memoir: replying to David Xu
[Ultimately_Untrue_Thought.git] / notes / a-hill-of-validity-sections.md
index be4f7bd..c7ae98b 100644 (file)
@@ -1,19 +1,23 @@
-near editing tier—
-_ Anna thought badmouthing Michael was OK by Michael's standards, trying to undo
-
-
 with internet available—
-_ quote from "Kolmogorov complicity" about everything being connected
-_ citation/explanation for saying "Peace be unto him"
-_ link "other Harry Potter author"
-_ address the "maybe it's good to be called names" point from "Hill" thread
-_ quote part of the "Hill" thread emphasizing "it's a policy decision", not just "it's not lying", if there is one besides the "Aristotelian binary" Tweet
-_ quote "maybe as a matter of policy" secondary Tweet earlier before quote
-_ 2019 Discord discourse with Alicorner
+_ "What the Tortise Said" link
+_ 13th century word meanings
+_ the comment from old-OB where someone brought up the Dolphin objection and Yudkowsky linked "Mutual Information" in reply
+_ the other Twitter conversation incl. Tail where Yudkowsky says he's not taking a stand
+_ the exchange on old OB where I said to acknowledge that not all men _want_ to be masculine
+_ screenshot Rob's Facebook comment which I link
+_ compile Categories references from the Dolphin War
+_ dates of subsequent philosophy-of-language posts
 
 
 far editing tier—
+_ clarify why Michael thought Scott was "gaslighting" me, include "beeseech bowels of Christ"
+_ conversation with Ben about physical injuries (this is important because it explains where the "cut my dick off rhetoric" came from)
+_ address the "maybe it's good to be called names" point from "Hill" thread
+_ 2019 Discord discourse with Alicorner
+_ edit discussion of "anti-trans" side given that I later emphasize that "sides" shouldn't be a thing
 _ the right way to explain how I'm respecting Yudkowsky's privacy
+_ explain the adversarial pressure on privacy norms
+_ first EY contact was asking for public clarification or "I am being silenced" (so Glomarizing over "unsatisfying response" or no response isn't leaking anything Yudkowksy cares about)
 _ Nov. 2018 continues thread from Oct. 2016 conversation
 _ better explanation of posse formation
 _ maybe quote Michael's Nov 2018 texts?
@@ -21,14 +25,16 @@ _ clarify sequence of outreach attempts
 _ clarify existence of a shadow posse member
 _ mention Nov. 2018 conversation with Ian somehow
 _ Said on Yudkowsky's retreat to Facebook being bad for him
-_ screenshot Rob's Facebook comment which I link
 _ explain first use of "rationalist"
 _ explain first use of Center for Applied Rationality
 _ erasing agency of Michael's friends, construed as a pawn
-_ chat with "Wilhelm" during March 2019 minor psych episode
-_ explain the adversarial pressure on privacy norms
-_ first EY contact was asking for public clarification or "I am being silenced" (so Glomarizing over "unsatisfying response" or no response isn't leaking anything Yudkowksy cares about)
 _ mention the fact that Anna had always taken a "What You Can't Say" strategy
+_ when to use first _vs. last names
+_ explain why I'm not being charitable in 2018 thread analysis, that at the time, I thought it had to be a mistake
+_ January 2019 meeting with Ziz and Gwen
+_ better summary of Littman
+
+
 
 
 people to consult before publishing, for feedback or right of objection—
@@ -37,9 +43,10 @@ _ Ben/Jessica
 _ Scott
 _ Anna
 _ secret posse member
+_ Alicorn: about privacy, and for Melkor Glowfic reference link
 _ someone from Alicorner #drama as a hostile prereader (Swimmer?)
-_ Kelsey (very briefly, just about her name)
-_ Alicorner email ettiquete question
+_ maybe Kelsey (very briefly, just about her name)?
+_ maybe SK (briefly about his name)?
 (probably don't bother with Michael?)
 
 things to bring up in consultation emails—
@@ -501,10 +508,6 @@ a rationality community that can't think about _practical_ issues that affect ou
 
 It's a _problem_ if public intellectuals in the current year need to pretend to be dumber than seven-year-olds in 2016
 
-> _Perhaps_, replied the cold logic. _If the world were at stake._
->
-> _Perhaps_, echoed the other part of himself, _but that is not what was actually happening._
-https://www.yudkowsky.net/other/fiction/the-sword-of-good
 
 https://www.readthesequences.com/
 > Because it is all, in the end, one thing. I talked about big important distant problems and neglected immediate life, but the laws governing them aren't actually different.
@@ -923,3 +926,85 @@ Sucking up the the Blue Egregore would make sense if you _knew_ that was the cri
 https://www.lesswrong.com/posts/mmHctwkKjpvaQdC3c/what-should-you-change-in-response-to-an-emergency-and-ai
 
 I don't think I can use Ben's "Eliza the spambot therapist" analogy because it relies on the "running out the clock" behavior, and I'm Glomarizing 
+
+This should be common sense, though
+https://forum.effectivealtruism.org/posts/3szWd8HwWccJb9z5L/the-ea-community-might-be-neglecting-the-value-of
+
+she thought "I'm trans" was an explanation, but then found a better theory that explains the same data—that's what "rationalism" should be—including "That wasn't entirely true!!!!"
+https://somenuanceplease.substack.com/p/actually-i-was-just-crazy-the-whole
+
+sorrow at putting on a bad performance with respect to the discourse norms of the people I'm trying to rescue/convert; I think my hostile shorthand (saying that censorship costs nothing implies some combination "speech isn't useful" and "other people aren't real" is pointing at real patterns, but people who aren't already on my side are not going to be sympathetic)
+
+
+
+
+https://twitter.com/ESYudkowsky/status/1067300728572600320
+> You could argue that a wise policy is that we should all be called by terms and pronouns we don't like, now and then, and that to do otherwise is coddling.  You could argue that Twitter shouldn't try to enforce courtesy.  You could accuse, that's not what Twitter is really doing.
+
+https://twitter.com/ESYudkowsky/status/1067302082481274880
+> But Twitter is at least not *ontologically confused* if they say that using preferred pronouns is courtesy, and claim that they're enforcing a courtesy standard. Replying "That's a lie! I will never lie!" is confused. It'd be sad if the #IDW died on that hill of all hills.
+
+> Acts aren't sentences, pronouns aren't lies, bathrooms aren't fundamental physical constants, and if you know what a motte-and-bailey is you're supposed to know that.
+https://twitter.com/ESYudkowsky/status/1067287459589906432
+
+> I don't care whose point it is on this planet, the point I'm making would stand in any galaxy:  You are not standing in noble defense of Truth when you ask who gets to use which bathroom.  This is true across all possible worlds, including those with no sociologists in them.
+https://twitter.com/ESYudkowsky/status/1067187363544059905
+
+------
+
+https://twitter.com/davidxu90/status/1436007025545125896
+
+
+
+David Xu writes (with Yudkowsky ["endors[ing] everything [he] just said"](https://twitter.com/ESYudkowsky/status/1436025983522381827)):
+
+> I'm curious what might count for you as a crux about this; candidate cruxes I could imagine include: whether some categories facilitate inferences that _do_, on the whole, cause more harm than benefit, and if so, whether it is "rational" to rule that such inferences should be avoided when possible, and if so, whether the best way to disallow a large set of potential inferences is the proscribe the use of the categories that facilitate them—and if _not_, whether proscribing the use of a category in _public communication_ constitutes "proscribing" it more generally, in a way that interferes with one's ability to perform "rational" thinking in the privacy of one's own mind.
+>
+> That's four possible (serial) cruxes I listed, one corresponding to each "whether". I could have included a fifth and final crux about whether, even _if_ The Thing In Question interfered with rational thinking, that might be worth it; but this I suspect you would not concede, and (being a rationalist) it's not something I'm willing to concede myself, so it's not a crux in a meaningful sense between us (or any two self-proclaimed "rationalists").
+>
+> My sense is that you have (thus far, in the parts of the public discussion I've had the opportunity to witness) been behaving as though the _one and only crux in play_—that is, the True Source of Disagreement—has been the fifth crux, the thing I refused to include with the others of its kind. Your accusations against the caliphate _only make sense_ if you believe the dividing line between your behavior and theirs is caused by a disagreement as to whether "rational" thinking is "worth it"; as opposed to, say, what kind of prescriptions "rational" thinking entails, and which (if any) of those prescriptions are violated by using a notion of gender (in public, where you do not know in advance who will receive your communications) that does not cause massive psychological damage to some subset of people.
+>
+> Perhaps it is your argument that all four of the initial cruxes I listed are false; but even if you believe that, it should be within your set of ponderable hypotheses that people might disagree with you about that, and that they might perceive the disagreement to be _about_ that, rather than (say) about whether subscribing to the Blue Tribe view of gender makes them a Bad Rationalist, but That's Okay because it's Politically Convenient.
+>
+> This is the sense in which I suspect you are coming across as failing to properly Other-model.
+
+I reply: I'd like to [taboo](https://www.lesswrong.com/posts/WBdvyyHLdxZSAMmoz/taboo-your-words) the word "rational"; I think I can do a much better job of explaining what's going on without appealing to what is or is not "rational." (As it is written of a virtue which is nameless, if you speak overmuch of the Way, you will not attain it.)
+
+On the first and second cruxes, concerning whether some categories facilitate inferences that cause more harm than benefit on the whole and whether they should be avoided when possible, I ask: harm _to whom?_ Not all agents have the same utility function! If some people are harmed by other people making certain probabilistic inferences, then it would seem that there's a _conflict_ between the people harmed (who prefer that such inferences be avoided if possible), and people who want to make and share probabilistic inferences about reality (who think that that which can be destroyed by the truth, should be).
+
+On the third crux, whether the best way to disallow a large set of potential inferences is to proscribe the use of the categories that facilitate them: well, it's hard to be sure whether it's the _best_ way: no doubt a more powerful intelligence could search over a larger space of possible strategies than me. But yeah, if your goal is to _prevent people from noticing facts about reality_, then preventing them from using words that refer those facts seems like a pretty effective way to do it!
+
+On the fourth crux, whether proscribing the use of a category in public communication constitutes "proscribing" in a way that interferes with one's ability to think in the privacy of one's own mind: I think this is true (for humans). We're social animals. To the extent that we can do higher-grade cognition at all, we do it (even when alone) using our language faculties that are designed for communicating with others. How are you supposed to think about things that you don't have words for?
+
+Thus, bearing in mind that we don't all need to count harms and benefits the same way, and that it is futile to contest what kind of prescriptions "rational" thinking entails, on the question of whether the dividing line between my behavior and the Caliphate's is caused by a disagreement as to whether "rational" thinking is "worth it", I'm inclined to say—
+
+It's not a "disagreement" at all. It's a _conflict_.
+
+I have a _seflish_ interest in people making and sharing accurate probabilistic inferences about how sex and gender and transgenderedness work in reality, for many reasons, but in part because _I need the correct answer in order to decide whether or not to cut my dick off_.
+
+[TODO:
+"massive psychological damage to some subset of people", 
+that's _not my problem_. I _don't give a shit_.
+
+Berkeley people may say that I'm doubling-down on failing to Other-model, but I don't think so; it's more honest to notice the conflict and analyze the conflict, than to pretend that we all want the same thing; I can empathize with "playing on a different chessboard", and I would be more inclined to cooperate with it if it weren't accompanied by sneering about how he and his flunkies are the only sane and good people in the world]
+
+Sep 9, 2021
+Crux: "If you say that Stalin is a dictator, you'll be shot, therefore Stalin is not a dictator" has the same structure as "If you say that trans women are male, they'll take massive psych damage, therefore trans women are not male"; both arguments should get the same response.
+Zack M. Davis
+@zackmdavis
+Sep 9, 2021
+Thoughts on your proposed cruxes: 1 (harmful inferences) is an unworkable AI design: you need correct beliefs first, in order to correctly tell which beliefs are harmful. 4 (non-public concepts) is unworkable for humans: how do you think about things you're not allowed words for?
+
+
+[SECTION about monastaries (with Ben and Anna in April 2019)
+I complained to Anna: "Getting the right answer in public on topic _X_ would be too expensive, so we won't do it" is _less damaging_ when the set of such <em>X</em>es is _small_. It looked to me like we added a new forbidden topic in the last ten years, without rolling back any of the old ones.
+
+"Reasoning in public is too expensive; reasoning in private is good enough" is _less damaging_ when there's some sort of _recruiting pipeline_ from the public into the monasteries: lure young smart people in with entertaining writing and shiny math, _then_ gradually undo their political brainwashing once they've already joined your cult. (It had [worked on me](/2021/May/sexual-dimorphism-in-the-sequences-in-relation-to-my-gender-problems/)!)
+
+I would be sympathetic to "rationalist" leaders like Anna or Yudkowsky playing that strategy if there were some sort of indication that they had _thought_, at all, about the pipeline problem—or even an indication that there _was_ an intact monastery somewhere.
+]
+
+> Admitting something when being pushed a little, but never thinking it spontaneously and hence having those thoughts absent from your own thought processes, remains not sane.
+https://twitter.com/ESYudkowsky/status/1501218503990431745