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[Ultimately_Untrue_Thought.git] / content / drafts / if-clarity-seems-like-death-to-them.md
index 8a244da..b6439a0 100644 (file)
@@ -13,9 +13,9 @@ Status: draft
 
 [^egan-paraphrasing]: The original quote says "one hundred thousand straights" ... "gay community" ... "gay and lesbian" ... "franchise rights on homosexuality" ... "unauthorized queer."
 
-Recapping our Whole Dumb Story so far: in a previous post, "Sexual Dimorphism in Yudkowsky's Sequences, in Relation to My Gender Problems", I told you about how I've always (since puberty) had this obsessive erotic fantasy about being magically transformed into a woman and how I used to think it was immoral to believe in psychological sex differences, until I read these really great Sequences of blog posts by Eliezer Yudkowsky which incidentally pointed out how absurdly impossible my obsessive fantasy was
+Recapping our Whole Dumb Story so far: in a previous post, "Sexual Dimorphism in Yudkowsky's Sequences, in Relation to My Gender Problems", I told you about how I've always (since puberty) had this obsessive erotic fantasy about being magically transformed into a woman and how I used to think it was immoral to believe in psychological sex differences, until I read these really great Sequences of blog posts by Eliezer Yudkowsky which incidentally pointed out how absurdly impossible my obsessive fantasy was ...
 
-—none of which gooey private psychological minutiæ would be at all in the public interest to blog about _except that_, as I explained in a subsequent post, "Blanchard's Dangerous Idea and the Plight of the Lucid Crossdreamer", in 2016, everyone in the community that formed around the Sequences suddenly decided for political reasons that guys like me might actually be women in some unspecified metaphysical sense, and the cognitive dissonance of having to rebut all this nonsense coming from everyone I used to trust, drove me temporarily insane from stress and sleep deprivation—
+—none of which gooey private psychological minutiæ would be at all in the public interest to blog about _except that_, as I explained in a subsequent post, "Blanchard's Dangerous Idea and the Plight of the Lucid Crossdreamer", around 2016ish, everyone in the community that formed around the Sequences suddenly decided for political reasons that guys like me might actually be women in some unspecified metaphysical sense, and the cognitive dissonance of having to rebut all this nonsense coming from everyone I used to trust, drove me temporarily insane from stress and sleep deprivation ...
 
 —which would have been the end of the story, _except that_, as I explained in a subsequent–subsequent post, "A Hill of Validity in Defense of Meaning", in late 2018, Eliezer Yudkowsky prevaricated about his own philosophy of language for the same political reasons, and my unsuccessful attempts to get him to clarify led me and allies to conclude that Yudkowsky and his "rationalists" were corrupt.
 
@@ -27,9 +27,9 @@ Ben had [previously](http://benjaminrosshoffman.com/givewell-and-partial-funding
 
 I believed that there _was_ a real problem, but didn't feel like I had a good grasp on what it was specifically. Cultural critique is a fraught endeavor: if someone tells an outright lie, you can, maybe, with a lot of effort, prove that to other people, and get a correction on that specific point. (Actually, as we had just discovered, even that might be too much to hope for.) But _culture_ is the sum of lots and lots of little micro-actions by lots and lots of people. If your _entire culture_ has visibly departed from the Way that was taught to you in the late 'aughts, how do you demonstrate that to people who, to all appearances, are acting like they don't remember the old Way, or that they don't think anything has changed, or that they notice some changes but think the new way is better? It's not as simple as shouting, "Hey guys, Truth matters!"—any ideologue or religious person would agree with _that_. It's not feasible to litigate every petty epistemic crime in something someone said, and if you tried, someone who thought the culture was basically on track could accuse you of cherry-picking. If "culture" is a real thing at all—and it certainly seems to be—we are condemned to grasp it unclearly, relying on the brain's pattern-matching faculties to sum over thousands of little micro-actions as a [_gestalt_](https://en.wiktionary.org/wiki/gestalt), rather than having the kind of robust, precise representation a well-designed AI could compute plans with.
 
-Ben called the _gestalt_ he saw the Blight, after the rogue superintelligence in Vernor Vinge's _A Fire Upon the Deep_: the problem wasn't that people were getting dumber; it's that there was locally coherent coordination away from clarity and truth and towards coalition-building, which was validated by the official narrative in ways that gave it a huge tactical advantage; people were increasingly making decisions that were better explained by their political incentives rather than acting on coherent beliefs about the world—using and construing claims about facts as moves in a power game, albeit sometimes subject to genre constraints under which only true facts were admissible moves in the game.
+Ben called the _gestalt_ he saw the Blight, after the rogue superintelligence in Vernor Vinge's _A Fire Upon the Deep_: the problem wasn't that people were getting dumber; it was that there was locally coherent coordination away from clarity and truth and towards coalition-building, which was validated by the official narrative in ways that gave it a huge tactical advantage; people were increasingly making decisions that were better explained by their political incentives rather than acting on coherent beliefs about the world—using and construing claims about facts as moves in a power game, albeit sometimes subject to genre constraints under which only true facts were admissible moves in the game.
 
-When I asked him for specific examples of MIRI or CfAR leaders behaving badly, he gave the example of [MIRI executive director Nate Soares posting that he was "excited to see OpenAI joining the space"](https://intelligence.org/2015/12/11/openai-and-other-news/), despite the fact that [_no one_ who had been following the AI risk discourse](https://slatestarcodex.com/2015/12/17/should-ai-be-open/) [thought that OpenAI as originally announced was a good idea](http://benjaminrosshoffman.com/openai-makes-humanity-less-safe/). Nate had privately clarified to Ben that the word "excited" wasn't necessarily meant positively, and in this case meant something more like "terrified."
+When I asked him for specific examples of MIRI or CfAR leaders behaving badly, he gave the example of [MIRI executive director Nate Soares posting that he was "excited to see OpenAI joining the space"](https://intelligence.org/2015/12/11/openai-and-other-news/), despite the fact that [_no one_ who had been following the AI risk discourse](https://slatestarcodex.com/2015/12/17/should-ai-be-open/) [thought that OpenAI as originally announced was a good idea](http://benjaminrosshoffman.com/openai-makes-humanity-less-safe/). Nate had privately clarified that the word "excited" wasn't necessarily meant positively, and in this case meant something more like "terrified."
 
 This seemed to me like the sort of thing where a particularly principled (naïve?) person might say, "That's _lying for political reasons!_ That's _contrary to the moral law!_" and most ordinary grown-ups would say, "Why are you so upset about this? That sort of strategic phrasing in press releases is just how the world works, and things could not possibly be otherwise."
 
@@ -41,12 +41,8 @@ I don't think I "got" the framing at this time. War metaphors sounded Scary and
 
 [^soldiers]: At least, not blameworthy _in the same way_ as someone who committed the same violence as an individual.
 
-I wrote to Anna:
+I wrote to Anna (Subject: "Re: the end of the Category War (we lost?!?!?!)"):
 
-> To: Anna Salamon <[redacted]>  
-> Date: 20 April 2019 11:08 _p.m._  
-> Subject: Re: the end of the Category War (we lost?!?!?!)
->
 > I was _just_ trying to publicly settle a _very straightforward_ philosophy thing that seemed _really solid_ to me
 >
 > if, in the process, I accidentally ended up being an unusually useful pawn in Michael Vassar's deranged four-dimensional hyperchess political scheming
@@ -77,13 +73,15 @@ I didn't know how to continue it. I was too psychologically constrained; I didn'
 
 I decided to take a break from the religious civil war [and from this blog](/2019/May/hiatus/), and [declared May 2019 as Math and Wellness Month](http://zackmdavis.net/blog/2019/05/may-is-math-and-wellness-month/).
 
-My dayjob performance had been suffering terribly for months. The psychology of the workplace is ... subtle. There's a phenomenon where some people are _way_ more productive than others and everyone knows it, but no one is cruel enough [to make it _common_ knowledge](https://slatestarcodex.com/2015/10/15/it-was-you-who-made-my-blue-eyes-blue/), which is awkward for people who simultaneously benefit from the culture of common-knowledge-prevention allowing them to collect the status and money rents of being a $150K/yr software engineer without actually [performing at that level](http://zackmdavis.net/blog/2013/12/fortune/), while also having [read enough Ayn Rand as a teenager](/2017/Sep/neither-as-plea-nor-as-despair/) to be ideologically opposed to subsisting on unjustly-acquired rents rather than value creation. The "everyone knows I feel guilty about underperforming, so they don't punish me because I'm already doing enough internalized domination to punish myself" dynamic would be unsustainable if it were to evolve into a loop of "feeling gulit _in exchange for_ not doing work" rather than the intended "feeling guilt in order to successfully incentivize work". I didn't think they would actually fire me, but I was worried that they _should_. I asked my boss to temporarily take on some easier tasks, that I could make steady progress on even while being psychologically impaired from a religious war. (We had a lot of LaTeX templating of insurance policy amendments that needed to get done.) If I was going to be psychologically impaired _anyway_, it was better to be upfront about how I could best serve the company given that impairment, rather than hoping that the boss wouldn't notice.
+My dayjob performance had been suffering terribly for months. The psychology of the workplace is ... subtle. There's a phenomenon where some people are _way_ more productive than others and everyone knows it, but no one is cruel enough [to make it _common_ knowledge](https://slatestarcodex.com/2015/10/15/it-was-you-who-made-my-blue-eyes-blue/), which is awkward for people who simultaneously benefit from the culture of common-knowledge-prevention allowing them to collect the status and money rents of being a $150K/yr software engineer without actually [performing at that level](http://zackmdavis.net/blog/2013/12/fortune/), while also having [read enough Ayn Rand as a teenager](/2017/Sep/neither-as-plea-nor-as-despair/) to be ideologically opposed to subsisting on unjustly-acquired rents rather than value creation. The "everyone knows I feel guilty about underperforming, so they don't punish me because I'm already doing enough internalized domination to punish myself" dynamic would be unsustainable if it were to evolve into a loop of "feeling gulit _in exchange for_ not doing work" rather than the intended "feeling guilt in order to successfully incentivize work". I didn't think they would actually fire me, but I was worried that they _should_.
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+I asked my boss to temporarily take on some easier tasks, that I could make steady progress on even while being psychologically impaired from a religious war. (We had a lot of LaTeX templating of insurance policy amendments that needed to get done.) If I was going to be psychologically impaired _anyway_, it was better to be upfront about how I could best serve the company given that impairment, rather than hoping that the boss wouldn't notice.
 
 My "intent" to take a break from the religious war didn't take. I met with Anna on the UC Berkeley campus, and read her excerpts from some of Ben's and Jessica's emails. (She had not acquiesced to my request for a comment on "... Boundaries?", including in the form of two paper postcards that I stayed up until 2 _a.m._ on 14 April 2019 writing; I had figured that spamming people with hysterical and somewhat demanding physical postcards was more polite (and funnier) than my usual habit of spamming people with hysterical and somewhat demanding emails.) While we (my posse) were aghast at Yudkowsky's behavior, she was aghast at ours: reaching out to try to have a conversation with Yudkowsky, and then concluding he was a fraud because we weren't satisfied with the outcome was like hiding soldiers in an ambulance, introducing a threat against Yudkowsky in context where he had a right to be safe.
 
 I complained that I had _actually believed_ our own marketing material about the "rationalists" remaking the world by wielding a hidden Bayesian structure of Science and Reason that applies [outside the laboratory](https://www.lesswrong.com/posts/N2pENnTPB75sfc9kb/outside-the-laboratory). Was that all a lie? Were we not trying to do the thing anymore? Anna was dismissive: she thought that the idea I had gotten about what "the thing" was, was never actually part of the original vision. She kept repeating that she had _tried_ to warn me in previous years that public reason didn't work, and I didn't listen. (Back in the late 'aughts, she had often recommended Paul Graham's essay ["What You Can't Say"](http://paulgraham.com/say.html) to people, summarizing Graham's moral that you should figure out the things you can't say in your culture, and then don't say them.)
 
-It was true that she had tried to warn me for years, and (not yet having gotten over [my teenage ideological fever dream](/2021/May/sexual-dimorphism-in-the-sequences-in-relation-to-my-gender-problems/#antisexism)), I hadn't known how to listen. But this seemed really fundamentally unresponsive to how _I_ kept repeating that I only expected consensus on the basic philosophy-of-language stuff (not my object-level special interest). Why was it so unrealistic to imagine that the actually-smart people could [enforce standards](https://srconstantin.github.io/2018/12/24/contrite-strategies-and-the-need-for-standards/) in our own tiny little bubble of the world?
+It was true that she had tried to warn me for years, and (not yet having gotten over [my teenage ideological fever dream](/2021/May/sexual-dimorphism-in-the-sequences-in-relation-to-my-gender-problems/#antisexism)), I hadn't known how to listen. But this seemed really fundamentally unresponsive to how _I_ kept repeating that I only expected consensus on the basic philosophy-of-language stuff (not my object-level special interest). Why was it so unrealistic to imagine that the actually-smart people could [enforce standards](https://srconstantin.github.io/2018/12/24/contrite-strategies.html) in our own tiny little bubble of the world?
 
 My frustration bubbled out into follow-up emails:
 
@@ -145,9 +143,9 @@ Steven objected that tractibility and side effects matter, not just effect on th
 
 I agreed that tractability needs to be addressed, but I felt like—we were in a coal mine, and my favorite one of our canaries just died, and I was freaking out about this, and represenatives of the Caliphate (Yudkowsky, Alexander, Anna, Steven) were like, Sorry, I know you were really attached to that canary, but it's just a bird; you'll get over it; it's not really that important to the coal-mining mission.
 
-And I was like, I agree that I was unreasonably emotionally attached to that particular bird, which was the direct cause of why I-in-particular was freaking out, but that's not why I expected _them_ to care. The problem was not the dead bird; the problem was what the bird was _evidence_ of: if you're doing systematically correct reasoning, you should be able to get the right answer even when the question _doesn't matter_. (The causal graph is the fork "canary-death ← mine-gas → human-danger" rather than the direct link "canary-death → human-danger".) Ben and Michael and Jessica claim to have spotted their own dead canaries. I felt like the old-timer Rationality Elders should be able to get on the same page about the canary-count issue?
+And I was like, I agree that I was unreasonably emotionally attached to that particular bird, which was the direct cause of why I-in-particular was freaking out, but that's not why I expected _them_ to care. The problem was not the dead bird; the problem was what the bird was _evidence_ of: if you're doing systematically correct reasoning, you should be able to get the right answer even when the question _doesn't matter_. (The causal graph is the fork "canary-death ← mine-gas → human-danger" rather than the direct link "canary-death → human-danger".) Ben and Michael and Jessica claimed to have spotted their own dead canaries. I felt like the old-timer Rationality Elders should have been able to get on the same page about the canary-count issue?
 
-Math and Wellness Month ended up being mostly a failure: the only math I ended up learning was [a fragment of group theory](http://zackmdavis.net/blog/2019/05/group-theory-for-wellness-i/), and [some probability/information theory](http://zackmdavis.net/blog/2019/05/the-typical-set/) that [actually turned out to super-relevant to understanding sex differences](/2021/May/sexual-dimorphism-in-the-sequences-in-relation-to-my-gender-problems/#typical-point). So much for taking a break.
+Math and Wellness Month ended up being mostly a failure: the only math I ended up learning was [a fragment of group theory](http://zackmdavis.net/blog/2019/05/group-theory-for-wellness-i/), and [some probability/information theory](http://zackmdavis.net/blog/2019/05/the-typical-set/) that [later turned out to super-relevant to understanding sex differences](/2021/May/sexual-dimorphism-in-the-sequences-in-relation-to-my-gender-problems/#typical-point). So much for taking a break.
 
 [TODO:
  * I had posted a linkpost to "No, it's not The Incentives—it's You", which generated a lot of discussion, and Jessica (17 June) identified Ray's comments as the last straw.
@@ -218,9 +216,9 @@ In September 2019's ["Heads I Win, Tails?—Never Heard of Her; Or, Selective Re
 
 In October 2019's ["Algorithms of Deception!"](https://www.lesswrong.com/posts/fmA2GJwZzYtkrAKYJ/algorithms-of-deception), I exhibited some toy Python code modeling different kinds of deception. A function that faithfully passes observations it sees as input to another function, lets the second function constructing a well-calibrated probability distribution. But if the first function outright fabricates evidence, or selectively omits some evidence, or gerrymanders the categories by which it interprets its observations as evidence, the second function comes up with a worse (less accurate) probability distribution.
 
-Also in October 2019, in ["Maybe Lying Doesn't Exist"](https://www.lesswrong.com/posts/bSmgPNS6MTJsunTzS/maybe-lying-doesn-t-exist), I replied to Scott Alexander's ["Against Lie Inflation"](https://slatestarcodex.com/2019/07/16/against-lie-inflation/), which was itself a generalized rebuke of Jessica's "The AI Timelines Scam". Scott thought Jessica was wrong to use language like "lie", "scam", _&c._ to describe someone thing (purportedly) motivatedly wrong, but not necessarily _consciously_ lying.
+Also in October 2019, in ["Maybe Lying Doesn't Exist"](https://www.lesswrong.com/posts/bSmgPNS6MTJsunTzS/maybe-lying-doesn-t-exist), I replied to Scott Alexander's ["Against Lie Inflation"](https://slatestarcodex.com/2019/07/16/against-lie-inflation/), which was itself a generalized rebuke of Jessica's "The AI Timelines Scam". Scott thought Jessica was wrong to use language like "lie", "scam", _&c._ to describe someone being (purportedly) motivatedly wrong, but not necessarily _consciously_ lying.
 
-I was _furious_ when "Against Lie Inflation" came out. (Furious at what I perceived as hypocrisy, not because I particularly cared about defending Jessica's usage.) Oh, so _now_ Scott agreed that making language less useful is a problem?! But on further consideration, I real I realized Alexander actually was being consistent in admitting appeals-to-consequences as legitimate. In objecting to the expanded definition of "lying", Alexander was counting "everyone is angrier" (because of more frequent lying-accusations) as a cost. Whereas on my philosophy, that wasn't a legitimate cost. (If everyone _is_ lying, maybe people _should_ be angry!)
+I was _furious_ when "Against Lie Inflation" came out. (Furious at what I perceived as hypocrisy, not because I particularly cared about defending Jessica's usage.) Oh, so _now_ Scott agreed that making language less useful is a problem?! But on further consideration, I realized Alexander actually was being consistent in admitting appeals-to-consequences as legitimate. In objecting to the expanded definition of "lying", Alexander was counting "everyone is angrier" (because of more frequent lying-accusations) as a cost. Whereas on my philosophy, that wasn't a legitimate cost. (If everyone _is_ lying, maybe people _should_ be angry!)
 
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@@ -242,7 +240,7 @@ Suppose there are five true heresies, but anyone who's on the record believing m
 
 Scott (and Yudkowsky and Anna and the rest of the Caliphate) seemed to accept this as an inevitable background fact of existence, like the weather. But I saw a Schelling point off in the distance where us witches stick together for Free Speech, and it was _awfully_ tempting to try to jump there. (Of course, it would be _better_ if there was a way to organize just the good witches, and exclude all the Actually Bad witches, but the [Sorites problem](https://plato.stanford.edu/entries/sorites-paradox/) on witch Badness made that hard to organize without falling back to the falling back to the one-heresy-per-thinker equilibrium.)
 
-Jessica thought my use of "heresy" was conflating factual beliefs with political movements. (There are no intrinsically "right wing" _facts_.) I agreed that conflating political positions with facts would be bad (and that it would be bad if I were doing that without "intending" to). I wasn't interested in defending the "alt-right" (whatever that means) broadly. But I had _learned stuff_ from reading far-right authors (most notably Moldbug), and from talking with my very smart neoreactionary (and former _Less Wrong_-er) friend. I was starting to appreciate [what Michael had said about "Less precise is more violent" back in April](#less-precise-is-more-violent) (when I was talking about criticizing "rationalists").
+Jessica thought my use of "heresy" was conflating factual beliefs with political movements. (There are no intrinsically "right wing" _facts_.) I agreed that conflating political positions with facts would be bad (and that it would be bad if I were doing that without "intending" to). I wasn't interested in defending the "alt-right" (whatever that means) broadly. But I had _learned stuff_ from reading far-right authors (most notably Moldbug), and from talking with "Wilhelm". I was starting to appreciate [what Michael had said about "Less precise is more violent" back in April](#less-precise-is-more-violent) (when I was talking about criticizing "rationalists").
 
 Jessica asked if my opinion would change depending on whether Yudkowsky thought neoreaction was intellectually worth engaging with. (Yudkowsky [had said years ago](https://www.lesswrong.com/posts/6qPextf9KyWLFJ53j/why-is-mencius-moldbug-so-popular-on-less-wrong-answer-he-s?commentId=TcLhiMk8BTp4vN3Zs) that Moldbug was low quality.)
 
@@ -268,13 +266,11 @@ It was instructive to compare this new disavowal of neoreaction with one from 20
 
 My "negotiating with terrorists" criticism did _not_ apply to the 2013 statement. "More Right" _was_ brand encroachment on Anissimov's part that Yudkowsky had a legitimate interest in policing, _and_ the "I try not to dismiss ideas out of hand" disclaimer importantly avoided legitimizing [the McCarthyist persecution](https://www.unqualified-reservations.org/2013/09/technology-communism-and-brown-scare/).
 
-The question was, what had specifically happened in the last six years to shift Eliezer's opinion on neoreaction from (paraphrased) "Scott says it's wrong, so I stopped reading" to (verbatim) "actively hostile"? Note especially the inversion from (both paraphrased) "I don't support neoreaction" (fine, of course) to "I don't even want _them_ supporting _me_" [(_?!?!_)](https://twitter.com/zackmdavis/status/1164329446314135552).[^them-supporting-me]
+The question was, what had specifically happened in the last six years to shift Eliezer's opinion on neoreaction from (paraphrased) "Scott says it's wrong, so I stopped reading" to (verbatim) "actively hostile"? Note especially the inversion from (both paraphrased) "I don't support neoreaction" (fine, of course) to "I don't even want _them_ supporting _me_" ([**?!?!**](https://twitter.com/zackmdavis/status/1164329446314135552)—humans with very different views on politics nevertheless have a common interest in not being transformed into paperclips).
 
-[^them-supporting-me]: Humans with very different views on politics nevertheless have a common interest in not being transformed into paperclips!
+Did Yudkowsky get _new information_ about neoreaction's hidden Badness parameter sometime between 2013 and 2019, or did moral coercion on him from the left intensify (because Trump and [because Berkeley](https://thezvi.wordpress.com/2017/08/12/what-is-rationalist-berkleys-community-culture/))? My bet was on the latter.
 
-Did Yudkowsky get _new information_ about neoreaction's hidden Badness parameter sometime between 2019, or did moral coercion on him from the left intensify (because Trump and [because Berkeley](https://thezvi.wordpress.com/2017/08/12/what-is-rationalist-berkleys-community-culture/))? My bet was on the latter.
-
-However it happened, it didn't seem like the brain damage was limited to "political" topics, either. In November, we saw another example of Yudkowsky destroying language for the sake of politeness, this time the non-Culture-War context of him [_trying to wirehead his fiction subreddit by suppressing criticism-in-general_](https://www.reddit.com/r/rational/comments/dvkv41/meta_reducing_negativity_on_rrational/).
+However it happened, it didn't seem like the brain damage was limited to "political" topics, either. In November 2019, we saw another example of Yudkowsky destroying language for the sake of politeness, this time the non-Culture-War context of him [_trying to wirehead his fiction subreddit by suppressing criticism-in-general_](https://www.reddit.com/r/rational/comments/dvkv41/meta_reducing_negativity_on_rrational/).
 
 That's _my_ characterization, of course: the post itself talks about "reducing negativity". [In a followup comment, Yudkowsky wrote](https://www.reddit.com/r/rational/comments/dvkv41/meta_reducing_negativity_on_rrational/f7fs88l/) (bolding mine):
 
@@ -300,13 +296,13 @@ Yudkowsky claims that criticism should be given in private because then the targ
 
 [^communism-analogy]: That is, there's an analogy between economically valuable labor, and intellectually productive criticism: if you accept the necessity of paying workers money in order to get good labor out of them, you should understand the necessity of awarding commenters status in order to get good criticism out of them.
 
-There's a striking contrast between the Yudkowsky of 2019 who wrote the "Reducing Negativity" post, and an earlier Yudkowsky (from even before the Sequences) who maintained [a page on Crocker's rules](http://sl4.org/crocker.html): if you declare that you operate under Crocker's rules, you're consenting to other people optimizing their speech for conveying information rather than being nice to you. If someone calls you an idiot, that's not an "insult"; they're just informing you about the fact that you're an idiot, and you should plausibly thank them for the tip. (If you _were_ an idiot, wouldn't you be better off knowing rather than not-knowing?)
+There's a striking contrast between the Yudkowsky of 2019 who wrote the "Reducing Negativity" post, and an earlier Yudkowsky (from even before the Sequences) who maintained [a page on Crocker's rules](http://sl4.org/crocker.html): if you declare that you operate under Crocker's rules, you're consenting to other people optimizing their speech for conveying information rather than being nice to you. If someone calls you an idiot, that's not an "insult"; they're just informing you about the fact that you're an idiot, and you should thank them for the tip. (If you _were_ an idiot, wouldn't you be better off knowing rather than not-knowing?)
 
 It's of course important to stress that Crocker's rules are _opt in_ on the part of the _receiver_; it's not a license to unilaterally be rude to other people. Adopting Crocker's rules as a community-level norm on an open web forum does not seem like it would end well.
 
 Still, there's something precious about a culture where people appreciate the _obvious normative ideal_ underlying Crocker's rules, even if social animals can't reliably live up to the normative ideal. Speech is for conveying information. People can say things—even things about me or my work—not as a command, or as a reward or punishment, but just to establish a correspondence between words and the world: a map that reflects a territory.
 
-Appreciation of this obvious normative ideal seems almost entirely absent from Yudkowsky's modern work—as if he's given up on the idea that using Speech in public in order to reason is useful or possible.
+Appreciation of this obvious normative ideal seems strikingly absent from Yudkowsky's modern work—as if he's given up on the idea that using Speech in public in order to reason is useful or possible.
 
 The "Reducing Negativity" post also warns against the failure mode of attempted "author telepathy": _attributing_ bad motives to authors and treating those attributions as fact without accounting for uncertainty or distinguishing observations from inferences. I should be explicit, then: when I say negative things about Yudkowsky's state of mind, like it's "as if he's given up on the idea that reasoning in public is useful or possible", that's definitely an inference, not an observation. I definitely don't think Yudkowsky _thinks of himself_ as having given up on Speech _in those words_.
 
@@ -318,7 +314,7 @@ _Good_ criticism is hard. _Accurately_ inferring authorial ["intent"](https://ww
 
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-While visiting Valinor one evening in August 2019, Merlin Blume (age 2 years, 10 months) asked me, "Why are you a boy?"
+While visiting Valinor one evening in August 2019, Merlin Blume (age 2¾ years) asked me, "Why are you a boy?"
 
 After a long pause, I said, "Yes," as if I had misheard the question as "Are you a boy?"
 
@@ -332,7 +328,9 @@ I had thought of the "false-positives are better than false-negatives when detec
 
 Abram didn't think the issue was so clear-cut. Where do "probabilities" come from, in the first place? The reason we expect something like Bayesianism to be an attractor among self-improving agents is _because_ probabilistic reasoning is broadly useful: epistemology can be _derived_ from instrumental concerns. He agreed that severe wireheading issues _potentially_ arise if you allow consequentialist concerns to affect your epistemics.
 
-But the alternative view had its own problems. If your AI consists of a consequentialist module that optimizes for utility in the world, and an epistemic module that optimizes for the accuracy of its beliefs, that's _two_ agents, not one: how could that be reflectively coherent? You could, perhaps, bite the bullet here, for fear that consequentialism doesn't tile and that wireheading was inevitable. On this view, Abram explained, "Agency is an illusion which can only be maintained by crippling agents and giving them a split-brain architecture where an instrumental task-monkey does all the important stuff while an epistemic overseer supervises." Whether this view was ultimately tenable or not, this did show that trying to forbid appeals-to-consequences entirely led to strange places. I didn't immediately have an answer for Abram, but I was grateful for the engagement. (Abram was clearly addressing the real philosophical issues, and not just trying to mess with me the way almost everyone else in Berkeley was trying to mess with me.)
+But the alternative view had its own problems. If your AI consists of a consequentialist module that optimizes for utility in the world, and an epistemic module that optimizes for the accuracy of its beliefs, that's _two_ agents, not one: how could that be reflectively coherent? You could, perhaps, bite the bullet here, for fear that consequentialism doesn't tile and that wireheading was inevitable. On this view, Abram explained, "Agency is an illusion which can only be maintained by crippling agents and giving them a split-brain architecture where an instrumental task-monkey does all the important stuff while an epistemic overseer supervises." Whether this view was ultimately tenable or not, this did show that trying to forbid appeals-to-consequences entirely led to strange places.
+
+I didn't immediately have an answer for Abram, but I was grateful for the engagement. (Abram was clearly addressing the real philosophical issues, and not just trying to mess with me the way almost everyone else in Berkeley was trying to mess with me.)
 
 Also in November 2019, I wrote to Ben about how I was still stuck on writing the grief-memoir. My _plan_ had been that it should have been possibly to tell the story of the Category War while glomarizing about the content of private conversations, then offer Scott and Eliezer pre-publication right of reply (because it's only fair to give your former-hero-current-[frenemies](https://en.wikipedia.org/wiki/Frenemy) warning when you're about to publicly call them intellectually dishonest), then share it to _Less Wrong_ and the /r/TheMotte culture war thread, and then I would have the emotional closure to move on with my life (learn math, go to gym, chop wood, carry water) and not be a mentally-dominated cultist.
 
@@ -417,7 +415,7 @@ I linked to Zvi Mowshowitz's post about how [the claim that "everybody knows" so
 
 At this point it was almost 2 _p.m._ (the paragraphs above summarize a larger volume of typing), and Scott mentioned that he wanted to go to the Event Horizon Christmas party, and asked if I wanted to come and continue the discussion there. I assented, and thanked him for his time; it would be really exciting if we could avoid a rationalist civil war. (I thought my "you need accurate models before you can do utilitarianism" philosophy was also near the root of Ben's objections to the EA movement.)
 
-When I arrived at the party, people were doing a reading of [the "Hero Licensing" dialogue epilogue](https://www.lesswrong.com/posts/dhj9dhiwhq3DX6W8z/hero-licensing) to _Inadequate Equilibria_. Yudkowsky himself was, playing the part of the Mysterious Stranger in the dialogue. At some point, Scott and I retreated upstairs to continue our discussion. By the end of it, I was at least feeling more assured of Scott's sincerity (rather than him being coerced into not saying anything incriminating over email). Scott said he would edit in a disclaimer note at the end of "... Not Man for the Categories".
+When I arrived at the party, people were doing a reading of [the "Hero Licensing" dialogue epilogue](https://www.lesswrong.com/posts/dhj9dhiwhq3DX6W8z/hero-licensing) to _Inadequate Equilibria_. Yudkowsky himself was playing the part of the Mysterious Stranger in the dialogue. At some point, Scott and I retreated upstairs to continue our discussion. By the end of it, I was at least feeling more assured of Scott's sincerity (rather than him being coerced into not saying anything incriminating over email). Scott said he would edit in a disclaimer note at the end of "... Not Man for the Categories".
 
 It would have been interesting if I also got the chance to talk to Yudkowsky for a few minutes, but if I did, I wouldn't be allowed to recount any details of that here due to the privacy norm I'm following in this document.
 
@@ -431,7 +429,7 @@ It was around this time that someone told me that I wasn't adequately taking int
 
 Another effect of my feeling better after the party was that my motivation to keep working on my memoir of the Category War vanished—as if I was still putting weight on a [zero-sum frame](https://unstableontology.com/2019/09/10/truth-telling-is-aggression-in-zero-sum-frames/) in which the memoir was a nuke that I only wanted to use as an absolute last resort.
 
-Ben wrote:
+Ben wrote (Subject: "Re: state of Church leadership"):
 
 > It seems to that according to Zack's own account, even writing the memoir _privately_ feels like an act of war that he'd rather avoid, not just using his own territory as he sees fit to create _internal_ clarity around a thing. 
 >
@@ -536,6 +534,7 @@ I put the question to a few friends (Subject: "rubber duck philosophy"), and Jes
  * Yudkowsky made a stray remark about social media causing people to say crazy thing
  * I got enraged, posted a couple Tweets, including a preview of "Unnatural Categories"
  * something in my boiled over, and I eventually ended up staying up late writing an angry email
+ * this ruins my chances for being a "neutral" bridge between the Vassarites and the Caliphate, but that's OK
 ]
 
 [TODO: "out of patience" email]