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[Ultimately_Untrue_Thought.git] / content / drafts / challenges-to-yudkowskys-pronoun-reform-proposal.md
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@@ -167,7 +167,7 @@ Perhaps it might make sense for adherents of a "degender English" movement to st
 
 But if that's the play you want to make, you forfeit the right to _honestly_ claim that your stance is that "feelings don't get to control everybody's language protocol". If you piously proclaim that the "important thing" is trans people's feelings of "not lik[ing] to be tossed into a Male Bucket or Female Bucket, as it would be assigned by their birth certificate", that would seem, pretty straightforwardly, to be participating in an attempt to let someone's feelings control everybody's language protocol! Again, I'm really not sure how else I'm supposed to interpret those words!
 
-There's nothing _inconsistent_ about believing that trans people's feelings matter, and that the feelings of people who resent the Stroop-like effect of having to speak in a way that contradicts their own sex-category perceptions, don't matter. (Or don't matter _as much_, quantitatively, under the utilitarian calculus.) But if that were your position, the intellectually honest thing to do would be to tell people like Barra Kerr, "Sorry, I'm participating in a political coalition that believes that trans people's feelings are more important than yours with respect to this policy question; sucks to be you" rather than haughtily implying that people like Kerr are making an elementary philosophy mistake that they are _clearly not making_ if you _actually read what they write_.
+There's nothing _inconsistent_ about believing that trans people's feelings matter, and that the feelings of people who resent the Stroop-like effect of having to speak in a way that contradicts their own sex-category perceptions, don't matter. (Or don't matter _as much_, quantitatively, under the utilitarian calculus.) But if that were your position, the intellectually honest thing to tell people like Barra Kerr is, "Sorry, I'm participating in a political coalition that believes that trans people's feelings are more important than yours with respect to this policy question; sucks to be you", rather than haughtily implying that people like Kerr are making an elementary philosophy mistake that they are _clearly not making_ if you _actually read what they write_.
 
 (In general, an honest "sucks to be you" from someone whose political incentives lead them to oppose your goals, is _much_ less cruel than the opponent distorting your position to make you look bad to their followers.)
 
@@ -175,7 +175,7 @@ All this having been said, Yudkowsky _is_ indeed correct to note that "when diff
 
 As it happens, I think this _is_ an important consideration in favor of self-identity pronouns! [When different parties disagree about what category something should belong to, but want to coordinate to use the _same_ category, they tend to find some mutually-salient Schelling point to settle the matter.](https://www.lesswrong.com/posts/edEXi4SpkXfvaX42j/schelling-categories-and-simple-membership-tests) In the case of disagreements about a person's social sex category ("gender"), in the absence of a trusted central authority to break the symmetry among third parties' judgements (like a priest or rabbi in a tight-knit religious community, or a medical bureaucracy with the social power to diagnose who is "legitimately" transsexual), the most obvious Schelling point is to defer to the person themselves. I wrote about this argument in a previous post, ["Self-Identity Is a Schelling Point"](/2019/Oct/self-identity-is-a-schelling-point/).
 
-But crucially, the fact that the self-identity convention is a Schelling point, _doesn't_ mean we have a one-sided policy debate where it's in everyone's interests to support this "simplest and best protocol", with no downsides or trade-offs for anyone. The thing where _she_ and _he_ (which we don't know how to coordinate a jump away from) imply sex category inferences to English-speaking brains is still true! The Schelling point argument just means that the setup of the social-choice problem that we face happens to grant a structural advantage to those who favor the self-identity convention.
+But crucially, the fact that the self-identity convention is a Schelling point, _doesn't_ mean we have a one-sided policy debate where it's in everyone's interests to support this "simplest and best protocol", with no downsides or trade-offs for anyone. The thing where _she_ and _he_ (which we don't know how to coordinate a jump away from) imply sex category inferences to actually-existing English speakers is still true! The Schelling point argument just means that the setup of the social-choice problem that we face happens to grant a structural advantage to those who favor the self-identity convention.
 
 Although they're not the only ones with an structural advantage: a social order whose gender convention was "Biological sex only; transsexualism isn't a thing; sucks to be you if you want people to believe that you're the sex that you aren't" would _also_ be a Schelling point. (Trans people's [developmental sex](http://unremediatedgender.space/2019/Sep/terminology-proposal-developmental-sex/) is not really in dispute.) It's the _moderates_ who want to be nice to trans people _without_ destroying the public concept of sex who are in trouble!
 
@@ -183,17 +183,23 @@ Still, I think most people reading this post _are_ "moderates" in this sense. Sc
 
 Sure. Yes. And indeed, I don't misgender people! (In public. Only rarely in private.) I'm not arguing that Yudkowsky should misgender people! The purpose of this post is not to argue with Yudkowsky's pronoun usage, but rather to argue with the offered usage _rationale_ that "the simplest and best protocol is, '"He" refers to the set of people who have asked us to use "he", with a default for those-who-haven't-asked that goes by gamete size' and to say that this just _is_ the normative definition."
 
-As I have explained at length, this _rationale_ doesn't work and isn't true (even if better rationales, like the Schelling point argument, can end up recommending the same behavior). _No one_ actually believes that _she_ and _he_ aren't attached to gender in people's heads, and playing dumb about this to try to make it look like you're being apolitical is just disgraceful. How dumb do you think we are?!
+As I have explained at length, this _rationale_ doesn't work and isn't true (even if better rationales, like the Schelling point argument, can end up recommending the same behavior). _No one_ actually believes that _she_ and _he_ aren't attached to gender in people's heads.
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 [TODO: "Can't imagine a sympathetic protagonist"—lies, imagine a rape victim]
+[TODO: propose frame where the defense lawyer objects, and the judge faces a forced choice between Sustained and Overruled]
 
 [TODO: quote Yudkowsky: not the woke position]
 
-[TODO: propose frame where the defense lawyer objects, and the judge faces a forced choice between Sustained and Overruled]
 
-Right. It's an _incoherent_ position that's optimized to concede to the woke the policy that they want for a _different stated reason_ in order to make the concession appear politically neutral. But this is intellectually dishonest, because in order to _actually_ be politically neutral, you need to _acknowledge_ the costs and benefits of a policy to different parties, even if all policies impose costs on _someone_ and there's no solution that everyone is happy with.
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+Right. It's an _incoherent_ position that's optimized to concede to the woke the policy that they want for a _different stated reason_ in order to make the concession appear politically neutral. But in order to _actually_ be politically neutral, you need to _acknowledge_ the costs and benefits of a policy to different parties, even if all policies impose costs on _someone_ and there's no solution that everyone is happy with.
 
 Policy debates should not appear one-sided. Exerting social pressure on a native-English-speaking rape victim to refer to her male rapist with _she_/_her_ pronouns is a _cost_ to her. And, simultaneously, _not_ exerting that pressure is a _cost_ to many trans people, by making recognition of their social gender _conditional_ on some standard of good behavior, rather than an unconditional social fact.
 
@@ -209,7 +215,7 @@ Really, "I do not know what it feels like from the inside to feel like a pronoun
 
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-[TODO: people have an incentive to fight over pronouns insofar as it's a "wedge" for more substantive issues]
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@@ -238,10 +244,10 @@ Fit in somewhere—
 
  * work in the LambdaMOO anecdote where appropriate
  * singular they for named individuals undermined indefinite singular 'they'
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+ * parenthetical about where "Oliver" came from
  * some people have complained that my writing is too long, but when your interlocutors will go to the absurd length of _denying that the association of "she" with females_
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-4 levels of intellectual conversation
+ * people have an incentive to fight over pronouns insofar as it's a "wedge" for more substantive issues
+ * 4 levels of intellectual conversation
 
 appeal to inner privacy conversation-halter https://www.lesswrong.com/posts/wqmmv6NraYv4Xoeyj/conversation-halters