I may have figured out what to do with the "Challenges" coda
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index 57d28b6..9c3d8a1 100644 (file)
@@ -57,7 +57,7 @@ Could it, perhaps, be the case that public intellectuals in the current year mig
 
 Really, the circular definition shouldn't satisfy _anyone_: people who want someone to call them _usted_ (or _tú_), do so _because_ of the difference in meaning and implied familiarity/respect, in the _existing_ (pre-reform) language. (Where else could such a preference possibly come from?) From an AI design standpoint, the circular redefinition can be seen as a form of ["wireheading"](https://www.lesswrong.com/posts/aMXhaj6zZBgbTrfqA/a-definition-of-wireheading). You want people to respect you as a superior, and if they respected you as a superior, they'd call you _usted_. That could make a policy of coercing people into calling you _usted_ seem superficially appealing. But the appeal solely rests on confusing the pre-reform meaning (under which the choice of _usted_ implies respect and is therefore desirable) and the post-reform meaning (under which the choice implies nothing). Whether or not the proponent of the change consciously _notices_ the problem, the redefinition is _functionally_ "hypocritical": it's only desirable insofar as people aren't _actually_ using it internally.
 
-Indeed, when I look at what contemporary trans activists write, I don't see them being satisfied by this idea that pronoun choices _don't mean anything_. [In the words of one Twitter user](https://twitter.com/AFROlNCOGNlTO/status/13890805920844636180):
+Indeed, when I look at what contemporary trans activists write, I don't see them approving of this idea that pronoun choices _don't mean anything_. [In the words of one Twitter user](https://twitter.com/AFROlNCOGNlTO/status/13890805920844636180):
 
 > misgendering sucks, but what feels even more violent is when people get my pronouns right and i can tell they still perceive me as a man
 
@@ -67,7 +67,7 @@ In the [words of](https://twitter.com/pangmeli/status/1079097805250224130) [anot
 
 > like let's be real—the reason you have a hard time "remembering" her pronoun is because you don't really think of her as a her. if you practiced thinking of her as a her, her pronoun would just come. and then you wouldn't be privately betraying her in your head all the time.
 
-These authors are to be commended for making their view so clear and explicit: in order to not betray your trans friends (according to this view), you need to think about them the way they want you to think about them. Mere verbal pronoun compliance in the absence of underlying belief is insufficient and possibly treacherous.
+These authors are to be commended for making their view so clear and explicit: in order to not betray your trans friends (according to this view), you need to think of them as the gender that they say they are. Mere verbal pronoun compliance in the absence of underlying belief is insufficient and possibly treacherous.
 
 This point that pronoun changes are desired precisely _because_ of what they _do_ imply about sex categories in the existing English language is a pretty basic one, that one should think should scarcely need to be explained. And yet Yudkowsky steadfastly ignores the role of existing meanings in this debate, bizarrely writing as if we were defining a conlang from scratch:
 
@@ -77,7 +77,7 @@ There are a couple of problems with this. First of all, the "that you insist eve
 
 If you _actually_ believed it was Shenanigans to bake a stance on how clustered things are into a pronoun system and insist that everyone else use it, then it should be _equally_ Shenanigans independently of whether the insisted-on clusters are those of sex or those of gender identity—if you're going to be consistent, you should condemn them _both_. And yet _somehow_, the people who insist on sex-based pronouns are the target of Yudkowsky's condescension, whereas the people who insist on gender-identity-based pronouns get both a free pass, _and_ endorsement of their preferred convention (albeit for a different stated reason)? The one-sidedness here is pretty shameless!
 
-Perhaps more importantly, however, in discussing how to reform English, we're not actually in the position of defining a language from scratch. Even if you think the [cultural evolution](/2020/Jan/book-review-the-origins-of-unfairness/) of English involved Shenanigans, it's not fair to attribute the Shenanigans to native speakers accurately describing their native language. Certainly, language can evolve; words can change meaning over time; if you can get the people in some community to start using language differently, then you have _ipso facto_ changed their language. But when we consider language as an information-processing system that we can reason about using our standard tools of probability and game theory, we see that in order to change the meaning associated with a word, you actually _do_ have to somehow get people to change their usage. You can _advocate_ for your new meaning and use it in your own speech, but you can't just _declare_ your preferred new meaning and claim that it applies to the language as actually spoken, without speakers actually changing their behavior. As a result, Yudkowsky's proposal "to say that this just _is_ the normative definition" doesn't work.
+Perhaps more importantly, however, in discussing how to reform English, we're not actually in the position of defining a language from scratch. Even if you think the [cultural evolution](/2020/Jan/book-review-the-origins-of-unfairness/) of English involved Shenanigans, it's not fair to attribute the Shenanigans to native speakers accurately describing their native language. Certainly, language can evolve; words can change meaning over time; if you can get the people in some community to start using language differently, then you have _ipso facto_ changed their language. But when we consider language as an information-processing system, we see that in order to change the meaning associated with a word, you actually _do_ have to somehow get people to change their usage. You can _advocate_ for your new meaning and use it in your own speech, but you can't just _declare_ your preferred new meaning and claim that it applies to the language as actually spoken, without speakers actually changing their behavior. As a result, Yudkowsky's proposal "to say that this just _is_ the normative definition" doesn't work.
 
 To be clear, when I say that the proposal doesn't work, I'm not even saying I disagree with it. I mean that it literally, _factually_ doesn't work! Let me explain.
 
@@ -89,7 +89,7 @@ Nevertheless, it is a fact _about contemporary English_ that "dog" means dog. If
 
 Or suppose I wrote a Facebook post arguing that it's bad language design that "billion" means 1,000,000,000 instead of 2001. You see, the etymology comes from the prefix [bi-](https://en.wiktionary.org/wiki/bi-) (meaning two, from the Latin _bis_), combined with [_mille_](https://en.wiktionary.org/wiki/mille#Latin) (Latin for 1000), combined with the [augmentive](https://en.wiktionary.org/wiki/augmentative#English) suffix [_-one_](https://en.wiktionary.org/wiki/-one#Italian). How do you get 10<sup>9</sup> from that, huh? (It turns out there's [an explanation](https://en.wiktionary.org/wiki/-illion#English), but I don't find it intuitive.) Clearly, it's better language design if the meaning of number words straightforwardly reflect their parts, so "billion" should mean 2001 (_bi-_, _mille_, -_one_; 2, times 1000, plus 1).
 
-Even if you found this argument compelling from an theoretical language-design perspective after it had been presented to you, if I were to subsequently go around calling myself a _billionaire_ (and condescendingly Tweeting about how anyone objecting to this usage is ontologically confused), you might suspect that I probably had some _other reason_ to come up with this _particular_ theoretical language-design argument—probably a reason having to do with what "billion" _already_ means in the usage of actually-existing English speakers, _even if_ you honestly think the existing English language is poorly designed in that aspect.
+Even if you found this argument compelling from an theoretical language-design perspective after it had been presented to you, if I were to subsequently go around calling myself a _billionaire_ (and condescendingly Tweeting about how anyone objecting to this usage is ontologically confused), you would probably suspect that I probably had some _other reason_ to come up with this _particular_ theoretical language-design argument—probably a reason having to do with what "billion" _already_ means in the usage of actually-existing English speakers, _even if_ you honestly think the existing English language is poorly designed in that aspect.
 
 The inseparability of meaning from behavior-and-usage may be clearer if considered in a context other than that of natural language. Take computer programs. Sometimes programmers make bad design decisions. For example, in the C programming language, [it's standard to represent strings (textual data) in memory with a sequence of bytes ending in a zero (null) character](https://en.wikipedia.org/wiki/Null-terminated_string); the machine only knows where the string stops when it reaches the null at the end. This convention has a lot of disadvantages relative to the alternative of [prefixing the string data with the length](https://en.wikipedia.org/wiki/String_(computer_science)#Length-prefixed); a missing or misplaced null character could cause the machine to erroneously read or write data in adjacent memory, causing serious bugs or security vulnerabilities.
 
@@ -155,17 +155,19 @@ It's a good question. And my answer is, even without mind-reading technology, pe
 
 And the thing is, Eliezer Yudkowsky is a native English speaker born in 1979. As a native English speaker born in 1987, I have a _pretty good_ mental model of how native English speakers born in the late 20th century use language. And one of the things native English speakers born in the late 20th century are _very good_ at doing, is noticing what sex people are and using the corresponding pronouns without consciously thinking about it, because the pronouns are attached to the concept of sex in their heads more firmly than proper names are attached to something in their heads.
 
-I would bet at very generous odds at some point in his four decades on Earth, Eliezer Yudkowsky has used _she_ or _he_ on the basis of perceived sex to refer to someone whose name he didn't know. Because _all native English speakers do this_. Moreover, we can say something about the [cognitive algorithm](https://www.lesswrong.com/posts/HcCpvYLoSFP4iAqSz/rationality-appreciating-cognitive-algorithms) underlying _how_ they do this: [people can recognize sex from facial photos _alone_ (hair covered, males clean-shaven) at 96% accuracy](/papers/bruce_et_al-sex_discrimination_how_do_we_tell.pdf). In naturalistic settings where we can see and hear more [secondary sex characteristics](https://en.wikipedia.org/wiki/Secondary_sex_characteristic#In_humans) than just someone's face (build, height, breasts, [voice](/papers/puts_et_al-masculine_voices_signal_mens_threat_potential.pdf), [gait](https://sillyolme.wordpress.com/2010/09/24/all-the-wrong-moves/), _&c_.), accuracy would be even greater. It's not a mystery why people can get sex-based pronouns "right" the vast majority of the time without having to be told or remember specific people's pronouns.
+I would bet at very generous odds at some point in his four decades on Earth, Eliezer Yudkowsky has used _she_ or _he_ on the basis of perceived sex to refer to someone whose name he didn't know. Because _all native English speakers do this_. Moreover, we can say something about the [cognitive algorithm](https://www.lesswrong.com/posts/HcCpvYLoSFP4iAqSz/rationality-appreciating-cognitive-algorithms) underlying _how_ they do this: for example, [people can recognize sex from facial photos _alone_ (hair covered, males clean-shaven) at 96% accuracy](/papers/bruce_et_al-sex_discrimination_how_do_we_tell.pdf). In naturalistic settings where we can see and hear more [secondary sex characteristics](https://en.wikipedia.org/wiki/Secondary_sex_characteristic#In_humans) than just someone's face (build, height, breasts, [voice](/papers/puts_et_al-masculine_voices_signal_mens_threat_potential.pdf), [gait](https://sillyolme.wordpress.com/2010/09/24/all-the-wrong-moves/), _&c_.), accuracy would be even greater. It's not a mystery why people can get sex-based pronouns "right" the vast majority of the time without having to be told or remember specific people's pronouns.
 
 Conversely, I would also bet at very generous odds that in his four decades on Earth, Eliezer Yudkowsky has very rarely if ever assumed what someone's name is on the basis of their appearance without being told. Because _no native English speakers do this_ (seriously, rather than as a joke or a troll). If you doubt this, try to explain what algorithm you would use to infer that someone's name is "Oliver" based on how they look. What are the "secondary Oliver characteristics", specifically? People for whom it was _actually true_ that names map to appearances the way pronouns map to sex, should not have trouble answering this question!
 
-If there _were_ a substantial contingent of native English speakers who don't interpret pronouns as conveying sex category information, one would expect this to show up in our cultural corpus more often—and yet, I'm actually not aware of any notable examples of this (if you do, let me know in the comments). In contrast, it's very easy to find instances of speakers treating pronouns and sex as synonymous. As an arbitrarily chosen example, in [one episode](https://theamazingworldofgumball.fandom.com/wiki/The_Nest) of the animated series [_The Amazing World of Gumball_](https://tvtropes.org/pmwiki/pmwiki.php/WesternAnimation/TheAmazingWorldOfGumball) featuring the ravenous spawn of our protagonists' evil pet turtle, the anthropomorphic-rabbit [Bumbling Dad](https://tvtropes.org/pmwiki/pmwiki.php/Main/BumblingDad) character [says, "Who's to say this pregnant turtle is a _her_?" and everyone gives him a look](https://www.youtube.com/watch?v=5N2Msnrq7wU&t=14s).
+[TODO: this is why I feel comfortable saying the commenter who introduced "Oliver" was trolling in her teenage memory]
+
+If there _were_ a substantial contingent of native English speakers who don't interpret pronouns as conveying sex category information, one would expect this to show up in our cultural corpus more often—and yet, I'm actually not aware of any notable examples of this. In contrast, it's very easy to find instances of speakers treating pronouns and sex as synonymous. As an arbitrarily chosen example, in [one episode](https://theamazingworldofgumball.fandom.com/wiki/The_Nest) of the animated series [_The Amazing World of Gumball_](https://tvtropes.org/pmwiki/pmwiki.php/WesternAnimation/TheAmazingWorldOfGumball) featuring the ravenous spawn of our protagonists' evil pet turtle, the anthropomorphic-rabbit [Bumbling Dad](https://tvtropes.org/pmwiki/pmwiki.php/Main/BumblingDad) character [says, "Who's to say this pregnant turtle is a _her_?" and everyone gives him a look](https://www.youtube.com/watch?v=5N2Msnrq7wU&t=14s).
 
 The joke, you see, is that bunny-father is unthinkingly applying the stock question "Who's to say _X_ is a he/she?" (which makes sense when _X_ is, _e.g._, "the nurse") in a context where there's an obvious answer—namely, that the referents of "her" pronouns are female and only females get pregnant—but the character is too stupid to notice this, and we enjoy a laugh at his expense.
 
 _The Amazing World of Gumball_ is rated [TV-Y7](https://rating-system.fandom.com/wiki/TV-Y7) and the episode in question came out in 2016. This is not a particularly foreign or distant cultural context, nor one that is expected to tax the cognitive abilities of a seven-year-old child! Is ... is Yudkowsky claiming not to get the joke?
 
-Posed that way, one would imagine not—but if Yudkowsky _does_ get the joke, then I don't think he can simultaneously _honestly_ claim to "not know what it feels like from the inside to feel like a pronoun is attached to something in your head much more firmly than 'doesn't look like an Oliver' is attached to something in your head." In order to get the joke in real time, your brain has to quickly make a multi-step logical inference that depends on the idea that pronouns imply sex. (The turtle is a "her" [iff](https://en.wikipedia.org/wiki/If_and_only_if) female, not-female implies not-pregnant, so if the turtle is pregnant, it must be a "her", by _modus tollens_.) This would seem, pretty straightforwardly, to be a sense in which "a pronoun is attached to something in your head much more firmly than 'doesn't look like an Oliver' is attached to something in your head." I'm really not sure how else I'm supposed to interpret those words!
+Posed that way, one would imagine not—but if Yudkowsky _does_ get the joke, then I don't think he can simultaneously _honestly_ claim to "not know what it feels like from the inside to feel like a pronoun is attached to something in your head much more firmly than 'doesn't look like an Oliver' is attached to something in your head." In order to get the joke in real time, your brain has to quickly make a multi-step logical inference that depends on the idea that pronouns imply sex. (The turtle is a "her" [iff](https://en.wikipedia.org/wiki/If_and_only_if) female, not-female implies not-pregnant, so if the turtle is pregnant, it must be a "her".) This would seem, pretty straightforwardly, to be a sense in which "a pronoun is attached to something in your head much more firmly than 'doesn't look like an Oliver' is attached to something in your head." How else am I supposed to interpret those words?
 
 Perhaps it's not justified to question Yudkowsky's "I do not know what it feels like [...]" self-report based on generalizations about English speakers in general? Maybe his mind works differently, but dint of unusual neurodiversity or training in LambdaMOO? But if so, one would perhaps expect some evidence of this in his publicly observable writing? And yet, on the contrary, looking over his works, we can see instances of Yudkowsky treating pronouns as synonymous with sex/gender (just as one would expect a native English speaker born in 1979 to do), contrary to his 2021 self-report of not knowing what this feels like from the inside.
 
@@ -186,7 +188,7 @@ In the Facebook comments, Yudkowsky continues:
 The sheer _chutzpah_ here is jaw-dropping. Someone's feelings don't get to control everybody's language protocol, huh? But—the causal–historical reason we're discussing pronoun reform _at all_ is _precisely_ to let trans people's feelings control everybody's language protocol! The original post is very explicit about this! It says:
 
 > Even _before_ considering all gender issues, there is some sense in which somebody saying "help help pronouns attacking" sounds to me like a sympathetic innocent asking to get out from under a bad system, not like a law-deuniversalizer asking for exceptions from a good system.
-
+>
 > In terms of important things? Those would be all the things I've read—from friends, from strangers on the Internet, above all from human beings who are people—describing reasons someone does not like to be tossed into a Male Bucket or Female Bucket, as it would be assigned by their birth certificate, or perhaps at all.
 
 Okay, so Yudkowsky never thought sex-based pronouns were a good idea in the first place. But the _important thing_, he says, is that some people ("who are people", Yudkowsky pleonastically clarifies, as if anyone had doubted this) don't want other people to use language that refers to what sex they are.
@@ -197,7 +199,7 @@ But it's important to not use sympathy as an excuse to blur together different r
 
 Perhaps it might make sense for adherents of a "degender English" movement to stategically _ally_ with the trans rights movement: to latch on to gender-dysphoric people's pain as a political weapon to destabilize what the English-degenderers think of as a bad pronoun system for _other reasons_. Fine.
 
-But if that's the play you want to make, you forfeit the right to _honestly_ claim that your stance is that "feelings don't get to control everybody's language protocol". If you piously proclaim that the "important thing" is trans people's feelings of "not lik[ing] to be tossed into a Male Bucket or Female Bucket, as it would be assigned by their birth certificate", that would seem, pretty straightforwardly, to be participating in an attempt to let someone's feelings control everybody's language protocol! Again, I'm really not sure how else I'm supposed to interpret those words!
+But if that's the play you want to make, you forfeit the right to _honestly_ claim that your stance is that "feelings don't get to control everybody's language protocol". If you piously proclaim that the "important thing" is trans people's feelings of "not lik[ing] to be tossed into a Male Bucket or Female Bucket, as it would be assigned by their birth certificate", that would seem, pretty straightforwardly, to be participating in an attempt to make it so that "[someone's] feelings [...] get to control everybody's language protocol"! Again, how else am I supposed to interpret those words?
 
 There's nothing _inconsistent_ about believing that trans people's feelings matter, and that the feelings of people who resent the Stroop-like effect of having to speak in a way that contradicts their own sex-category perceptions, don't matter. (Or don't matter _as much_, quantitatively, under the utilitarian calculus.) But if that were your position, the intellectually honest thing to tell people like Barra Kerr is, "Sorry, I'm participating in a political coalition that believes that trans people's feelings are more important than yours with respect to this policy question; sucks to be you", rather than haughtily implying that people like Kerr are making an elementary philosophy mistake that they are _clearly not making_ if you _actually read what they write_.
 
@@ -237,7 +239,7 @@ A cis woman is testifying in court about a brutal rape that horrifically traumat
 
 "Oh. O–okay. And then she took her—" The victim breaks down crying. "I'm sorry, Your Honor; I can't do it. I'm under oath; I have to tell the story the way it happened to me. In my memories, the person who did those things to me was a man. A—"
 
-She hesistates, sobs a few more times. In this moment, almost more painful than the memories of the rape, she is very conscious of having never gone to college. The judge and the defense lawyer are smarter and more educated than her, and _they_ believe that the man who raped her is now (or perhaps, always had been) a woman. It had never made any sense to her—but how could she explain to an authority figure who she had no hope of out-arguing, even if she was even allowed to argue?
+She hesistates, sobs a few more times. In this moment, almost more than the memories of the rape, she is very conscious of having never gone to college. The judge and the defense lawyer are smarter and more educated than her, and _they_ believe that the man who raped her is now (or perhaps, always had been) a woman. It had never made any sense to her—but how could she explain to an authority figure who she had no hope of out-arguing, if she was even allowed to argue?
 
 "And by 'man', I mean—a male. The way I was raised, men—males—get called _he_ and _him_. If I say _she_, it doesn't feel true to the memory in my head. It—it feels like lying, Your Honor."
 
@@ -267,7 +269,7 @@ In the comments, Yudkowsky continues:
 
 > This is _not_ the woke position. The woke position is that when you call somebody "she" because she requested "she", you're validating her gender preference. I may SEPARATELY be happy to validate somebody's gender preference by using the more complex language feature of NOUN PHRASES to construct an actual SENTENCE that refers to her ON PURPOSE as a "woman", but when it comes to PRONOUNS I am not even validating anyone.
 
-Right; it's not the woke position. It's an _incoherent_ position that's optimized to concede to the woke the behavior that they want for a _different stated reason_ in order to make the concession appear "neutral" and not "politically" motivated. She requested "she" _because_ acceding to the request validates her gender preference in the minds of all native English speakers who are listening, even if Eliezer Yudkowsky has some clever casuistry for why it magically doesn't mean that when _he_ says it.
+Right, it's not the woke position. It's an _incoherent_ position that's optimized to concede to the woke the behavior that they want for a _different stated reason_ in order to make the concession appear "neutral" and not "politically" motivated. She requested "she" _because_ acceding to the request validates her gender preference in the minds of all native English speakers who are listening, even if Eliezer Yudkowsky has some clever casuistry for why it magically doesn't mean that when _he_ says it.
 
 I'm _not_ saying that Yudkowsky should have a different pronoun policy. (I agree that misgendering all trans people "on principle" seems very wrong and unappealing.) Rather, I'm saying that in order to _actually_ be politically neutral in your analysis of _why_ someone might choose one pronoun policy over another, you need to _acknowledge_ the costs and benefits of a policy to different parties, and face the unhappy fact that sometimes there are cases where there _is_ no "neutral" policy, because all available policies impose costs on _someone_ and there's no solution that everyone is happy with. (Rational agents can hope to reach _some_ point on the Pareto frontier, but non-identical agents are necessarily going to fight about _which_ point, even if most of the fighting takes place in non-realized counterfactual possible worlds rather than exerting costs in reality.)
 
@@ -295,7 +297,7 @@ I guess for me, the issue is that this is a question where _I need the correct r
 
 This debate looks very different depending on whether you're coming into it as someone being _told_ that you need to change your pronoun usage for the sake of someone who will be very hurt if you don't—or whether you're in the position of wondering whether it makes sense to _make_ such a request of others.
 
-As a good cis ally, you're told that trans people know who they are and you need to respect that [on pain of being responsible for someone's suicide](/2018/Jan/dont-negotiate-with-terrorist-memeplexes/). While politically convenient for people who have _already_ transitioned and don't want anyone second-guessing their identity, I think this view is actually false. Humans don't have an atomic "gender identity" that they just _know_, which has no particular properties other than it not being recognized by others being worse than death. Rather, there are a variety of reasons why someone might feel sad about being the sex that they are, and wish they could be the other sex instead, which is called "gender dysphoria."
+As a good cis ally, you're told that trans people know who they are and you need to respect that [on pain of being responsible for someone's suicide](/2018/Jan/dont-negotiate-with-terrorist-memeplexes/). While politically convenient for people who have _already_ transitioned and don't want anyone second-guessing their identity, I think this view is actually false. Humans don't have an atomic "gender identity" that they just _know_, which has no particular properties other than it being worse than death for it to not be recognized by others. Rather, there are a variety of reasons why someone might feel sad about being the sex that they are, and wish they could be the other sex instead, which is called "gender dysphoria."
 
 Fortunately, our Society has interventions available to approximate changing sex as best we can with existing technology: you can get hormone replacement therapy (HRT), genital surgery, ask people to call you by a different name, ask people to refer to you with different pronouns, get new clothes, get other relevant cosmetic surgeries, _&c._ In principle, it's possible to pick and choose some of these interventions piecemeal—[I actually tried just HRT for five months in 2017](http://unremediatedgender.space/tag/hrt-diary/)—but it's more common for people to "transition", to undergo a correlated _bundle_ of these interventions to approximate a sex change.
 
@@ -305,101 +307,14 @@ If people in a position of intellectual authority provide _inaccurate_ informati
 
 For example, I think my five-month HRT experiment was a _good_ decision—I benefitted from the experience and I'm very glad I did it, even though I didn't end up staying on HRT long term. The benefits (satisfied curiosity about the experience, breast tissue) exceeded the costs (a small insurance co-pay, sitting through some gatekeeping sessions, the inconvenience of [wearing a patch](/2017/Jan/hormones-day-33/) or [taking a pill](/2017/Jul/whats-my-motivation-or-hormones-day-89/), [various slight medical risks including to future fertility](https://srconstantin.github.io/2016/10/06/cross-sex-hormone-therapy.html)).
 
-If someone I trusted as an intellectual authority had falsely told me that HRT makes you go blind and lose the ability to hear music, _and I were dumb enough to believe them_, then I wouldn't have done it, and I would have missed out on something that benefitted me. Such an authority figure would be harming me by means of giving me bad information; my life would have been better if I hadn't trusted them to tell me the truth.
+If someone I trusted as an intellectual authority had falsely told me that HRT makes you go blind and lose the ability to hear music, _and I were dumb enough to believe them_, then I wouldn't have done it, and I would have missed out on something that benefitted me. Such an authority figure would be harming me by means of giving me bad information; I'd be better off if I hadn't trusted them to tell me the truth.
 
 In contrast, I think asking everyone in my life to use she/her pronouns for me would be an _obviously incredibly bad decision_. Because—notwithstanding my clean-shavenness and beautiful–beautiful ponytail and slight gynecomastia from that HRT experiment five years ago—anyone who looks at me can see at a glance that I'm male (as a _fact_ about the real world, however I feel about it). People would comply because they felt obligated to (and apologize profusely when they slipped up), but it wouldn't come naturally, and strangers would always get it wrong without being told—_in accordance with_ the "default for those-who-haven't-asked that goes by gamete size" clause of Yudkowsky's reform proposal, but really because pronouns are firmly attached to sex in their heads. The costs (this tremendous awkwardness and fakeness suffusing _all future social interactions involving me_) would exceed the benefits (I actually do feel happier about the word _she_).
 
-I used to trust Yudkowsky as an intellectual authority; his [Sequences](https://www.readthesequences.com/) from the late 'aughts were so life-alteringly great that I built up a trust that if Eliezer Yudkowsky said something, that thing was probably so, even if I didn't immediately understand why. But these days, Yudkowsky is telling me that 'she' normatively refers to the set of people who have asked us to use 'she', and that those who disagree are engaging in logically rude Shenanigans. However, as I have just explained at length, this is bullshit. (Declaring a "normative" meaning on your Facebook wall doesn't rewrite the _actual_ meaning embodied the brains of 370 million English speakers.) If I were _dumb enough to believe him_, I might ask people for new pronouns, which would obviously be an incredibly bad decision. Yudkowsky is harming a reference class of people that includes more naïve versions of me by giving them bad information; my life is better because I don't trust Eliezer Yudkowsky to tell me the truth.
+I used to trust Yudkowsky as an intellectual authority; his [Sequences](https://www.readthesequences.com/) from the late 'aughts were so life-alteringly great that I built up a trust that if Eliezer Yudkowsky said something, that thing was probably so, even if I didn't immediately understand why. But these days, Yudkowsky is telling me that 'she' normatively refers to the set of people who have asked us to use 'she', and that those who disagree are engaging in logically rude Shenanigans. However, as I have just explained at length, this is bullshit. (Declaring a "normative" meaning on your Facebook wall doesn't rewrite the _actual_ meaning encoded in the brains of 370 million English speakers.) If I were _dumb enough to believe him_, I might ask people for new pronouns, which would obviously be an incredibly bad decision. (It might be a _less_ bad decision if done in conjunction with a serious gender transition effort, but Yudkowsky's pronoun reform proposal doesn't _say_ "she" is the pronoun for fully-transitioned trans women; it just says you have to ask.) Yudkowsky is harming a reference class of people that includes more naïve versions of me by giving them bad information; I'm better off because I don't trust Eliezer Yudkowsky to tell me the truth.
 
 (I guess I [can't say I wasn't warned](https://www.lesswrong.com/posts/wustx45CPL5rZenuo/no-safe-defense-not-even-science).)
 
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-If Yudkowsky is obviously playing dumb (consciously or not) and his comments can't be taken seriously, what's _actually_ going on here?
-
-When smart people act dumb, [it's usually wisest to assume that their behavior represents _optimized_ stupidity](https://www.lesswrong.com/posts/sXHQ9R5tahiaXEZhR/algorithmic-intent-a-hansonian-generalized-anti-zombie)—apparent "stupidity" that achieves a goal through some other channel than their words straightforwardly reflecting the truth. Someone who was _actually_ stupid wouldn't be able to generate text with a specific balance of insight and selective stupidity fine-tuned to reach a gender-politically convenient conclusion without explicitly invoking any controversial gender-political reasoning.
-
-Fortunately, Yudkowsky graciously grants us a clue in the form of [a disclaimer comment](https://www.facebook.com/yudkowsky/posts/10159421750419228?comment_id=10159421833274228):
-
-> It unfortunately occurs to me that I must, in cases like these, disclaim that—to the extent there existed sensible opposing arguments against what I have just said—people might be reluctant to speak them in public, in the present social atmosphere. [...]
->
-> This is a filter affecting your evidence; it has not to my own knowledge filtered out a giant valid counterargument that invalidates this whole post. I would have kept silent in that case, for to speak then would have been dishonest.
->
-> Personally, I'm used to operating without the cognitive support of a civilization in controversial domains, and have some confidence in my own ability to independently invent everything important that would be on the other side of the filter and check it myself before speaking. So you know, from having read this, that I checked all the speakable and unspeakable arguments I had thought of, and concluded that this speakable argument would be good on net to publish, as would not be the case if I knew of a stronger but unspeakable counterargument in favor of Gendered Pronouns For Everyone and Asking To Leave The System Is Lying.
->
-> But the existence of a wide social filter like that should be kept in mind; to whatever quantitative extent you don't trust your ability plus my ability to think of valid counterarguments that might exist, as a Bayesian you should proportionally update in the direction of the unknown arguments you speculate might have been filtered out.
-
-So, the explanation of [the problem of political censorship filtering evidence](https://www.lesswrong.com/posts/DoPo4PDjgSySquHX8/heads-i-win-tails-never-heard-of-her-or-selective-reporting) here is great, but the part where Yudkowsky claims "confidence in [his] own ability to independently invent everything important that would be on the other side of the filter" is just _laughable_. My point that _she_ and _he_ have existing meanings that you can't just ignore by fiat given that the existing meanings are _exactly_ what motivate people to ask for new pronouns in the first place is _really obvious_.
-
-Really, it would be _less_ embarassing for Yudkowsky if he were outright lying about having tried to think of counterarguments. The original post isn't _that_ bad if you assume that Yudkowsky was writing off the cuff, that he clearly just _didn't put any effort whatsoever_ into thinking about why someone might disagree. If he _did_ put in the effort—enough that he felt comfortable bragging about his ability to see the other side of the argument—and _still_ ended up proclaiming his "simplest and best protocol" without even so much as _mentioning_ any of its incredibly obvious costs ... that's just _pathetic_. If Yudkowsky's ability to explore the space of arguments is _that_ bad, why would you trust his opinion about _anything_?
-
-But perhaps it's premature to judge Yudkowsky without appreciating what tight constraints he labors under. The disclaimer comment mentions "speakable and unspeakable arguments"—but what, exactly, is the boundary of the "speakable"? In response to a commenter mentioning the cost of having to remember pronouns as a potential counterargument, Yudkowsky [offers us another clue](https://www.facebook.com/yudkowsky/posts/10159421750419228?comment_id=10159421833274228&reply_comment_id=10159421871809228):
-
-> People might be able to speak that. A clearer example of a forbidden counterargument would be something like e.g. imagine if there was a pair of experimental studies somehow proving that (a) everybody claiming to experience gender dysphoria was lying, and that (b) they then got more favorable treatment from the rest of society. We wouldn't be able to talk about that. No such study exists to the best of my own knowledge, and in this case we might well hear about it from the other side to whom this is the exact opposite of unspeakable; but that would be an example.
-
-(As an aside, the wording of "we might well hear about it from _the other side_" (emphasis mine) is _very_ interesting, suggesting that the so-called "rationalist" community, is, effectively, a partisan institution within the matrix of American politics, despite its claims to be about advancing the generically human art of systematically correct reasoning.)
-
-I think (a) and (b) _as stated_ are clearly false, so "we" (who?) fortunately aren't losing much by allegedly not being able to speak them. But what about some _similar_ hypotheses, that might be similarly unspeakable for similar reasons?
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-Instead of (a), consider the claim that (a′) self-reports about gender dysphoria are substantially distorted by [socially-desirable responding tendencies](https://en.wikipedia.org/wiki/Social-desirability_bias)—as a notable and common example, heterosexual males with [sexual fantasies about being female](http://www.annelawrence.com/autogynephilia_&_MtF_typology.html) [often falsely deny or minimize the erotic dimension of their desire to change sex](/papers/blanchard-clemmensen-steiner-social_desirability_response_set_and_systematic_distortion.pdf) (The idea that self-reports can be motivatedly inaccurate without the subject consciously "lying" should not be novel to someone who co-blogged with [Robin Hanson](https://en.wikipedia.org/wiki/The_Elephant_in_the_Brain) for years!)
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-And instead of (b), consider the claim that (b′) transitioning is socially rewarded within particular _subcultures_, although not Society as a whole.
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-I claim that (a′) and (b′) are _overwhelmingly likely to be true_. Can "we" talk about _that_? Are (a′) and (b′) "speakable", or not?
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-We're unlikely to get clarification from Yudkowsky, but based on my experiences with the so-called "rationalist" community over the past coming-up-on-six years—the Whole Dumb Story of which is to be the topic of _another_ future multi-thousand-word blog post, which I've found difficult to write, because it still hurts—I'm going to _guess_ that the answer is broadly No: no, "we" can't talk about that.
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-But if I'm right that (a′) and (b′) should be live hypotheses and that Yudkowsky would consider them "unspeakable", that means "we" can't talk about what's _actually going on_ with gender dysphoria and transsexuality, which puts the whole discussion in a different light. In another comment, Yudkowsky lists some gender-transition interventions he named in [a November 2018 Twitter thread](https://twitter.com/ESYudkowsky/status/1067183500216811521) that was the precursor to the present discussion—using a different bathroom, changing one's name, asking for new pronouns, and getting sex reassignment surgery—and notes that none of these are calling oneself a "woman". [He continues](https://www.facebook.com/yudkowsky/posts/10159421750419228?comment_id=10159421986539228&reply_comment_id=10159424960909228):
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-> [Calling someone a "woman"] _is_ closer to the right sort of thing _ontologically_ to be true or false. More relevant to the current thread, now that we have a truth-bearing sentence, we can admit of the possibility of using our human superpower of language to _debate_ whether this sentence is indeed true or false, and have people express their nuanced opinions by uttering this sentence, or perhaps a more complicated sentence using a bunch of caveats, or maybe using the original sentence uncaveated to express their belief that this is a bad place for caveats. Policies about who uses what bathroom also have consequences and we can debate the goodness or badness (not truth or falsity) of those policies, and utter sentences to declare our nuanced or non-nuanced position before or after that debate.
->
-> Trying to pack all of that into the pronouns you'd have to use in step 1 is the wrong place to pack it.
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-Sure, _if we were in the position of designing a constructed language from scratch_ under current social conditions in which a person's "gender" is understood as an intersubjective construction, rather than their sex an objective and undisputed fact, then yeah: in that situation _which we are not in_, you definitely wouldn't want to pack sex or gender into pronouns. But it's a disingenuous derailing tactic to grandstand about how people need to alter the semantics of their _already existing_ native language so that we can discuss the real issues under an allegedly superior pronoun convention when, _by your own admission_, you have _no intention whatsoever_ of discussing the real issues!
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-(Lest the "by your own admission" clause seem too accusatory, I should note that given constant behavior, admitting it is _much_ better than not-admitting it; so, huge thanks to Yudkowsky for the transparency on this point!)
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-Again, a comparison to the _tú_/_usted_ distinction is instructive. It's one thing to advocate for collapsing the distinction and just settling on one second-person singular pronoun for the Spanish language. That's principled.
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-It's quite another thing altogether to _simultaneously_ try to prevent a speaker from using _tú_ to signal disrespect towards a social superior (on the stated rationale that the _tú_/_usted_ distinction is dumb and shouldn't exist), while _also_ refusing to entertain or address the speaker's arguments explaining _why_ they think their interlocutor is unworthy of the deference that would be implied by _usted_ (because such arguments are "unspeakable" for political reasons). That's just psychologically abusive.
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-If Yudkowsky _actually_ possessed (and felt motivated to use) the "ability to independently invent everything important that would be on the other side of the filter and check it [himself] before speaking", it would be _obvious_ to him that "Gendered Pronouns For Everyone and Asking To Leave The System Is Lying" isn't the crux anyone cares about. A lot of TERF-adjacent folk would be _overjoyed_ to concede the (boring, insubstantial) matter of pronouns as a trivial courtesy if it meant getting to _actually_ address their real concerns of "Biological Sex Actually Exists", and ["Biological Sex Cannot Be Changed With Existing or Foreseeable Technology"](https://www.lesswrong.com/posts/QZs4vkC7cbyjL9XA9/changing-emotions) and "Biological Sex Is Sometimes More Relevant Than Self-Declared Gender Identity". The reason so many of them are inclined to stand their ground and not even offer the trivial courtesy is because they suspect that the matter of pronouns is being used as a rhetorical wedge and typographical attack to try to prevent people from talking or thinking about sex.
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-And I think this suspicion is broadly accurate! _After_ having been challenged on it, Yudkowsky can try to spin his November 2018 Twitter comments as having been a non-partisan matter of language design ("Trying to pack all of that into the pronouns [...] is the wrong place to pack it"), but when you read the text that was actually published at the time, parts of it are hard to read as anything other than an attempt to shame and delegitimize people who want to use language to reason about sex rather than gender identity. [For example](https://twitter.com/ESYudkowsky/status/1067490362225156096):
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-> The more technology advances, the further we can move people towards where they say they want to be in sexspace. Having said this we've said all the facts. Who competes in sports segregated around an Aristotelian binary is a policy question (that I personally find very humorous).
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-[TODO outlining remainder of coda—]
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-[You haven't said all the facts, because before the Glorious Transhumanist Future of technological maturity, you still inherit a lot of the pre-technology distribution. The existence of HRT doesn't mean that everyone is the sex that they say they are—it means that instead of two clusters (females and males), you have four clusters (females, males, females-on-masculinizing-HRT, and males-on-feminizing-HRT). There might be situations where you want to use the {female, males-on-feminizing-HRT} category, but there are also situations where you might want to use the developmental sex categories. In the case of sports, the question of "who is the best within the female distribution" is a natural question that people are interested in (even if most of them don't have the vocabulary to say "multivariate trait distribution", the essentialist cognitive algorithm is still performing very well in this domain), given that natal sex continues to be relevant, and was _obviously_ relevant before HRT
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-https://twitter.com/FondOfBeetles/status/1368176581965930501
-https://link.springer.com/article/10.1007/s40279-020-01389-3
-https://bjsm.bmj.com/content/55/15/865
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-https://twitter.com/FondOfBeetles/status/1466044767561830405
-Lia Thomas and Cece Tefler
-(Thomas and Tefler's records occured after Yudkowsky's 2018 Tweets, but this kind of thing was easily predictable to anyone familiar with sex differences)
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-Yudkowsky's suggestion that the only reason someone might care about women's sports is because of a comittment to "Aristotelian binary" is pure sneer; this isn't something any scientifically person would write if they had actually thought about the issue at all, rather than having decided to score points against transphobes and using your knowledge of probability in the service of that goal (which gives the lie to Yudkowsky's claim that he was only trying to make a point about pronouns and truth; the sports policy decision is a policy decision rather than a fact, but it's so lopsided, that the "humor" goes in the other direction)]
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-> it is sometimes personally prudent and not community-harmful to post your agreement with Stalin about things you actually agree with Stalin about, in ways that exhibit generally rationalist principles, especially because people do _know_ they're living in a half-Stalinist environment
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-Ah, _prudence!_
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-This is what https://en.wikipedia.org/wiki/Bad_faith means
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-[Summarize "A Rational Argument" https://www.lesswrong.com/posts/9f5EXt8KNNxTAihtZ/a-rational-argument
-You could imagine the campaign manager saying the same thing—"I don't see what the alternative is".]
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-["Everybody knows" https://thezvi.wordpress.com/2019/07/02/everybody-knows/ ]
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-> I don't see what the alternative is besides getting shot, or utter silence about everything Stalin has expressed an opinion on including "2 + 2 = 4" because if that logically counterfactually were wrong you would not be able to express an opposing opinion.
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-[Agreeing with Stalin that 2+2=4 is fine; the problem is a sustained pattern of _selectively_ bring up pro-Party points while ignoring anti-Party facts that would otherwise be relevant to the topic of interest, including stonewalling commenters who try to point out relevance]
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-[Why does this matter? It would be dishonest for me to claim that this is _directly_ relevant to xrisk, because that's not my real bottom line]
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-a rationality community that can't think about _practical_ issues that affect our day to day lives, but can get existential risk stuff right, is like asking for self-driving car software that can drive red cars but not blue cars
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-It's a _problem_ if public intellectuals in the current year need to pretend to be dumber than seven-year-olds in 2016
+If Yudkowsky is obviously playing dumb (consciously or not) and his comments can't be taken seriously, what's _actually_ going on here? I have some theories, based on the Whole Dumb Story about how I wasted the last six years of my life. But it's a _long_ Dumb Story, that's been pretty difficult and painful for me to finish writing. Another time, perhaps.