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[Ultimately_Untrue_Thought.git] / notes / a-hill-of-validity-sections.md
index 7214b25..81e0aac 100644 (file)
@@ -1,4 +1,5 @@
 with internet available—
+_ Discord logs before Austin retreat
 _ screenshot Rob's Facebook comment which I link
 _ 13th century word meanings
 _ compile Categories references from the Dolphin War Twitter thread
@@ -700,12 +701,14 @@ the Extropians post _explicitly_ says "may be a common sexual fantasy"
 
 If you listen to the sorts of things the guy says lately, it looks like he's just completely given up on the idea that public speech could possibly be useful, or that anyone besides he and his flunkies is capable of thought. For example:
 
-> "too many people think it's unvirtuous to shut up and listen to me" I wish I had never written about LDT and just told people to vote for reasons they understand when they're older [TODO full direct quote]
-https://twitter.com/ESYudkowsky/status/1509944888376188929
+
+> [Though yes, I do worry](https://twitter.com/ESYudkowsky/status/1509944234136129536) that other mortals would be more vulnerable to someone coming up and talking loudly about LDT.  I attach my usual cautions about everything supposed to be just formalizing common sense and not depart from common sense except in the hands of a master, but...
+>
+> [...too many people think](https://twitter.com/ESYudkowsky/status/1509944888376188929) it's unvirtuous to shut up and listen to me, and they might fall for it.  I'd wish that I'd never spoken on the topic, and just told them to vote in elections for reasons they'd understand when they're older.  That said, enjoy your $1 in Ultimatum games.
 
 Notwithstanding that there are reasons for him to be traumatized over how some people have misinterpreted timeless decision theory—what a _profoundly_ anti-intellectual statement! I calim that this is just not something you would ever say if you cared about having a rationality community that could process arguments and correct errors, rather than a robot cult to suck you off.
 
-To be clear, there _is_ such a thing as legitimately trusting an authority who knows better than you. For example, the Sequences tell of how Yudkowsky once [TODO: linky] wrote to Judea Pearl to correct an apparent error in _Causality: Models, Reasoning, and Inference_. Pearl agreed that there was an error, but said that Yudkowsky's proposed correction was also wrong, and provided the real correction. Yudkowsky didn't understand the real correction, but trusted that Pearl was right, because Pearl was the authority who had invented the subject matter—it didn't seem likely that he would get it wrong _again_ after the original error had been brought to his attention.
+To be clear, there _is_ such a thing as legitimately trusting an authority who knows better than you. For example, [the Sequences tell of how Yudkowsky once wrote to Judea Pearl](https://www.lesswrong.com/posts/tKa9Lebyebf6a7P2o/the-rhythm-of-disagreement) to correct an apparent error in _Causality: Models, Reasoning, and Inference_. Pearl agreed that there was an error, but said that Yudkowsky's proposed correction was also wrong, and provided the real correction. Yudkowsky didn't understand the real correction, but trusted that Pearl was right, because Pearl was the authority who had invented the subject matter—it didn't seem likely that he would get it wrong _again_ after the original error had been brought to his attention.
 
 [TODO But crucially, "Defer to subject-matter experts" seems like a _different_ moral than "Too many people think it's unvirtuous to shut up and listen Judea Pearl."]
 
@@ -714,7 +717,11 @@ If Yudkowsky is frustrated that people don't defer to him enough _now_, he shoul
 [TODO: if he had never spoken of TDT, why _should_ they trust him about voting?!]
 
 [TODO That trust is a _finite resource_. Zvi Mowshowitz  claims the condescension is important information, which is why it's such a betrayal when he uses the condesension to score points
-https://www.lesswrong.com/posts/ax695frGJEzGxFBK4/biology-inspired-agi-timelines-the-trick-that-never-works?commentId=HB3BL3Sa6MxSszqdq ]
+https://www.lesswrong.com/posts/ax695frGJEzGxFBK4/biology-inspired-agi-timelines-the-trick-that-never-works?commentId=HB3BL3Sa6MxSszqdq
+
+> The condescension is _important information_ to help a reader figure out what is producing the outputs, and hiding it would make the task of 'extract the key insights' harder. 
+
+]
 
 ------
 
@@ -955,7 +962,17 @@ David Xu writes (with Yudkowsky ["endors[ing] everything [he] just said"](https:
 
 > I'm curious what might count for you as a crux about this; candidate cruxes I could imagine include: whether some categories facilitate inferences that _do_, on the whole, cause more harm than benefit, and if so, whether it is "rational" to rule that such inferences should be avoided when possible, and if so, whether the best way to disallow a large set of potential inferences is the proscribe the use of the categories that facilitate them—and if _not_, whether proscribing the use of a category in _public communication_ constitutes "proscribing" it more generally, in a way that interferes with one's ability to perform "rational" thinking in the privacy of one's own mind.
 >
-> That's four possible (serial) cruxes I listed, one corresponding to each "whether". I could have included a fifth and final crux about whether, even _if_ The Thing In Question interfered with rational thinking, that might be worth it; but this I suspect you would not concede, and (being a rationalist) it's not something I'm willing to concede myself, so it's not a crux in a meaningful sense between us (or any two self-proclaimed "rationalists").
+> That's four possible (serial) cruxes I listed, one corresponding to each "whether". 
+
+On the first and second cruxes, concerning whether some categories facilitate inferences that cause more harm than benefit on the whole and whether they should be avoided when possible, I ask: harm _to whom?_ Not all agents have the same utility function! If some people are harmed by other people making certain probabilistic inferences, then it would seem that there's a _conflict_ between the people harmed (who prefer that such inferences be avoided if possible), and people who want to make and share probabilistic inferences about reality (who think that that which can be destroyed by the truth, should be).
+
+On the third crux, whether the best way to disallow a large set of potential inferences is to proscribe the use of the categories that facilitate them: well, it's hard to be sure whether it's the _best_ way: no doubt a more powerful intelligence could search over a larger space of possible strategies than me. But yeah, if your goal is to _prevent people from noticing facts about reality_, then preventing them from using words that refer those facts seems like a pretty effective way to do it!
+
+On the fourth crux, whether proscribing the use of a category in public communication constitutes "proscribing" in a way that interferes with one's ability to think in the privacy of one's own mind: I think this is true (for humans). We're social animals. To the extent that we can do higher-grade cognition at all, we do it (even when alone) using our language faculties that are designed for communicating with others. How are you supposed to think about things that you don't have words for?
+
+Xu continues:
+
+> I could have included a fifth and final crux about whether, even _if_ The Thing In Question interfered with rational thinking, that might be worth it; but this I suspect you would not concede, and (being a rationalist) it's not something I'm willing to concede myself, so it's not a crux in a meaningful sense between us (or any two self-proclaimed "rationalists").
 >
 > My sense is that you have (thus far, in the parts of the public discussion I've had the opportunity to witness) been behaving as though the _one and only crux in play_—that is, the True Source of Disagreement—has been the fifth crux, the thing I refused to include with the others of its kind. Your accusations against the caliphate _only make sense_ if you believe the dividing line between your behavior and theirs is caused by a disagreement as to whether "rational" thinking is "worth it"; as opposed to, say, what kind of prescriptions "rational" thinking entails, and which (if any) of those prescriptions are violated by using a notion of gender (in public, where you do not know in advance who will receive your communications) that does not cause massive psychological damage to some subset of people.
 >
@@ -965,18 +982,11 @@ David Xu writes (with Yudkowsky ["endors[ing] everything [he] just said"](https:
 
 I reply: I'd like to [taboo](https://www.lesswrong.com/posts/WBdvyyHLdxZSAMmoz/taboo-your-words) the word "rational"; I think I can do a much better job of explaining what's going on without appealing to what is or is not "rational." (As it is written of a virtue which is nameless, if you speak overmuch of the Way, you will not attain it.)
 
-On the first and second cruxes, concerning whether some categories facilitate inferences that cause more harm than benefit on the whole and whether they should be avoided when possible, I ask: harm _to whom?_ Not all agents have the same utility function! If some people are harmed by other people making certain probabilistic inferences, then it would seem that there's a _conflict_ between the people harmed (who prefer that such inferences be avoided if possible), and people who want to make and share probabilistic inferences about reality (who think that that which can be destroyed by the truth, should be).
-
-On the third crux, whether the best way to disallow a large set of potential inferences is to proscribe the use of the categories that facilitate them: well, it's hard to be sure whether it's the _best_ way: no doubt a more powerful intelligence could search over a larger space of possible strategies than me. But yeah, if your goal is to _prevent people from noticing facts about reality_, then preventing them from using words that refer those facts seems like a pretty effective way to do it!
-
-On the fourth crux, whether proscribing the use of a category in public communication constitutes "proscribing" in a way that interferes with one's ability to think in the privacy of one's own mind: I think this is true (for humans). We're social animals. To the extent that we can do higher-grade cognition at all, we do it (even when alone) using our language faculties that are designed for communicating with others. How are you supposed to think about things that you don't have words for?
-
 Thus, bearing in mind that we don't all need to count harms and benefits the same way, and that it is futile to contest what kind of prescriptions "rational" thinking entails, on the question of whether the dividing line between my behavior and the Caliphate's is caused by a disagreement as to whether "rational" thinking is "worth it", I'm inclined to say—
 
 It's not a "disagreement" at all. It's a _conflict_.
 
 
-
 Telling the truth _isn't_ rational _if you don't want people to know things_.
 
 
@@ -1055,3 +1065,24 @@ https://www.greaterwrong.com/posts/FBgozHEv7J72NCEPB/my-way/comment/7ZwECTPFTLBp
 > I sometimes wish that certain men would appreciate that not all men are like them—or at least, that not all men _want_ to be like them—that the fact of masculinity is not necessarily something to integrate.
 
 > Duly appreciated.
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+https://www.lesswrong.com/posts/juZ8ugdNqMrbX7x2J/challenges-to-yudkowsky-s-pronoun-reform-proposal?commentId=he8dztSuBBuxNRMSY#comments 110 karma
+support from Oli—
+> I think there is a question of whether current LessWrong is the right place for this discussion (there are topics that will attract unwanted attention, and when faced with substantial adversarial forces, I think it is OK for LessWrong to decide to avoid those topics as long as they don't seem of crucial importance for the future of humanity, or have those discussions in more obscure ways, or to limit visibility to just some subset of logged-in users, etc). But leaving that discussion aside, basically everything in this post strikes me as "obviously true" and I had a very similar reaction to what the OP says now, when I first encountered the Eliezer Facebook post that this post is responding to. 
+>
+> And I do think that response mattered for my relationship to the rationality community. I did really feel like at the time that Eliezer was trying to make my map of the world worse, and it shifted my epistemic risk assessment of being part of the community from "I feel pretty confident in trusting my community leadership to maintain epistemic coherence in the presence of adversarial epistemic forces" to "well, I sure have to at least do a lot of straussian reading if I want to understand what people actually believe, and should expect that depending on the circumstances community leaders might make up sophisticated stories for why pretty obviously true things are false in order to not have to deal with complicated political issues". 
+>
+> I do think that was the right update to make, and was overdetermined for many different reasons, though it still deeply saddens me. 
+
+https://www.lesswrong.com/posts/juZ8ugdNqMrbX7x2J/challenges-to-yudkowsky-s-pronoun-reform-proposal?commentId=cPunK8nFKuQRorcNG#comments
+iceman—
+> I kinda disagree that this is a mere issue of Straussian reading: I suspect that in this (and other cases), you are seeing the raw output of Elizer's rationalizations and not some sort of instrumental coalition politics dark arts. If I was going for some sort of Straussian play, I wouldn't bring it up unprompted or make long public declarations like this.
+>
+> Zack is hypersensitive to this one issue because it interacts with his Something to Protect. But what I wonder about is where else Eliezer is trying to get away with things like this.
+
+
+https://www.glowfic.com/replies/1853001#reply-1853001
+> Another reason people go to Hell?  Malediction!  An Asmodean priest was using that spell on children too!  Pharasma apparently doesn't give a shit!  At best, it might be a negative weight in Her utility function that She traded to the ancient gods of Evil for something else that She wanted.  A tradeable medium-sized negative utility is not the same as Her _really giving a shit_.