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authorM. Taylor Saotome-Westlake <ultimatelyuntruethought@gmail.com>
Mon, 7 Oct 2019 06:07:41 +0000 (23:07 -0700)
committerM. Taylor Saotome-Westlake <ultimatelyuntruethought@gmail.com>
Mon, 7 Oct 2019 06:07:41 +0000 (23:07 -0700)
content/drafts/reply-to-ozymandias-on-fully-consensual-gender.md
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index 40e9e97..c135eda 100644 (file)
@@ -39,7 +39,7 @@ But the word "consent" is usually used in contexts where an overwhelming asymmet
 
 Categorization really doesn't seem like this. If there's a conflict between one person's desire to be modeled as belonging to a particular gender and someone else's perception that the person is more accurately thought of as belonging to a different gender, then it's not clear what it would _mean_ to resolve the conflict in the direction of "consent of the modeled" other than mind control, or at least compelled speech.
 
-Ozy gives a list of predictions you can make about someone on the basis of social gender, as distinct from sex, apparently meant to demonstrate the usefulness of the former concept. But a lot of the individual list items seem either superficial ("Whether they wear dresses, skirts, or makeup"—surely we don't want to go for "gender as clothing", do we??), or tied to other people's _perceptions_ of sex.[ref]The harrassment and expected-sacrifices example in particular are what radical feminists would call sex-based oppression.[/ref] [ref][Friend of the blog](https://twitter.com/BlanchardPhD/status/837846616937750528) Ray Blanchard [recently proposed on Twitter](https://twitter.com/BlanchardPhD/status/1054743819206434816) that the term "subjective sex" might be more useful than "gender".[/ref]
+Ozy gives a list of predictions you can make about someone on the basis of social gender, as distinct from sex, apparently meant to demonstrate the usefulness of the former concept. But a lot of the individual list items seem either superficial ("Whether they wear dresses, skirts, or makeup"—surely we don't want to go for "gender as clothing", do we??), or tied to other people's _perceptions_ of sex.[ref]The harrassment and expected-sacrifices example in particular are what radical feminists would call sex-based oppression.[/ref] [ref][Friend of the blog](https://twitter.com/BlanchardPhD/status/837846616937750528) Ray Blanchard [proposed on Twitter](https://twitter.com/BlanchardPhD/status/1054743819206434816) that the term "subjective sex" might be more useful than "gender".[/ref]
 
 Take the "How many messages they get on a dating site" item. The _reason_ men send lots of messages to women on dating sites is because they want to date people with vaginas and female secondary sex characteristics, and maybe eventually marry them, father children with them, _&c._[ref]And the fact that it's women being deluged with messages from men rather than vice versa is predicted by the evolutionary logic of [Bateman's principle](https://en.wikipedia.org/wiki/Bateman's_principle) and [parental investment theory](https://en.wikipedia.org/wiki/Parental_investment): the sex that invests more resources per offspring will be "choosier", and the sex that invests less will compete for them. There are a few species (like the [pipefish](https://en.wikipedia.org/wiki/Pipefish) or the [Eurasian dotterel](https://en.wikipedia.org/wiki/Eurasian_dotterel)) in which males are the more-investing sex, but humans aren't one them.[/ref]
 
@@ -61,6 +61,6 @@ Ozy concludes—
 
 In some sense, this is kind of unobjectionable—what kind of monster could possibly be against _utility_?!—but it's an _incredibly vague_ sense. The decision of what kind of money we should have should be made on purely utilitarian grounds, but the set of possible solutions to that problem, and how well each solution performs with respect to the global utilitarian calculus, is _very tightly constrained_ by many _facts_ of economics and sociology.[ref]For example, fiat money lets central banks exert greater control over the money supply, but can suffer disastrous [hyperinflation](https://en.wikipedia.org/wiki/Hyperinflation) under the wrong conditions.[/ref]
 
-So too with gender. "Utilitarian grounds" does _not_ mean, "I and some other people have an [unconstrained utopian vision](https://en.wikipedia.org/w/index.php?title=A_Conflict_of_Visions&oldid=915640693#The_unconstrained_vision), and we'll be _very_ dysphoric if you don't implement it, so the global utilitarian calculus says you should obey us." To be sure, your dysphoria is _a_ cost under the global utilitarian calculus—but it's just one of _many_ possible costs and benefits in a complex system. If someone _actually_ wants to do a careful economically and sociologically-informed analysis of how a "fully consensual gender" regime could actually be implemented in real life,[ref]Although speaking of "real life", I happily concede that the social-engineering problem of fully consensual gender is _much_ easier in online communities, where pesky [easy-to-detect/expensive-to-change](http://unremediatedgender.space/2018/Feb/blegg-mode/) secondary sex characteristics are hidden behind the fog of net. In other words, [on the internet, nobody knows](https://en.wikipedia.org/wiki/On_the_Internet,_nobody_knows_you%27re_a_dog) you're a [G.I.R.L.](https://tvtropes.org/pmwiki/pmwiki.php/Main/GIRL).[/ref] and what impact it would have in terms of QALYs, that would be really interesting to read!
+So too with gender. "Utilitarian grounds" does _not_ mean, "I and some other people have an [unconstrained utopian vision](https://en.wikipedia.org/w/index.php?title=A_Conflict_of_Visions&oldid=915640693#The_unconstrained_vision), and we'll be _very_ dysphoric if you don't implement it, so the global utilitarian calculus says you should obey us." To be sure, your dysphoria is _a_ cost under the global utilitarian calculus—but it's just one of _many_ costs and benefits in a complex system. If someone _actually_ wants to do a careful psychologically- and sociologically-informed analysis of how a "fully consensual gender" regime could actually be implemented in real life,[ref]As I observed recently, fully consensual gender would at least have the advantage of [being a Schelling point](http://unremediatedgender.space/2019/Oct/self-identity-is-a-schelling-point/). Oh, and speaking of "real life", I happily concede that the social-engineering problem of fully consensual gender is _much_ easier in online communities, where pesky [easy-to-detect/expensive-to-change](http://unremediatedgender.space/2018/Feb/blegg-mode/) secondary sex characteristics are hidden behind the fog of net. In other words, [on the internet, nobody knows](https://en.wikipedia.org/wiki/On_the_Internet,_nobody_knows_you%27re_a_dog) you're a [G.I.R.L.](https://tvtropes.org/pmwiki/pmwiki.php/Main/GIRL).[/ref] and what impact it would have in terms of QALYs, that would be really interesting to read!
 
 Until then, the question remains: how dumb do you think we are?!
index 5b0fe12..4470184 100644 (file)
@@ -332,9 +332,27 @@ I was pretty surprised how well the coinflip post did
 
 speculating that people are lying for political cover may be "uncharitable", but what else can I do when I _can't_ take people seriously?!
 
-
 https://rationalconspiracy.com/2017/01/03/four-layers-of-intellectual-conversation/
 
 whether it's too late for the pebbles to vote https://status451.com/2016/08/10/too-late-for-the-pebbles-to-vote-part-2/
 
 A world that makes sense. A world that's not lying to me.
+
+_(But this time not for you, but just for me—)_
+
+_(Well, no more; I won't beg to buy a shot at your back door)_
+
+_(If I'm aching at the thought of you, what for? That's not me anymore)_
+
+
+The "truth/anti-truth attractors in human psychology" hypothesis feels more plausible when I emphasize the need to cover-up cover-ups as the specific mechanism for anti-truth.
+
+Introspectively, I think I can almost feel the oscillation between "I'm embarrassed and upset about {thing} that I don't want to acknowledge or explain, but that makes me not want to acknowledge or explain the fact that I feel embarrassed an upset" vs. "Yes, {thing} is real; real things are allowed to appear on maps."
+
+----
+
+an implicit don't-ask-don't-tell agreement, where they certainly had clues that something was wrong with me gender-wise, but no one had an incentive to bring it up.
+
+(Contrary to popular belief, it's not exactly ignorance that's bliss, but more generally lack of game-theoretic common knowledge: if they know, and I know that they know, but they don't know that I know that they know, that's often close enough.)
+
+For example, I seem to remember my first pair of breastforms mysteriously disappearing just after the time my mother unilaterally cleaned out my closet. (And a friend not long thereafter reported overhearing her telling his parents that she was pretty sure I wasn't gay.)
index 7b5c242..6fa8b8b 100644 (file)
@@ -1404,3 +1404,7 @@ I guess I see your point that if I can't trust these clowns to even put a "socia
 https://www.reddit.com/r/itsafetish/comments/cp1tap/gender_euphoria_genital_engorgement_whats_the/
 
 https://humanvarieties.org/2017/07/01/measurement-error-regression-to-the-mean-and-group-differences/
+
+I'm imagining that there's some margin at which the shame and intimidation is counterbalanced by E pur si muove concerns. (Conditional on the hypothesis that, in fact, e pur si muove.)
+
+Scott being more sensible in a less-visible place: https://archive.is/In89y
index 76aec3b..e7683c4 100644 (file)
@@ -1,6 +1,5 @@
-Self-Identity Is a Schelling Point
 On the Argumentative Form "Super-proton Things Tend to Come in Varieties"
-✓ Reply to Ozymandias on Fully Consensual Gender (add link back to Schelling pt)
+✓ Reply to Ozymandias on Fully Consensual Gender
 "I Tell Myself to Let the Story End"; Or, A Hill of Validity in Defense of Meaning
 
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