone to college. The judge and the defense lawyer are smarter and more educated than her, and _they_ believe that the man who raped her is now (or perhaps, always had been) a woman. It had never made any sense to her—but how could she explain to an authority figure who she had no hope of out-arguing, even if she was even allowed to argue?
+She hesistates, sobs a few more times. In this moment, almost more than the memories of the rape, she is very conscious of having never gone to college. The judge and the defense lawyer are smarter and more educated than her, and _they_ believe that the man who raped her is now (or perhaps, always had been) a woman. It had never made any sense to her—but how could she explain to an authority figure who she had no hope of out-arguing, even if she was even allowed to argue?
 
 "And by 'man', I mean—a male. The way I was raised, men—males—get called _he_ and _him_. If I say _she_, it doesn't feel true to the memory in my head. It—it feels like lying, Your Honor."
 
@@ -267,7 +269,7 @@ In the comments, Yudkowsky continues:
 
 > This is _not_ the woke position. The woke position is that when you call somebody "she" because she requested "she", you're validating her gender preference. I may SEPARATELY be happy to validate somebody's gender preference by using the more complex language feature of NOUN PHRASES to construct an actual SENTENCE that refers to her ON PURPOSE as a "woman", but when it comes to PRONOUNS I am not even validating anyone.
 
-Right; it's not the woke position. It's an _incoherent_ position that's optimized to concede to the woke the behavior that they want for a _different stated reason_ in order to make the concession appear "neutral" and not "politically" motivated. She requested "she" _because_ acceding to the request validates her gender preference in the minds of all native English speakers who are listening, even if Eliezer Yudkowsky has some clever casuistry for why it magically doesn't mean that when _he_ says it.
+Right, it's not the woke position. It's an _incoherent_ position that's optimized to concede to the woke the behavior that they want for a _different stated reason_ in order to make the concession appear "neutral" and not "politically" motivated. She requested "she" _because_ acceding to the request validates her gender preference in the minds of all native English speakers who are listening, even if Eliezer Yudkowsky has some clever casuistry for why it magically doesn't mean that when _he_ says it.
 
 I'm _not_ saying that Yudkowsky should have a different pronoun policy. (I agree that misgendering all trans people "on principle" seems very wrong and unappealing.) Rather, I'm saying that in order to _actually_ be politically neutral in your analysis of _why_ someone might choose one pronoun policy over another, you need to _acknowledge_ the costs and benefits of a policy to different parties, and face the unhappy fact that sometimes there are cases where there _is_ no "neutral" policy, because all available policies impose costs on _someone_ and there's no solution that everyone is happy with. (Rational agents can hope to reach _some_ point on the Pareto frontier, but non-identical agents are necessarily going to fight about _which_ point, even if most of the fighting takes place in non-realized counterfactual possible worlds rather than exerting costs in reality.)
 
@@ -305,19 +307,17 @@ If people in a position of intellectual authority provide _inaccurate_ informati
 
 For example, I think my five-month HRT experiment was a _good_ decision—I benefitted from the experience and I'm very glad I did it, even though I didn't end up staying on HRT long term. The benefits (satisfied curiosity about the experience, breast tissue) exceeded the costs (a small insurance co-pay, sitting through some gatekeeping sessions, the inconvenience of [wearing a patch](/2017/Jan/hormones-day-33/) or [taking a pill](/2017/Jul/whats-my-motivation-or-hormones-day-89/), [various slight medical risks including to future fertility](https://srconstantin.github.io/2016/10/06/cross-sex-hormone-therapy.html)).
 
-If someone I trusted as an intellectual authority had falsely told me that HRT makes you go blind and lose the ability to hear music, _and I were dumb enough to believe them_, then I wouldn't have done it, and I would have missed out on something that benefitted me. Such an authority figure would be harming me by means of giving me bad information; my life would have been better if I hadn't trusted them to tell me the truth.
+If someone I trusted as an intellectual authority had falsely told me that HRT makes you go blind and lose the ability to hear music, _and I were dumb enough to believe them_, then I wouldn't have done it, and I would have missed out on something that benefitted me. Such an authority figure would be harming me by means of giving me bad information; I'd be better off if I hadn't trusted them to tell me the truth.
 
 In contrast, I think asking everyone in my life to use she/her pronouns for me would be an _obviously incredibly bad decision_. Because—notwithstanding my clean-shavenness and beautiful–beautiful ponytail and slight gynecomastia from that HRT experiment five years ago—anyone who looks at me can see at a glance that I'm male (as a _fact_ about the real world, however I feel about it). People would comply because they felt obligated to (and apologize profusely when they slipped up), but it wouldn't come naturally, and strangers would always get it wrong without being told—_in accordance with_ the "default for those-who-haven't-asked that goes by gamete size" clause of Yudkowsky's reform proposal, but really because pronouns are firmly attached to sex in their heads. The costs (this tremendous awkwardness and fakeness suffusing _all future social interactions involving me_) would exceed the benefits (I actually do feel happier about the word _she_).
 
-I used to trust Yudkowsky as an intellectual authority; his [Sequences](https://www.readthesequences.com/) from the late 'aughts were so life-alteringly great that I built up a trust that if Eliezer Yudkowsky said something, that thing was probably so, even if I didn't immediately understand why. But these days, Yudkowsky is telling me that 'she' normatively refers to the set of people who have asked us to use 'she', and that those who disagree are engaging in logically rude Shenanigans. However, as I have just explained at length, this is bullshit. (Declaring a "normative" meaning on your Facebook wall doesn't rewrite the _actual_ meaning embodied the brains of 370 million English speakers.) If I were _dumb enough to believe him_, I might ask people for new pronouns, which would obviously be an incredibly bad decision. Yudkowsky is harming a reference class of people that includes more naïve versions of me by giving them bad information; my life is better because I don't trust Eliezer Yudkowsky to tell me the truth.
+I used to trust Yudkowsky as an intellectual authority; his [Sequences](https://www.readthesequences.com/) from the late 'aughts were so life-alteringly great that I built up a trust that if Eliezer Yudkowsky said something, that thing was probably so, even if I didn't immediately understand why. But these days, Yudkowsky is telling me that 'she' normatively refers to the set of people who have asked us to use 'she', and that those who disagree are engaging in logically rude Shenanigans. However, as I have just explained at length, this is bullshit. (Declaring a "normative" meaning on your Facebook wall doesn't rewrite the _actual_ meaning embodied the brains of 370 million English speakers.) If I were _dumb enough to believe him_, I might ask people for new pronouns, which would obviously be an incredibly bad decision. Yudkowsky is harming a reference class of people that includes more naïve versions of me by giving them bad information; I'm better off because I don't trust Eliezer Yudkowsky to tell me the truth.
 
 (I guess I [can't say I wasn't warned](https://www.lesswrong.com/posts/wustx45CPL5rZenuo/no-safe-defense-not-even-science).)
 
 -----
 
-If Yudkowsky is obviously playing dumb (consciously or not) and his comments can't be taken seriously, what's _actually_ going on here?
-
-When smart people act dumb, [it's usually wisest to assume that their behavior represents _optimized_ stupidity](https://www.lesswrong.com/posts/sXHQ9R5tahiaXEZhR/algorithmic-intent-a-hansonian-generalized-anti-zombie)—apparent "stupidity" that achieves a goal through some other channel than their words straightforwardly reflecting the truth. Someone who was _actually_ stupid wouldn't be able to generate text with a specific balance of insight and selective stupidity fine-tuned to reach a gender-politically convenient conclusion without explicitly invoking any controversial gender-political reasoning.
+If Yudkowsky is obviously playing dumb (consciously or not) and his comments can't be taken seriously, what's _actually_ going on here? When smart people act dumb, [it's usually wisest to assume that their behavior represents _optimized_ stupidity](https://www.lesswrong.com/posts/sXHQ9R5tahiaXEZhR/algorithmic-intent-a-hansonian-generalized-anti-zombie)—apparent "stupidity" that achieves a goal through some other channel than their words straightforwardly reflecting the truth. Someone who was _actually_ stupid wouldn't be able to generate text with a specific balance of insight and selective stupidity fine-tuned to reach a gender-politically convenient conclusion without explicitly invoking any controversial gender-political reasoning.
 
 Fortunately, Yudkowsky graciously grants us a clue in the form of [a disclaimer comment](https://www.facebook.com/yudkowsky/posts/10159421750419228?comment_id=10159421833274228):
 
@@ -347,7 +347,7 @@ And instead of (b), consider the claim that (b′) transitioning is socially rew
 
 I claim that (a′) and (b′) are _overwhelmingly likely to be true_. Can "we" talk about _that_? Are (a′) and (b′) "speakable", or not?
 
-We're unlikely to get clarification from Yudkowsky, but based on my experiences with the so-called "rationalist" community over the past coming-up-on-six years—the Whole Dumb Story of which is to be the topic of _another_ future multi-thousand-word blog post, which I've found difficult to write, because it still hurts—I'm going to _guess_ that the answer is broadly No: no, "we" can't talk about that.
+We're unlikely to get clarification from Yudkowsky, but based on my experiences with the so-called "rationalist" community over the past coming-up-on-six years—the Whole Dumb Story of which might need to be the topic of _another_ future multi-thousand-word blog post, which I've found difficult to write, because it still hurts—I'm going to _guess_ that the answer is broadly No: no, "we" can't talk about that.
 
 But if I'm right that (a′) and (b′) should be live hypotheses and that Yudkowsky would consider them "unspeakable", that means "we" can't talk about what's _actually going on_ with gender dysphoria and transsexuality, which puts the whole discussion in a different light. In another comment, Yudkowsky lists some gender-transition interventions he named in [a November 2018 Twitter thread](https://twitter.com/ESYudkowsky/status/1067183500216811521) that was the precursor to the present discussion—using a different bathroom, changing one's name, asking for new pronouns, and getting sex reassignment surgery—and notes that none of these are calling oneself a "woman". [He continues](https://www.facebook.com/yudkowsky/posts/10159421750419228?comment_id=10159421986539228&reply_comment_id=10159424960909228):
 
@@ -406,26 +406,21 @@ https://link.springer.com/article/10.1007/s40279-020-01389-3
 https://bjsm.bmj.com/content/55/15/865
 ]
 
-[TODO sentences about Lia Thomas and Cece Tefler  https://twitter.com/FondOfBeetles/status/1466044767561830405 (Thomas and Tefler's feats occured after Yudkowsky's 2018 Tweets, but this kind of thing was easily predictable to anyone familiar with sex differences) ]
+[TODO sentences about Lia Thomas and Cece Tefler  https://twitter.com/FondOfBeetles/status/1466044767561830405 (Thomas and Tefler's feats occured after Yudkowsky's 2018 Tweets, but this kind of thing was easily predictable to anyone familiar with sex differences)
+https://www.dailymail.co.uk/news/article-10445679/Lia-Thomas-UPenn-teammate-says-trans-swimmer-doesnt-cover-genitals-locker-room.html
+]
 
-In light of these _empirical_ observations, Yudkowsky's suggestion that an ignorant comittment to an "Aristotelian binary" is the only reason someone might care about the integrity of women's sports, is revealed as an absurd strawman. This just isn't something any scientifically-literate person would write if they had actually thought about the issue _at all_, as contrasted to having _first_ decided (consciously or not) to bolster one's reputation among progressives by dunking on transphobes on Twitter, and wielding one's philosophy knowledge in the service of that political goal. The relevant empirical facts are _not subtle_, even if most people don't have the fancy vocabulary to talk about them in terms of "multivariate trait distributions".
+In light of these _empirical_ observations, Yudkowsky's suggestion that an ignorant comittment to an "Aristotelian binary" is the main reason someone might care about the integrity of women's sports, is revealed as an absurd strawman. This just isn't something any scientifically-literate person would write if they had actually thought about the issue _at all_, as contrasted to having _first_ decided (consciously or not) to bolster one's reputation among progressives by dunking on transphobes on Twitter, and wielding one's philosophy knowledge in the service of that political goal. The relevant empirical facts are _not subtle_, even if most people don't have the fancy vocabulary to talk about them in terms of "multivariate trait distributions".
 
 Yudkowsky's pretension to merely have been standing up for the distinction between facts and policy questions isn't credible: if you _just_ wanted to point out that the organization of sports leagues is a policy question rather than a fact (as if anyone had doubted this), why would you throw in the "Aristotelian binary" strawman and belittle the matter as "humorous"? There are a lot of issues that I don't _personally_ care much about, but I don't see anything funny about the fact that other people _do_ care.
 
 (And in this case, the empirical facts are _so_ lopsided, that if we must find humor in the matter, it really goes the other way. Lia Thomas trounces the entire field by _4.2 standard deviations_ (!!), and Eliezer Yudkowsky feels obligated to _pretend not to see the problem?_ You've got to admit, that's a _little_ bit funny.)
 
-[TODO—another example from the November 2018 thread—
-
-> I find the "(chromosomes?)" here very amusing. I am also a Yudkowskian, Eliezer; "female human" is a cluster in thingspace :)
-https://twitter.com/EnyeWord/status/1068983389716385792
-
-]
-
-[TODO outlining remainder of coda—]
+----
 
-Still, having analyzed the _ways_ in which Yudkowsky is playing dumb here, what's still not entirely clear is _why_. Presumably he cares about maintaining his credibility as an insightful and fair-minded thinker. Why tarnish that by putting out this haughty performance?
+Having analyzed the _ways_ in which Yudkowsky is playing dumb here, what's still not entirely clear is _why_. Presumably he cares about maintaining his credibility as an insightful and fair-minded thinker. Why tarnish that by putting on this haughty performance?
 
-Of course, presumably he _doesn't_ think he's tarnishing it—but why not? [He explains in the Facebook comments](https://www.facebook.com/yudkowsky/posts/10159421750419228?comment_id=10159421833274228&reply_comment_id=10159421901809228):
+Of course, presumably he _doesn't_ think he's tarnishing it—but why not? [He graciously explains in the Facebook comments](https://www.facebook.com/yudkowsky/posts/10159421750419228?comment_id=10159421833274228&reply_comment_id=10159421901809228):
 
 > it is sometimes personally prudent and not community-harmful to post your agreement with Stalin about things you actually agree with Stalin about, in ways that exhibit generally rationalist principles, especially because people do _know_ they're living in a half-Stalinist environment [...] I think people are better off at the end of that.
 
@@ -433,13 +428,9 @@ Ah, _prudence_! He continues:
 
 > I don't see what the alternative is besides getting shot, or utter silence about everything Stalin has expressed an opinion on including "2 + 2 = 4" because if that logically counterfactually were wrong you would not be able to express an opposing opinion.
 
-[TODO: type out these five lines of rebuttal and then stitch them together somehow]
-
-----
-
-The problem with trying to "exhibit rationalist principles" in an line of argument that you're constructing in order to be prudent and not community-harmful, is that you're necessarily _not_ exhibiting the central rationalist principle that what matters is the process that _determines_ your conclusion, not the reasoning you present to _reach_ your presented conclusion, after the fact.
+The problem with trying to "exhibit rationalist principles" in an line of argument that you're constructing in order to be prudent and not community-harmful, is that you're thereby necessarily _not_ exhibiting the central rationalist principle that what matters is the process that _determines_ your conclusion, not the reasoning you present to _reach_ your presented conclusion, after the fact.
 
-The best explanation of this I know was authored by Yudkowsky himself in 2007, in a post titled ["A Rational Argument"](https://www.lesswrong.com/posts/9f5EXt8KNNxTAihtZ/a-rational-argument). It's worth quoting at length. Yudkowsky invites us to consider the plight of a political campaign manager:
+The best explanation of this I know was authored by Yudkowsky himself in 2007, in a post titled ["A Rational Argument"](https://www.lesswrong.com/posts/9f5EXt8KNNxTAihtZ/a-rational-argument). It's worth quoting at length. The Yudkowsky of 2007 invites us to consider the plight of a political campaign manager:
 
 > As a campaign manager reading a book on rationality, one question lies foremost on your mind: "How can I construct an impeccable rational argument that Mortimer Q. Snodgrass is the best candidate for Mayor of Hadleyburg?"
 >
@@ -457,9 +448,7 @@ The campaign manager is in possession of a survey of mayoral candidates on which
 >
 > Indeed, **you crossed the line at the point where you considered whether the questionnaire was favorable or unfavorable to your candidate, before deciding whether to publish it.** "What!" you cry. "A campaign should publish facts unfavorable to their candidate?" But put yourself in the shoes of a voter, still trying to select a candidate—why would you censor useful information? You wouldn't, if you were genuinely curious. If you were flowing _forward_ from the evidence to an unknown choice of candidate, rather than flowing _backward_ from a fixed candidate to determine the arguments.
 
-The post then briefly discusses the idea of a "logical" argument, one whose conclusions follow from its premises. "All rectangles are quadrilaterals; all squares are quadrilaterals; therefore, all squares are rectangles" is given as an example of _illogical_ argument, even though the both premises are true (all rectangles and squares are in fact quadrilaterals) _and_ the conclusion is true (all squares are in fact rectangles). The problem is that the conclusion doesn't _follow_ from the premises; the _reason_ all squares are rectangles isn't _because_ they're both quadrilaterals.
-
-[TODO: everything said being true doesn't save you because it's so fragile, if you believed that the conclusion followed, you would conclude that all quads are rects]
+The post then briefly discusses the idea of a "logical" argument, one whose conclusions follow from its premises. "All rectangles are quadrilaterals; all squares are quadrilaterals; therefore, all squares are rectangles" is given as an example of _illogical_ argument, even though the both premises are true (all rectangles and squares are in fact quadrilaterals) _and_ the conclusion is true (all squares are in fact rectangles). The problem is that the conclusion doesn't _follow_ from the premises; the _reason_ all squares are rectangles isn't _because_ they're both quadrilaterals. If we accepted arguments of the general _form_ "all A are C; all B are C; therefore all A are B", we would end up believing nonsense.
 
 Yudkowsky's conception of a "rational" argument—at least, Yudkowsky's conception in 2007, which the Yudkowsky of the current year seems to disagree with—has a similar flavor: the stated reasons should be the actual reasons. The post concludes:
 
@@ -474,23 +463,84 @@ Yudkowsky's conception of a "rational" argument—at least, Yudkowsky's concepti
 >
 > Only in this way can you offer a _rational_ chain of argument, one whose bottom line was written flowing _forward_ from the lines above it. Whatever _actually_ decides your bottom line is the only thing you can _honestly_ write on the lines above.
 
-I remember this being pretty shocking to read back in 2007. What an alien mindset—that you can't (_can't!_) rationally argue for conclusions.
+I remember this being pretty shocking to read back in 'aught-seven. What an alien mindset! But it's _correct_. You can't rationally argue "for" a chosen conclusion, because only the process you use to _decide what to argue for_ can be your real reason.
 
+This is a shockingly high standard for anyone to aspire to live up to—but what made Yudkowsky's Sequences so life-changingly valuable, was that they articulated the _existence_ of such a standard. For that, I will always be grateful.
 
+... which is why it's so _bizarre_ that the Yudkowsky of the current year acts like he's never heard of it! If your _actual_ bottom line is that it is sometimes personally prudent and not community-harmful to post your agreement with Stalin, then sure, you can _totally_ find something you agree with to write on the lines above! Probably something that "exhibits generally rationalist principles", even! It's just that any rationalist who sees the game you're playing is going to correctly identify you as a partisan hack on this topic and take that into account when deciding whether they can trust you on other topics.
 
-[You could imagine the campaign manager saying the same thing—"I don't see what the alternative is".]
+"I don't see what the alternative is besides getting shot," Yudkowsky muses (where presumably, 'getting shot' is a metaphor for a large negative utility, like being unpopular with progressives). Yes, an astute observation! And _any other partisan hack could say exactly the same_, for the same reason. Why does the campaign manager withhold the results of the 11th question? Because he doesn't see what the alternative is besides getting shot.
 
------
+Yudkowsky [sometimes](https://www.lesswrong.com/posts/K2c3dkKErsqFd28Dh/prices-or-bindings) [quotes](https://twitter.com/ESYudkowsky/status/1456002060084600832) _Calvin and Hobbes_: "I don't know which is worse, that everyone has his price, or that the price is always so low."
+
+If the idea of being fired from the Snodgrass campaign or being unpopular with progressives is _so_ terrifying to you that it seems analogous to getting shot, then, if those are really your true values, then sure—say whatever you need to say to keep your job and your popularity, as is personally prudent. You've set your price. But if the price you put on the intellectual integrity of your so-called "rationalist" community is similar to that of the Snodgrass for Mayor campaign, you shouldn't be surprised if intelligent, discerning people accord similar levels of credibility to the two groups' output.
+
+I see the phrase "bad faith" thrown around more than I think people know what it means. "Bad faith" doesn't mean "with ill intent", and it's more specific than "dishonest": it's [adopting the surface appearance of being moved by one set of motivations, while actually acting from another](https://en.wikipedia.org/wiki/Bad_faith).
+
+For example, an [insurance company employee](https://en.wikipedia.org/wiki/Claims_adjuster) who goes through the motions of investigating your claim while privately intending to deny it might never consciously tell an explicit "lie", but is definitely acting in bad faith: they're asking you questions, demanding evidence, _&c._ in order to _make it look like_ you'll get paid if you prove the loss occurred—whereas in reality, you're just not going to be paid. Your responses to the claim inspector aren't completely casually _inert_: if you can make an extremely strong case that the loss occurred as you say, then the claim inspector might need to put some effort into coming up with some ingenious excuse to deny your claim in ways that exhibit general claim-inspection principles. But at the end of the day, the inspector is going to say what they need to say in order to protect the company's loss ratio, as is personally prudent.
+
+With this understanding of bad faith, we can read Yudkowsky's "it is sometimes personally prudent [...]" comment as admitting that his behavior on politically-charged topics is in bad faith—where "bad faith" isn't a meaningless insult, but [literally refers](http://benjaminrosshoffman.com/can-crimes-be-discussed-literally/) to the pretending-to-have-one-set-of-motivations-while-acting-according-to-another behavior, such that accusations of bad faith can be true or false. Yudkowsky will never consciously tell an explicit "lie", but he'll go through the motions to _make it look like_ he's genuinely engaging with questions where I need the right answers in order to make extremely impactful social and medical decisions—whereas in reality, he's only going to address a selected subset of the relevant evidence and arguments that won't get him in trouble with progressives.
+
+To his credit, he _will_ admit that he's only willing to address a selected subset of arguments—but while doing so, he claims an absurd "confidence in [his] own ability to independently invent everything important that would be on the other side of the filter and check it [himself] before speaking" while _simultaneously_ blatantly mischaracterizing his opponents' beliefs! ("Gendered Pronouns For Everyone and Asking To Leave The System Is Lying" doesn't pass anyone's [ideological Turing test](https://www.econlib.org/archives/2011/06/the_ideological.html).)
+
+Counterarguments aren't completely causally _inert_: if you can make an extremely strong case that Biological Sex Is Sometimes More Relevant Than Self-Declared Gender Identity, Yudkowsky will put some effort into coming up with some ingenious excuse for why he _technically_ never said otherwise, in ways that exhibit generally rationalist principles. But at the end of the day, Yudkowsky is going to say what he needs to say in order to protect his reputation, as is personally prudent.
+
+Even if one were to agree with this description of Yudkowsky's behavior, it doesn't immediately follow that Yudkowsky is making the wrong decision. Again, "bad faith" is meant as a literal description, not a contentless attack—maybe there are some circumstances in which engaging some amount of bad faith is the right thing to do, given the constraints one faces. For example, when talking to people on Twitter with a very different ideological background from me, I sometimes anticipate that if my interlocutor knew what I was actually thinking, they wouldn't want to talk to me, so I take care to word my replies in a way that makes it look like I'm more ideologically aligned with them than I actually am. (For example, I [never say "assigned female/male at birth" in my own voice on my own platform](/2019/Sep/terminology-proposal-developmental-sex/), but I'll do it in an effort to speak my interlocutor's language.) I think of this as the _minimal_ amount of strategic bad faith needed to keep the conversation going, to get my interlocutor to evaluate my argument on its own merits, rather than rejecting it for coming from an ideological enemy. In cases such as these, I'm willing to defend my behavior as acceptable—there _is_ a sense in which I'm being deceptive by optimizing my language choice to make my interlocutor make bad guesses about my ideological alignment, but I'm comfortable with that amount and scope of deception because I don't think my interlocutor _should_ be paying attention to my personal alignment.
+
+[TODO: the term is "concern trolling"; speak of trying to correct a distortion]
+
+That is, my bad faith Twitter gambit of deceiving people about my ideological alignment in the hopes of improving the discussion seems like something that makes our collective beliefs about the topic-being-argued-about _more_ accurate. (And the topic-being-argued-about is presumably of greater collective interest than which "side" I personally happen to be on.)
 
-You sometimes hear the phrase "bad faith" thrown around, 
+In contrast, Yudkowsky's bad faith gambit is the exact reverse: he's making the discussion worse in the hopes of correcting people's beliefs about his own ideological alignment. (He's not a right-wing Bad Guy, but people would tar him as a right-wing Bad Guy if he ever said anything negative about trans people.) This doesn't improve our collective beliefs about the topic-being-argued about; it's a _pure_ ass-covering move.
 
-This is what https://en.wikipedia.org/wiki/Bad_faith means
+Yudkowsky names the alleged fact that "people do _know_ they're living in a half-Stalinist environment" as a mitigating factor. But the _reason_ censorship is such an effective tool in the hands of dictators like Stalin is because it ensures that many people _don't_ know—and that those who know (or suspect) don't have [game-theoretic common knowledge](https://www.lesswrong.com/posts/9QxnfMYccz9QRgZ5z/the-costly-coordination-mechanism-of-common-knowledge#Dictators_and_freedom_of_speech) that others do too.
 
-["Everybody knows" https://thezvi.wordpress.com/2019/07/02/everybody-knows/ ]
+Zvi Mowshowitz has [written about how the false assertion that "everybody knows" something](https://thezvi.wordpress.com/2019/07/02/everybody-knows/) is typically used justify deception: if "everybody knows" that we can't talk about biological sex (the reasoning goes), then no one is being deceived when our allegedly truthseeking discussion carefully steers clear of any reference to the reality of biological sex when it would otherwise be extremely relevant.
 
-["People are better off at the end of that"— _who_ is better off? I'm not better off ]
+But if it were _actually_ the case that everybody knew (and everybody knew that everybody knew), then what would be the point of the censorship? It's not coherent to claim that no one is being harmed by censorship because everyone knows about it, because the entire appeal and purpose of censorship is precisely that _not_ everybody knows and that someone with power wants to _keep_ it that way.
 
-[Agreeing with Stalin that 2+2=4 is fine; the problem is a sustained pattern of _selectively_ bring up pro-Party points while ignoring anti-Party facts that would otherwise be relevant to the topic of interest, including stonewalling commenters who try to point out relevance]
+For the savvy people in the know, it would certainly be _convenient_ if everyone secretly knew: then the savvy people wouldn't have to face the tough choice between
+acceding to Power's demands (at the cost of deceiving their readers) and informing their readers (at the cost of incurring Power's wrath).
+
+Policy debates should not appear one-sided. Faced with this kind of dilemma, I can't say that defying Power is necessarily the right choice: if there really _were_ no other options between deceiving your readers with a bad faith performance, and incurring Power's wrath, and Power's wrath would be too terrible to bear, then maybe deceiving your readers with a bad faith performance is the right thing to do.
+
+But if you actually _cared_ about not deceiving your readers, you would want to be _really sure_ that those _really were_ the only two options. You'd [spend five minutes by the clock looking for third alternatives](https://www.lesswrong.com/posts/erGipespbbzdG5zYb/the-third-alternative)—including, possibly, not issuing proclamations on your honor as leader of the so-called "rationalist" community on topics where you _explicitly intend to ignore counteraguments on grounds of their being politically unfavorable_. Yudkowsky rejects this alternative on the grounds that it allegedly implies "utter silence about everything Stalin has expressed an opinion on including '2 + 2 = 4' because if that logically counterfactually were wrong you would not be able to express an opposing opinion", but this seems like yet another instance of Yudkowsky motivatedly playing dumb: if he _wanted_ to, I'm sure Eliezer Yudkowsky could think of _some relevant differences_ between "2 + 2 = 4" (a trivial fact of arithmetic) and "the simplest and best protocol is, "'He' refers to the set of people who have asked us to use 'he'" (a complex policy proposal whose flaws I have analyzed in detail above).
+
+"I think people are better off at the end of that," Yudkowsky writes of the consequences of agreeing-with-Stalin-in-ways-that-exhibit-generally-rationalist-principles policies. But here I think we need a more conflict-theoretic analysis that looks at a more detailed level than "people." _Who_ is better off, specifically? 
+
+... and, I had been planning to save the Whole Dumb Story about my alienation from Yudkowsky's so-called "rationalists" for a _different_ multi-thousand-word blog post, because _this_ multi-thousand-word blog post was supposed to be narrowly scoped to _just_ exhaustively replying to Yudkowsky's February 2021 Facebook post about pronoun conventions. But in order to explain the problems with "people do _know_ they're living in a half-Stalinist environment" and "people are better off at the end of that", I may need to _briefly_ recap some of the history leading to the present discussion, which explains why _I_ didn't know and _I'm_ not better off, with the understanding that it's only a summary and I might still need to tell the long version in a separate post, if it's still necessary relative to everything else I need to get around to writing.
+
+I _never_ expected to end up arguing about something so _trivial_ as the minutiae of pronoun conventions (which no one would care about if historical contingencies of the evolution of the English language hadn't made them a Schelling point and typographical attack surface for things people do care about). The conversation only ended up here after a series of derailings. At the start, I was _trying_ to say something substantive about the psychology of straight men who wish they were women.
+
+You see, back in the 'aughts when Yudkowsky was writing his Sequences, he occasionally said some things about sex differences that I often found offensive at the time, but which ended up being hugely influential on me, especially in the context of my ideological affinity towards feminism and my secret lifelong-since-puberty erotic fantasy about being magically transformed into a woman. I wrote about this at length in a previous post, ["Sexual Dimorphism in Yudkowsky's Sequences, in Relation to my Gender Problems"](/2021/May/sexual-dimorphism-in-the-sequences-in-relation-to-my-gender-problems/)].
+
+In particular, in ["Changing Emotions"](https://www.lesswrong.com/posts/QZs4vkC7cbyjL9XA9/changing-emotions) (and its precursor in a [2004 Extropians mailing list post](https://archive.is/En6qW)), Yudkowsky explains that despite the ease of _imagining_ the idea of "changing sex" and referring to it in a short English sentence, actually 
+
+
+
+[But that was all about me—I assumed "trans" was a different thing. My first clue that I might not be living in that world came from—Eliezer Yudkowsky, with the "at least 20% of the ones with penises are actually women" thing]
+
+
+_After it's been pointed out_, it should be a pretty obvious hypothesis that "guy on the Extropians mailing list in 2004 who fantasizes about having a female counterpart" and "guy in 2016 Berkeley who identifies as a trans woman" are the _same guy_. 
+
+
+[So I ended up arguing with people about the two-type taxonomy, and I noticed that those discussions kept getting _derailed_ on some variation of "The word woman doesn't actually mean that". So I took the bait, and starting arguing against that, and then Yudkowsky comes back to the subject with his "Hill of Validity in Defense of Meaning"—and I go on a philosophy of language crusade, and Yudkowsky eventually clarifies, and _then_ he comes back _again_ in Feb. 2022 with his "simplest and best protocol"]
+
+[At this point, the nature of the game is very clear. Yudkowsky wants to mood-affiliate with being on the right side of history, subject to the constraint of not saying anything false. I want to actually make sense of what's actually going on in the world, because _I need the correct answer to decided whether or not to cut my dick off_. On "his turn", he comes up with some pompous proclamation that's optimized to make the "pro-trans" faction look smart and good and the "anti-trans" faction look dumb and bad, "in ways that exhibit generally rationalist principles." On my turn, I put in an absurd amount of effort explaining in exhaustive, _exhaustive_ detail why Yudkowsky's pompous proclamation was substantively misleading as constrated to what you would say if you were actually trying to make sense of the world.]
+
+[nearest unblocked strategy; I would prefer to have a real discussion under the assumption of good faith, but _I tried that first_. Object-level disucssion with Yudkowsky is a waste of time as long as he's going to play these games; there's nothing left for me to do but jump up a meta level and explain, to anyone who capable of hearing it, why in this case the assumption of good faith has been empirically falsified]
+
+[If it were _actually true_ that there was no harm from the bad faith because people know they're living in a half-Stalinist environment, then he wouldn't have tried to get away with the "20% of the ones with penises" thing]
+
+[All this despite the fact that all my heretical opinions are _literally_ just his opinions from the 'aughts. Seriously, you think I'm smart enough to come up with all of this indepedently? I'm not! I ripped it all off from Yudkowsky back in the 'aughts when he still gave a shit about telling the truth in this domain. Does he expect us not to notice? Well, I guess it's been working out for him so far.]
+
+[Agreeing with Stalin that 2+2=4 is fine; the problem is a sustained pattern of _selectively_ bring up pro-Party points while ignoring anti-Party facts that would otherwise be relevant to the topic of interest, including stonewalling commenters who try to point out relevance; I think I'm doing better: I can point to places where I argue "the other side", because I know that sides are fake]
+
+[I can win concessions, like "On the Argumentative Form", but I don't want concessions; I want to _actually get the goddamned right answer_]
+
+[principled trans people should be offended, too!]
+
+[our beliefs about dolphins are downstream of Scott's political incentives]
 
 -------
 
@@ -505,3 +555,5 @@ https://www.readthesequences.com/
 
 > the challenge is almost entirely about high integrity communication by small groups
 https://twitter.com/HiFromMichaelV/status/1486044326618710018
+
+My religion of Yudkowskian rationalism does have a strong tradition of _disagreement_ being socially acceptable (as it is [written of the fifth virtue](https://www.yudkowsky.net/rational/virtues), those who wish to fail must first prevent their friends from helping them), but only "on the object-level", as we say. The act of jumping up a meta level and positing that one's interlocutors are not just wrong, but _dishonest_, tends to be censured as "uncharitable."