check in—with hope
[Ultimately_Untrue_Thought.git] / content / drafts / sexual-dimorphism-in-the-sequences-in-relation-to-my-gender-problems.md
index b3fce54..17b1d5a 100644 (file)
@@ -61,7 +61,7 @@ But it was a different time, then. Of course I had _heard of_ transsexualism as
 
 At the time, I had _no reason to invent the hypothesis_ that I might somehow literally be a woman in some unspecified psychological sense. I knew I was a boy _because_ boys are the ones with penises. That's what the word _means_. I was a boy who had a weird _sex fantasy_ about being a girl. That was just the obvious ordinary straightforward plain-language description of the situation. It _never occured to me_ to couch it in the language of "dysphoria", or actually possessing some innate "gender". The beautiful pure sacred self-identity thing was about identifying _with_ women, not identifying _as_ a woman—roughly analogous to how a cat lover might be said to "identify with" cats, without claiming to somehow _be_ a cat, because _that would be crazy_.
 
-[TODO: need to introduce the pefect and obvious word "autogynephilia" and link to "Beacon Through the Darkness", probably around here, and the two-types]
+[TODO: need to introduce the obvious and perfect word "autogynephilia" and link to "Beacon Through the Darkness", probably around here, and the two-types]
 
 This brings me to the other thing I need to explain about my teenage years, which is that I became very passionate about—well, in retrospect I call it _psychological-sex-differences denialism_, but at the time I called it _antisexism_. Where sometimes people in the culture would make claims about how women and men are psychologically different, and of course I knew this was _bad and wrong_.
 
@@ -232,7 +232,7 @@ Part of what makes this so hard to talk about _besides_ it being weird and wrong
 
 But I have to try. A clue: when I'm ... uh. When I'm—well, you know ...
 
-(I guess I can't evade responsibility for the fact that I am, in fact, blogging about this. This is the eye of the hurricane; this is the only way I can [protect](http://unremediatedgender.space/2019/Jul/the-source-of-our-power/)—)
+(I guess I can't evade responsibility for the fact that I am, in fact, blogging about this. This is the eye of the hurricane; this is the only way I can [protect](/2019/Jul/the-source-of-our-power/)—)
 
 A clue: when I'm masturbating, and imagining all the forms I would take if the magical transformation technology were real (the frame story can vary, but the basic idea is always the same), I don't think I'm very _good_ at first-person visualization? The _content_ of the fantasy is about _me_ being a woman (I mean, having a woman's body), but the associated mental imagery mostly isn't the first-person perspective I would actually experience if the fantasy were real; I think I'm mostly imagining a specific woman (which one, varies a lot) as from the outside, admiring her face, and her voice, and her breasts, but somehow wanting the soul behind those eyes to be _me_. Wanting _my_ body to be shaped like _that_, to be in control of that avatar of beauty—not even to _do_ anything overtly "sexy" in particular, but just to live like that.
 
@@ -262,7 +262,7 @@ I just don't see any _reason_ to doubt the obvious explanation that the root cau
 
 But it might not be obvious to _everyone_. The detailed exposition above about what it would even mean to change sex is the result of a _lot_ of thinking influenced by everything I've read and learned—and in particular, the reductionist methodology I learned from Yudkowsky, and in even more particular, the specific warning in "Changing Emotions" (and its mailing-list predecessor) that this is a _hard problem_.
 
-We can imagine that a male who was _like_ me in having this erotic-target-location-erroneous sexuality and associated beautiful pure sacred self-identity feelings, but who [read different books in a different order](TODO: link "The Feeling Is Mutual"), might come to very different conclusions about himself.
+We can imagine that a male who was _like_ me in having this erotic-target-location-erroneous sexuality and associated beautiful pure sacred self-identity feelings, but who [read different books in a different order](/2020/Nov/the-feeling-is-mutual/), might come to very different conclusions about himself.
 
 If you don't have the conceptual vocabulary to say, "I have a lot of these beautiful pure sacred self-identity feelings about being female, but it seems like a pretty obvious guess that there must be some sort of causal relationship between that and this erotic fantasy, which is realistically going to be a variation in _male_ sexuality," you might end up saying something simpler like, "I want to be a woman." Or possibly even, "I _am_ a woman, on the inside, where it counts."
 
@@ -335,6 +335,9 @@ Okay, so trans people aren't delusional about their [developmental sex](/2019/Se
 
 So where does that leave me? This post is about my _own_ experiences, and not anyone else's (which I obviously don't have access to). I've _mentioned_ transgenderedness several times in the main body of this post, but I've tried to mostly limit the intent of it to references to an explanation that one might be tempted to apply to my case, but which I don't think fits, or the brief summary of the two-type Blanchard taxonomy for which the word _autogynephilia_ (the obvious and perfect word for my thing) was coined. Everything I've said so far is _consistent_ with a world in which Blanchard was dumb and wrong, a world where my idiosyncratic weird sex perversion and associated beautiful pure sacred self-identity feelings are taxonomically and etiologically distinct from whatever brain-intersex condition causes _actual_ trans women. That's the world I _thought_ I lived in for the ten years after encountering the obvious and perfect word.
 
+[TODO: Yudkowsky on "at least 20% of the ones with penises are actually women"?!]
+[TODO: Caldecott tunnel joke]
+
 But after moving to Berkeley and doing a little bit more reading ... I _don't_ think Blanchard was dumb and wrong. I think the two-type taxonomy is _basically_ correct, as a first approximation. (Where psychology is complicated enough such that there's much more to be said about what that means, and what better approximations would look like, but simple theories that [explain a lot of our observations](https://surveyanon.wordpress.com/2019/04/27/predictions-made-by-blanchards-typology/) are better than pretending not to have a theory.) I think a _substantial majority_ of trans women under modern conditions in Western countries are, essentially, guys like me who were _less self-aware about what the thing actually is_.
 
 So, I realize this is an inflamatory and (far more importantly) _surprising_ claim. Obviously, I don't have introspective access into other people's minds. If someone claims to have an internal sense of her own gender that doesn't match her assigned sex at birth, on what evidence could I _possibly_ have the _astounding_ arrogance to reply, "No, actually I think you're just a perverted male like me"?
@@ -353,6 +356,7 @@ Worried about leading survey questions pointing to the wrong conclusion, and wan
 
 [TODO: Nevada. Nevada specifically dissess the Blanchard account, as do people I talk to. One said AGP transition could be possible but very rare, and the same goddamned person is on the record as being into TF porn at 19 when their dysphoria kicked in; or someone dissed Blanchard, but endorses Anne Vitale, which makes the same observations and arrives at the same taxonomy, but dresses it up in socially-desirable language]
 
+[TODO: Twitter anecdotes?]
 [TODO: Dr. Will Powers backlink]
 
 [...]
@@ -369,7 +373,7 @@ How weasely am I being with these "approximately true" and "as a first approxima
 
 Reality has a single level (physics), but our models of reality have multiple levels. To get maximally precise predictions about everything, you would have to model the underlying quarks, _&c._, which is impossible. (As it is written: the map is not the territory, but you can't roll up the territory and put in your glove compartment.) [TODO: reductionism links]
 
-Psychology is very complicated; every human is their own unique snowflake, but it would be impossible to navigate the world using the "every human is their own unique _maximum-entropy_ snowflake; you can't make _any_ probabilistic inferences about someone's mind based on your experiences with other humans" theory. Even if someone were to _verbally endorse_ something like that—and at age sixteen, I might have—their brain is still going to go on to make predictions inferences about people's minds using _some_ algorithm whose details aren't available to introspection. Much of this predictive machinery is going to be instinct bequeathed by natural selection (for predicting the behavior of conspecifics was very useful in the environment of evolutionary adaptedness), but some of it is the cultural accumulation of people's attempts to organize their experience into categories, clusters, diagnoses. (The cluster-learning capability is _also_ bequeathed by natural selection, of course, but it's worth distinguishing more "learned" from more "innate" content.)
+Psychology is very complicated; every human is their own unique snowflake, but it would be impossible to navigate the world using the "every human is their own unique _maximum-entropy_ snowflake; you can't make _any_ probabilistic inferences about someone's mind based on your experiences with other humans" theory. Even if someone were to _verbally endorse_ something like that—and at age sixteen, I might have—their brain is still going to go on to make predictions inferences about people's minds using _some_ algorithm whose details aren't available to introspection. Much of this predictive machinery is going to be instinct bequeathed by natural selection (as predicting the behavior of conspecifics was very useful in the environment of evolutionary adaptedness), but some of it is the cultural accumulation of people's attempts to organize their experience into categories, clusters, diagnoses. (The cluster-learning capability is _also_ bequeathed by natural selection, of course, but it's worth distinguishing more "learned" from more "innate" content.)
 
 There could be situations in psychology where a good theory (not a perfect theory, but a good theory to the precision that our theories about engineering bridges are good) would be described by a 70-node causal graph, but it turns out that some of the more "important" variables in the graph happen to anti-correlate with each other, such that stupid humans who don't know how to discover the correct 70-node graph, do manage to pattern-match their way to a two-type typology that actually is better, as a first approximation, than pretending not to have a theory. No one matches any particular clinical-profile stereotype _exactly_, but the world makes more sense when you have language for theoretical abstractions like ["comas"](https://slatestarcodex.com/2014/08/11/does-the-glasgow-coma-scale-exist-do-comas/) or "depression" or "bipolar disorder"—or "autogynephilia".
 
@@ -383,5 +387,8 @@ Friend of the blog Tailcalled argues that [there's no discrete typology for FtM]
 
 [TODO: But I do have enough evidence to know that the prevailing narrative _doesn't add up_. Serano's proposal makes no predictions.]
 
+Okay, so the public narrative about transness is obviously, _obviously_ false. That's a problem, because almost no matter what you want, true beliefs are more useful than false beliefs for making decisions that get you what you want. Fortunately, Yudkowsky's writing had brought together a whole community of brilliant people dedicated to refining the art of human rationality—the methods of acquiring true beliefs and using them to make decisions that get you what you want.
+
+So now that I _know_ the public narrative is obviously false, and that I have the outlines of a better theory (even though I could use a lot of help pinning down the details, and )
 
-The level above "Many-worlds is obviously correct, stop being stupid" is "Racial IQ differences are obviously real; stop being stupid"
\ No newline at end of file
+Of course, this is kind of a niche topic—if you're not a male with this psychological condition, or a woman who doesn't want to share female-only spaces with them, you probably have no reason to care—but there are a _lot_ of males with this psychological condition