check in
[Ultimately_Untrue_Thought.git] / notes / notes.txt
index b81631b..13b25e1 100644 (file)
@@ -2260,3 +2260,28 @@ recommended on /r/TheMotte about gestures https://ansuz.sooke.bc.ca/entry/364
 article about the Timnit Gebru paper: https://archive.is/6TX2Y
 
 "Smith College alumni demand 'further training' for white staffer who decried anti-white work environment": https://archive.vn/wzlZD
+
+----
+
+> Do you agree with [people only act confused about biological sex when men wanted something]
+> Do you think that, if you look at the history of biological sex problematization/denialism (in academia, social media, etc), there's more influence from DMAB people than DFAB people?
+
+To your first question: the Tweet says "only reason", which is usually false. (Nodes in a Bayesian network can have multiple parents!) If we amend to "a significant reason, plausibly the most significant reason", then yes, in the following sense.
+
+In the possible world where the parameters of male sexual psychology are such that autogynephilia doesn't exist "but everything else is the same", then I don't think you get the kind and scope of trans-activism movement that Saotome-Westlake's and Adams-Miller's writing is a reaction to. In this world, you still get Judith Butler (AFAB, Gender Trouble published 1990) and Anne Fausto-Sterling (AFAB, Sexing the Body published 2000), but I think you don't get pronoun stickers at conferences in 2018 and you don't get a "three-year-old Merlin Blume is a girl now; she verbally confirmed it!" social-reality enforcement campaign in 2020.
+
+To your second question, it might actually depend on how you operationalize "influence"! Notably, the campaign to trans Merlin (whose parents met on lesswrong.com) is being run predominantly by AFAB people; they're just combatants in the service of an ideology that I don't think would have been so memetically fit if it weren't such a convenient accommodation for AGP. (At least, that's my theory under the doctrine of "algorithmic intent"; the people involved don't think of themselves as combatants in the service of anything.)
+
+----
+
+Two years ago, you wrote: "I wonder how would the rationalist movement (I meant the LessWrong cluster of folks) approach AGP if they could have a completely fresh start? Could there be a way to use the correlation between being intelligent/quantitative and being AGP to break the irrationalist trans ideology?"
+
+Well, I tried. I failed. I'm all out of cards. I blogged; I argued, many times, with everyone who would listen, including local celebrities (Yudkowsky, Scott Alexander). I still have a lot more writing to do for my own scholarly ambitions, but political/education efforts on my native subculture in particular are almost certainly saturated: if we were going to start a Zeitgeist change here, it would have already happened by now.
+
+There hasn't been no effect (people are aware of the typology as a hypothesis, with much thanks to Tailcalled and Ozy's Intellectual Turing Test), but I can't point to anyone doing anything meaningfully differently re impacts on women, our ability to think about sex.
+
+I'm still pretty horrified that the sticking point in discussions seems to have been not the AGP etiology itself (which is what I was focusing on in 2016/2017), but the category-boundaries-are-arbitrary "insight." So it's not just that we failed to break the irrationalist trans ideology: we actually invented something arguably worse! (Ordinary trans activists at least try to make (confused) truth claims; we invented a fully general counteragument against truth claims that's all the more dangerous thanks to the virtue of a very narrow kind of technical correctness.)
+
+-----
+
+https://www.theverge.com/2019/7/12/20691957/mastodon-decentralized-social-network-gab-migration-fediverse-app-blocking