check in
authorM. Taylor Saotome-Westlake <ultimatelyuntruethought@gmail.com>
Sat, 10 Feb 2018 16:41:11 +0000 (08:41 -0800)
committerM. Taylor Saotome-Westlake <ultimatelyuntruethought@gmail.com>
Sat, 10 Feb 2018 16:41:11 +0000 (08:41 -0800)
Leaning towards avoiding "cis" more often, because of the motte-and-bailey
between the "not trans" and "identity congruent with sex" meanings

content/drafts/the-categories-were-made-for-man-in-order-to-make-predictions.md
notes/categories-notes.md
notes/notes.txt

index 89574f0..13ceadb 100644 (file)
@@ -64,7 +64,7 @@ Well, no. But the point is that this is an _empirical_ argument for why successf
 
 -----
 
-Another factor affecting the degree to which trans people form a more natural category with their identified gender than their natal physiological sex is the nature of transgenderedness itself. If gender dysphoria is caused by a brain-restricted intersex condition, such that trans people's psychology is much more typical of the other physiological sex—if the "woman trapped in a man's body" trope is basically accurate—that would tend to weigh in favor of accepting transgender identity claims: trans women would be "coming from the same place" as cis women in a very literal psychological sense, despite their natal physiology.
+Another factor affecting the degree to which trans people form a more natural category with their identified gender than their natal physiological sex is the nature of transgenderedness itself. If gender dysphoria is caused by a brain-restricted intersex condition, such that trans people's psychology is much more typical of the other physiological sex—if the "woman trapped in a man's body" trope is basically accurate—that would tend to weigh in favor of accepting transgender identity claims: trans women would be "coming from the same place" as non-trans women in a very literal psychological sense, despite their natal physiology.
 
 On the other hand, if gender dysphoria is caused by something else, that would tend to weigh against accepting transgender identity claims: however strongly felt trans people's _subjective_ sense of gender identity might be, if the mechanism underlying that feeling actually has nothing in particular in common with anything people of the identified-with sex feel, it becomes relatively more tempting to classify the subjective sense of gender identity as an illusion, rather than the joint in reality around which everyone needs to carve their gender categories.
 
@@ -76,17 +76,17 @@ _As it happens_, (I claim) the evidence that gender dysphoria is more than one t
 
 [explain the taxonomy, point out that it's possible to believe in a weaker version of it; link to Lawrence, &c.]
 
-In less tolerant places and decades, where MtF transsexuals were very rare and had to try very hard to pass as (cis) women out of dire necessity, their impact on the social order and how people think about gender was minimal—there were just too few trans people to make much of a difference. This is why experienced crossdressers often report it being easier to pass in rural or suburban areas rather than cities with a larger LGBT presence—not as a matter of tolerant social attitudes, but as a matter of _base rates_: it's harder to get [clocked](https://www.urbandictionary.com/define.php?term=clocked&defid=4884301) by people who aren't aware that being trans is even a thing. (In [predictive processing](http://slatestarcodex.com/2017/09/05/book-review-surfing-uncertainty/) terms: the prediction errors caused by observations of a trans woman failing to match the observer's generative model of (cis) women get silenced for lack of alternative hypotheses if "She's trans" isn't in the observer's hypothesis space.)
+In less tolerant places and decades, where MtF transsexuals were very rare and had to try very hard to pass as (non-trans) women out of dire necessity, their impact on the social order and how people think about gender was minimal—there were just too few trans people to make much of a difference. This is why experienced crossdressers often report it being easier to pass in rural or suburban areas rather than cities with a larger LGBT presence—not as a matter of tolerant social attitudes, but as a matter of _base rates_: it's harder to get [clocked](https://www.urbandictionary.com/define.php?term=clocked&defid=4884301) by people who aren't aware that being trans is even a thing. (In [predictive processing](http://slatestarcodex.com/2017/09/05/book-review-surfing-uncertainty/) terms: the prediction errors caused by observations of a trans woman failing to match the observer's generative model of (non-trans) women get silenced for lack of alternative hypotheses if "She's trans" isn't in the observer's hypothesis space.)
 
 Nowadays, in progressive enclaves of Western countries, transness is definitely known to be a thing—and in particular subcultures that form around [non-sex-balanced interests](http://slatestarcodex.com/2017/08/07/contra-grant-on-exaggerated-differences/), the numbers can be quite dramatic. For example, on the [2018 _Slate Star Codex_ reader survey](http://slatestarcodex.com/2018/01/03/ssc-survey-results-2018/), 9.4% of respondents selected _F (cisgender)_ for the gender question, compared to 1.4% of respondents selecting _F (transgender m -> f)_. So, if trans women are women, _13.4%_ (!!) of women who read _Slate Star Codex_ are trans.
 
 I can't say this causes any problems, because that would depend on how you choose to draw the category boundaries around what constitutes a "problem." But objectively, injecting a substantial fraction of otherwise-ordinary-but-for-their-gender-dysphoria natal males into spaces, roles, and categories that developed around the distribution of psychologies of natal females _is_ going to have _some_ sort of nontrivial consequences (whether you judge those consequences to be good or bad).
 
-A (cis) female friend of the blog, a member of a very ["Blue Tribe"](http://slatestarcodex.com/2014/09/30/i-can-tolerate-anything-except-the-outgroup/) city's rationalist community (that is, basically the same group of people generating the _Slate Star Codex_ survey results just mentioned) reports on recent changes in local social norms—
+A female friend of the blog, a member of a very ["Blue Tribe"](http://slatestarcodex.com/2014/09/30/i-can-tolerate-anything-except-the-outgroup/) city's rationalist community (that is, basically the same group of people generating the _Slate Star Codex_ survey results just mentioned) reports on recent changes in local social norms—
 
 > There have been "all women" things, like clothing swaps or groups, that then pre-transitioned trans women show up to. And it's hard, because it's weird and uncomfortable once three or four participants of twelve are trans women. I think the reality that's happening is women are having those spaces less—instead doing private things "for friends," with specific invite lists that are implicitly understood not to include men or trans women. This sucks because then we can't include women who aren't _already_ in our social circle, and we all know it but no one wants to say it.
 
-But this is a _terrible_ outcome with respect to _everyone's_ values. One can't even say, "Well, the cost to those bigoted cis women of not being able to have trans-exclusionary spaces is more than outweighed by trans women's identities being respected," because the non-passing trans women's identities aren't being respected _anyway_; it's just that (cis) women are collectively too _nice_ to [make it common knowledge](http://slatestarcodex.com/2015/10/15/it-was-you-who-made-my-blue-eyes-blue/). (The sex difference in [Big Five](https://en.wikipedia.org/wiki/Big_Five_personality_traits) Agreeableness [is](https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3149680/) [_d_](https://en.wikiversity.org/wiki/Cohen%27s_d)≈0.5.)
+But this is a _terrible_ outcome with respect to _everyone's_ values. One can't even say, "Well, the cost to those bigoted cis women of not being able to have trans-exclusionary spaces is more than outweighed by trans women's identities being respected," because the non-passing trans women's identities aren't being respected _anyway_; it's just that (non-trans) women are collectively too _nice_ to [make it common knowledge](http://slatestarcodex.com/2015/10/15/it-was-you-who-made-my-blue-eyes-blue/). (The sex difference in [Big Five](https://en.wikipedia.org/wiki/Big_Five_personality_traits) Agreeableness [is](https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3149680/) [_d_](https://en.wikiversity.org/wiki/Cohen%27s_d)≈0.5.)
 
 As a transhumanist as and as an individualist, I want to protect people's freedom to modify their body and social presentation, which _implies_ the right to transition. For the same reasons, I want to protect freedom of association, which _implies_ the right to have sex-segregated spaces that are actually segregated by biological sex if there exists demand that kind of space.
 
index 8d865df..8dc38ba 100644 (file)
@@ -1,13 +1,6 @@
-need to work in—
-
-* my quip about men who love what we _wish_ women were
-* address the "Puerto Rican women don't have exactly the same distribution as women as a whole" argument
-* link "Blegg Mode" somewhere
-* restrooms as safe spaces quote (if I can get permission)
-* link Ozy on "We don't have a sex gap"
-* call out the mendacity of "assigned at birth"
-* link track post
-* this a question of what social norms we want to negotiate
+People should get what they want. We should have social norms that help people get what they want. 
+
+Unfortunately, helping people get the things that they want is a hard problem, because people are complicated and the world is complicated. That's why, when renegotiating social norms to apply to a historically unprecedented situation, it's important that we 
 
 As a rationalist, I want to protect people's freedom to describe the world as it 
 
index 1d8b178..952fb55 100644 (file)
@@ -479,3 +479,4 @@ So, hopefully this version is a lot clearer and less needlessly provacative than
 
 -----
 
+https://www.wired.com/2009/03/designerdebate/