check in
[Ultimately_Untrue_Thought.git] / content / drafts / i-tell-myself-to-let-the-story-end-or-a-hill-of-validity-in-defense-of-meaning.md
1 Title: "I Tell Myself to Let the Story End"; Or, A Hill of Validity in Defense of Meaning
2 Date: 2020-01-01
3 Category: other
4 Tags: categorization, personal, my robot cult
5 Status: draft
6
7 > _And I tell myself to let the story end  
8 > And my heart will rest in someone else's hand  
9 > My 'why not me?' philosophy began  
10 > And I say  
11 > Ooh, how'm I gonna get over you?  
12 > I'll be alright, just not tonight  
13 > But someday_
14 >
15 > —Sara Barellies, ["Gonna Get Over You"](https://genius.com/Sara-bareilles-gonna-get-over-you-lyrics)
16
17 I haven't been doing so well for a lot of the past ten months or so. I mean, I've always been a high-neuroticism person, but this has probably been a below-average year even by my standards, with hours of lost sleep, occasional crying bouts, _many, many_ hours of obsessive ruminating-while-pacing instead of doing my dayjob, and too long with a Sara Barellies song on loop to numb the pain. I've been reluctant to write about it in too much detail for poorly-understood psychological reasons. Maybe it would feel too much like attacking my friends?
18
19 But this blog is not about _not_ attacking my friends. This blog is about the truth. For my own sanity, for my own emotional closure, I need to tell the story as best I can. If it's an _incredibly boring and petty_ story about me getting _unreasonably angry_ about philosophy-of-language minutiæ, well, you've been warned. If the story makes me look bad in the reader's eyes (because you think I'm crazy for getting so unreasonably angry about philosophy-of-language minutiæ), then I shall be happy to look bad for _what I actually am_. (If _telling the truth_ about what I've been obsessively preoccupied with all year makes you dislike me, then you probably _should_ dislike me. If you were to approve of me on the basis of _factually inaccurate beliefs_, then the thing of which you approve, wouldn't be _me_.)
20
21 So, I've spent basically my entire adult life in this insular little intellectual subculture that was founded in the late 'aughts on an ideal of _systematically correct reasoning_. Starting with the shared canon of knowledge of cognitive biases, reflectivity, and Bayesian probability theory bequeathed to us by our founder, _we_ were going to make serious [collective](https://www.lesswrong.com/posts/XqmjdBKa4ZaXJtNmf/raising-the-sanity-waterline) [intellectual progress](https://www.lesswrong.com/posts/Nu3wa6npK4Ry66vFp/a-sense-that-more-is-possible) in a way that had [never been done before](https://slatestarcodex.com/2017/04/07/yes-we-have-noticed-the-skulls/)—and not just out of a duty towards some philosophical ideal of Truth, but as a result of _understanding how intelligence works_—the reduction of "thought" to _cognitive algorithms_. Intelligent systems that construct predictive models of the world around them—that have "true" "beliefs"—can _use_ those models to compute which actions will best achieve their goals.
22
23 (Oh, and there was also [this part about](https://intelligence.org/files/AIPosNegFactor.pdf) how [the entire future of humanity and the universe depended on](https://www.lesswrong.com/posts/GNnHHmm8EzePmKzPk/value-is-fragile) our figuring out how to reflect human values in a recursively self-improving artificial superintelligence. That part's complicated.)
24
25 I guess I feel pretty naïve now, but—I _actually believed our own propoganda_. I _actually thought_ we were doing something new and special of historical and possibly even _cosmological_ significance.
26
27 This does not seem remotely credible to me any more. I should explain. _Not_ because I expect anyone to actually read this petty Diary-like post, much less change their mind about anything because of it. I should explain for my own mental health. For closure. The sooner I manage to get the Whole Dumb Story _written down_, the sooner I can stop grieving and _move on with my life_. (However many decades that turns out to be. The part about superintelligence eventually destroying the world still seems right; it's just the part about there existing a systematically-correct-reasoning community that seems fake now.)
28
29 (A _secondary_ reason for explaining, is that it could _possibly_ function as a useful warning to the next guy to end up in an analogous situation of trusting the branded systematically-correct-reasoning community to actually be interested in doing systematically correct reasoning, and incurring a lot of wasted effort and pain desperately trying to correct the situation. But I don't know how common that is.)
30
31 I fear the explanation requires some personal backstory about me. I ... almost don't want to tell the backstory, because the thing I've been upset about all year is that I thought a systematically-correct-reasoning community should be able to correct a _trivial_ philosophy-of-language mistake which has nothing to do with me, and it was pretty frustrating when some people seemed to ignore the literal content of my careful very narrowly-scoped knockdown philosophy-of-language argument, and dismiss me with, "Oh, you're just upset about your personal thing (which doesn't matter)." So part of me is afraid that such a person reading the parts of this post that are about the ways in which I _am_, in fact, _really upset_ about my personal thing (which I _don't_ expect anyone else to care about), might take it as vindication that they were correct to be dismissive of my explicit philosophical arguments (which I _did_ expect others to take seriously).
32
33 But I shouldn't let that worry control what I write in _this_ post, because _this_ post isn't about making arguments that might convince anyone of anything: I _already_ made my arguments elsewhere, and it _didn't work_. _This_ post is about telling the story about that, so that I can finish grieving for the systematically-correct-reasoning community that I _thought_ I had, but which turned out to be a gaudy delusion.
34
35 So. Here it is. The Whole Dumb Story about my obsessive special interest and how I lost faith in the alleged systematically-correct-reasoning community. I don't know why you would want to read this, but I need to write it.
36
37 Ever since I was thirteen years old—
38
39 (and I _really_ didn't expect to be blogging about this eighteen years later)
40
41 (I _still_ don't want to be blogging about this, but somebody has to and no one else will)
42
43 —my _favorite_—and basically only—masturbation fantasy has always been some variation on me getting magically transformed into a woman. I ... want to write more about the phenomenology of this, some time. I don't think the details are important here.
44
45 So, there was that erotic thing, which I was pretty ashamed of at least, at first), and _of course_ never told a single soul. (It would have been about three years since the fantasy started that I even worked up the bravery to tell my Diary about it, in the addendum to entry number 53 on 8 March 2005.)
46
47 But within a couple years, I also developed this beautiful pure sacred self-identity thing, where I was also having a lot of thoughts about being a girl. Just—little day-to-day thoughts. Like when I would write in my pocket notebook as my female analogue. Or when I would practice swirling the descenders on all the lowercase letters that had descenders [(_g_, _j_, _p_, _z_)](TODO: linky "jazzy puppy" demo image) because I thought my handwriting look more feminine. 
48
49 Now, of course I had _heard of_ there being such a thing as transsexualism. 
50
51 [...]
52
53 (I'm avoiding naming anyone in this post even when linking to their public writings, in order to try to keep the _rhetorical emphasis_ on "true tale of personal heartbreak, coupled with sober analysis of the sociopolitical factors leading thereto" even while I'm ... ah, expressing disappointment with people's performance. This isn't supposed to be character/reputation attack on my friends and intellectual heroes—I just _need to tell the story_ about why I've been crazy all year so that I can stop grieving and _move on_.)
54
55 [...]
56
57 So, I think this is a bad argument. But specifically, it's a bad argument for _completely general reasons that have nothing to do with gender_. And more specifically, completely general reasons that have been explained in exhaustive, _exhaustive_ detail in _our own foundational texts_.
58
59 In 2008, the Great Teacher had this really amazing series of posts explaining the hidden probability-theoretic structure of language and cognition. Essentially, explaining _natural language as an AI capability_. What your brain is doing when you [see a tiger and say, "Yikes! A tiger!"](https://www.lesswrong.com/posts/dMCFk2n2ur8n62hqB/feel-the-meaning) is governed the [simple math](https://www.lesswrong.com/posts/HnPEpu5eQWkbyAJCT/the-simple-math-of-everything) by which intelligent systems make observations, use those observations to assign category-membership, and use category-membership to make predictions about properties which have not yet been observed. _Words_, language, are an information-theoretically efficient _code_ for such systems to share cognitive content.
60
61 And these posts hammered home the point over and over and over and _over_ again—culminating in [the 37-part grand moral](https://www.lesswrong.com/posts/FaJaCgqBKphrDzDSj/37-ways-that-words-can-be-wrong)—that word and category definitions are _not_ arbitrary, because there are optimality criteria that make some definitions _perform better_ than others as "cognitive technology"—
62
63 > ["It is a common misconception that you can define a word any way you like. [...] If you believe that you can 'define a word any way you like', without realizing that your brain goes on categorizing without your conscious oversight, then you won't take the effort to choose your definitions wisely."](https://www.lesswrong.com/posts/3nxs2WYDGzJbzcLMp/words-as-hidden-inferences)
64
65 > ["So that's another reason you can't 'define a word any way you like': You can't directly program concepts into someone else's brain."](https://www.lesswrong.com/posts/HsznWM9A7NiuGsp28/extensions-and-intensions)
66
67 > ["When you take into account the way the human mind actually, pragmatically works, the notion 'I can define a word any way I like' soon becomes 'I can believe anything I want about a fixed set of objects' or 'I can move any object I want in or out of a fixed membership test'."](https://www.lesswrong.com/posts/HsznWM9A7NiuGsp28/extensions-and-intensions)
68
69 > ["There's an idea, which you may have noticed I hate, that 'you can define a word any way you like'."](https://www.lesswrong.com/posts/i2dfY65JciebF3CAo/empty-labels)
70
71 > ["And of course you cannot solve a scientific challenge by appealing to dictionaries, nor master a complex skill of inquiry by saying 'I can define a word any way I like'."](https://www.lesswrong.com/posts/y5MxoeacRKKM3KQth/fallacies-of-compression)
72
73 > ["Categories are not static things in the context of a human brain; as soon as you actually think of them, they exert force on your mind. One more reason not to believe you can define a word any way you like."](https://www.lesswrong.com/posts/veN86cBhoe7mBxXLk/categorizing-has-consequences)
74
75 > ["And people are lazy.  They'd rather argue 'by definition', especially since they think 'you can define a word any way you like'."](https://www.lesswrong.com/posts/yuKaWPRTxZoov4z8K/sneaking-in-connotations)
76
77 > ["And this suggests another—yes, yet another—reason to be suspicious of the claim that 'you can define a word any way you like'.  When you consider the superexponential size of Conceptspace, it becomes clear that singling out one particular concept for consideration is an act of no small audacity—not just for us, but for any mind of bounded computing power."](https://www.lesswrong.com/posts/82eMd5KLiJ5Z6rTrr/superexponential-conceptspace-and-simple-words)
78
79 > ["I say all this, because the idea that 'You can X any way you like' is a huge obstacle to learning how to X wisely. 'It's a free country; I have a right to my own opinion' obstructs the art of finding truth. 'I can define a word any way I like' obstructs the art of carving reality at its joints. And even the sensible-sounding 'The labels we attach to words are arbitrary' obstructs awareness of compactness."](https://www.lesswrong.com/posts/soQX8yXLbKy7cFvy8/entropy-and-short-codes)
80
81 > ["One may even consider the act of defining a word as a promise to \[the\] effect [...] \[that the definition\] will somehow help you make inferences / shorten your messages."](https://www.lesswrong.com/posts/yLcuygFfMfrfK8KjF/mutual-information-and-density-in-thingspace)
82
83 Similarly, the Popular Author himself has written extensively about [the noncentral fallacy](https://www.lesswrong.com/posts/yCWPkLi8wJvewPbEp/the-noncentral-fallacy-the-worst-argument-in-the-world), which he called _the worst argument in the world_.
84
85 [...]
86
87 You see the problem. If "You can't define a word any way you want" is a good philosophy lesson, it should be a good philosophy lesson _independently_ of the particular word in question and _independently_ of the current year.
88
89
90
91 If we've _learned something new_ about the philosophy of language in the last ten years
92
93
94
95 This is _basic shit_. As we say locally, this is _basic Sequences shit_.
96
97 [...]
98
99 A friend tells me that the ori
100
101
102 we did not realize that _whether I should cut my dick off_ would become a politicized issue.
103
104 To be fair, it's not obvious that I _shouldn't_ cut my dick off! A lot of people seem to be doing it nowadays, and a lot of them seem to be pretty happy with their decision! But in order to _decide_ whether it's a good idea, I need _accurate information_. I need an _honest_ accounting of the costs and benefits of transition, so that I can cut my dick off in the possible worlds where that's a good idea, and not cut my dick off in the possible worlds where that's not a good idea.
105
106 actively manufacture _fake rationality lessons_ that have been optimized to confuse me into cutting my dick off _independently_ of whether or not we live in a world