a re-nym
authorM. Taylor Saotome-Westlake <ultimatelyuntruethought@gmail.com>
Tue, 30 May 2023 14:03:21 +0000 (07:03 -0700)
committerM. Taylor Saotome-Westlake <ultimatelyuntruethought@gmail.com>
Tue, 30 May 2023 14:03:21 +0000 (07:03 -0700)
Someone in Tail's sexology circle already uses "Trent" as a pseudonym;
that's too confusing even if he didn't meant the notability threshold
for this Whole Dumb Story.

content/drafts/a-hill-of-validity-in-defense-of-meaning.md
content/drafts/if-clarity-seems-like-death-to-them.md
content/drafts/zevis-choice.md
notes/memoir-sections.md

index 15bb614..4b6a8ea 100644 (file)
@@ -285,7 +285,7 @@ Ben explained what kind of actions we were hoping for from Yudkowsky: that he wo
 
 Without revealing the other side of any private conversation that may or may not have occurred, I can say that we did not get either of those _ex cathedra_ statements from Yudkowsky at this time.
 
-It was also around this time that our posse picked up a new member, who I'll call "Trent".
+It was also around this time that our posse picked up a new member, who I'll call "Bill".
 
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@@ -564,7 +564,7 @@ It seemed that the Category War was over, and we lost.
 
 We _lost?!_ How could we _lose?!_ The philosophy here was _very clear-cut_. This _shouldn't_ be hard or expensive or difficult to clear up. I could believe that Alexander was "honestly" confused, but Yudkowsky ...!?
 
-I could see how, under ordinary circumstances, asking Yudkowsky to weigh in on my post would be inappropriately demanding of a Very Important Person's time, given that an ordinary programmer such as me was surely as a mere _worm_ in the presence of the great Eliezer Yudkowsky. (I would have humbly given up much sooner if I hadn't gotten social proof from Michael and Ben and Sarah and "Trent" and Jessica.)
+I could see how, under ordinary circumstances, asking Yudkowsky to weigh in on my post would be inappropriately demanding of a Very Important Person's time, given that an ordinary programmer such as me was surely as a mere _worm_ in the presence of the great Eliezer Yudkowsky. (I would have humbly given up much sooner if I hadn't gotten social proof from Michael and Ben and Sarah and "Bill" and Jessica.)
 
 But the only reason for my post to exist was because it would be even _more_ inappropriately demanding to ask for a clarification in the original gender-political context. The game theorist Thomas Schelling once wrote about the use of clever excuses to help one's negotiating counterparty release themselves from a prior commitment: "One must seek [...] a rationalization by which to deny oneself too great a reward from the opponent's concession, otherwise the concession will not be made."[^schelling] This is sort of what I was trying to do when soliciting—begging for—engagement-or-endorsement of "... Boundaries?" By making the post be about dolphins, I was trying to deny myself too great of a reward _on the gender-politics front_. I _don't_ think it was inappropriately demanding to expect "us" (him) to be correct _about the cognitive function of categorization_. (If not, why pretend to have a "rationality community" at all?) I was _trying_ to be as accomodating as I could, short of just letting him (us?) be wrong.
 
index 36cabfb..7bc783c 100644 (file)
@@ -171,7 +171,7 @@ Posting on _Less Wrong_ made sense as harm-reduction, but the only way to get pe
 
 Ben said that trying to discuss with the _Less Wrong_ mod team would be a good intermediate step, after we clarified to ourselves what was going on; it might be "good practice in the same way that the Eliezer initiative was good practice." The premise should be, "If this is within the Overton window for _Less Wrong_ moderators, there's a serious confusion on the conditions required for discourse", not on scapegoating individuals. He was less optimistic about harm-reduction; participating on the site was implicitly endorsing it by submitting the rule of the karma and curation systems.
 
-"Trent" expressed sadness about how the discussion on "The Incentives" demonstrated that the community he loved—including dear friends—was in a very bad way. Michael (in a separate private discussion) had said he was glad to hear about the belief-update. "Trent" said that Michael saying that also made them sad, because it seemed discordant to be happy about sad news. Michael wrote (in the thread):
+"Bill" expressed sadness about how the discussion on "The Incentives" demonstrated that the community he loved—including dear friends—was in a very bad way. Michael (in a separate private discussion) had said he was glad to hear about the belief-update. "Bill" said that Michael saying that also made them sad, because it seemed discordant to be happy about sad news. Michael wrote (in the thread):
 
 > I['m] sorry it made you sad. From my perspective, the question is no[t] "can we still be friends with such people", but "how can we still be friends with such people" and I am pretty certain that understanding their perspective if an important part of the answer. If clarity seems like death to them and like life to us, and we don't know this, IMHO that's an unpromising basis for friendship.
 
@@ -217,7 +217,7 @@ From this, Jessica derived the moral that when people are doing something that s
 
 Michael said that part of the reason this worked was because it represented a clear threat to skapegoat, while also _not_ skapegoating, and not surrendering the option to do so later; it was significant that Jessica's choice of example positioned her on the side of the powerful social-justice coalition.
 
-"Trent" said that the amount of social-justice talk in the post rose to the level where he wouldn't dare criticize it or even mention it (!) in public, regardless of whether they agreed or disagreed.
+"Bill" said that the amount of social-justice talk in the post rose to the level where he wouldn't dare criticize it or even mention it (!) in public, regardless of whether they agreed or disagreed.
 
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@@ -269,7 +269,7 @@ Jessica pointed this out as a step towards discussing the real problem (Subject:
 
 In email, Jessica acknowledged that Ray had a point that it was confusing to use court-inspired language if we didn't intend to blame and punish people. Michael said that court language was our way to communicate, "You don't have the option of non-engagement with the complaints that are being made." (Courts can _summon_ people; you can't ignore a court summons the way you can ignore ordinary critics.)
 
-Michael said that we should also develop skill in using social-justicey blame language, as was used against us, harder, while we were still acting under mistake-theoretic assumptions. "Trent" said that this was a terrifying you-have-become-the-abyss suggestion; Ben thought it was obviously a good idea.
+Michael said that we should also develop skill in using social-justicey blame language, as was used against us, harder, while we were still acting under mistake-theoretic assumptions. "Bill" said that this was a terrifying you-have-become-the-abyss suggestion; Ben thought it was obviously a good idea.
 
 I was pretty horrified by the extent to which _Less Wrong_ moderators (!!) seemed to be explicitly defending "protect feelings" norms. Previously, I had mostly been seeing the present struggle through the lens of my idiosyncratic Something to Protect, as a simple matter of Bay Area political correctness; I was happy to have Michael/Ben/Jessica as allies, but I wasn't _seeing_ the Blight as a unified problem. Now ... I was seeing _something_.
 
@@ -590,7 +590,7 @@ Ben wrote (Subject: "Re: state of Church leadership"):
 
 Or, I pointed out, (c) I had ceded the territory of the interior of my own mind _to Eliezer Yudkowsky in particular_, and while I had made a lot of progress unwinding this, I was still, still not done, and seeing him at the Newtonmas party set me back a bit.
 
-"Trent" reassured me that finishing the memoir privately would be clarifying and cathartic _for me_. If people in the Caliphate came to their senses, I could either not publish it, or give it a happy ending where everyone comes to their senses.
+"Bill" reassured me that finishing the memoir privately would be clarifying and cathartic _for me_. If people in the Caliphate came to their senses, I could either not publish it, or give it a happy ending where everyone comes to their senses.
 
 (It does not, actually, have a happy ending where everyone comes to their senses.)
 
index 23f78b3..2a3b307 100644 (file)
@@ -518,11 +518,11 @@ If I had to compress it by a factor of 200 (down to 60 words), I'd say my main p
 
 In addition to prosecuting the object level (about pronouns) and the meta level (about acknowleding the conflict) for 12,000 words, I had also written _another_ several thousand words at the meta-meta level, about the political context of the argument and Yudkowsky's comments about what is "sometimes personally prudent and not community-harmful", but I wasn't sure whether to include it in the post itself, or post it as a separate comment on the _Less Wrong_ linkpost mirror, or save it for the memoir. I was worried about it being too "aggressive", attacking Yudkowsky too much, disregarding our usual norms about only attacking arguments and not people. I wasn't sure how to be aggressive and explain _why_ I wanted to disregard the usual norms in this case (why it was _right_ to disregard the usual norms in this case) without the Whole Dumb Story of the previous six years leaking in (which would take even longer to write).
 
-I asked "Trent" for political advice. I thought my argumens were very strong, but that the object-level argument about pronoun conventions just wasn't very interesting; what I _actually_ wanted people to see was the thing where the Big Yud of the current year _just can't stop lying for political convenience_. How could I possibly pull that off in a way that the median _Less Wrong_-er would hear? Was it a good idea to "go for the throat" with the "I'm better off because I don't trust Eliezer Yudkowsky to tell the truth in this domain" line?
+I asked "Bill" for political advice. I thought my argumens were very strong, but that the object-level argument about pronoun conventions just wasn't very interesting; what I _actually_ wanted people to see was the thing where the Big Yud of the current year _just can't stop lying for political convenience_. How could I possibly pull that off in a way that the median _Less Wrong_-er would hear? Was it a good idea to "go for the throat" with the "I'm better off because I don't trust Eliezer Yudkowsky to tell the truth in this domain" line?
 
-"Trent" said the post was super long and boring. ("Yes. I'm bored, too," I replied.) He said that I was optimizing for my having said the thing, rather than for the reader being able to hear it. In the post, I had complained that you can't have it both ways: either pronouns convey sex-category information (in which case, people who want to use natal-sex categories have an interest in defending their right to misgender), or they don't (in which case, there would be no reason for trans people to care about what pronouns people use for them). But by burying the thing I actually wanted people to see in thousands of words of boring argumentation, I was evading the fact that _I_ couldn't have it both ways: either I was calling out Yudkowsky as betraying his principles and being dishonest, or I wasn't.
+"Bill" said the post was super long and boring. ("Yes. I'm bored, too," I replied.) He said that I was optimizing for my having said the thing, rather than for the reader being able to hear it. In the post, I had complained that you can't have it both ways: either pronouns convey sex-category information (in which case, people who want to use natal-sex categories have an interest in defending their right to misgender), or they don't (in which case, there would be no reason for trans people to care about what pronouns people use for them). But by burying the thing I actually wanted people to see in thousands of words of boring argumentation, I was evading the fact that _I_ couldn't have it both ways: either I was calling out Yudkowsky as betraying his principles and being dishonest, or I wasn't.
 
-"[I]f you want to say the thing, say it," concluded "Trent". "I don't know what you're afraid of."
+"[I]f you want to say the thing, say it," concluded "Bill". "I don't know what you're afraid of."
 
 I was afraid of taking irrevocable war actions against the person who taught me everything I know. (And his apparent conviction that the world was ending _soon_, made it worse. Wouldn't it feel petty, if the last thing you ever said to your grandfather was calling him a liar in front of the whole family, even if he had in fact lied?)
 
index 3b484a1..85ec69a 100644 (file)
@@ -115,7 +115,6 @@ _ Yudkowsky's LW moderation policy
 far editing tier—
 _ mention "special simulator attention" in cxn with https://en.wikipedia.org/wiki/Ideas_of_reference_and_delusions_of_reference
 _ make sure I mention father asking me to wait before re-starting HRT
-_ rename "Trent" again (collision with vaticidalprophet Trent)
 _ "People": say something about the awkward racial/political dynamics of three of my four anecdotes being about black people? Salient because rare? Salient because of my NRx-pilling?
 _ Christmas with Scott: mention the destruction of "voluntary"?
 _ Christmas with Scott: mention the grid of points?