make sure to include Twitter links in recap
[Ultimately_Untrue_Thought.git] / content / 2018 / the-categories-were-made-for-man-to-make-predictions.md
index 65a686c..3f83c2e 100644 (file)
@@ -85,7 +85,7 @@ To avoid the main ideas of this post getting mired in _unnecessary_ controversy,
 
 I _am_, however, supposing that the late-onset type or types is either not an intersex condition, or at _most_, a very mild one: we could perhaps imagine a gender identity "switch" in the brain that can get flipped around (explaining the eventual need to transition) without much affecting other sexually-dimorphic parts of the brain (explaining how transition could be delayed so long, and come as such a surprise to others). This hypothesis is weaker than the autogynephilia theory, but still has implications for the ways in which transgender identity claims might or might not be validated by natural, prediction-motivated categorization schemes. If most trans women's traits are noticeably _not drawn from from the female distribution_, that's a factor making it less practical to insist that others categorize them as women.
 
-<a id="anchor-different-types-of-women-objection"></a>To this it might be objected that there are many different types of women. Clusters can internally have many subclusters: Pureto Rican women (or married women, or young women, or lesbians, _&c_.) don't have the _same_ distribution of traits as women as a whole, and yet are still women. Why should "trans" be different from any other adjective one might use to specify a subcategory of women?
+<a id="different-types-of-women-objection"></a>To this it might be objected that there are many different types of women. Clusters can internally have many subclusters: Pureto Rican women (or married women, or young women, or lesbians, _&c_.) don't have the _same_ distribution of traits as women as a whole, and yet are still women. Why should "trans" be different from any other adjective one might use to specify a subcategory of women?
 
 What makes this difficult is that—_conditional_ on the two-types hypothesis and specifically gender dysphoria in non-exclusively-androphilic biological males being mostly not an intersex condition—most trans women aren't just not part of the female cluster in configuration space; they're specifically part of _male_ cluster along most dimensions, which people _already_ have a concept for. This doesn't mean that we can't get away with classifying them as women—there's nothing _stopping_ us from drawing the category boundary however we want. But it [isn't an arbitrary choice](/2018/Feb/blegg-mode/)—the concepts of _women_-as-defined-by-biological-sex, _women_-as-defined-by-self-identity, and _women_-as-defined-by-passing are picking out different (though of course mostly overlapping) regions of the configuration space, which has inescapable logical [consequences](http://lesswrong.com/lw/nx/categorizing_has_consequences/) on the kinds of inferences that can be made using each concept.
 
@@ -117,7 +117,7 @@ People should get what they want. We should have social norms that help people g
 
 People should get what they want. Social science is hard and I want to _try_ to avoid politics as much as I can.[ref]Unfortunately, a very challenging goal in the gender blogging business.[/ref] When different people's wants come into conflict, it's not for me to say what the optimal compromise is; it's too much for me to compute.
 
-<a id="anchor-pronoun-sticker-discourse"></a>What I can say is that _whatever_ the right thing to do is, we stand a better chance of getting there if we can be _honest_ with each other about the world we see, using the most precise categories we can, to construct maps that reflect the territory. My model of the universe doesn't stop at the boundary of your body, and yours shouldn't stop at mine.
+<a id="pronoun-sticker-discourse"></a>What I can say is that _whatever_ the right thing to do is, we stand a better chance of getting there if we can be _honest_ with each other about the world we see, using the most precise categories we can, to construct maps that reflect the territory. My model of the universe doesn't stop at the boundary of your body, and yours shouldn't stop at mine.
 
 This is definitely compatible with transitioning. It is _not_, I claim, compatible with the ideology of gender-as-self-identification that is rapidly establishing a foothold in Society. Consider this display at a recent conference of the American Philosophical Association (note, the people whose _job_ it is to use careful conceptual distinctions to understand reality)—
 
@@ -143,7 +143,7 @@ This is not rationality. This isn't even kindness. We're _smarter_ than this.
 
 -----
 
-Alexander ends his post by citing, as "one of the most heartwarming episodes in the history of one of my favorite places in the world," the case of 19th century San Francisco resident [Joshua Norton](https://en.wikipedia.org/wiki/Emperor_Norton), who proclaimed himself Emperor Norton I of the United States and Protector of Mexico and whose claims to power were widely humored by local citizens. Restaurants accepted currency issued in his name; the city's Board of Supervisors bought him a uniform.
+<a id="emperor-norton"></a>Alexander ends his post by citing, as "one of the most heartwarming episodes in the history of one of my favorite places in the world," the case of 19th century San Francisco resident [Joshua Norton](https://en.wikipedia.org/wiki/Emperor_Norton), who proclaimed himself Emperor Norton I of the United States and Protector of Mexico and whose claims to power were widely humored by local citizens. Restaurants accepted currency issued in his name; the city's Board of Supervisors bought him a uniform.
 
 Norton's story is certainly _entertaining to read about_ a hundred and forty years after the fact. But before endorsing it as a model of humane behavior, I think it's worth dwelling on what it would be like to live through, not just read about as a historical curiosity.