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1 Let's consider some of what is known about trans women. (For the remainder of this post, I'm going to focus on trans women, for reasons of personal interest. The task of analyzing the situation of trans men is left to the interested reader.)
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3 While a minority of trans women in Western countries fit the "classical transsexual" profile of being attracted to men, displaying lifelong female-typical social behavior and interests, and transitioning early. But the majority don't fit this pattern.
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5 (To interested readers who only have time to read one paper, I recommend Anne Lawrence's ["Autogynephilia and the Typology of Male-to-Female Transsexualism: Concepts and Controversies"](http://unremediatedgender.space/papers/lawrence-agp_and_typology.pdf) For a more exhaustive treatment, see Lawrence's book [_Men Trapped in Men's Bodies_](https://surveyanon.files.wordpress.com/2017/07/men-trapped-in-mens-bodies_book.pdf) or follow the links and citations in [Kay Brown's FAQ](https://sillyolme.wordpress.com/faq-on-the-science/).)
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7 [caveats: take care to note that it's possible to believe in a weaker form of it: maybe you agree to the bimodality in the data, but don't think it's two discrete etiological types; or, maybe you [agree that there are two etiologies, but](https://thingofthings.wordpress.com/2017/04/18/against-blanchardianism/) don't buy that AGP is the cause]
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9 In less tolerant places and decades, where transsexuals were very rare and had to try very hard to pass as women out of dire necessity, their impact on the social order and how people think about gender was minimal—there were just too few trans people to make much of a difference. 
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11 Nowadays, in progressive enclaves of Western countries, this is no longer true, and in communities that form around [non-sex-balanced interests](http://slatestarcodex.com/2017/08/07/contra-grant-on-exaggerated-differences/), the numbers can be quite dramatic. For example, on the 2018 _Slate Star Codex_ reader survey, 9.4% responded _F (cisgender)_ to the gender question, compared to 1.4% responding _F (transgender m -> f)_. So, if trans women are women, _13.4%_ (!!) of female _Slate Star Codex_ readers are trans.
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13 A (cis) female friend of the blog, a member of the Berkeley, California rationalist community reports on recent changes in local social norms—
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15 > There have been "all women" things, like clothing swaps or groups, that then pre-transitioned trans women show up to. And it's hard, because it's weird and uncomfortable once three or four participants of twelve are trans women. I think the reality that's happening is women are having those spaces less—instead doing private things "for friends," with specific invite lists that are implicitly understood not to include men or trans women. This sucks because then we can't include women who aren't _already_ in our social circle, and we all know it but no one wants to say it.
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17 This is a _terrible_ outcome with respect to _everyone's_ values. One couldn't even say, "The cost to bigoted cis women of not being able to have trans-exclusionary spaces is more than outweighed by trans women's identities being respected," b
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19 Depending on your values, of course, you might be in favor of making it socially unacceptable to have sex-segregated spaces that are actually segregated by biological sex. The methods of rationality themselves have nothing to say on the matter. 
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21 To only say, "What's the problem? Trans women are women, by definition, and definitions can't be wrong" is to invite the reply, "That's not what I meant _and you fucking know it._" 
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25 [Alexander cites Emperor Norton as a charming example of the power of kindness, but as fun as the story is to read about on Wikipedia, that kind of "benevolent" gaslighting is not something you would do to someone you actually _respected_; I'm glad my friends didn't lie to me when I was having delusions of grandeur]
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27 [imagine you're Emperor Norton's best friend and he expresses doubt as to whether he's being hugboxed]
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29 [...]
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31 "What if—what if I'm not actually the Emperor?"
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33 "The categories were made for man, not man for the categories, Your Highness," you say. 
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35 [...]
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37 "Well," you say, sighing, "let's see what we can do." You pull out your notebook, ready to jot down, ideas, strategies—battle plans?
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39 "But," you caution, "I'd be lying if I told you it was going to be _easy_."
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44 POINTS TO ADD (not sure where it fits best yet)—
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46  * the one-sidedness is breathtaking—it's as if Alexander's UN inspector said, "These Palestinians are willing to commit suicide to get what they want, so let's just give all of Palestine to them" 
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48     * The case for using identified gender rather than biological sex is
49       strongest for binary trans people who actually pass.
50        * The tack where you show a picture of Buck Angel and say, "You're not
51          really going to call this person a woman, are you?" makes a good point
52     * It's less strong for ...
53        * People who don't pass
54           * Passing is a continuum rather than a binary and is also
55             observer-dependent, which is inconvenient from the perspective of
56             categorization, which tends to stick to bright-lines and Schelling
57             points
58           * Re observer dependence: quote Serano (do I rely/pick on Serano too
59             much?) or someone about how it's actually _harder_ to pass in urban
60             areas because people have a higher prior
61           * Ref-to-rebut Zinnia Jones on "passing is subjective, therefore it's
62             bullshit"
63        * "nonbinary people"
64           * Normies don't have nonbinary gender in their ontology; at least
65             acknowledge that you're making a political demand when you want
66             them to adapt
67           * What are the decision criteria for nonbinary, anyway? People can
68             still _tell_
69     * Rundown of social consequences of different criteria—
70        * When you have people who are _identifiably_ distinct from natal-sex
71          people _and_ not drawn from the same psychological distribution, it
72          becomes socially profitable for people to notice and adjust their
73          expectations; you can't stop them from doing this
74           * separate post "Stereotypes, Models, and Cognition"
75           * People are making probabilistic inferences all the time whether
76             they realize it or not
77           * Being drawn from a different psychological distribution but _not_
78             identifiably (AGPs who pass really well) doesn't hurt the dynamics
79             as much
80        * AGPs aren't drawn from the same psychological distribution as cis
81          women. (Briefly explain the typology, but refer to external sources
82          for justification. For a more hard-facts empirical justification of
83          "not drawn from the same dist'n", cite data on sexual orientation (and
84          [contrast](https://twitter.com/SteveStuWill/status/905572666332987392))
85          and crime rates.)
86        * Making it not-OK for people to _talk_ about the categories that they
87          internally use to make sense of the world is bad
88           * experiences in LWish spaces with lots of trans women: if you
89             doctrinairely call everyone women, my brain rebels and wants to
90             say, "That's not what I meant and _you fucking know it_." And
91             honestly? (And I think they do, in fact, fucking know it.)
92           * The inability to have women's clothing swaps is a _real loss_
93           * Negotiation-structure: we've been using this word to refer to this
94             thing for the past 200,000 years since the invention of language;
95             if you want us to stop, you need to offer us something we value
96             (and you have nothing to trade with); threatening to kill yourself
97             is easily (if callously) countered with "We don't negotiate with
98             terrorists"
99     * For crime/medical statistics, you need natal sex or third-category.
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101  * The case of Emperor Norton looks cute at first glance, but
102    ostensibly-benevolent gaslighting is still problematic (we call it
103    _hugboxing_).
104     * I've been crazy (link "Memoirs"), and I'm glad my friends patiently told
105       me why I was wrong rather than saying "That's nice dear" (maybe quote
106       care email).
107     * Tell a story about what this could have been like for Norton beginning to
108       doubt the reality of his reign.
109     * Link to Maria Catt's "Baby Jessica" essay (maybe write her fan mail and
110       ask her to put it back up again)
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112 /2017/Feb/if-other-fantasies-were-treated-like-crossdreaming/
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114 [point out that legal fictions aren't always taken seriously by people who are trying to talk about the world, use "Europe" examples from acquaintance; Seeing Like a State]
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116 two-types are relevant to trans child debate
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118 Buck Angel pic: https://en.wikipedia.org/wiki/Buck_Angel#/media/File:Buck_Angel_Headshot.jpg
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120 "Long-Term Follow-Up of Transsexual Persons Undergoing Sex Reassignment Surgery: Cohort Study in Sweden" http://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0016885 retained a male pattern re criminality
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122 _Slate Star Codex_ 2017 survey: 6939 (87.2%) cis men, 733 (9.2%) cis women, trans women 114 (1.4%): 13.4% trans!!!!
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124 (Even if you're [not a fan of gender roles](/2017/Dec/theres-a-land-that-i-see-or-the-spirit-of-intervention/) and wish that people were less eager to distinguish humans by sex when it's not absolutely necessary, to the extent that not everyone shares this value or wants to apply it in _all_ areas of life, it matters how the categories are defined.)
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128 Is this too absolutist?—effectively equating "trans" with "passing", and even then marked as an [atypical case](http://lesswrong.com/lw/nk/typicality_and_asymmetrical_similarity/)? Would it really be so costly to grant an occasional isolated unprincipled exception to our usual category boundaries, for kindness's sake?
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130 Perhaps not—if we could trust that the exception to our normal ways of thinking and speaking would _stay_ isolated. But the goals of the modern transgender movement seem to be somewhat broader in scope. Consider this display at at recent conference of the American Philosophical Association—
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132 ![APA pronoun stickers]({filename}/images/apa_pronoun_stickers.jpg)
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134 (photograph by [Lucia A. Schwarz](https://twitter.com/Lucia_A_Schwarz/status/949315365842116608))
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136 But this isn't how _anyone_ actually thinks about gender! Human brains are good at _noticing patterns_, even if we usually can't articulate exactly how or why. The process by which we notice someone's features (voice, facial structure, whether they have breasts, gendered clothing cues, any number of [subtle differences in motor behaviors](https://sillyolme.wordpress.com/2010/09/24/all-the-wrong-moves/) that your perceptual system can pick up on without you being consciously aware of them), categorize them as a _woman_ or _man_, and use that category (and everything else we can infer about the person, using more-detailed, finer-grained categories) to guide our interactions with them, isn't something subject to conscious control.
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138 That is: if you need a sticker to get people to gender you correctly, your transition has _failed_. In a free Society, everyone should have the right to express themselves, to modify their body and social presentation however they see fit. But having your best to present your true self, you can't—not even _shouldn't_, but _can't_—exert detailed control how other people percieve you.
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140 All you can do is force them to lie.
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142 I'm not "against" trans people. I'm glad [I was able to experiment with hormones](http://unremediatedgender.space/tag/hrt-diary/) on the basis of informed consent, rather than being gatekept. 
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144 "Who are you going to believe, my sticker, or your lying eyes? There's no rule of rationality saying that you shouldn't believe the sticker, and there are plenty of rules of human decency saying that you should."
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146  * *Claim*: Trans people are born with a brain-restricted intersex condition such that their psychology is much more typical of the other physiological sex: the proverbial "woman trapped in a man's body" (respectively "man ... woman's") trope is basically accurate.
147  * *Claim*: The medical interventions undergone during transition—hormone replacement surgery, sex reassignment surgery, _&c._—are effective at inducing the phenotype of the other physiological sex: physically, transitioning _works_.
148  * *Claim*: Gender is mostly attributed on the basis of apparent secondary sex characteristics: in most situations, most people don't care about the configuration of someone's genitalia at birth or whether they have a Y chromosome. 
149  * *Conclusion*: Trans people can legitimately be said to belong to their stated gender, using the _same_ criteria people usually use to decide such things.
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151 Notice that this is an _empirical_ argument for why successfully-socially-transitioned trans people fit into _existing_ concepts of gender, not a redefinition of words by fiat in order to avoid hurting someone's feelings.
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154 two-type taxonomy
155
156 people are good at noticing patterns: if there's a statistical association in the world
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158 obvious          | easy-to-observe     | harder-to-observe 
159 features         | features            | features
160 -----------------+---------------------+--------------------
161 blue, egg-shaped | furry, flexible     | glows, contains vanadium
162 red, cube-shaped | smooth, hard        | unglowing, contains palladium
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164 Alexander praises Eliezer Yudkowsky's ["How an Algorithm Feels From the Inside"](http://lesswrong.com/lw/no/how_an_algorithm_feels_from_inside/), which builds off [previous](http://lesswrong.com/lw/nm/disguised_queries/) [posts](http://lesswrong.com/lw/nn/neural_categories/) discussing a parable about factory workers faced with the task of sorting objects which very strongly tend to _either_ be blue, egg-shaped, furry, flexible, luminescent, and vanadium-cored (categorized by the workers as "bleggs"), _or_ red, cube-shaped, smooth, hard, non-luminescent, and palladium-cored (categorized by the workers as "rubes").
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166 Suppose you're a worker in this factory, and occasionally, an object comes down the conveyor belt that's blue, _roughly_ egg-shaped, and furry, but also hard (unlike the typical blegg, which is slightly flexible to the touch). If such objects are extremely rare, you might not notice them at all—you'd quickly categorize each one as a _blegg_ and toss it in the blegg bin without a second thought. But as these unusual hard bleggs start to become more common, you get curious and take the time to examine one.
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168 You make a startling discovery—the object was originally a smooth, hard red cube, of which someone had sanded off the corners to approximate an egg shape, and ironed on a layer of _faux_ blue fur. 
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170 "Wow," you say, "someone sure has gone to a lot of trouble to make these rubes look like bleggs!"