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[Ultimately_Untrue_Thought.git] / content / drafts / if-clarity-seems-like-death-to-them.md
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@@ -165,38 +165,59 @@ In an email (Subject: "LessWrong.com is dead to me"), Jessica identified the thr
 
 Posting on _Less Wrong_ made sense as harm-reduction, but the only way to get people to stick up for truth would be to convert them to _a whole new worldview_, which would require a lot of in-person discussions. She bought up the idea of starting a new forum to replace _Less Wrong_.
 
-Ben said that trying to discuss with the _Less Wrong_ mod team would be a good intermediate step, after we clarified to ourselves what was going on; it might be "good practice in the same way that the Eliezer initiative was good practice." He was less optimistic about harm-reduction; participating on the site was implicitly endorsing it by submitting the rule of the karma and curation systems.
+Ben said that trying to discuss with the _Less Wrong_ mod team would be a good intermediate step, after we clarified to ourselves what was going on; it might be "good practice in the same way that the Eliezer initiative was good practice." The premise should be, "If this is within the Overton window for _Less Wrong_ moderators, there's a serious confusion on the conditions required for discourse", not on scapegoating individuals. He was less optimistic about harm-reduction; participating on the site was implicitly endorsing it by submitting the rule of the karma and curation systems.
 
 Secret posse member expressed sadness about how the discussion on "The Incentives" demonstrated that the community he loved—including dear friends—was in a very bad way. Michael (in a separate private discussion) had said he was glad to hear about the belief-update. Secret posse member said that Michael saying that also made them sad, because it seemed discordant to be happy about sad news. Michael wrote (in the thread):
 
 > I['m] sorry it made you sad. From my perspective, the question is no[t] "can we still be friends with such people", but "how can we still be friends with such people" and I am pretty certain that understanding their perspective if an important part of the answer. If clarity seems like death to them and like life to us, and we don't know this, IMHO that's an unpromising basis for friendship.
 
-[TODO—
- * Jessica: scortched-earth campaign should mostly be in meatspace social reality
- * my comment on emotive conjugation (https://www.lesswrong.com/posts/qaYeQnSYotCHQcPh8/drowning-children-are-rare#GaoyhEbzPJvv6sfZX)
+------
+
+I got into a scuffle with Ruby (someone who had newly joined the _Less Wrong_ mod team) on his post on ["Causal Reality _vs. Social Reality"](https://www.lesswrong.com/posts/xqAnKW46FqzPLnGmH/causal-reality-vs-social-reality). One section of the post asks, "Why people aren't clamoring in the streets for the end of sickness and death?" and gives the answer that it's because no one else is; people live in a social reality that accepts death as part of the natural order, even though life extension seems like it should be physically possible in causal reality.
+
+I didn't think this was a good example. "Clamoring in the streets" (even if you interpreted it as a metonym for other forms of mass political action) seemed like the kind of thing that would be recommended by social-reality thinking, rather than causal-reality thinking. How, causally, would the action of clamoring in the streets lead to the outcome of the end of sickness and death? I would expect means–end reasoning about causal reality to instead recommend things like "working on or funding biomedical research".
+
+Ruby [complained that](https://www.lesswrong.com/posts/xqAnKW46FqzPLnGmH/causal-reality-vs-social-reality?commentId=7b2pWiCL33cqhTabg) my tone was too combative, and asked for more charity and collaborative truth-seeking[^collaborative-truth-seeking] in any future comments.
+
+[^collaborative-truth-seeking]: [No one ever seems to be able to explain to me what this phrase means.](https://www.lesswrong.com/posts/uvqd3YiBcrPxXzxQM/what-does-the-word-collaborative-mean-in-the-phrase)
+
+(My previous interaction with Ruby had been my challenge to "... Not Man for the Categories" appearing on the _Less Wrong_ FAQ. Maybe he couldn't let me "win" again so quickly?)
+
+I emailed the coordination group about it, insofar as gauging the psychology of the mod team was relevant to upcoming [Voice _vs._ Exit](https://en.wikipedia.org/wiki/Exit,_Voice,_and_Loyalty) choices: 
+
+> he seems to be conflating transhumanist optimism with "causal reality", and then tone-policing me when I try to model good behavior of what means-end reasoning about causal reality actually looks like. This ... seems pretty cultish to me?? Like, it's fine and expected for this grade of confusion to be on the website, but it's more worrisome when it's coming from the mod team.[^rot-13]
+
+[^rot-13]: This part of the email was actually [rot-13'd](https://rot13.com) to let people write up their independent component without being contaminated by me; I reproduce the plaintext here.
+
+The meta-discussion on _Less Wrong_ started to get heated. Ruby claimed:
+
+> Even if you wish to express that someone is wrong, I think this is done more effectively if one simultaneously continues to implicitly express "I think there is still some prior that you are correct and I curious to hear your thoughts", or failing that "You are very clearly wrong here yet I still respect you as a thinker who is worth my time to discourse with." [...] There's an icky thing here I feel like for there to be productive and healthy discussion you have to act as though at least one of the above statements is true, even if it isn't.
 
-> I'm also not sure if I'm sufficiently clued in to what Ben and Jessica are modeling as Blight, a coherent problem, as opposed to two or six individual incidents that seem really egregious in a vaguely similar way that seems like it would have been less likely in 2009??
 
- * Vassar: "Literally nothing Ben is doing is as aggressive as the basic 101 pitch for EA."
- * Ben: we should be creating clarity about "position X is not a strawman within the group", rather than trying to scapegoat individuals
- * my scuffle with Ruby on "Causal vs. Social Reality" (my previous interaction with Ruby had been on the LW FAQ; maybe he couldn't let me "win" again so quickly?)
- * it gets worse: https://www.lesswrong.com/posts/xqAnKW46FqzPLnGmH/causal-reality-vs-social-reality#NbrPdyBFPi4hj5zQW
- * Ben's comment: "Wow, he's really overtly arguing that people should lie to him to protect his feelings."
+
+"Wow, he's really overtly arguing that people should lie to him to protect his feelings," Ben commented via email.
+
+
+[TODO—
  * Jessica: "tone arguments are always about privileged people protecting their feelings, and are thus in bad faith.  Therefore, engaging with a tone argument as if it's in good faith is a fool's game, like playing chess with a pigeon. Either don't engage, or seek to embarrass them intentionally."
  * there's no point at being mad at MOPs
  * me (1 Jul): I'm a _little bit_ mad, because I specialize in cognitive and discourse strategies that are _extremely susceptible_ to being trolled like this
- * me to "Wilhelm" 1 Jul: "I'd rather not get into fights on LW, but at least I'm 2-0-1"
- * "collaborative truth seeking" but (as Michael pointed out) politeness looks nothing like Aumann agreement
+ * I wouldn't be such a hardass if not for the prompt
+
+(I remarked to "Wilhelm": I'd rather not get into fights on _Less Wrong_, but at least I'm 2–0–1.)
+
  * 2 Jul: Jessica is surprised by how well "Self-consciousness wants to make everything about itself" worked; theory about people not wanting to be held to standards that others aren't being held to
  * Michael: Jessica's example made it clear she was on the side of social justice
  * secret posse member: level of social-justice talk makes me not want to interact with this post in any way
 ]
 
+------
+
 On 4 July 2019, Scott Alexander published ["Some Clarifications on Rationalist Blogging"](https://slatestarcodex.com/2019/07/04/some-clarifications-on-rationalist-blogging/), disclaiming any authority as a "rationalist" leader. ("I don't want to claim this blog is doing any kind of special 'rationality' work beyond showing people interesting problems [...] Insofar as [_Slate Star Codex_] makes any pretensions to being 'rationalist', it's a rationalist picnic and not a rationalist monastery.") I assumed this was inspired by Ben's request back in March that Scott "alter the beacon" so as to not confuse people about what the current-year community was. I appreciated it.
 
 Also in early July 2019, Jessica published ["The AI Timelines Scam"](https://www.lesswrong.com/posts/KnQs55tjxWopCzKsk/the-ai-timelines-scam), arguing that the recent popularity of "short" (_e.g._, 2030) AI timelines was better explained by political factors, rather than any technical arguments: just as in previous decades, people had incentives to bluff and exaggerate about the imminence of AGI in order to attract resources to their own project.
 
-(Remember, this was 2019. After seeing what GPT-3/PaLM/DALL-E/_&c._ could do during the "long May 2020", it's now looking to me like the short-timelines people had better intuitions than Jessica gave them credit for. I won't say, "How could I have known?", but at the time, I didn't, actually, know.)
+(Remember, this was 2019. After seeing what GPT-3/PaLM/DALL-E/_&c._ could do during the ["long May 2020"](https://twitter.com/MichaelTrazzi/status/1635871679133130752), it's now looking to me like the short-timelines people had better intuitions than Jessica gave them credit for. I won't say, "How could I have known?", but at the time, I didn't, actually, know.)
 
 I still sympathized with the "mainstream" pushback against using "scam"/"fraud"/"lie"/_&c._ language to include motivated [elephant-in-the-brain](https://en.wikipedia.org/wiki/The_Elephant_in_the_Brain)-like distortions. I conceded that this was a _boring_ semantic argument, but I feared that until we invented better linguistic technology, the _boring_ semantic argument was going to _continue_ sucking up discussion bandwidth with others when it didn't need to.
 
@@ -210,7 +231,7 @@ I replied that the concept of [_mens rea_](https://www.law.cornell.edu/wex/mens_
 
 Ben replied that what mattered in the determination of manslaughter _vs._ murder was whether there was long-horizon optimization power towards the outcome of someone's death; it wasn't about what sentiments the killer rehearsed in their working memory.
 
-On a phone call, Michael made an analogy between EA and Catholicism. The Pope was fraudulent, because the legitimacy of the Pope's position (and his claims to power and resources) rested on the pretense that he had a direct relationship with God, which wasn't true, and the Pope _knew_ (he _had_ to know, at some level) that it asn't true. (I agreed that this usage of _fraud_ made sense to me.) In Michael's view, Ben's charges against GiveWell were similar: GiveWell's legitimacy rested on the pretense that they were making decisions based on numbers, and they had to know at some level that they weren't doing that.
+On a phone call, Michael made an analogy between EA and Catholicism. The Pope was fraudulent, because the legitimacy of the Pope's position (and his claims to power and resources) rested on the pretense that he had a direct relationship with God, which wasn't true, and the Pope _knew_ (he _had_ to know, at some level) that it asn't true. (I agreed that this usage of _fraud_ made sense to me.) In Michael's view, Ben's charges against GiveWell were similar: GiveWell's legitimacy rested on the pretense that they were making decisions based on numbers, and they [had to know at some level](https://blog.givewell.org/2011/08/18/why-we-cant-take-expected-value-estimates-literally-even-when-theyre-unbiased/) that they weren't doing that.
 
 [TODO: secret thread with Ruby; "uh, guys??" to Steven and Anna; people say "Yes, of course criticism and truthseeking is important; I just think that tact is important, too," only to go on and dismiss any _particular_ criticism as insufficiently tactful.]
 
@@ -233,6 +254,8 @@ On a phone call, Michael made an analogy between EA and Catholicism. The Pope wa
 
 [TODO: State of Steven]
 
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+
 I still wanted to finish the memoir-post mourning the "rationalists", but I still felt psychologically constrained; I was still bound by internal silencing-chains. So instead, I mostly turned to a combination of writing bitter and insulting comments whenever I saw someone praise the "rationalists" collectively, and—more philosophy blogging!
 
 In August 2019's ["Schelling Categories, and Simple Membership Tests"](https://www.lesswrong.com/posts/edEXi4SpkXfvaX42j/schelling-categories-and-simple-membership-tests), I explained a nuance that had only merited a passion mention in "... Boundaries?": sometimes you might want categories for different agents to _coordinate_ on, even at the cost of some statistical "fit." (This was of course generalized from a "pro-trans" argument that had occured to me, [that self-identity is an easy Schelling point when different people disagree about what "gender" they perceive someone as](/2019/Oct/self-identity-is-a-schelling-point/).)
@@ -375,12 +398,10 @@ I said I would bite that bullet: yes! Yes, I was trying to figure out whether I
 
 (This seemed correlated with the recurring stalemated disagreement within our coordination group, where Michael/Ben/Jessica would say, "Fraud, if that word _ever_ meant anything", and while I agreed that they were pointing to an important way in which things were messed up, I was still sympathetic to the Caliphate-defender's reply that this usage of "fraud" was motte-and-baileying between vastly different senses of _fraud_; I wanted to do _more work_ to formulate a _more precise theory_ of the psychology of deception to describe exactly how things are messed up a way that wouldn't be susceptible to the motte-and-bailey charge.)
 
-[TODO: Ziz's protest;
+[TODO: Ziz's protest]
 
 [TODO: Somni? ("peek behind the fog of war" 6 Feb)]
 
-[TODO: rude maps]
-
 [TODO: a culture that has gone off the rails; my warning points to Vaniver]
 
 [TODO: complicity and friendship]
@@ -403,7 +424,7 @@ Anna's reply 21 December
 Michael asks for me to acknowledge that my sense of opportunity is driven by politics
 discussion of what is "political"
 mention to Anna that I was postponing in order to make it non-salesy
-
+January 2020 "my state"?
 ]
 
 ------
@@ -566,7 +587,7 @@ I still had some deeper philosophical problems to resolve, though. If squiggly c
 
 That was my intuition. To formalize it, I wanted some sensible numerical quantity that would be maximized by using "nice" categories and get trashed by gerrymandering. [Mutual information](https://en.wikipedia.org/wiki/Mutual_information) was the obvious first guess, but that wasn't it, because mutual information lacks a "topology", a notion of _closeness_ that made some false predictions better than others by virtue of being "close".
 
-Suppose the outcome space of _X_ is `{H, T}` and the outcome space of _Y_ is `{1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8}`. I _wanted_ to say that if observing _X_=`H` concentrates _Y_'s probability mass on `{1, 2, 3}`, that's _more useful_ than if it concentrates _Y_ on `{1, 5, 8}`—but that would require the numbers in Y to be _numbers_ rather than opaque labels; as far as elementary information theory was concerned, mapping eight states to three states reduced the entropy from lg 8 = 3 to lg 3 ≈ 1.58 no matter "which" three states they were.
+Suppose the outcome space of _X_ is `{H, T}` and the outcome space of _Y_ is `{1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8}`. I _wanted_ to say that if observing _X_=`H` concentrates _Y_'s probability mass on `{1, 2, 3}`, that's _more useful_ than if it concentrates _Y_ on `{1, 5, 8}`—but that would require the numbers in Y to be _numbers_ rather than opaque labels; as far as elementary information theory was concerned, mapping eight states to three states reduced the entropy from log<sub>2</sub> 8 = 3 to log<sub>2</sub> 3 ≈ 1.58 no matter "which" three states they were.
 
 How could I make this rigorous? Did I want to be talking about the _variance_ of my features conditional on category-membership? Was "connectedness" intrinsically the what I wanted, or was connectedness only important because it cut down the number of possibilities? (There are 8!/(6!2!) = 28 ways to choose two elements from `{1..8}`, but only 7 ways to choose two contiguous elements.) I thought connectedness _was_ intrinsically important, because we didn't just want _few_ things, we wanted things that are _similar enough to make similar decisions about_.