net tasks
[Ultimately_Untrue_Thought.git] / content / drafts / people-evolved-social-control-mechanisms-and-rocks.md
1 Title: People, Evolved Social-Control Mechanisms, and Rocks
2 Author: Zack M. Davis
3 Date: 2023-07-01 05:00
4 Category: commentary
5 Tags: autogynephilia, bullet-biting, cathartic, epistemic horror, personal, sex differences, Star Trek, Julia Serano, Eliezer Yudkowsky, two-type taxonomy
6 Status: draft
7
8 > MUGATU  
9 > The man has only one look, for Christ's sake! Crossdresser, demigirl, trans woman? They're the _same people!_
10 >
11 > Doesn't anyone _notice_ this? I feel like I'm taking crazy pills!
12 >
13 > —[_Zoolander_](https://www.youtube.com/watch?v=mbKBWtoH93Q) (paraphrased)
14
15 ... the promise didn't take. There was just too much gender-identity nonsense on my Facebook feed; I _had_ to push back on some of it, at least a little, at least subtly.
16
17 "Folks, I'm not sure it's feasible to have an intellectually-honest real-name public conversation about the etiology of MtF," I wrote in one thread in mid-January. "If no one is willing to mention some of the key relevant facts, maybe it's less misleading to just say nothing."
18
19 As a result of that, I got a PM from a woman who I'll call "Chaya", whose marriage had fallen apart after (among other things) her husband transitioned. She told me about the parts of her husband's story that had never quite made sense to her (but which sounded like a textbook case from my reading). In her telling, the husband was always more emotionally tentative and less comfortable with the standard gender role and status stuff, but in the way of like, a geeky nerd guy, not in the way of someone feminine. He was into crossdressing sometimes, but she had thought that was just a weird and insignificant kink, not that he didn't like being a man—until they moved to the Bay Area and he fell in with a social-justicey crowd. When I linked her to Kay Brown's article on ["Advice for Wives and Girlfriends of Autogynephiles"](https://sillyolme.wordpress.com/advice-for-wivesgirlfriends-of-autogynephiles/), her response was, "Holy shit, this is _exactly_ what happened with me." It was nice to make a friend over shared heresy.
20
21 ------
22
23 As a mere heretic, it was also nice to have an outright _apostate_ as a friend. I had kept in touch with "Wilhelm", who provided a refreshing contrary perspective to the things I was hearing from everyone else. When the rationalists were anxious that the election of Donald Trump in 2016 portended an increased risk of nuclear war, "Wilhelm" pointed out that Clinton was actually much more hawkish towards Russia.
24
25 I shared with him an early draft of ["Don't Negotiate With Terrorist Memeplexes"](/2018/Jan/dont-negotiate-with-terrorist-memeplexes/), which fleshed out his idea from back in March about political forces optimizing for people to adopt an identity as a persecuted trans person.
26
27 He identified the "talking like like an AI" phenomenon as possession by an egegore, a group-mind that held sway over the beliefs of the humans comprising it. The function of the traditional wisdom of having kings and priests was about putting an individual human with judgement in the position of being able to tame, control, or at least negotiate with egregores. Individualism was flawed because [individual humans couldn't be rational on their own](http://web.archive.org/web/20160319033509/http://sett.com/aesop/memes-are-people-humans-arent). Being an individualist in an environment full of egregores was like being an attractive woman alone at a bar, yelling, "I'm single!"—practically calling out for unaligned entities to wear down your psychological defenses and subvert your will. 
28
29 Rationalists implicitly seek [Aumann-like agreement](https://en.wikipedia.org/wiki/Aumann's_agreement_theorem) with perceived peers, he explained: when the other person is visibly unmoved by one's argument, there's a tendency to think "hm, they must know something I don't" and update towards the other's position. Without an understanding of egregoric possession, this is disastrous: the possessed person never budges on anything significant, and the rationalist slowly gets eaten by their egregore.
30
31 I was nonplussed: I had heard of [patterns of refactored agency](https://www.ribbonfarm.com/2012/11/27/patterns-of-refactored-agency/), but this was ridiculous. The "egregore" framing was an interesting alternative way of looking at things, but it seemed kind of—nonlocal. There were inhuman patterns in human agency that we wanted to build models of, but it seemed like he was attributing too much agency to the patterns. In contrast, "This idea creates incentives to propogate itself" was [a mechanism I understood](https://devinhelton.com/meme-theory.html). (Or was I being like one of those dumb Dawkins critics who protests that genes aren't _actually_ selfish? We know that, but the anthropomorphic language is convenient.)
32
33 I supposed I was sort of modeling "Wilhelm" as being possessed by the neoreaction egregore, and myself as experiencing a lower (but still far from zero) net egregoric force by listening to both him and the mainstream rationalist egregore.
34
35 He was a useful sounding board when I was frustrated with my so-far-mostly private trans discussions. 
36
37 "If people with fragile identities weren't useful as a proxy weapon for certain political coalitions, then they would have no incentive to try to play language police and twist people's arms into accepting their identities," he said.
38
39 "OK, but I still want my own breasts," I said.
40
41 "[A]s long as you are resisting the dark linguistic power that the left is offering you," he said, with a smiley emoticon.
42
43 In some of my private discussions with others, Ozy Frantz (a.f.a.b. nonbinary author of _Thing of Things_) had been cited as a local authority figure on gender issues—someone asked what Ozy thought about the two-types theory, or wasn't persuaded because they were partially deferring to Ozy. I remarked to "Wilhelm" that this implied that my goal should be to overthrow Ozy (who I otherwise liked and respected) as _de facto_ rationalist gender czar.
44
45 "Wilhelm" didn't think this was feasible. The problem, he explained, was that ""hypomasculine men are often broken people who idolize feminists, and worship the first one who throws a few bones of sympathy towards men". (He had been in this category, so he could make fun of them.) Thus, in feminist communities, the female person would win a priestly battle, regardless of quality of arguments. It wasn't Ozy's fault, really. She—"Wilhelm" used feminine pronouns for Ozy, although I always said _they_ in public—wasn't power-seeking; she just happened to fulfill preexisting demand for a feminist manic pixie dream girl intellectual slut confessor.
46
47 I mentioned that there was a woman who had been hanging around the "rationalist"[^scare-quotes] community despite being mildly contemptuous of our disrespect for academic philosophy, who was very trigger-happy with sexism accusations, who I privately thought would be _less_ respected if she were a man making similar-quality arguments—but there was no way to give her feedback on the matter without alienating her. I supposed that in a NRx (_i.e._, evil) space, they would probably say, "who cares if you alienate the bitch". But she was a _woman paying attention to us_.
48
49 [^scare-quotes]: I mentioned that these days, I just used scare quotes rather than tacking the word _aspiring_ in front.
50
51 "Wilhelm" summarized the NRx response:
52
53 > 1. Women should never have been weaponiz[ed] by democracy into being cultural/corporate commissars  
54 > 2. Why is an unmarried woman making a nuisance of herself in a mostly male community? Where is her family? Why is she not married yet?  
55
56 I said that #2 still seemed monstrously unfair to the non-nuisance woman contributing to the community's endeavor; even if biology had something to do with their rarity, not giving them a chance was way worse than the problem thereby solved (with respect to my historically aberrant pro-androgyny utility function that I would defend to the death).
57
58 "Wilhelm" said that exceptions could be made for intellectually eminent women at the discretion of the authorities, but that the vast majority of young women didn't have the temperment to participate in male communities, instead having incentives to behave like busybodies, cause drama, and test males for mates. This wasn't something "Wilhelm" had previously wanted to believe, even in his anti-feminist (but not yet fully reactionary) days. But once you understood how past generations would have seen certain behavior, upon seeing it in the wild, among people who claim to be "above" gender roles—it was hard to unsee.
59
60 I said that I was done pretending to be stupid; I didn't want to not see the pattern if the pattern was there, even if I wasn't going to adopt the solutions of our ancestors.
61
62 ("Restore patriarchy!" "_Never!_ I mean, I see the point you're trying to make, but the real solution is embryo selection for more nerd girls!")
63
64 When I mentioned re-reading Moldbug on "ignoble privilege", "Wilhelm" mentioned it as a reason not to feel the need to seek the approval of women, who had not been ennobled by living in an astroturfed world where the evolutionarily stable strategies of relating had been re-labeled as oppression. The chip-on-her-shoulder effect was amplified in androgynous women. (Unfortunately, the sort of women I particularly liked.)
65
66 He advised me that if I did find an androgynous women I was into, I shouldn't treat her as a moral authority. Doing what most sensitive men thought of as equality degenerated into female moral superiority, which wrecks the relationship in a feedback loop of testing and resentment. (Women want to win arguments in the moment, but don't actually want to lead the relationship.) Thus, a strange conclusion: to have an egalitarian heterosexual relationship, the man needs to lead the relationship _into_ equality; a small "dab" of patriarchy worked better than none.
67
68 (What I really wanted was to have the kind of meta psychological engineering conversation I was having with "Wilhelm", with the woman herself—but I feared that the hyper-reflective nerdy women who could do that were mostly out of my league.)
69
70 I wasn't immediately sold on all these heresies—but I was _listening_. Even if I didn't like the theory and didn't trust the theory, I admitted that it was refreshing that someone _actually had a theory_, which was more than you could say for the blank slate.
71
72 ------
73
74 In a Facebook thread in January 2017 about the mystery of why so many rationalists were trans, "Helen" said something about the metacognition needed to identify the strange, subtle unpleasantness of gender dysphoria.
75
76 I messaged her, ostensibly to ask for my spare key back out of security fastidiousness, but really (I soon let slip) because I was angry about the deceptively pompous Facebook comment: _maybe_ it wouldn't take so much _metacognition_ if someone would just mention the _other_ diagnostic criterion!
77
78 She sent me a photo of the key with half of the blade snapped off (next to set of pliers, which had presumably done the snapping), sent me $8 (presumably for the cost of the key), and told me to go away.
79
80 On my next bank statement, her deadname appeared in the memo line for the $8 transaction.
81
82 ------
83
84 I made plans to visit Portland for the weekend of 18 February 2017, for the purpose of meeting Sophia, and two other excuses. There was [a fandom convention](https://web.archive.org/web/20170126112449/http://wizardworld.com/comiccon/portland) in town, and I wanted to try [playing Pearl from _Steven Universe_ again](/2016/Sep/is-there-affirmative-action-for-incompetent-crossplay/)—but this time with makeup and breastforms and a [realistic gem](https://web.archive.org/web/20190407185943/https://www.etsy.com/listing/236067567/pearl-gem-cosplay). Also, I had been thinking of obfuscating my location as being part of the thing to do for keeping my secret blog secret, and had correspondingly adopted the conceit of setting my little [fictional](/2017/Jan/the-counter/) [vignettes](/2017/Jan/title-sequence/) in the Portland metropolitan area, as if I lived there.[^portland-vignettes] I thought it would be nice to get some original photographs of local landmarks (like TriMet trains, or one of the bridges over the Willamette River[^river-fka]) to lend versimilitude to the charade.
85
86 [^portland-vignettes]: Beaverton, referenced in ["The Counter"](/2017/Jan/the-counter/) is a suburb of Portland; the Q Center referenced in ["Title Sequence"](/2017/Jan/title-sequence/) [does exist in Portland](https://www.pdxqcenter.org/) and [did have a Gender Queery support group](https://web.archive.org/web/20160507101938/http://www.pdxqcenter.org/gender-queery/), but the vignette was inspired by my attendance of a similar group at the [Pacific Center](https://www.pacificcenter.org/) in Berkeley.
87
88     I would later get to attend a support group at the Q Center on a future visit to Portland (and got photos, although I never ended up using them on the blog). I snuck a copy of _Men Trapped in Men's Bodies_ into their library.
89
90 [^river-fka]: Formerly known as William River??
91
92 At the close of a 4 February 2017 email confirming the plans with Sophia (Subject: "Re: February??"), I wrote:
93
94 > (Thanks very much for your promise not to be offended by things that I might say, which I am interpreting literally, and without which I wouldn't _dare_ meet you; unfortunately, I kind of feel motivated to generally avoid trans women now, because the conjunction of validate-everyone's-identity social norms and my continuing obsession with last year's shocking mega-update make me feel like I'm made out of social antimatter: better to quietly (except for pseudonymous internet yelling) stay out of everyone's way rather than risk the temptation to say the wrong thing, mutually annihilating me and my interlocutor and killing everyone in the room in a shower of gamma rays.)
95
96 ------
97
98 ... the pretense of "quietly stay[ing] out of everyone's way" lasted about three days.
99
100 In a 7 February 2017 comment thread on the Facebook wall of MIRI Director of Communications Rob Bensinger, someone named Amelia[^amelia-rip] said something about closeted trans women (linking to the ["I Am In The Closet. I Am Not Coming Out"](https://medium.com/@jencoates/i-am-a-transwoman-i-am-in-the-closet-i-am-not-coming-out-4c2dd1907e42) piece).
101
102 [^amelia-rip]: Clicking on Amelia's profile years later, it's a memorial page, which is ominous.
103
104 I objected that surely closeted trans women _are_ cis: "To say that someone _already_ is a woman simply by virtue of having the same underlying psychological condition that motivates people to actually take the steps of transitioning (and thereby _become_ a trans woman) kind of makes it hard to have a balanced discussion of the costs and benefits of transitioning."
105
106 (That is, I was assuming "cis" meant "not transitioned", whereas Amelia seemed to be assuming a gender-identity model, such that guys like me aren't cis.)
107
108 Bensinger [replied](/images/bensinger-doesnt_unambiguously_refer_to_the_thing.png):
109
110 > Zack, "woman" doesn't unambiguously refer to the thing you're trying to point at, even if no one were socially punishing you for using the term that way, and even if we were ignoring any psychological harm to people whose dysphoria is triggered by that word usage, there'd be the problem regardless that these terms are already used in lots of different ways by different groups. The most common existing gender terms are a semantic minefield at the same time they're a dysphoric and political minefield, and everyone adopting the policy of objecting when anyone uses man/woman/male/female/etc. in any way other than the way they prefer is not going to solve the problem at all.
111
112 Bensinger followed up with another comment offering constructive suggestions: XX-cluster for when you want to talk about things that correlate with XX chromosomes, _&c._
113
114 So, this definitely wasn't the _worst_ obfuscation attempt I'd face during this Whole Dumb Story; I of course agree that words can be used in many ways, and are used in different ways by different groups. It's just—given the context of my comments to Amelia, I think it should have already been clear that I understood that words can be used in many ways; my objection to Amelia's usage was backed by a specific _argument_ about the expressive power of language; Bensinger didn't acknowledge my argument. (Amelia, to her credit, did.)
115
116 To be fair to Bensinger, it's certainly possible that he was criticizing me specifically because I was the "aggressor" objecting to someone else's word usage, and that he would have stuck up for me just the same if someone had "aggressed" against me using the word _woman_ in a sense that excluded non-socially-transitioned gender-dysphoric males, for the same reason ("adopting the policy of objecting when anyone uses man/woman/male/female/etc. in any way other than the way they prefer is not going to solve the problem at all"). 
117
118 But ... in the social context of Berkeley 2016, I think I was perhaps justified in my suspicions that that wasn't actually his algorithm? If socially-liberal people in the current year selectively drag out the "It's pointless to object to someone else's terminology" argument _specifically_ when someone wants to talk about biological sex (or even socially perceived sex!) rather than self-identified gender identity—but objecting on the grounds of "psychological harm to people whose dysphoria is triggered by that word usage" (!!) is implied to be potentially kosher, that seems like a pretty stark distortionary effect on our discussions.
119
120 Someone named Ben Hoffman, who I hadn't previously known or thought much about, put a Like on one of my comments. I messaged him to say hi. "I guess I didn't really have a compelling reason to message you except that having a messaging app creates an affordance to say hi to ppl", I explained, then elaborated, "well, maybe part of me wants to say, thanks for the Like in Robby/Amelia's thread, but maybe it's petty and tribalist to be counting Likes".
121
122 Having already started to argue with people in my community under my real name (in violation of my previous intent to save it for the blog), the logic of "in for a lamb, in for a sheep"/"may as well be hung for a pound as a penny" started to kick in. On the evening of Saturday 11 February 2019, I posted to my own wall:
123
124 > Some of you may have noticed that I've recently decided to wage a suicidally aggressive one-person culture war campaign with the aim of liberating mindshare from the delusional victimhood identity politics mind-virus and bringing it under the control of our familiar "compete for status by signaling cynical self-awareness" egregore! The latter is actually probably not as Friendly as we like to think, as some unknown fraction of its output is counterfeit utility in the form of seemingly cynically self-aware insights that are, in fact, not true. Even if the fraction of counterfeit insights is near unity, the competition to generate seemingly cynically self-aware insights is so obviously much healthier than the competition for designated victimhood status, that I feel good about this campaign being morally correct, even the amount of mindshare liberated is small and I personally don't survive.
125
126 I followed it up the next morning with a hastily-written post addressed, "Dear Totally Excellent Rationalist Friends".[^terf-allusion] As a transhumanist, I believed that people should get what they want, and that we should have social norms designed to help people get what they want. But fantasizing about having a property (in context, "being a woman", but apparently I felt like being vague) without yet having sought out interventions to acquire the property, is not the same thing as somehow already literally having the property in some unspecified metaphysical sense. The process of attempting to acquire the property does not _propagate backwards in time_. I realized that explaining this in clear language had the potential to hurt people's feelings, but as an aspiring epistemic rationalist, I had a _goddamned moral responsibility_ to hurt those people's feelings. I was proud of my autogynephilic fantasy life, and proud of my rationalist community, and I didn't want either of them being taken over by _crazy people who think they can edit the past_.
127
128 [^terf-allusion]: An allusion to TERFs, "trans-exclusionary radical feminists."
129
130 It got 170 comments, a large fraction of which were me arguing with a woman who I'll call "Noreen" (who I had _also_ had an exchange with in the thread on Bensinger's wall on 7 February).
131
132 "_[O]ne_ of the things trans women want is to be referred to as women," she said. "This is not actually difficult, we can just _do_ it." She was pretty sure I must have read the relevant _Slate Star Codex_ post, ["The Categories Were Made for Man, Not Man for the Categories"](https://slatestarcodex.com/2014/11/21/the-categories-were-made-for-man-not-man-for-the-categories/).
133
134 I replied that I had an unfinished draft [post about this](/2018/Jan/dont-negotiate-with-terrorist-memeplexes/), but briefly, faced with a demand to alter one's language in order to spare someone's feelings, one possible response might be to submit to the demand. But another possible response might be, "_I don't negotiate with terrorists_. People have been using this word to refer to a particular thing for the last 200,000 years since the invention of language, and if that hurts your feelings, that's not my problem." The second response was certainly not very nice. But maybe there were other values than being nice?—sometimes?
135
136 In this case, the value being served had to do with there being an empirical statistical structure of bodies and minds in the world that became a lot harder to talk about if you insisted that everyone gets to define how others perceive them. I didn't _like_ the structure that I was seeing, because (like many people in my age cohort, and many people who shared my paraphilic sexual orientation) I had this ideological obsession with androgyny as a moral ideal. The cost of making it harder to talk about the structure might outweigh the benefit of letting everyone dictate how other people should perceive them!
137
138 Nick Tarleton asked me to clarify: was I saying that people who claim that "trans women are women" were sneaking in connotations or denotations that were false in light of so many trans women being (I claimed) autogynephilic?—even when those people also claimed that they didn't mean anything predictive by "women".
139
140 Yes! I replied. People seemed to be talking as if there was some intrinsic gender-identity switch in the brain, and if a physiological male had the switch in the female position, that meant they Are Trans and need to transition, and I thought that was a really bad model of what the underlying psychological condition was. I thought we should be talking about clever strategies to maximize the quantity "gender euphoria minus gender dysphoria", and it wasn't at all obvious that full-time transition was the uniquely best solution.
141
142 "Noreen" said that what she thought was going on was that I was defining _woman_ as someone who has a female-typical brain or body, but _she_ was defining _woman_ as someone who thinks of themselves as a woman or is happier being categorized that way; on the latter definition, the only way someone could be "wrong" about whether or not they were a woman is by trying it and finding out that they were less happy that way.
143
144 I replied, but was circular, right?—that women are people who are happier being categorized as women. However you verbally chose to define it, your mental associations with the word _woman_ were going to be anchored on your experiences with adult human females. I wasn't saying people couldn't transition! You can transition if you want! I just thought the details were really important!
145
146 -------
147
148 In another post from 4:25 _p.m._ that afternoon, I acknowledged my right-wing influences. You know, you spend nine years reading a lot of ideologically-inconvenient science, all the while thinking, "Oh, this is just interesting science, you know, I'm not going to let myself get _morally corrupted_ by it or anything." And for the last couple years you add in some ideologically-inconvenient political thinkers, too.
149
150 But I was still a nice good socially-liberal [Free-to-Be-You-and-Me](https://en.wikipedia.org/wiki/Free_to_Be..._You_and_Me) gender-egalitarian individualist person. Because I understood the is–ought distinction—unlike _some_ people—I knew that I could learn from people's _models_ of the world without necessarily agreeing with their _goals_. So I had been trying to learn from the models of these bad people saying the bad things, until one day _the model clicked_. And the model was _terrifying_. And the model had _decision-relevant implications for the people who valued the things that I valued_—
151
152 The thing was, I actually _didn't_ think I had been morally corrupted after all! I thought I was actually _really good_ at maintaining the is–ought distinction in my mind. But more people who hadn't followed by exact intellectual trajectory, the mere fact that I was saying, "Wait! Stop! The things that you're doing may not in fact be the optimal things!" made it _look_ like I'd been morally corrupted, and there was no easy way for me to prove otherwise.
153
154 So, people probably shouldn't believe me. This was just a little manic episode with no serious implications. Right?
155
156 -------
157
158 Somewhat awkwardly, I actually had a date scheduled with "Noreen" that evening. The way that happened was, elsewhere on Facebook, earlier, on 7 February, Brent Dill had said that he didn't see the value in the community matchmaking site _reciprocity.io_, and I disagreed, saying that the hang-out matching had been valuable to me, even if the romantic matching was useless for insufficiently high-status males.
159
160 "Noreen" had complained: "again with pretending only guys can ever have difficulties getting dates (sorry for this reaction, I just find this incredibly annoying)". I had said that she shouldn't apologize; I usually didn't make that genre of comment, but it seemed thematically appropriate while replying to Brent (who often espoused cynical views about status and social reality).
161
162 Incidentally, I added, I was thinking of seeing seeing that new [_Hidden Figures_ movie](https://en.wikipedia.org/wiki/Hidden_Figures) if I could find someone to go with? It turned out that she had already seen it, but we made plans to see _West Side Story_ at the [Castro Theatre](https://www.castrotheatre.com/) instead.
163
164 The date was pretty terrible. (Or, maybe I was the only one who categorized it as a "date"? Maybe in her ontology, we were just seeing a movie.) We walked around the Castro for a bit continuing to debate the gender thing, then saw the movie. I was very distracted and couldn't pay attention to the movie at all.
165
166 ------
167
168 I continued to be very distracted the next day, Monday 13 February 2017. I went to my office, but definitely didn't get any dayjob work done.
169
170 I made another seven Facebook posts. I'm proud of this one:
171
172 > So, unfortunately, I never got very far in the _Daphne Koller and the Methods of Rationality_ book (yet! growth m—splat, AUGH), but one thing I do remember is that many different Bayesian networks can represent the same probability distribution. And the reason I've been running around yelling at everyone for nine months is that I've been talking to people, and we _agree_ on the observations that need to be explained, and yet we explain them in completely different ways. And I'm like, "My network has SO MANY FEWER ARROWS than your network!" And they're like, "Huh? What's wrong with you? Your network isn't any better than the standard-issue network. Why do you care so much about this completely arbitrary property 'number of arrows'? Categories were made for the man, not man for the categories!" And I'm like, "Look, I didn't get far enough in the _Daphne Koller and the Methods of Rationality_ book to understand why, but I'm PRETTY GODDAMNED SURE that HAVING FEWER ARROWS MAKES YOU MORE POWERFUL. YOU DELUSIONAL BASTARDS! HOW CAN YOU POSSIBLY GET THIS WRONG please don't hurt me Oh God please don't hurt me I'm sorry I'm sorry."
173  
174 That is, when factorizing a joint probability distribution into a Bayesian network, you can do it with respect to any variable ordering you want: a graph with a "wet-streets → rain" edge can represent a set of static observations just as well as a graph with a "rain → wet-streets" edge,[^koller-and-friedman-i] but "unnatural" variable orderings generate a more complicated graph that will give crazy predictions if you interpret it as a _causal_ Bayesian network and use it to predict the results of interventions. Algorithms for learning a network from data prefer graphs with fewer edges as a consequence of Occamian [minimum-message-length epistemology](https://www.lesswrong.com/posts/mB95aqTSJLNR9YyjH/message-length):[^koller-and-friedman-ii] every edge is a [burdensome detail](https://www.lesswrong.com/posts/Yq6aA4M3JKWaQepPJ/burdensome-details) that requires a corresponding [amount of evidence](https://www.lesswrong.com/posts/nj8JKFoLSMEmD3RGp/how-much-evidence-does-it-take) just to [locate it in the space of possibilities](https://www.lesswrong.com/posts/X2AD2LgtKgkRNPj2a/privileging-the-hypothesis).
175
176 [^koller-and-friedman-i]: Daphne Koller and Nir Friedman, _Probabilistic Graphical Models: Principles and Techniques_, §3.4.1, "Minimal I-Maps".
177
178 [^koller-and-friedman-ii]: Daphne Koller and Nir Friedman, _Probabilistic Graphical Models: Principles and Techniques_, §18.3.5: "Understanding the Bayesian Score".
179
180 I thought this shed some light on my recent frustrations. People are pretty observant about what other people are like. If prompted appropriately, they know how to anticipate the ways in which trans women are different from cis women. The part of them that talked just didn't see the problem with trying to represent this knowledge (about physiological males with male-typical interests and personalities whose female gender identities seem closely intertwined with their gynephilic sexuality) using a variable ordering that put "biological sex" closer to last than first. And I just didn't think that was what the causal graph looked like.
181
182 -----
183
184 In another post, I acknowledged my problematic tone:
185
186 > I know the arrogance is off-putting! But the arrogance is a really fun part of the æsthetic that I'm really enjoying! Can I get away with it if I mark it as a form of performance art? Like, be really arrogant while exploring ideas, and then later go back and write up the sober serious non-arrogant version?
187
188 Someone came to my defense: it was common to have mental blocks about criticizing trans ideology because of the fear that saying anything would hurt one's trans friends and make one an outcast. One way to overcome that block was to get _really angry_ and _visibly having an outburst_, because then people ascribe less agency and culpability to you; it would be clear that you'd cooped up these feelings for a long time because you do understand that they're taboo and unpopular.
189
190 The person also said it was hard because it seemed like there were no moderate centrists on gender: you could either be on Team "if you _ever_ want to know what genitals someone has for _any reason_, you are an _evil transphobe_ who should _die_", or Team "trans women are disgusting blokes in dresses who are _invading_ my female spaces for _nefarious purposes_ and we should burn them all".
191
192 I added that the worst part is that "trans women are disgusting blokes in dresses who are invading my female spaces for nefarious purposes" view was basically _correct_. It was _phrased_ in a really dismissive manner. But words don't matter! Only predictions matter!
193
194 -----
195
196 The thread on the "Totally Excellent Rationalist Friends" post continued. Someone who I'll call "Kevin" (whom I had never interacted with before or since; my post visibility settings were set to Public) said that the concept of modeling someone based on their gender seemed weird. Correlations with gender were weak enough to be irrelevant after talking with someone for half an hour.
197
198 I replied, but this was circular, right?—that the concept of modeling someone based on their gender seemed weird. If gender didn't have any (probabilistic!) implications, why did getting gendered correctly matter so much to people?
199
200 "Kevin" said that the distinction was between modeling someone as their gender, and addressing people in a way that respects their agency and identity, and it seemed reasonable to care much more about the second thing.
201
202 I said I didn't know what the second thing meant. I liked the words "agency" and "identity", too! But the reason I liked the words, is because they were associated with agentic and identificatory things that people do in the world, that my brain could make predictions about. Regarding the predictive value of gender, human psychology was a very high-dimensional vector space! If you'd bought into an ideology that says everyone is equal and that sex differences must therefore be small-to-nonexistent, then you can choose to selectively ignore the dimensions along which sex differences are relatively large, and when you're locked into that worldview, it does indeed genuinely look to you like individual personality differences swamp sex differences! And when you're locked into that worldview, looking at the dimensions along which the differences are relatively large is genuinely painful! Once you notice this, maybe you can think of clever strategies to better serve the moral ideal that makes psychological-sex-differences denialism so appealing, while making use of the additional power you gain by letting yourself look at the whole configuration space!
203
204 "Kevin" asked for some examples where gender-category membership was really important. He wasn't saying that sex differences didn't exist (for example, when doing statistical research), just that they were irrelevant in direct interpersonal situations.
205
206 I replied, "Really important" was part of the map, not the territory! From the standpoint of someone who had never bought into the everyone-is-equal ideology in the first place, my desperate search for clever strategies to serve the androgyny-as-moral-ideal religion probably looked crazy and immoral. If my ancestors could see me, they'd probably be like, "Why are you making so many goddamned paperclips?! This wasn't supposed to be about paperclips!" And I was like, "But I want _moar paperclips._"
207
208 After one more back-and-forth between me and "Kevin", "Noreen" expressed frustration with some apparent inconsistencies in my excited presentation. I saw what she was getting at, and expressed my sympathies, tagging Michael Vassar (who was then using "Arc" as a married name):
209
210 > I'm sorry that I'm being confusing! I know I'm being confusing and it must be really frustrating to understand what I'm trying to say because I'm trying to explore this conceptspace that we don't already have standard language for! You probably want to slap me and say, "What the hell is wrong with you? Talk like a goddamned normal person!" But I forgot hoooooooow!
211 >
212 > **Michael Arc** is this how you feel all the time??
213 >
214 > help
215
216 -----
217
218 In another post, I collected links to Bailey, Lawrence, Vitale, and Brown's separate explanations of the two-type taxonomy:
219
220 > The truthful and mean version: _The Man Who Would Be Queen_, Ch. 9  
221 > The truthful and nice version: "Becoming What We Love" [http://annelawrence.com/becoming_what_we_love.pdf](http://annelawrence.com/becoming_what_we_love.pdf)  
222 > The technically-not-lying version: [http://www.avitale.com/developmentalreview.htm](http://www.avitale.com/developmentalreview.htm)  
223 > The long version: [https://sillyolme.wordpress.com/](https://sillyolme.wordpress.com/)  
224
225 I got some nice emails from Michael Vassar. "I think that you are doing VERY good work right now!!!" he wrote. "The sort that shifts history! Only the personal is political" (Subject: "Talk like a normal person").
226
227 I aptly summed up my mental state with a post that evening:
228
229 > She had a delusional mental breakdown; you're a little bit manic; I'm in the Avatar state.[^avatar-state]
230
231 [^avatar-state]: A reference to _Avatar: The Last Airbender_/_The Legend of Korra_, in which our hero can enter the ["Avatar state"](https://avatar.fandom.com/wiki/Avatar#Avatar_State) to become much more powerful—and also much more vulnerable (not being reincarnated if killed in the Avatar state).
232
233 I made plans to visit a friend's house that evening, but before I left the office, I spent some time drafting an email to Eliezer Yudkowsky. I remarked via PM to the person whose house I was to visit, "oh, maybe I shouldn't send this email to someone as important as Eliezer". Then, "oh, I guess that means the manic state is fading". Then: "I guess that feeling is the exact thing I'm supposed to be fighting". (Avoiding "crazy" actions like emailing a high-status person _wasn't safe_ in a world where all the high-status people where committed to believing that _men could be women by means of saying so_.) I did eventually decide to hold off on the email, and make my way to the friend's house. "Not good at navigation right now", I remarked.
234
235 ------
236
237 I stayed up late that night of 13–14 February 2017, continuing to post, comment, message, _&c._. I'm proud of this post from 12:48 _a.m._:
238
239 > Of course, Lawrence couldn't assume Korzybski as a prerequisite. The reality is (wait for it ...) even worse! We're actually men who love their model of what we wish women were, and want to become that.[^model-of]
240
241 [^model-of]: Although Ben Hoffman pointed out that the words "their model of" don't belong here; it's one too many layers of indirection.
242
243 That is, realistically, the AGP fantasy _about_ "being a woman" wouldn't—[_couldn't_ actually be fulfilled by magically being transformed to match the female distribution](/2021/May/sexual-dimorphism-in-the-sequences-in-relation-to-my-gender-problems/#if-i-have-to-choose). (At a minimum, because women aren't autogynephilic! The _male_ sex fantasy of, "Ooh, what if I inhabited a female body with my own breasts, vagina, _&c._", has no reason to match anything in the experience of women who always have just been female.)
244
245 In ["Interpersonal Entanglement"](https://www.lesswrong.com/posts/Py3uGnncqXuEfPtQp/interpersonal-entanglement) (in the Fun Theory Sequence back in 'aught-nine), Yudkowsky had speculated that gay couples might have better relationships than straights, since gays don't have to deal with the mismatch in desires across sexes.
246
247 The noted real-life tendency for AGP trans women to pair up with each other was probably partially due to this effect[^transcel]: the appeal of getting along with someone _like you_, of having an appropriately-sexed romantic partner who behaved like a same-sex friend. The [T4T phenomenon](https://sexuality.fandom.com/wiki/T4T) is a real-life analogue of ["Failed Utopia #4-2"](https://www.lesswrong.com/posts/ctpkTaqTKbmm6uRgC/failed-utopia-4-2).
248
249 [^transcel]: Of course, a lot of the effect is going to be due to the paucity of cis women who are willing to date trans women.
250
251 The comment thread under the "nice/mean versions" post would eventually end up with 180 comments, a large fraction of which were, again, a thread mostly of me arguing with "Noreen." At the top of the thread (at 1:14 _a.m._), she asked if there was something that concisely explained why I believed what I believed, and what consequences it had for people.
252
253 I replied (at 1:25 _a.m._): 
254
255 >> why you believe what you believe
256 >
257 > The OP has four cites. What else do you want?
258 >
259 >> what consequences you think this has for people
260 >
261 > Consequences for me: [http://unremediatedgender.space/2017/Jan/the-line-in-the-sand-or-my-slippery-slope-anchoring-action-plan/](/2017/Jan/the-line-in-the-sand-or-my-slippery-slope-anchoring-action-plan/)
262 >
263 > Consequences for other people: I don't know! That's for those other people to decide, not me! But whatever they decide, they'll probably get more of what they want if they have more accurate beliefs! Rationality, motherfuckers! Do you speak it!
264
265 (Looking back on the thread six years later, I'm surprised by the timestamps. What were we all _doing_, having a heated political discussion past midnight? We should have all been asleep! I guess I didn't yet fully appreciate the importance of sleep at this point in my life.)
266
267 "Chaya" explained why she was holding "Noreen" to a different standard of discourse than me: I was walking into this after years of personal, excruciating suffering, and was willing to sacrifice social connections to present a model. My brash tone should have been more forgivable in light of that—that I was ultimately coming from a place of compassion and hope for people, not hate.
268
269 I messaged "Chaya": "I wouldn't call it 'personal, excruciating suffering', but way to play the victim card on my behalf". She offered to edit it. I declined: "if she can play politics, we can play politics??"
270
271 "Chaya" speculated that "Noreen" might not be reacting as vehemently had I not recently asked her out in public, that she was now distancing herself from me as part of a signaling game—as if to say, "See? See, everyone? I rejected him! Don't burn me at the stake, too!"
272
273 I said that I probably wouldn't have asked her out at all, except that I was going through a "well, maybe it's not morally wrong to do male-typical things" phase, like trying to spin a complaint ("again with pretending only guys can ever have difficulties getting dates") into a date.
274
275 "Chaya" summed up something she had gotten out of my whole campaign:
276
277 > **"Chaya"** — 02/14/2016 3:26 AM  
278 > I really _was_ getting to the point that I hated transwomen  
279 > **Zack M. Davis** — 02/14/2016 3:26 AM  
280 > I hate them, too!  
281 > Fuck those guys!  
282 > **"Chaya"** — 02/14/2016 3:27 AM  
283 > I hated what happened to my husband, I hate the insistence that I use the right pronouns and ignore my senses, I hate the takeover of women's spaces, I hate the presumption that they know what a woman's life is like, I was _getting_ to the point that I deeply hated them, and saw them as the enemy  
284 > But you're actually changing that for me  
285 > You're reconnecting me with my natural compassion  
286 > To people who are struggling and have things that are hard  
287 > It's just that, the way they think things is hard is not the way I actually think it is anymore  
288 > **Zack M. Davis** — 02/14/2016 3:28 AM  
289 > the "suffering" is mostly game-theoretic victimhood-culture  
290 > **"Chaya"** — 02/14/2016 3:28 AM  
291 > You've made me hate transwomen _less_ now  
292 > Because I have a model  
293 > I understand the problem  
294 > **Zack M. Davis** — 02/14/2016 3:28 AM  
295 > [http://unremediatedgender.space/2017/Feb/if-other-fantasies-were-treated-like-crossdreaming/](http://unremediatedgender.space/2017/Feb/if-other-fantasies-were-treated-like-crossdreaming/)  
296 > **"Chaya"** — 02/14/2016 3:28 AM  
297 > I understand why it's hard  
298 > I feel like I can forgive it, to the extent that forgiveness is mine to give  
299 > This is a better thing for me  
300 > I did not _want_ to be a hateful person  
301 > I did not want to take seeming good people as an enemy in my head, while trying to be friends with them in public  
302 > I think now I can do it more honestly  
303 > They might not want _me_ as a friend  
304 > But now I feel less threatened and confused and insulted  
305 > And that has dissolved the hatred that was starting to take root  
306 > I'm very grateful for that  
307
308 ... in retrospect, I wish I had taken that as a cue to try to get some sleep. I had already been to the psych ward for sleep-deprivation-induced madness once, in early 2013. That was a very bad time which I didn't want to repeat. But I was so amped up from my war, that I continued to stay up and post—and email.
309
310 At 3:30 _a.m._, I sent an email to Scott Alexander: 
311
312 > In the last hour of the world before this is over, as the nanobots start consuming my flesh, I try to distract myself from the pain by reflecting on what single blog post is most responsible for the end of the world. And the answer is obvious: ["The Categories Were Made for the Man, Not Man for the Categories."](http://slatestarcodex.com/2014/11/21/the-categories-were-made-for-man-not-man-for-the-categories/) That thing is a _fucking_ Absolute Denial Macro!
313
314 At 4:18 _a.m._, I pulled the trigger on the email I had started drafting to Yudkowsky earlier (Subject: "the spirit of intervention"), arguing that neoreaction was onto something really important. It wasn't about politics _per se_; it was about reflectivity and moral progress skepticism. Instead of _assuming_ that we know better than people in the past, we should look at the _causal processes_ that produced our current morality, and reevaluate whether it makes sense (in light of our current morality, which was itself created those same causal processes). Insofar as we could see that the egalitarian strain of our current morality was shaped by political forces rather than anything more fundamental, it was worth reëvaluating. It wasn't that right-wing politics are good as such. More like, being smart is more important than being good (for humans), so if you abandon your claim to goodness, you can think more clearly.
315
316 A couple hours later, I was starting to realize I had made a mistake, as reflected to emails sent to Anna Salamon at 6:16 _a.m._ (Subject: "I love you and I'm scared and I should sleep to aboid [_sic_] being institutionalized") and to Michael Vassar 6:32 _a.m._ (Subject: "I'm scared and I can't sleep but I need to sleep to avoid being institutionalized and I want to be a girl but I am not literally a girl obviously you delusional bastards (eom)").
317
318 Michael got back to me at 10:37 _a.m._:
319
320 > I'm happy to help in any way you wish. Call any time. [...] I think that you are right enough that it actually calls for the creation of something with the authority to purge/splinter the rationalist community. There is no point in having a rationalist community where you get ignored and silenced if you talk politely and condemned for not using the principle of charity by people who literally endorse trying to control your thoughts and bully you into traumatic surgery by destroying meaning in language. We should interpret ["Noreen"] and ["Kevin"], in particular, as violent criminals armed with technology we created and act accordingly.
321
322 Records suggest that I may have gotten as much as an hour and a half of sleep that afternoon: in an email to Anna at 2:22 _p.m._, I wrote, "I don't know what's real. I should lie down? I'm sorry", and in a message to Ben at 4:09 _p.m._, I wrote, "I just woke up". According to my records, I hung out with Ben; I have no clear memories of this day.
323
324 That night, I emailed Michael and Anna about sleep at 12:17 _a.m._ 15 February 2017 (Subject: "Can SOMEONE HELP ME I REALLY NEED TO FIGURE OUT HOW TO SLEEP THIS IS DANGEROUS") and about philosophy and the nature and amount of suffering in the universe at 1:55 _a.m._ and 2:01 _a.m._ (Subjects: "I think I'm starting to understand a lot of the stuff you used to say that I didn't understand!" and "none of my goddamned business").
325
326 I presumably eventually got some sleep that night. In the morning, 15 February 2017, I concluded my public Facebook meltdown with three final posts. "I got even more sleep and feel even more like a normal human! Again, sorry for the noise!" said the first. Then: "Arguing on the internet isn't that important! Feel free to take a break!" In the third post, I promised to leave Facebook for a week. (The complete Facebook meltdown had ended up comprising 31 posts between Saturday 11 February 2017 and 15 February 2017.)
327
328 In retrospect, I was not, entirely, feeling like a normal human. The world was starting to seem much more mysterious—and threatening—than it previously had. I told Sophia I wouldn't actually be able to make it to Portland that weekend (Subject: "I don't think I can make it to Portland/Wizardworld after all, sorry (eom)"). I presumably told my work I wouldn't be in at all anymore this week.
329
330 I want to be fair to my past self. In retrospect, it's clear that I was having a paranoid nervous breakdown due to stress and sleep deprivation. Looking back at a lot of the things I was thinking at the time, I no longer think those thoughts were correct. Actually, they were pretty crazy. You might hope that people who are going crazy for largely "biological" reasons (like stress and sleep deprivation) would notice this, and correct for it by trusting their own thoughts less, deferring more to ordinary social reality when it disagreed with their own altered perceptions.
331
332 But in a world where all the _sane_ people were insisting that men could be women by means of saying so, can you blame me for finding it hard to tell? If the paranoid hypotheses I was starting to generate didn't match ordinary social reality, how much reason did I really have to believe that ordinary social reality was actually in the right?
333
334 I don't want to say that I was having persecution _delusions_, exactly—just that persecution hypotheses were much more _salient_ than they usually were; I was a little bit fixated on the idea of scary men coming to kill me. Somehow, I developed the idea that an HSTS transsexual I had been corresponding with was actually AGP and in denial. I sent her an email trying to gently hint about it (Subject: "one last thing before I disappear for a while"), and then I felt scared—scared that she would she would track me down and take revenge? In a followup email, I disclaimed that I was kind of losing my mind right now, and disavowed the offensive hypothesis. ("But if you're sure, I believe you!") She replied, mentioning that she also questions people's self-reports of being HSTS. She said that her husband had a knack for spotting AGPs, and did not find them attractive, calling them "cross dressers on steroids." I said I was afraid that the husband wanted to kill me.
335
336 "I feel like I'm perceiving social reality for the first time", I messaged "Chaya" late that night. Now that I no longer believed self-reports are true, I could see people plotting against each other and telling themselves stories about why they're in the right. I had ostensibly known that was a thing, verbally, but now I was _seeing_ it.
337
338 She asked for an example. I mentioned the thread where I had asked "Noreen" on a date. When I had excused my sexist remark with "it seemed thematically appropriate while replying to Brent", I thought I had some beautiful æsthetic reason for that being a witty thing to say ... but maybe a better description of my behavior was that I was beating up on Brent—openly insulting a male conspecific as a dominance play while engaging in courtship.
339
340 ------
341
342 At 10:27 _a.m._ on 16 February 2017, I sent an email to Michael and Anna (Subject: "questions"):
343
344 > Do humans actually need sleep, or sleep just a coping mechanism for dealing with civilization? Don't tell me if you don't think I'm ready to hear it.
345
346 In that thread, I claimed that I did get some sleep that night ("but only by means of lying down in the dark with my eyes closed; I didn't actually want to"), but apparently it hadn't been enough to keep my from growing increasingly delusional.
347
348 I sent some delusional emails to Eliezer Yudkowsky (Subjects: "positive reinforcement! But, updating away from you and towards Paul Christiano and Michael Vassar (eom)" and "You and Greg Egan had [that public fight on Baez's blog](https://johncarlosbaez.wordpress.com/2011/04/24/what-to-do/#comment-5515)! Was that staged on purpose? If not, you should update towards Egan (eom)"), and some probably nice and non-concerning emails to each of my parents (Subjects: "You've been a good [mother/father] to me in ways that I didn't always understand at the time (eom)")
349
350 At 1:17 _p.m._, I sent my boss an email saying that I was thinking of taking a sabbatical—leaving the company to persue another project (_i.e._, this blog)—but that I'd like to talk to him as soon as possible to think about the decision together. Without waiting too long for a reply, I soon got on a train to San Francisco.
351
352 ------
353
354 The first time I went insane from sleep deprivation, in 2013, I remember having a distinct mental sensation where two words kept running through my head, over and over. That time, the words had been "science" and "female." Maybe a Society with a more advanced discipline of psychiatry would be able to pinpoint the nature and origin of this symptom more exactly, but I suspect it might be a real regularity, because around this time, it started happening to me again. This time, the words were "cooperate" and "defect".
355
356 I wandered around downtown San Francisco, and used my phone to repeatedly message the word "Cooperate" to various people—to "Chaya" (six times), to Ben (five times), to "Noreen" (six times), to "Wilhelm" (twice), to my insufficiently requited love "Beatrice" (five times), to Ziz (six times), to Brent Dill (five times) ... a few other people. (I was imagining the act of saying or sending the word constituting an act of playing cooperate in an iterated Prisoner's Dilemma; it didn't occur to me that it could also be interpreted as a command.)
357
358 "I'm on a trip and I don't want it to be a bad trip", I told "Chaya" and Ben. "Chaya" asked me to clarify whether I meant I had taken acid, or gone to Portland. "I don't think I took acid", I said.
359
360 I remember being afraid that the thing which (I had decided) had happened to Eliezer Yudkowsky and to Scott Alexander that made them such good writers was now happening to me, a phenomenon that would bring indescribable suffering along with an awakening into genius. I messaged Ben, "I don't think I want to be the Avatar yet".
361
362 At 1:47 _p.m._, I had messaged Ziz, "humans aren't smart enough to be Kirutsugu [_sic_][^kiritsugu-spelling]; that's why I've chosen the confessor route"—a reference to Yudkowsky's story ["Three Worlds Collide"](https://www.lesswrong.com/s/qWoFR4ytMpQ5vw3FT), in which an alien rationalist trained for command is contrasted with her human counterpart, who is tasked only with telling the truth, for others to decide what to do about it.
363
364 [^kiritsugu-spelling]: The spelling [used in the story is _Kiritsugu_](https://www.lesswrong.com/posts/qCsxiojX7BSLuuBgQ/the-super-happy-people-3-8).
365
366 [(I don't do policy.)](/2021/Sep/i-dont-do-policy/)
367
368 After I asked for "positive reinforcement" and sent some "Cooperate" messages at 3:15 _p.m._, Ziz responded with some heartwarming anecdotes about how others thought of me. She said that Michael Vassar had been talking approvingly about me, in the context of a war between gaslighting _vs._ having the ability to think, that I was one of the three fronts in "the community" that the war was playing out on: Sarah _vs._ Ben, Rob _vs._ Ben Todd, and Zack Davis _vs._ the world.[^war-fronts]
369
370 [^war-fronts]: I think "Rob" was referring to Rob Wiblin. When I asked Michael later how Sarah and Ben were in conflict (Subject: "request for clarification re war fronts"), he said that Sarah and Ben were allies and that he wasn't sure how the misunderstanding happened.
371
372 Eventually I made it to my office. My boss said he hadn't seen my email about wanting to meet.
373
374 At this point, my memories aren't very clear or detailed. I think I said something that caused my coworkers to be very concerned for me, but I remember being very careful about the wording, to make sure I _wasn't_ saying one of the things that would give people cause to lock me up. I think it was something like, "I think I'm in the mental state that causes people to perform the verbal behavior of saying they want to commit suicide."
375
376 In retrospect, I don't think people pay attention to such distinctions.
377
378 A coworker volunteered to secure me a ride home. There was some question about whether the relevant "home" was my apartment in Berkeley, or the house in Walnut Creek where my mother lived, and where I had lived until just ten months before. As a newly awakened-social conservative, I intuited that staying with family was the right choice. (I was wrong.) At 6:22 _p.m._, I sent an email from my work computer to my parents, Anna, and Michael (Subject: "I want to go to my parents' house; do we still own the house? (eom)").
379
380 We still owned the house. My coworker took an Uber with me to the house in Walnut Creek, and talked to my mother.
381
382 (Meanwhile, Ziz had made her way to my apartment. "Brought chocolate, allegedly good against dementors," she messaged at 5:43 _p.m._. "Believe I can cooperate better if I can see your face." I was apparently in no state to appreciate the gesture; I messaged back "OK" a couple times when she asked to be let in, and confirmed which address she was at, even though I wasn't there. My flatmate eventually arrived and let her in.)
383
384 I tried to sleep that night, at my mom's house. It wasn't very effective. I was scared of being attacked by criminals. Sure, I _remembered_ feeling physically secure at almost all times in my life; I _remembered_ Walnut Creek being a safe place. But how trustworthy were memories from life inside an ideological bubble? Maybe people like me got assaulted and brutalized all the time, but our culture had trained us to block out all the evidence and even memories that good smart nice liberals _prefered not to see_.
385
386 [TODO— check if KP records corroborate this happening on 17 February?
387 Mom taking me to Kaiser, me resisting, saying over and over again, "People are better at taking care of each other than institutions"; having quasi-religious visions of prying seeing AGP as a separate taxon, and negotiating to pry apart the concept
388 ]
389
390 I sent some more messages from my phone in the afternoon. I couldn't sleep because I was scared, I told "Chaya". I had built up a distinction between social reality and physical reality, and I didn't know what to do now that it had been undermined.
391
392 I was so sorry, I told Ben. I wanted to be part of the coalition, but I was so confused, and I said "defect" a bunch of times. I was scared that my boss (who, incidentally, was black) was going to come kill me.
393
394 Ben said he wouldn't ask a trading partner to not _consider_ defecting; that would be silly. He pointed out that saying the word "defect" is like wearing black robes; it's not the same as the thing it represents. My boss was not personally coming to kill me. ("There's probably some symbolic truth to the worry but it might not resemble the literal content at all and is almost certainly not urgent on the order of hours".)
395
396 I got the idea to go to my apartment in Berkeley, and started walking to the Walnut Creek BART station. On my way, I felt a surge of energy, a second wind despite my exhaustion. "I just realized that you're allowed to not be submissive all the time", I told Ben. "I didn't know this before and it feels like an impossible superpower".
397
398 I was stopped by cops before entering the Walnut Creek BART station. (I hadn't told my mother I was leaving; when she noticed my absence, she panicked and called 911. I'm impressed that they found me so quickly.) Questioned by the cops, I explained the situation: that I was a software engineer going through a stressful time, that I had stayed at my mother's house here in Walnut Creek last night, but that now I was trying to get a train to go to my apartment in Berkeley. I said that I had been awake for a couple days. (That's not _normal_, they said.) I said, truthfully, that I wasn't on drugs, but I didn't expect them to believe me—and, somehow, felt as if I were optimizing for them not to believe me.
399
400 I tried to talk the cops into taking me back to my mom's house, not realizing that that's not how their procedure works. In my last message to Ben before getting locked up, at 3:19 _p.m._, I said, "You can use police cars as Ubers????"
401
402 --------
403
404 [TODO psych ward— 
405  * The thing about being institutionalized, is that it wouldn't be such an ordeal if it happened when you were well. Getting kidnapped by strangers, having to spend three days in a bad hotel and do some kindergarten-like activities, would be a mere inconvenience while well. But _while having a psychotic break_ is the _worst time_ to be kidnapped. I often have a sense of "where I am" geographically (not just my immediate surroundings, but also knowing how my surroundings relate to the world, what city I'm in; what freeways connect to that city; doesn't exist when kidnapped)
406  * Even things that are for your benefit during the check-in process are hard to appreciate as such—I remember them counting my money in front of me, and feeling like it was an Orwellian exericse to undermine my connection to reality; maybe, I didn't trust that _she_ knew how to count?
407  * trying to complain to the staff—got told to speak to patient's rights; I didn't even bother, because I didn't think that was real; a later SSC claims that patient's rights is supposed to be adversarial, but that wasn't clear from the inside; I'm reminded of that AmRen article [article by a public defender](https://archive.is/HUkzY); I empathize with the defendant https://slatestarcodex.com/2018/03/22/navigating-and-or-avoiding-the-inpatient-mental-health-system/ "Usually the doctors hate them, which I take as a pretty good sign that they are actually independent and do their job"
408  * First facility—separate rooms with beds for men and women; me tapping at the walls trying to teach; pacing, thinking I was one of the most important people in the world
409  * Taken to a separate facility; _very_ lucky to get my own room
410  * paper claims that I "self presented due to your suicidal thoughts"; this isn't true; getting stopped by the cops while trying to
411  * "Now memories are blurred, and their faces are obscured"
412  * racist/sexist intuitions: avoid the gaze of males; males physically smaller than me are OK
413  * a moment of solidarity with a black male smaller than me? 
414  * beliefs about evolutionary psychology (make friends, avoid enemies) very salient
415  * fragmented memory: Joy intentionally hurt herself while I was trying to help her, football coach-like orderly said he was only trying to help; Joy says, this never happened
416  * black woman named "Tone" asked what we had for breakfast
417  * black man saying something about his mother, I explained that his mother probably did love him, he got angry, and I hid behind my door
418  * doing better than in 2013 precisely because I was modeling the place as a prison
419  * wanted to avoid taking medication, put on a magician-like "show" to nurse to try to trick her, it didn't work
420  * I ended up with a booklet that claims I have the right to refuse medication, but this isn't actually true in practice
421  * asking Anna on the phone whether I was a political prisoner "Really?" "Really really?" followups (if I were a political prisoner; she might not be able to say so)
422  * mother visited, mother was cranky, Michael Vassar visited; Michael said that rape doesn't really happen in this kind of facility, and I believed him; I handed him papers (which I thought was necessary to escape the powers that be)
423  * vision of needing to pull the fire alarm?
424  * other males pacing the way I pace
425  * my reports were not reliable; I thought Vassar pretended to be a doctor; I thought one of the other inmates had a security code
426  * trope-awareness of being a psych patient; distrustful of other psych patient; thought I could subtly leave clues that I was a Jesus-analogue (as a Jewish male with long hair) to discourage people from murdering me (because the Christianity meme says you're not supposed to do that); I told people that my father was coming to pick me up at the end of my 72-hour (== 3 days) evaluation period, but that it wasn't fair that I couldn't rescue everyone. (I'm proud of this one.)
427  * my father actually did pick me up three days later!
428 ]
429
430 -----
431
432 /2017/Mar/fresh-princess/
433
434 [28 February, I email Blanchard/Bailey/Hsu/Lawrence]
435
436 [emailed Gunni on 26 Feb (still haven't gotten that inteview, 5 years later?!)]
437
438 [another happy price offer to Yudkowsky on 2 March
439 > That makes sense. Sorry for being boring; I'm kind of going through a "Having a nervous breakdown, suddenly understanding all the things Michael has been trying to tell me for eight years that I didn't understand at the time, and subsequently panicking and running around yelling at everyone because I'm terrified of the rationalist community degenerating into just another arbitrary Bay Area humanist cult when we were supposed to be the Second Scientific Revolution" phase of my intellectual development. Hopefully this is not too socially-disruptive! Michael said he thinks I'm doing good work??
440 ]
441
442 [Blanchard Tweets my blog "again" on 3 March]
443
444 7 March—
445 > As I recall, at the time, I was thinking that people may know far less or far more than I might have previously assumed by taking their verbal behavior literally with respect to what I think words mean: people have to gently test each other before really being able to speak the horrible truth that might break someone's self-narrative (thereby destroying their current personality and driving them insane, or provoking violence). I thought that you and Anna might be representatives of the "next level" of scientists guarding the human utility function by trying to produce epistemic technology within our totalitarian-state simulation world, and that I was "waking up" into that level by decoding messages (e.g., from the Mike Judge films that you recommended) and inferring things that most humans couldn't.
446 reply—
447 > What you were thinking is about right I think. But we still know that animals sleep.
448
449 12 March—
450 > You can tell that recent life events have made me more worried than I used to be about unFriendly/unaligned possibly-AI-assisted institutions being a threat to humane values long before an actual AI takeoff in however many decades
451
452 I met Jessica in March
453
454
455 I decided to quit my dayjob. I had more than enough savings to take some months to learn some more math and work on this blog. (Recent experiences had made me more skeptical of earning-to-give as an altruistic intervention. If I didn't trust institutions to do what they claimed to do, there was less reason not to spend my San Francisco software engineering fortune on buying free time for myself.)
456
457 At standup meeting on my last day, I told my coworkers that I was taking a sabbatical from my software engineering career to become a leading intellectual figure of the alternative right. That was a joke (ironically using the label "alt-right" to point to my break with liberal orthodoxy), although after the [Charlottesville incident](https://en.wikipedia.org/wiki/Unite_the_Right_rally) later that year, I would look back at that moment with a little bit of [shame](http://benjaminrosshoffman.com/guilt-shame-and-depravity/) at how the joke hits differently in retrospect.
458
459 /2017/Jun/memoirs-of-my-recent-madness-part-i-the-unanswerable-words/
460
461 [TODO: ... continue harvesting email to see what happened in April]
462
463 [TODO: credit assignment ritual ($18200 credit-assignment ritual): $5K to Michael, $1200 each to "Chaya", 3 care team members (Alicorn Sarah Anna), Ziz, "Helen", and Sophia, $400 each to Steve, A.M., Watson, "Wilhelm", Jonah, James, Ben, Kevin, Alexei (declined), Andrew, Divia, Lex, Devi]